To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - [akumulator] jak sprawdzić czy on jest sprawny bez ładowarki

buybike - Śro 24 Maj, 2017
Temat postu: [akumulator] jak sprawdzić czy on jest sprawny bez ładowarki
Witam, mam baterię li-ion z roweru Gazelle Orange Innergy model bronze. Nie mam do niej ładowarki ani nic innego z czym mógłbym ją uruchomić. Jak można ją sprawdzić czy ona się w ogóle do czegoś jeszcze nadaje? Jakiś miernik ? Z góry dzięki za odpowiedź, w załączniku zdjęcia jak to wygląda po rozebraniu.
sambor - Śro 24 Maj, 2017

Kup woltomierz, najlepiej multimetr (najtańsze są już po 9 zł)

1. Sprawdź czy jest napięcie na dwóch głównych kablach, tych grubych, czerwonym i czarnym. Jeśli nie ma żadnego napięcia, to akku raczej nie da się uratować.

2. Jeśli napięcie jest powyżej 29V, to akku jest ok, choć nie wiemy jaką ma pojemność, czy nie jest zużyte.

3. Jeśli napięcie jest między 24V a 29V, to jest spora szansa na uratowanie.

4. Poniżej 24V - może się da podnieść. Zależy od tego czy każda sekcja z 10 ma napięcie jakieś. Jeśli zero, to raczej nic się nie da. Choć można próbować reaktywować nawet całkiem padnięte ogniwa.

5. Na pokrywie masz złącze do ładowarki z balanserem. Jest tam 11 przewodów do każdej sekcji. Pomierz napięcia na każdej sekcji pomiędzy sąsiednimi pinami. Analogicznie jeśli każda sekcja ma pow. 2,9V to jest super.

sambor - Śro 24 Maj, 2017

takie coś kup lub podobne:
http://allegro.pl/ag225a-...6669671942.html

w hipermarketach są też

WojtekErnest - Śro 24 Maj, 2017
Temat postu: Re: [akumulator] jak sprawdzić czy on jest sprawny bez ładow
buybike napisał/a:
Jak można ją sprawdzić czy ona się w ogóle do czegoś jeszcze nadaje? Jakiś miernik ? .

Ona jest kpl, tzn ma pełny tył i przód ?
A do czego chcesz ją użyć, bo ew. słabe ogniwa nadadzą się być może do prostego oświetlenia ale do roweru juz nie.
Pytanie generalne jakie masz doświadczenia z pomiarem w ogóle....

buybike - Śro 24 Maj, 2017

witam, dzięki za porady, spróbuję miernikiem, właśnie dzisiaj mnie coś tknęło i zakupiłem za 16 zł w OBI. Chociaż nie miałem nigdy z tym narzędziem do czynienia ale może poczytam gdzieś w necie jak się to obsługuje. Niestety jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o elektryczność.
Natomiast bateria jest kompletna, jest klapka z przodu i z tyłu. Jeszcze się zastanawiałem jak można wyjąć te ogniwa z tego aluminiowego kontenerka ale jak uda się to jakoś pomierzyć to chyba wyjmowanie będzie zbyteczne.
Najpierw kupiłem zestaw czyli koło z silnikiem, baterię , kontroler - zamiarem uruchomienia go, ale teraz myślę, że jak się nie uda tego odpalić to przynajmniej nabędę nowe umiejętności np. sprawdzanie stanu baterii.
Pytałem też u dealera Gazeli, oni te baterie sprawdzają na komputerze, kosztuje to 50 zł.
Pozdrawiam

sambor - Śro 24 Maj, 2017

50 zł na komputerze? Ha ha. Wystarczy zwykły miernik...
Obsługa miernika jest prosta. Ustawiasz na V-... na zakres powyżej oczekiwanego, czyli dokładnie tak, jak w linku do tej fotki, którą przesłałem powyżej, na 200V. Jeśli mierzysz pojedyncze cele większą dokładność uzyskasz na zakresie 20V.
Drugi zakres V~ dotyczy prądu zmiennego, czyli np z gniazda 230V, Tego zakresu nie używasz, bo w bateriach mamy do czynienia z pradem stałym. Z pomiarem natężenia (A od amper) nie eksperymentuj pochopnie, bo ustawienie na tej zakres powoduje przestawienia miernika w tryb, w którym jest w stanie znikomej rezystancji. Np próba pomiaru baterii na zakresie amperomierza skończy się wielkim zwarciem, wielkim prądem, spaleniem opornika w amperomierzu, a w gniazdku 230V - strzałem iskry i wywaleniem bezpiecznika w mieszkaniu.

