To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Inne pojazdy, mechanika pojazdów - [EV][auto miejskie]

Anonymous - Sob 10 Kwi, 2010
Temat postu: [EV][auto miejskie]
Witam wszystkich,
autami elektrycznymi interesuje się już od dawna. Chciałbym, żebyście drodzy konstruktorzy oraz znawcy zaopiniowali mój projekt.

Założenia
Auto miejskie, służące wyłącznie do poruszania się po mieście, głównie do dojazdu do pracy, sklepu itp., także myślę, że zasięg 100km jest wystarczający (do pracy mam 20km). Na v-max też mi nie zależy, prędkość 50km/h ekonomiczna plus 30km/h zapasu, żeby wyprzedzić rowerzystę :wink:

    Podsumowując:
    - auto 2 miejscowe
    - zasięg <= 100km
    - v-max = 80km/h

Konstrukcja
Jako bazę chciałbym wykorzystać Citroena AX. Moim zdaniem to idealny kandydat. Odnośnie akumulatorów stawiam na cencę, także wybiorę trakcyjne TROJAN. Wielka niewiadoma jest odnośnie silnika. Jedno jest pewne, stawiam na silnik zasilany prądem stałym, lecz nie wiem dokładnie jakiej mocy: 6kW, 8kW, 10kW?
Tu drodzy Panowie, proszę o waszą pomoc. Znalazłem coś takiego link. Co o tym sądzicie?

Anonymous - Sob 10 Kwi, 2010

pomyśl najpierw, jak upchniesz do tego kurdupla jakim jest citroen 12 akumulatorów każdy po 25kg, czyli 300 kg, do samochodu, gdzie masa własna to 820kg a masa dopuszczalna to 1275? toć to będzie tragedia, na pewno nie będzie tylnych siedzeń
Anonymous - Sob 10 Kwi, 2010

Dlaczego z góry zakładasz że będzie 12 akumulatorów?
tomasz_kombi - Sob 10 Kwi, 2010

chand3r napisał/a:
Dlaczego z góry zakładasz że będzie 12 akumulatorów?


Może dlatego, że pisałeś o zasięgu 100km ???

Anonymous - Sob 10 Kwi, 2010

jak kolega napisał powyżej, ze względu na zasięg, ba potrzebujesz nie 12 a 14 :P bo 12x6=72 a najlepiej dać silnik na 80V i zasilanie z 14 akumulatorów = 84V
Anonymous - Nie 11 Kwi, 2010

Panowie, moim zdaniem ilość akumulatorów powinno się obliczać na podstawię silnika, którego się zaadoptuje do konstrukcji z uwzględnieniem założonego zasięgu pojazd. Z mojego rozumowania: mniejszy pojazd = mniejszy silnik = mniej akumulatorów.
Anonymous - Nie 11 Kwi, 2010

chand3r napisał/a:
Panowie, moim zdaniem ilość akumulatorów powinno się obliczać na podstawię silnika...

Moim zdaniem ilość aku powinno obliczać się na podstawie rzeczywistych osiągów pojazdów kolegów z forum. Poczytaj stronę Zbyszka Kopcia i zwróć uwagę na osiągi na TROJANach szczególnie podczas przymrozków.

Zmniejszając ilość aku zwiększysz ich prądy rozładowania co spotęguje efekt Peukerta co sprawi że w skrajnym przypadku szybko zajeździsz aku

Anonymous - Nie 11 Kwi, 2010

OK, przesuńmy sprawę akumulatorów na bok. Czy ten silnik co zalinkowałem w 1 poście nadaję się do mojej konstrukcji?
Anonymous - Nie 11 Kwi, 2010

8 kW może być trochę maławo na planowane szybkości i masę pojazdu.
Ale, kto to wie... trzeba spróbować, to będzie wiadomo ;)

Anonymous - Nie 11 Kwi, 2010

Ten Trabant ma silnik 6kW i jakoś chyba jeździ. W przypadku AX-a planuję podobną masę własną pojazdu. Rakieta to nie będzie ale z ograniczonym budżetem nie to jest najważniejsze.

Chciałbym jeśli to jest możliwe, żeby ktoś napisał jak wygląda sprawa z silnikami. Czy nie ma problemy zaadaptowanie takiego motoru z widlaka czy może znacie leprze źródło, skąd można by było zaczerpnąć jakiś tani silnik. Jeszcze zastanawiam się nad napędem. Czy musiał bym zastosować sprzęgło w konstrukcji skrzynia biegów AX'a oraz silnikiem elektrycznym?

Anonymous - Nie 11 Kwi, 2010

Tu ci najprędzej pomoże Zbyszek, bo ma długoletnie doświadczenie z takimi silnikami.
Ja buduję raczej miniaturki, ale jeździć się na tym da :)

Zbyszek Kopeć - Nie 11 Kwi, 2010

Ważniejszy jest moment napędowy od mocy.
Ten TRABANT (u mnie kupowali osprzęt i pobierali instruktaż) jest dużo lżejszy i ma mniejszy zasięg (o wiele), zaś silnik Etek jest o wiele sprawniejszy itp..
Jak się ma Eteka i kasę na aku. litowe, to wyjdzie dobra maszynka, chociaż silnik nie może być przeciążany.

Anonymous - Nie 11 Kwi, 2010

Dużych środków finansowych nie posiadam. Auto chciałbym budować sukcesywnie kompletując kolejno elementy. Z tego co się do tej pory zorientowałem, to najciężej jest obrać jakiś konkretny silnik, za ludzkie pieniądze. Np. nowy silnik LEMCO za ~5 kPLN to jest przesada. Swoje poszukiwania raczej kieruję na rynek wtórny, lecz nie jest łatwo.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group