To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Montaż BMS w obudowie baterii typu Hailong

borsuk - Czw 15 Cze, 2017
Temat postu: Montaż BMS w obudowie baterii typu Hailong
W moim rowerze opisanym tu
zastosowałem baterię zmontowaną przeze mnie w obudowie typu Hailong (downtube battery), do nabycia na Aliexpress (np. tutaj).
Otrzymuję sporo pytań dotyczących montażu BMS w takiej obudowie, na które postaram się odpowiedzieć na forum.
Złożyłem dwie takie baterie, obie w obudowach, które mogą zmieścić maksymalnie 52 szt. ogniw.
W pierwszej zastosowałem BMS typu jak pod linkiem.
Ten BMS w wersjii 20A posiada dodatkowy tranzystor FET podlutowany od spodu płytki, a w wersji 30A dwa takie tranzystory, o czym Chińczycy nie informują i w dodatku podają lipną grubość. Prawdziwe wymiary na zdjęciu:

Aby montaż takiego BMSa był możliwy trzeba przewidzieć brak ogniwa pod nim, co ogranicza nam maksymalną liczbę ogniw do 51 szt., czyli praktycznie baterii 10S5P lub 7S7P.
Oprócz tego musiałem zeszlifować wystające śrubki i usunąć izolacyjną tekturkę. Aby zamknąć obudowę musiałem też trochę podpiłować od spodu najbardziej wystające fragmenty koszyka. W sumie sporo zachodu, ale w ten sposób możemy zmieścić BMS nawet o prądzie ciągłym 30A. Na zdjęciu moja bateria 10S5P. (Dodałem tam jeszcze parę połaczeń, chociaż nie wiem czy potrzebnie :) ).


W drugiej wykonanej przeze mnie baterii (niestety nie zrobiłem żadnych zdjęć) zastoswałem inny BMS. Takiego typu nie mogę obecnie znaleźć na Aliexpress (być może chwilowo). Był podobny do
tego ale dłuższy i miał parametry 13S 20A. Zawierał 6 szt. FETów i chodził również na 10S. Jego grubość to 8mm, zgodna z tym, co podają Chińczycy.
Z montażem takiego BMSa nie ma żadnych problemów, wszystko pasi.

BMSy przykleiłem do koszyka taśmą klejącą tesa power. Wszystkie kable przykleiłem taśmą kaponową (tam gdzie luty) i po wierzchu jeszcze tesa power, trzeba tylko uważać, żeby nie wyszło za grubo. Zostawiłem luz, aby można było odłączyć wtyk BMS. Jeżeli koszyk ma boczny luz można przykleić kilka pionowych pasków gumy, nic nie powinno latać.

djmarcin56 - Czw 15 Cze, 2017

Borsuk dziękuje bardzo za poradnik, niedługo będę robić swoje baterie i na pewno zrobię na twój wzór, boję się tylko tego lutowania w sumie aby nie przegrzać ogniw, muszę kupić jakiś porządny grot bo mam tylko taki szpiczasty z zestawu.

Powiedz mi jeszcze czy stosowałeś podkładki na plusowe bieguny? myślę, że łatwo o zwarcie gdyby się cyna za daleko rozpłynęła i na pewno jakoś to ryzyko zminimalizują.

borsuk - Czw 15 Cze, 2017

djmarcin56 napisał/a:
...
Powiedz mi jeszcze czy stosowałeś podkładki na plusowe bieguny? myślę, że łatwo o zwarcie gdyby się cyna za daleko rozpłynęła i na pewno jakoś to ryzyko zminimalizują.

W tej na zdjęciu nie stosowałem, ale w nowszej, w której koszyk ma większe otwory, a ogniwa są trzymane tylko przez takie wystające trójkątne zęby, już musiałem zastosować.

darol - Czw 18 Sty, 2018

Buduję baterię w tej obudowie z konfiguracją 13s 4p, podpowie ktoś jaki na ten moment można zastosować bms z prądem rozładowania minimum 20A? Opcji jeśli chodzi o parametry jest sporo, ale obudowa ogranicza wymiary, może ma ktoś sprawdzony model i podzieli się informacją.
Kierując się wymiarami znalazłem coś takiego https://pl.aliexpress.com/item/High-quality-bms-13s-48v-45A-smart-bms-li-ion-battery-PCM-3-7v-battery-cell/32815620775.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.s0BqTk tani nie jest, ale jakby pasował to czemu nie...
A może wystarczy klik ?

tomeckm - Czw 18 Sty, 2018

A nie lepiej kupić wersję obudowy na 65 ogniw za 3 dolary i 21 centów więcej i 5 ogniw przeznaczyć na BMS ?
darol - Pią 19 Sty, 2018

tomeckm napisał/a:
A nie lepiej kupić wersję obudowy na 65 ogniw za 3 dolary i 21 centów więcej i 5 ogniw przeznaczyć na BMS ?

Zdecydowanie lepiej.... no chyba, że ma się rower w którym na styk wchodzi wersja na 52 ogniwa. To nie kwestia kilku dolarów tylko kilku centymetrów :wink:

kondzio927 - Pią 19 Sty, 2018

darol napisał/a:
tomeckm napisał/a:
A nie lepiej kupić wersję obudowy na 65 ogniw za 3 dolary i 21 centów więcej i 5 ogniw przeznaczyć na BMS ?

Zdecydowanie lepiej.... no chyba, że ma się rower w którym na styk wchodzi wersja na 52 ogniwa. To nie kwestia kilku dolarów tylko kilku centymetrów :wink:

...mam na stanie ten drugi który pokazałeś, możesz podjechać z obudową po przymierzać :wink:

darol - Pią 19 Sty, 2018

Dziękuje za propozycję, daleko nie mam do Ciebie to fakt, ale bez rzeźbienia się raczej nie obejdzie i sama przymiarka niewiele da. Z tego co ludzie piszą "grubszy" niż 8 mm. nie wejdzie i trzeba będzie coś tam piłować. Może śruby, może zmienić radiator na cieńszy trudno powiedzieć. Ten bms ma 9 mm. w najszerszym miejscu (z informacji jakie znalazłem w necie), czy to prawda? Jutro zasymuluje sobie taki wymiar wyciętym kawałkiem z panela podłogowego i zobaczę faktycznie ile mam miejsca. A odnośnie strony technicznej wszystko z nim ok? Te tanie bmsy potrafią nie balansować prawidłowo...
Mikkonen - Pią 19 Sty, 2018

Ja do wersji na 65 ogniw zmieściłem BMS 30A bez praktycznie żadnych przeróbek.
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=7868



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group