To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Bezpieczeństwo instalacji elektrycznych, elektronicznych

seba664 - Śro 04 Paź, 2017

o typie M zabezpieczeń nadprądowych nigdzie nie słyszałem ani na studiach z elektrotechniki, ani w literaturze. W pracy tez się nie spotkałem z taka charakterystyką może są to jakieś zagraniczne wytwory.Albo wgl nie istnieją.

Z takich mniej popularnych charakterystyk są jeszcze
Z-stosowane do ochrony półprzewodników są bardzo szybkie krotność prądu x3

K- silniki, transformatory, elektroenergetyka jak się nie mylę krotność x15
S-styczniki, silniki transformatory krotność x 18 jak się nie mylę

Tomas - Śro 04 Paź, 2017

Cytat:

o typie M zabezpieczeń nadprądowych nigdzie nie słyszałem ani na studiach z elektrotechniki, ani w literaturze. W pracy tez się nie spotkałem z taka charakterystyką może są to jakieś zagraniczne wytwory.Albo wgl nie istnieją.


Czy napewno mówimy o tym samym ?

Mi chodzi o taki (pierwszy z góry)

http://www.lcpoland.com/wylaczniki_nadpradowe.html

sirgregs - Śro 04 Paź, 2017

Rozwiń sobie dane techniczne to zobaczysz że te wyłaczniki występują z charakterystyką wyzwalania B lub C.
Tomas - Śro 04 Paź, 2017

Ok czaje już. Dzięki
seba664 - Śro 04 Paź, 2017

Tomas napisał/a:
Cytat:

o typie M zabezpieczeń nadprądowych nigdzie nie słyszałem ani na studiach z elektrotechniki, ani w literaturze. W pracy tez się nie spotkałem z taka charakterystyką może są to jakieś zagraniczne wytwory.Albo wgl nie istnieją.


Czy napewno mówimy o tym samym ?

Mi chodzi o taki (pierwszy z góry)

http://www.lcpoland.com/wylaczniki_nadpradowe.html



tak jak widać na zdjęciach C63, C20 są to normalne zabezpieczenia nadprądowe charakterystyka C

po prostu ten producent wymyślił sobie nazwę M60 tak jak mamy nazwy iphone, falcon, golf itd


Ogólnie nie polecam LCtec miałem z nimi problemy tanie ale dziadostwo Eaton jest przystępny cenowo i dobry jakościowo a mercedes w branży to Hager

Tomas - Śro 04 Paź, 2017

Cytat:
Ogólnie nie polecam LCtec miałem z nimi problemy tanie ale dziadostwo Eaton jest przystępny cenowo i dobry jakościowo a mercedes w branży to Hager


Tak tak mam eatona właśnie M60 - taki był dawany do zestawu adaptto i taki mi został :) Link tylko przykładowy.

xyz2a - Pią 06 Paź, 2017

A jak mają się wyłączniki nadprądowe do bezpieczników? Który lepiej zastosować. Już pomijam cenę że za wyłącznik płacimy ok 40-50zł a za gniazdo+bezpiecznik ok 10-20zł.
Bartosh - Nie 08 Paź, 2017

Tomas, to co w końcu dostałeś do Adaptto? Nie lctec (któregoś mi linkował kiedyś)? Made in PL?

Pytam, bo takiego kupiłem, charakterystyka B 63A. Testowałem toto przez jakiś czas, jak miałem awarię bmsa. Ustawiłem na chwilę 200A (normalnie mam 150A DC max) i obciążałem takim prądem (kilka sekund co prawda) i nie zadziałał. Przy dłuższej, ostrej jeździe 150A też nic, a robiłem długie sprinty na WOT. Teraz kolega seba 664 pisze, że to dziadostwo.

Co kupić wobec tego? Ktoś ma to przetestowane u siebie jako działające rozwiązanie?

Goście od adaptto polecają w ogóle 2 równolegle, aby za szybko nie wybijało przy setupie 120A+, o ile dobrze pamiętam. Z tym że teraz proponują Legrandy (takie mają na stronie).

