To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki DC - Silnik MY1016 DC 24V 300W 2750obr, jaka moc i obroty na 12V?

lobudek - Wto 25 Kwi, 2017
Temat postu: Silnik MY1016 DC 24V 300W 2750obr, jaka moc i obroty na 12V?
Witam. Mam na zbyciu chiński silnik 24V 300W 2750obr. Chciałbym go zasilić sterownikiem 12V 350W. Pytanie czy przy 12V silnik osiągnie taką samą moc i moment? Czy obroty spadną dokładnie o połowę?
tomeczekokok - Wto 25 Kwi, 2017

Moc i moment spadną na pewno. Policz sobie z prawa OHMA mierząc rezystancję silnika oraz przykładane napięcie i przepływający prąd i wyjdzie Ci jaką uzyskasz moc przy 12V. Obroty spadną do kwadratu.
lobudek - Wto 25 Kwi, 2017

No ok. jednak czy to czasami nie zależy od sterownika jaką moc wpakuje w silnik? Obroty spadną do kwadratu czyli?
sirgregs - Wto 25 Kwi, 2017

Jeżeli porównujesz dwa sterowniki (12V 350W i 24V 350W) zasilane znamionowymi dla siebie napięciami i ten sam silnik (pojazd) to jak niżej:
- maksymalna prędkość po płaskim (z górki) spadnie dwukrotnie dla sterownika 12V
- maksymalna moc z aku (czy tam w silnik) przy dużym obciążeniu (np. pod górkę lub zablokowane koła pojazdu) będzie taka sama co oznacza taki sam moment obrotowy na kołach

lobudek - Wto 25 Kwi, 2017

Czyli mogę przyjąć, że obroty spadną praktycznie o połowę i dzieki sterownikowi o mocy 350w silnik osiągnie taką moc jednak prąd pobierany wzrośnie ok. dwukrotnie dla napięcia 12V, przykładowo dla 24V jest to 15A to dla tego samego silnika zasilanego z 12V prąd będzie ok. 30A i obroty spadną o połowę?
sirgregs - Wto 25 Kwi, 2017

Dokładnie tak właśnie będzie.
Prąd będzie w górnych granicach (30A albo i więcej, nie wiem dokładnie jaki jest limit prądu dla takiego sterownika) tylko w warunkach odpowiednio dużego obciążenia.

lobudek - Wto 25 Kwi, 2017

Ok. Dzięki za pomoc.
gienek333 - Śro 26 Kwi, 2017

W silnikach DC z magnesami moc jest proporcjonalna do obrotów. Przy 12V będzie to 175W, ponieważ powinien zostać utrzymany prąd. Dwukrotny wzrost prądu powoduje 4x większe straty (P=I²xR), więc silnik szybko może spłonąć.
sirgregs - Śro 26 Kwi, 2017

Punkt pracy (moc) to przecięcie się charakterystyk silnika i obciążenia.
Dany silnik zasilony napięciem 12V może na przykład oddawać (pobierać) 20W (na luzie), 100W (lekko z górki), 175W (po płaskim), 230W (pod lekką górkę) czy 300W (zablokowane koła).
Zależne jest to od obciążenia.
Faktem jest, że dla silnika 24V 300W 2750obr prąd rzędu 30A nie jest prądem znamionowym ale powinien to znieść z godnością przy zasilaniu ze sterownika PWM (zaniżone napięcie na silniku więc i tak moc wypadkowa znamionowa)
Takie te sterowniki PWM genialne ;-)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group