To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Lipo hardcase + bms - część ogniw padła, pomysły?

piotrrs11 - Pią 30 Cze, 2017
Temat postu: Lipo hardcase + bms - część ogniw padła, pomysły?
Zabrałem się dziś za debugowanie baterii w unieruchomionym od jakiegoś czasu rowerze.
Konfiguracja to lipo HC 16s3p

Okazało się że jedna z sekcji 4s jest uszkodzona a mianowicie tylko jedna z cell ma poprawne napięcie tj 3.8v inne mają około 1V lub 0.0V.

Całość była cały czas wpięta do bms z nexuna.
Pozostała część baterii jest idealnie równa ~3.8v

1. Jakieś pomysły jak to się mogło stać?
2. I czy takie rozładowane, wyzerowane ogniowo mogło się zapalić?
3. Szanse na odratowanie, czy warto?

Na tą chwilę wywaliłem 3 klocki i zrobiłem z baterii 12s3p i wszystko śmiga prawidłowo.

tas - Pią 30 Cze, 2017

Miałem styczność z następującymi powodami awarii skutkującym tym samym co Tobie się stało, może Cię to nakieruje:

1. Wina akumulatora
- widoczne spuchnięcie cel i spowodowane tym upływy
- wcześniejsze problemy z napięciami, dziwne rozjazdy przed incydentem
- przerwy/zimne luty na przewodach balansujących
- mechaniczne uszkodzenie akumulatora, przetarcia obudowy
2. Wina BMSa
- woda/wilgoć
- uszkodzony moduł balansujący (zła kolejność przewodów balancera)
- uszkodzenia mechaniczne, obtarcia, ciała obce w BMSie
3. inne
- pobór prądu z pominięciem BMSa (watomierz, przetwornica)

WojtekErnest - Sob 01 Lip, 2017

Dodam pkt 4.
Brak okresowej kontroli napięć segmentów na złączu balansujacym.
Kontroli po silnym rozladowaniu i powtórnie po naladowaniu.
To pozwala na wcześniejsze wykrycie ew. problemów i uniknięcie takiej awarii lub wręcz niebezpieczeństwa.

sucharek - Sob 01 Lip, 2017

Przepraszam że się wtrącę,ale budując pakiet nie wyobrażam sobie nie wstawić dodatkowego portu pod LiPo buzzer
tas - Sob 01 Lip, 2017

Obecność dodatkowego alarmu wraz z BMSem zwiększa awaryjność, a nie zmniejsza i prawidłowo jest go nie mieć.
sucharek - Sob 01 Lip, 2017

Nie chodzi mi o to aby buzzer był na stałe wpięty.
Ale wyprowadzić linie sygnałowe i co jakiś czas podłączyć i sprawdzić napięcie na poszczególnych segmentach...gdzie niby te zagrożenia występują ?

Arturw55 - Sob 01 Lip, 2017

Ja z ciekawości klejąc baterię lipo 10s2p przelutowałem zabezpieczenia ze starej baterii li-jon ze Sparty. Pobór prądu poniżej 0,5A a gaśnięcie diody ostrzega, że coś jest nie tak z przepływem prądu. Bateria działa już 4 lata na najtańszym balanserze -tym który teraz jest w Azji za 43 zł -podaje prąd do Bionxa .
A co do tematu to czeka Cię robota - Daj znać ile i o jakich wartościach prądu potrzebujesz -pewnie coś się dobierze

wwojciech - Sob 01 Lip, 2017

Buzzer jako urzadzenie pomiarowe?:D sprawdz sobie jak duzy blad pomiarowy posiadaja. Raz na czas przeleciec multimertem wystarczy
sucharek - Sob 01 Lip, 2017

Mam taki buzzerek i rozrzut nie jest tragiczny,do wstępnej analizy jest super.
@piotrrs11Okazało się że jedna z sekcji 4s jest uszkodzona a mianowicie tylko jedna z cell ma poprawne napięcie tj 3.8v inne mają około 1V lub 0.0V
W takim wypadku następuje samorozładowanie ogniw ,napięcie nawet tego najmocniejszego ogniwa spadnie buzzer to wyłapie.
Nie upieram sie przy buzzerku ale jest niewątpliwie wygodniejszy w użyciu.
Nie zgadzam się z teorią : [b]@wwojciech Raz na czas przeleciec multimertem wystarczy
Jest takie powiedzenie:Nie znamy dnia ani godziny.
Dziś sprawdzasz a jutro ci padnie...i co..Czyli czym częściej tym lepiej.

WojtekErnest - Sob 01 Lip, 2017

Buzerki oraz popularne woltomierze po parę dolarow, nie tylko są niedokladne ale niestety również mają nieliniowy błąd.
Czyli nawet jak go ustawisz by byl zgodny z Twoim zakladam dokladniejszym multimetrem lub woltomierzem o wysokiej precyzji, to najczesciej okazuje sie ze gdy są zgodne na 4,20 V ale juz przy 4,00 okazuje sie wskazuje 4,03 lub 3,97. Co gorsza zakladasz ze na nizszym napięciu zawyza np o 0,03 ale przy 3,70 błąd jest wiekszy. A przy np 4,30 z koleji wskazuje 4,29 itd.
To przyklady, niestety dość powszechne.
Zatem buzerki, tanie woltomierze owszem tak ale tylko jako wstępny sygnal, a pomiar woltomierzem.
Oczywscie okresowo, chocby 2 razy w roku, ale nie zakładać ze BMS to automat i " naprawiacz ogniw...i obserwacja zielonej/czerwonej lampki ladowarki jest wystarczajaca.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group