Ja po awarii jednego bmsa na pewno dokładam S-kę na plusie.

Tomas - Nie 08 Paź, 2017

Mam eaton i lactec ale który w którym bajku to zabij mnie a nie pamiętam teraz (schowane w skrzynce że nie zobaczę napisu). Tylko ja mam na minusie nie na plusie.
zbychci - Pon 11 Gru, 2017

Panowie. Nie patrzcie na wyłączniki nadprądowe. Kilka postów wcześniej już wyjaśniono, że one są przeznaczone do przerywania prądów przemiennych. Na filmiku z youtube pokazali, co się z nimi dzieje. Dodam tylko, że budowa styku na niższe napięcia jest inna, na prąd stały też jest inna.
Wydajecie kupę kasy na swój sprzęt, a chcecie (co poniektórzy) wstawiać niewłaściwy osprzęt zabezpieczający.
Jeżeli ktoś wstawił taki wyłącznik, to chyba tylko jako wyłącznik dodatkowy.
Jako zabezpieczenie dodatkowe zastosowałbym zwykły bezpiecznik topikowy, ewentualnie którąś z wersji niskonapięciowych wyłączników nadprądowych DC.
Zastanowiłbym się jeszcze nad dodatkowymi małymi bezpiecznikami od każdego "p" do BMS'a. Jednak, jak czytam różne wątki, to nie spotkałem się z wypowiedziami, że zwarcie na którejś secji"p" uwaliło baterię.

McL - Pią 15 Gru, 2017

Owszem modułowe wyłączniki nadprądowe w standardzie wykonywane są na prąd zmienny. Łuk przy prądzie zmiennym jest o wiele prostszy do gaszenia w związku z czym wyłączniki nadprądowe dedykowane do prądu stałego są droższe.
Niemniej jednak niektóre serie wyłączników nadprądowych dopuszczona jest do pracy z napięciami stałymi i takim przykładem są wyłączniki produkcji Schneider Electric z serii iC60N które można dostać w większości hurtowni oraz sklepach Leroy Merlin. Pomiżej link do katalogu omawiającego ich zastosowanie przy prądzie stałym. Tutaj ważna sprawa producent przewiduje napięcia 24-48V czyli w naszym przypadku do 13s

http://www2.schneider-ele...DC%2024-48V.pdf

najbardziej interesująca jest strona 8 gdzie mamy charakterystyki wyzwalania i widać tam wyraźnie, że są inne krotności prądów znamionowych dla prądów AC i DC.

Owszem zabezpieczenie nadprądowe nie jest idealnym zabezpieczeniem baterii. Jest zwłoczne ale topiki będą w takim przypadku jeszcze gorsze. Za to z pewnością jako dodatkowe zabezpieczenie przed nieszczęśliwym przypadkiem warto coś takiego posiadać (oczywiście dobrze dobrane, odpowiedniego producenta)

stanlee - Sob 16 Gru, 2017

Czy taki bezpiecznik by się nadawał i i jaki musi popłynąć prąd żeby spalić bezpiecznik 60 A?


ps.
Skoro bezpieczniki topikowe są złe to dlaczego są stosowane cały czas w samochodach ?

gienek333 - Sob 16 Gru, 2017

Bezpieczniki topikowe oczywiście się nadają. Można je sobie zrobić samemu. Mocujemy dwie śruby na izolatorze, do nich podłączamy przewody, a między dajemy drut (najlepiej tzw srebrzankę), którego przekrój dobieramy eksperymentalnie dając kilka drutów. Bierzemy jeden drut i sprawdzamy kiedy się przepali (przy jakim prądzie).
Anonymous - Nie 17 Gru, 2017

Po co kombinować z jakimiś izolatorami jeśli można takie druciki dokręcić, dolutować do starego bezpiecznika? Nie słyszałeś o drutowaniu bezpieczników? :D
WojtekErnest - Nie 17 Gru, 2017

Nie kombinować, kupic samochodowe.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group