To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Wydrukowany silnik BLDC.

Mechano - Wto 09 Maj, 2017
Temat postu: Wydrukowany silnik BLDC.
Przeglądając instructables.com trafiłem na projekt silnika bldc wydrukowanego w 3D z plastiku, konkretnie z PLA i PETG (nie mam pojęcia co to za materiał). Silnik przedstawiony w artykule ma zmierzoną moc na poziomie 600W przy 30V (8s li po/li ion).
Ciekawa sprawa, kilka lat temu myślałem na czymś podobnym ale byłem słaby w temacie i myślałem, że taki silnik w ogóle nie zadziała a tu się okazuje, że całkiem dobrze sobie radzi (ok 80% sprawności).
Zalety takiego silnika to na pewno niższa cena (cena wydruku plus około 50$ za resztę elementów, tak podaje autor), opierając się o ten projekt można by spróbować zrobić wersję dużo mocniejszą, dodatkowo dzięki drukowanemu rdzeniowi mamy możliwość swobodnego prowadzenia kanałów chłodniczych wewnątrz. Temperatura topnienia PLA jest chyba sporo wyższa niż temperatura Curie magnesów, więc można by te silniki grzać tak jak z rdzeniem z blach.
Wady tego silnika to na pewno mniejsza sprawność poprzez rdzeń z materiału niemagnetycznego. Ponoć można ją poprawić poprzez zastosowanie filamentu z drobinami żelaza (Magnetic Iron PLA).
Dodatkowo, żeby zbudować taki silnik trzeba posiadać określoną wiedzę na temat takich silników, co jest jednocześnie wadą i zaletą.
Jako ciekawostkę można dodać, że w omawianym silniku magnesy ułożone są w układzie Halbacha (pewnie dla zwiększenia sprawności).

Linki:
-omawiany silnik na instructables i na serwisie autora (chyba autora):
http://www.instructables....ushless-DC-Ele/
https://www.makesea.com/w...p_col_count%3D4
-Magnetic Iron PLA:
https://www.proto-pasta.c...gnetic-iron-pla
-wersja 02 tego silnika:
https://www.makesea.com/w...brushless-motor
-wersja 01:
https://www.makesea.com/w...%28prototype%29
Może ktoś z forum czegoś takiego próbował, próbuje?
Zachęcam do dyskusji na temat sensowności i przyszłości takich silników.

Eryk1000 - Wto 09 Maj, 2017

Jakoś tego silnika nie widzę przy 6kW w szczycie i 150 stopniach na uzwojeniu.
Yin - Wto 09 Maj, 2017

Pla staje się plastyczne w 60 stopniach, temperatura druku to jeśli dobrze pamiętam od 160 do 230 stopni. Abs bardziej odporny na temperaturę - ja nim drukowałem w 240 stopniach ale wydruki były kruche w porównaniu do pla. W silnikach gdzie jest śmigło może się sprawdzi, w rowerach trzeba by pokombinować z jakimś aktywnym systemem chłodzenia albo z jakimiś bardziej odpornymi tworzywami - bo ja wiem może nylon?

http://3dfilamenty.com/pl...kg-1%2C75mm/331

wibi - Wto 09 Maj, 2017

Poczekajmy (oczywiście tylko ci co dożyją)bo przecież metal może być płynny a więc i drukować da się,to tylko kwestia odpowiedniej technologii i "drukarki".Świat w dziedzinie technologii robi takie postępy, że umysł nie nadąża.
midi - Wto 09 Maj, 2017

Hej, dziś już się drukuje metalem i to różnymi stopami, pył metalowy wydmuchiwany jest z małej dyszy a w chmurze metalowego pyłu metal spaja laser. Mój szwagier pracuje w firmie gdzie mają jedną z największych drukarek 3D ( bodajże 5 na świecie ) i miedzy innymi tą do metalu.
Sam posiadam drukarkę o polu pracy 400mmx400mmx400mm, sporo elementów mojego Falcona wydrukowałem z ABS-u oraz Hips-u, niektóre części z PET-G , wyszlifowane detale idealnie nadają się do lakierowania ( ABS, Hips) i ja tak wykończyłem swoje . Druk 3D daje ogromne możliwości , ja ABS drukuję w zamkniętej komorze i elementy są naprawdę wytrzymałe , można je gwintować i dają rade, szczególnie twarde są detale z PET-G i łatwe w wydruku .
Pozdrawiam.

gienek333 - Wto 09 Maj, 2017

Co do obwodu magnetycznego, to linie sił pola magnetycznego przechodzą również przez próżnię (dużo słabiej, ale przechodzą "nie istnieje izolowany biegun magnetyczny", jakieś prawo chyba Gausa), więc silnik będzie działał, ale będzie miał mały moment i musi uzyskać duże rpm, aby mieć jakąś moc. Jeżeli chodzi o druk, to w atmosferze ochronnej (argon, CO2), grzałki z wolframu, albo czegoś bardziej trudnotopliwego i może?
radasss - Śro 10 Maj, 2017

Linie pola magnetycznego powinny się zamykać jak najkrótszą drogą. Dlatego dąży się do minimalizacji szczeliny powietrznej. Również reszta obwodu magnetycznego ma mieć inaczej mówiąc mały opór. W silniku przedstawionym uzwojenie jest namotane na kiepskim materiale jeśli chodzi o przenikalność magnetyczną ( duży opór ) stąd sprawność nie za wysoka. Nie mniej projekt fajny.
tomson - Sob 13 Maj, 2017

Sa silniki tarczowe w których nie ma blach i silniki mają powyrzej 95% sprawnosci.Stal to tylko dodatkowe straty na przemagnesowanie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group