To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Bezpieczeństwo instalacji elektrycznych, elektronicznych

Redaktor1966 - Pią 28 Kwi, 2017
Temat postu: Bezpieczeństwo instalacji elektrycznych, elektronicznych
Co znalazłem w internecie na temat bezpieczników automatycznych:
Co oznaczają literki i cyfry na bezpiecznikach automatycznych?”:
Te literki oznaczają charakterystykę danego bezpiecznika B - bezpiecznik szybki C- bezpiecznik zwłoczny itd.
Po prostu jest do różnych zastosowań
Np. do silnika używa sie bezpieczników typu D lub E ponieważ mają ciężki rozruch. Są do tego specjalne tablice,
a cyfry za literą oznacza prąd znamionowy.
czyli:
S191 B10
Bezpiecznik pojedynczy szybki o prądzie 10 amperów
S193 C10
Bezpiecznik potrójny zwłoczny o prądzie 10 amperów

Najczęściej w sklepach i hurtowniach są: ETI, FAEL. Więc: http://www.legrand.pl/ http://www.etipolam.com.pl/index1.htm
Charakterystyki dobiera się zależnie od zabezpieczanego obwodu.
Instalacje - B, silniki C, Transformatory D, Układy prostownicze A.
Nie ma nazewnictwa szybki, zwłoczny, bo jak nazwać np. S 303 d32 - bardzo, bardzo zwłoczny ? :)
Dodatkowo:
S30x - Znamionowa zdolność zwarciowa 6000 A.
S31x - Znamionowa zdolność zwarciowa 10 000 A.
S32x - Wyłączniki nadprądowe o wysokiej zdolności zwarciowej 25 000 A.
trzecia cyfra na wyłączniku (x) oznacza liczbę modułów: 1,2,3,4.
Na końcu oznaczeń - wartość prądu.
Sprawa doboru opiera się więc na podstawach elektrycznej szkoły zawodowej, popartej katalogiem, choćby firm podanych wyżej.

Bezpiecznik typu B wytrzymuje chwilowy wzrost prądu przekraczający maksymalnie 5-ciokrotną wartość znamionową prądu wyłączenia c: 10-ciokrotną, d: 20-tokrotną itd.

A od kiedy E jest do silników? :D Niestety to nie alfabet i stopień zwłoki nie rośnie wraz z literką.
E jest szybszy od B i stosuje sie go do zabezpieczania obwodów elektronicznych. Choć bardzo rzadko spotyka się ten rodzaj nadpradówki.
Ja osobiście widziałem może ze dwa razy w życiu ten typ "eSki".
Do silników stosuje się B (lekki rozruch i małe moce), C - większość i D - ciężki rozruch.
Często stosuje się także C w zabezpieczeniach rozdzielnic.

Ciężko określić kategorię "mocniejszy". B25 jest wyłącznikiem o prądzie znamionowym 25A, który w przypadku zwarcia zadziała z czasem własnym (10ms) jeśli prąd zwarcia przekroczy wartość 5x25A (czyli 125A). Ale wyłączy przeciążenia po dłuższym czasie większe niż 25A. Wyłącznik C20 dla odmiany wyrzuci szybko (10ms) jeśli prąd zwarcia wyniesie 10x20A (czyli 200), ale przeciążeniowo zadziała już po 20A.
Typowe jest w naszych domach wstawianie zestawów w rodzaju: na gniazda B16 a przed licznikiem C25. Problem w tym, że jeśli zwarcie w gniazdku będzie miało więcej niż 250A, to oba wyłączniki zadziałają równocześnie.

Nie ma żadnego znaczenia, czy bezpiecznik będzie podłączany na plusie czy minusie.
-------------------------------------
Nam przydałaby się inf.: Jaki bezpiecznik zastosować do silnika:
250W/48V?
1000W/48V (4 razy mocniejszy?)?
I innych.

Oraz przy zastosowaniu przetwornicy napięcia z 48V na 12V/4A (najczęściej/powszechnie sprzedawana)(do podłączenia świateł, alarmu itp.)?



Dlugas - Pią 28 Kwi, 2017

Widziałem zabezpieczenia z literką "U" i nigdzie nie znalazłem co ona oznacza.
mrgiver - Pią 28 Kwi, 2017

Dlugas napisał/a:
Widziałem zabezpieczenia z literką "U" i nigdzie nie znalazłem co ona oznacza.

Aż mnie zaciekawileś tym i się uparłem, żeby znaleźć.

Popatrz tu: https://de.wikipedia.org/wiki/Leitungsschutzschalter

Charakterystyka "U" w wykonaniu AEG -> zastąpiona charakterystyką G (do "ochrony urządzeń) --> z tabeli (opisu, zakresu prądów) wynika, że podobna do charakterystyki typu C.


