To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Reset BMS
borsuk - Śro 02 Sie, 2017
zeeltom napisał/a: | Rozumiem, że każdy użytkownik otwiera obudowę urządzenia i sprawdza, co w środku siedzi, zanim włączy to do prądu. |
Chyba po to jest forum, żeby nie musiał tego robić. Ty się dobrze ostatnio czujesz?
Mobil - Śro 02 Sie, 2017
Zeeltom, wyluzuj. To jest elektronika rodem z chin, tam fizyka działa inaczej i iskry powstają nawet bez prądu
A tak na serio zrób test, podłącz sobie "reset" bez opornika i zdaj relacje a dzięki temu oświecisz calą ciemną mase na forum (w tym mnie) i będziemy dzięki temu robić po Twojemu Stawiam piwo (albo na piwo )
Anonymous - Śro 02 Sie, 2017
Dobrze się czuję, tylko wkurza mnie gadanie o dupie Maryni bez żadnych dowodów.
Czasem zdarzyło mi się rozbierać różne ładowarki, ale zazwyczaj to była kwestia bezpiecznika, zwartych przewodów, lub napuchniętych elektrolitów. Skoro piszesz, że są tam 3 potencjometry w ładowarkach chińskich (których ja nie widziałem w żadnej dedykowanej do napięcia ładowarce) do regulacji parametrów, to czemu nie sprzedaje się jednej uniwersalnej ładowarki do ustawienia przez użytkownika?
Pomińmy sprawę potencjometrów w ładowarkach, pytam się o BMS i jego reset, a nie o ładowarki. Jeszcze mnie nikt nie przekonał, że opornik w resecie jest niezbędny. To co piszecie, to tylko teoria, która z praktyką ma niewiele wspólnego. Skąd ma się brać ta potężna iskra, która ma uszkadzać przycisk reset przy zwieraniu akumulatora o tym samym potencjale?
Borsuk, pierwsze upomnienie. Mój stan zdrowia jest OK.
Sprawdzę te napięcie między -B i -C, ale w tej chwili wszystkie akumulatory mam naładowane.
Muszę je jakoś rozładować do odcięcia.
Mobil - Śro 02 Sie, 2017
zeeltom napisał/a: | Skoro piszesz, że są tam 3 potencjometry w ładowarkach chińskich (których ja nie widziałem w żadnej dedykowanej do napięcia ładowarce) do regulacji parametrów, to czemu nie sprzedaje się jednej uniwersalnej ładowarki do ustawienia przez użytkownika? |
Bo jak się źle zakręci to ładowarka robi pstryk i nie ładuje Jeden na pewno ustala napięcie i sobie możesz obniżyć,
Eryk1000 - Śro 02 Sie, 2017
Zeeltom ale przecież Ci pisałem już w tym wątku kiedy będzie iska a kiedy nie Jeżeli masz oddzielne porty ładowania i rozładowania nie powinno być iskry, chyba że masz zwarcie w instalacji W BMsie z wspólnym portem ładowania i rozładowania rezystor jest niezbędny gdyż ładuje się sterownik i wszystko co jest podpięte pod wspólny port. Z racji np owego zwarcia w instalacji albo BMSa z wspólnym porem proponuje stosować, dodać rezystor. To tylko pare groszy. Lepiej jak rezystor się sfajczy/zagrzeje niż kable, przycisk wylecą z hukiem z obudowy Ma to sen? myślę że ma
Anonymous - Śro 02 Sie, 2017
Od pierwszego posta pytam się o spinanie wejścia ładowania. A teorii w międzyczasie namnożyło się dużo I jeszcze pretensje do mnie, że się dopytuję
tkoko - Czw 03 Sie, 2017
zeeltom napisał/a: | Od pierwszego posta pytam się o spinanie wejścia ładowania. A teorii w międzyczasie namnożyło się dużo I jeszcze pretensje do mnie, że się dopytuję |
Zeeltom mosfety z tego co mi wiadomo (w przeciwieństwie do zwykłych tranzystorów), są wyjątkowo czułe na wszelkie przepięcia nawet elektrostatyczne (dotknięcie nieuziemioną ręką). Dodatkowo w czym przeszkadza Ci opornik, kosztuje grosze, nie zajmuje miejsca i nawet jeżeli nie pomoże to na pewno nie zaszkodzi
Anonymous - Czw 03 Sie, 2017
Taki opornik można ładować wszędzie, bo, a nuż będzie przepięcie i coś nawali? Tylko, że ja nie widzę powodu do występowania iskry w moim omawianym przypadku. Nie chodzi o te 50 groszy, tylko o sam fakt. Spokojnie. Rozładuję jeden z pakietów, które posiadam i sprawdzę napięcia dla resetu. Po co dawać opornik, który nic nie zmieni? Wychodzę z założenia, że im mniej elementów w układzie, tym układ jest bardziej niezawodny. Z tym chyba się każdy zgodzi. Sprawdził ktokolwiek te potencjały po wyłączeniu BMS, czy piszecie tylko teoretycznie?