W celu pomiaru przewodności jakiegoś połączenia, kabla, ścieżki, opornika używasz zakresu omomierza ze znaczkiem omegi na najniższym zakresie. W tym konkretnym 200 Ohm. Oporność bliska zera oznacza połączenie, oporność nieskończona oznacza przerwane połączenie. Ale nie używaj tego zakresu pod napięciem, bo przepływ zewnętrzego prądu spowoduje uszkodzenie sekcji omomierza.

Generalnie co do zasady używanie sekcji woltomierza jest bezpieczne. W tym trybie miernik ma bardzo wysoką rezystancję, tym wyższą im wyższy zakres jest włączony i prądy przez niego płynące są znikome. Jeśli nie znasz napięcia - zaczynasz od nawiększego zakresu i stopniowo przełączasz na niższe w celu odczytu z większą dokładnością.

Myślisz prawidłowo. Ogniw nie potrzeba wyjmować, bo masz kable ze wszystkich sekcji wyprowadzone na złącze BMS i spokojnie możesz tu pomierzyć.

WojtekErnest - Czw 25 Maj, 2017

sambor napisał/a:
50 zł na komputerze? Ha ha. Wystarczy zwykły miernik...

Nie takie ha ha... Odczytasz ilość ladowan, ilość oddanej energii, zresetujesz BMS, sprawdzisz transmisje do kontrolera i id seryjny ?
Jest tu wiele podobieństw do baterii laptopów.
To nie są luźno, szeregowo połączone ogniwa.
Przy okazji uwaga, wtyk balansera nie jest typowy tzn z rastrem 2,54 mm lecz mniejszym i pomiar wymaga końcówki pomiarowej cieńszej od szpilki i ostrożności aby nie zrobić niechcący zwarcia podczas pomiaru. Wyjęcie wtyku BMS może wymagać resetu po jego ponownym wpieciu.

sambor - Czw 25 Maj, 2017

WojtekErnest napisał/a:

Przy okazji uwaga, wtyk balansera nie jest typowy tzn z rastrem 2,54 mm lecz mniejszym i pomiar wymaga końcówki pomiarowej cieńszej od szpilki i ostrożności aby nie zrobić niechcący zwarcia podczas pomiaru. Wyjęcie wtyku BMS może wymagać resetu po jego ponownym wpieciu.


Zwykle wtyk ma z boku okienka do pomiaru. A jeśli nie ma, to rzeczywiście trzeba pokombinować. Ja bym wziął 2 oporniki małe, byle nie z opornością w mega Ohmach, obciął końcówki z jednej strony na 5-8 mm, włożył oba w sąsiednie dziurki i skleił oporniczki ze sobą klejem sekundowym. Końcówka pomiarowa gotowa.

WojtekErnest - Czw 25 Maj, 2017

To złącze jest naprawdę małe, i nawet robiąc własny wtyk - styki, nie będzie to łatwe. Bo muszą być cienkie
ale sztywne, więc nawet końcówka rezystora 0,125 W jest chyba za gruba.

sambor - Czw 25 Maj, 2017

Zawsze pozostaje szpila nakłuta w kabel. Nie uszkadza kabla - PCV po wyjęciu szpilki zasklepia się. Zlokalizowałem w ten sposób kiedyś potrzebny przewód w wiązce w aucie.
buybike - Pią 20 Paź, 2017

sambor napisał/a:
Kup woltomierz, najlepiej multimetr (najtańsze są już po 9 zł)

1. Sprawdź czy jest napięcie na dwóch głównych kablach, tych grubych, czerwonym i czarnym. Jeśli nie ma żadnego napięcia, to akku raczej nie da się uratować.



Witam po długiej przerwie, zabrałem się za mierzenie napięcia, ale niestety miernik pokazuje 0. Jeszcze się chciałem upewnić, czy w dobrym miejscu mierzę. Załączam zdjęcie tego złącza. Jako, że nie mam kabla to wkładałem końcówki miernika w każdą dziurkę w różnych kombinacjach, niestety cały czas zero. Czy to oznacza, że bateria jest do wyrzucenia?

WojtekErnest - Pią 20 Paź, 2017

My pisalismy o pomiarze napięć jednostkowych na ogniwach wewnątrz pakietu, lub kablach plus/minus calosci wewnątrz. Gniazdo jest połączone przez uklad elektroniczny a nie bezposrednio.
buybike - Sob 21 Paź, 2017

WojtekErnest napisał/a:
Gniazdo jest połączone przez uklad elektroniczny a nie bezposrednio.

Czyli nie zmierzę napięcia przez to gniazdo?

WojtekErnest - Sob 21 Paź, 2017

Nie, musisz się dostać do 'zródła' czyli bezpośrednich wyprowadzeń z ogniw plus i minus. Z reguly czarny i czerwony kabel.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group