Natomiast z tego co zrozumiałem, to tu: http://www.wer-weiss-was....1-u4a/5067387/3 odradzają dalsze używanie takiego sprzętu.

xyz2a - Czw 31 Sie, 2017

I ja się podepnę pod temat -
czy stosujecie bezpieczniki prądowe?
Widziałem u glebora na filmie że do bateri dokłada dwa bezpieczniki prądowe - ale chciałbym się upewnić czy to jest standard i nasze e-rowery powinny być w takie wyposarzone czy raczej nie stosuje się tego typu zabezpieczeń.

A jeśli stosuje to w jakich sytuacjach one mi pomogą.

Eryk1000 - Czw 31 Sie, 2017

Ja wychodzę z założenia że warto dołożyć taki bezpiecznik na plusie. Na minusie pilnuje BMS. W ekstremalnej sytuacji gdyby z jakiś tam powodów nie działał BMS lub miał zawieść, zawsze może zadziałać ten dodatkowy bezpiecznik. Ważne jest aby sobie kupić bezpiecznik DC zwłaszcza w instalacjach z dużą ilością S!
xyz2a - Czw 31 Sie, 2017

Bezpiecznik DC - to już fachowa terminologia.
A jakiś link co warto kupić/zastosować o jakich parametrach?

Anonymous - Czw 31 Sie, 2017

Co za różnica, czy na plusie, czy minusie? Przecież płynie ten sam prąd.
To tak, jakby w domowej instalacji elektrycznej zakładać bezpiecznik na fazę i drugi na zero.

Eryk1000 - Czw 31 Sie, 2017

zeeltom napisał/a:
Co za różnica, czy na plusie, czy minusie? Przecież płynie ten sam prąd.
To tak, jakby w domowej instalacji elektrycznej zakładać bezpiecznik na fazę i drugi na zero.


Na minusie operuje BMS ! powodzenia jeżeli dasz bezpiecznik na minusie przed BMS, w przypadku wybicia tak założonego bezpiecznika masz uwalony BMS!

xyz2a - Czw 31 Sie, 2017

Eryk1000 - a jaki bezpiecznik masz w swojej skrzynce - ze zdjęcia.
Tomas - Czw 31 Sie, 2017

Jak się ludzie pytają gdzie dać bezpiecznik to nikt nic nie wie a teraz nagle wszyscy wiedzą :wink:
Eryk1000 - Czw 31 Sie, 2017

Starego ebajka już nie mam, był tam Legrand 40A. W Falconie założyłem to co dali z Adaptto, bezpiecznik jest polskiej produkcji C60. W Adaptto jako takiego BMSa nie ma to raczej balanser. Dobrze zrobić sobie gdzieś poza instalacja test, czy taki bezpiecznik działa jak należy. Najlepiej stosować odpowiednie bezpieczniki DC. Wszystko przez możliwość pojawienia się łuku przy DC. Tak na szybko o czym mowa https://youtu.be/csMQ9A-4Pws Im więcej S tym większe ryzyko.
xyz2a - Nie 03 Wrz, 2017

Eryk1000 napisał/a:
Starego ebajka już nie mam, był tam Legrand 40A. W Falconie założyłem to co dali z Adaptto, bezpiecznik jest polskiej produkcji C60. W Adaptto jako takiego BMSa nie ma to raczej balanser. Dobrze zrobić sobie gdzieś poza instalacja test, czy taki bezpiecznik działa jak należy. Najlepiej stosować odpowiednie bezpieczniki DC. Wszystko przez możliwość pojawienia się łuku przy DC. Tak na szybko o czym mowa https://youtu.be/csMQ9A-4Pws Im więcej S tym większe ryzyko.

Jeśli miałeś na sterowniku do 35A to potrzebny jest bezpiecznik z niewielkim zapasem - jak podałeś 40A.

Czyli do sterownika pobierającego 45A najlepiej zastosować:
50A lub 63A
Czy tak będzie ok?

Eryk1000 - Nie 03 Wrz, 2017

Dokładnie, ale jak mówię lepiej je sprawdzić na boku czy działają tak jak trzeba. Najlepiej zapakować bezpieczniki przystosowane do DC coś takiego: http://allegro.pl/bezpiec...6635400463.html
seba664 - Wto 03 Paź, 2017

bezpieczniki automatyczne typu
B posiadają krotność 5
C krotność 10
D krotność 20

Czyli np B16 * 5 (krotność)= 80 A znaczy to że przy prądzie 80A bezpiecznik zadziała w czasie max 0.1 sekundy

oczywiście jeżeli będzie obciążony prądem np 60 A to też zadziała ale po odpowiednio dłuższym czasie


W przemysłowych instalacjach elektrycznych gdzie często występuje również napięcie stałe.W prawidłowo wykonanych instalacjach stosuje się zabezpieczenie podwójne tzn i na + i na -.
Chodzi o to że przy równoczesnym rozłączeniu i + i - występują lepsze warunki i łatwiej zgasić łuk elektryczny.

Tomas - Wto 03 Paź, 2017

seba664, a typu M ?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group