WojtekErnest - Pią 04 Sie, 2017
Tomku, uparty jesteś... Przyjmij do wiadomości że uszkodzenia BMS nie są wcale rzadkością. Uszkadza się nawet z tak blachego powodu jak kolejność włączania kabli - nie mylić z odwrotną polaryzacja. To zawieranie nie jest zalecane przez żadnego chyba producenta, tym bardziej że są tam dwa mosfety i stany nieustalone jeśli chodzi o różnicę napięć. Uszkodzenia występują też wewnątrz części balansujacej, zatem im mniej sztuczek tym bezpieczniej. A takie zwieranie pod napięciem jest 'sztuczka uda się/ nie uda.
Anonymous - Pią 04 Sie, 2017
No, jestem uparty, aż mi to ktoś sensownie wytłumaczy Nie pierwszy chyba raz na forum, kto mnie zna, wie, że się szybko nie poddaję Nie żebym się kłócił, bo nie o to chodzi.
Czytam, że w BMS nie daje się żadnych bezpieczników, a tu ktoś wprowadza temat, że trzeba się zabezpieczyć opornikiem, przed zwarciem samym z sobą. Każde urządzenie wpinane do prądu można zabezpieczyć opornikiem, by nie iskrzyło. Ale gdzie to się daje? Rozumiem jeszcze włączenie kontrolera do zasilania, bo, wiadomo, że ładuje się wtedy kondensator o dużej pojemności. Podłączam od lat, strzela iskra na złączce, ale nic złego, poza tym, się nie dzieje. W końcu, ile podłącza się sterowników bezpośrednio do zasilania codziennie? Zazwyczaj jest dodatkowa stacyjka nisko prądowa, która nie iskrzy. Nie mam jeszcze rozładowanego lita, który bym sprawdził. Przyjdzie czas i na to
WojtekErnest - Śro 11 Kwi, 2018
No i w praktyce okazalo się ze spięte dwa pakiety, resetowanie BMS uszkodzilo przynajmniej 1 pakiet a i wg mnie BMS-(y) są również niesprawne.
Arbiter - Śro 11 Kwi, 2018
Wojtek, podłączyłeś i padło? Na czym polega uszkodzenie pakietu?
wibi - Czw 12 Kwi, 2018
Przeczytałem cały temat i nie bardzo kumam o co chodzi.Wiem, że blokują się "trwale" BMSy aktywne czyli te z procesorem (lub dedykowanym układem typu "bq" lub podobnym bo zapisują to w pamięci i pomaga albo nowa bateria albo wyrównanie napięć na celach),uszkadzają BMSy pół-aktywne zbudowane z małych (max.4 cele) 16 nóżkowych układzików (jest kilka typów np.8204,8254) które "zabija" jak sądzę zbyt duży prąd wyrównawczy między celami i są BMSy bierne (to te najbardziej popularne) które blokują trwale jedynie gdy napięcie którejś z celi przekracza znacznie 100-200mV (ale samoczynnie się odblokowują gdy napięcie "wadliwej" celi się podniesie lub po odłączeniu i ponownym włączeniu baterii. Podawanie "minusa" baterii na wejście "charge" BMSa nie powinno nic zmienić w zablokowanym BMSie gdyż to "odstające" napięcie na uszkodzonej bądź słabej celi zablokowało BMS
madejp - Czw 12 Kwi, 2018
Aktywny BMS to nie BMS z procesorem, a BMS balansujący przez doładowanie słabej celi prądem z pozostałych.
I ani aktywność BMS'a ani posiadanie procesora nie determinują "blokowalności" BMS'a, np. spotykane tu na forum BMSy z BT, mają procesor a nie blokują się trwale. Blokują się BMSy firmowych rowerów. Pewnie głównie ze względów marketingowych, aby nie widzieć nagłówków "Zapalił się rower firmy XYZ", (bo dziennikarze raczej nie wnikają w szczegóły, że ktoś przerabiał baterie), ale "walor" ekonomiczny tego rozwiązania pewnie dodatkowo zachęca firmy do jego stosowania.
WojtekErnest - Czw 12 Kwi, 2018
Arbiter napisał/a: | Wojtek, podłączyłeś i padło? Na czym polega uszkodzenie pakietu? |
Ja, nie...
Moj wpis mial jedynie na celu przestrogę aby nie 'kopiowac' pomysłów na reset BMS, polegajacy na zwieraniu Mosfetow WYJSCIOWYCH lub WYJSCIOWYCH. Nadto ponieważ w znanym mi z opisu przypadku, eksploatowano 2 pakiety, zwarte ze soba na WYJSCIU, w celu powiekszenia pojemnosci i wydajnosci, to całość pomyslu uważam za niepoprawny, nieprzewidywalny i groźny dla ogniw i BMS-a. Wynika to nie tylko z doswiadczenia ale z analizy szczątkowych schematow BMS.
Poniżej szkic typowego analogowego BMS-a, który (myślę) wyjaśnia dlaczego takich sztuczek nalezy unikać.
|
|
|