To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Czy zlaczki w instalacji to absolutne no-no

furifurius - Pon 31 Lip, 2017
Temat postu: Czy zlaczki w instalacji to absolutne no-no
Witam
Dostalem dzis w koncu kontroler, termistor w sliniku wlasnie schnie (klej). Jutro bede montowal kontroler. I tu mam pytanie - Sabvoton ktory mam, nie ma jak na zdjeciach na Nexunie odlaczanej wiazki. Jest na stale wlutowana w kontroler. To mi znacznie utrudni polutowanie wszystkiego (mam dziwny uklad skrzynkni - kontroler bedzie pod bateriami na plasko z boku).
Duzo latwiej by bylo zastosowac zlaczki, ktore przyszly w komplecie z kontrolerem. No ale podobno to nie za dobrze. Czy rzeczywiscie awaryjnosc na zlaczkach az tak mocno wzrasta?
Nie wiem czy warto sie meczyc + bede musial dac dluzsze przewody, a potem je upychac w skrzynce, zeby to zrobic bez zlaczek.
pozdrawiam

tas - Pon 31 Lip, 2017

Tak, zastosowanie złączek zwiększa awaryjność o jakieś 100%.
Złączki nie czynią konstrukcji bardziej bezawaryjnej tylko odwrotnie, wprowadzają do instalacji dodatkowe ryzyka, skomplikowanie.
Nawet 4% ryzyko (1 na 25 konstrukcji) spalenia sterownika w skutek stopienia się złącz fazowych absolutnie nie usprawiedliwia stosowania takich złącz. I tak jest ze wszystkimi. Praktycznie nie ma doniesień, że komuś rower dał pełny gaz w skutek straty masy na przewodzie manetki mając zlutowany przewód, a są doniesienia zdecydowanie częstrze, że taką awarię spowodowały złącza stosowane na manetce. A to już są awarie o znaczeniu krytycznym dla zdrowia, a nie jakieś marne 250zł na nowy sterownik.
Już na starcie masz złe założenia, dlaczego chcesz robić jakieś nie wiadomo jakie długie przewody? Zrób przewody na prawidłową długość i zlutuj :)
Oprócz wymiany tarczy hamulcowej i głównego złącza odpinającego akumulator (a które powody też można podważyć) bardzo trudno znaleźć uzasadnić po co w instalacji jakiekolwiek złącza.

furifurius - Pon 31 Lip, 2017

tas napisał/a:
Tak, zastosowanie złączek zwiększa awaryjność o jakieś 100%.
Złączki nie czynią konstrukcji bardziej bezawaryjnej tylko odwrotnie, wprowadzają do instalacji dodatkowe ryzyka, skomplikowanie.
Nawet 4% ryzyko (1 na 25 konstrukcji) spalenia sterownika w skutek stopienia się złącz fazowych absolutnie nie usprawiedliwia stosowania takich złącz. I tak jest ze wszystkimi. Praktycznie nie ma doniesień, że komuś rower dał pełny gaz w skutek straty masy na przewodzie manetki mając zlutowany przewód, a są doniesienia zdecydowanie częstrze, że taką awarię spowodowały złącza stosowane na manetce. A to już są awarie o znaczeniu krytycznym dla zdrowia, a nie jakieś marne 250zł na nowy sterownik.
Już na starcie masz złe założenia, dlaczego chcesz robić jakieś nie wiadomo jakie długie przewody? Zrób przewody na prawidłową długość i zlutuj :)
Oprócz wymiany tarczy hamulcowej i głównego złącza odpinającego akumulator (a które powody też można podważyć) bardzo trudno znaleźć uzasadnić po co w instalacji jakiekolwiek złącza.


Ok Tas przekonales mnie, bedzie lutowane :)
Troche dluzsze bede musial zrobic, zeby chociaz lekko poza skrzynka lutowac - malo tam miejsca bedzie po zamontowaniu wszystkiego, nie chce wjezdzac z lutownica w platanine kabli, gdzies cos dotkne gdzie nie trzeba, nadtopie izolacje, albo cyna gdzies skapnie.

BTW: Ile ten klej termoprzewodzacy schnie? Ze 2-3 godziny minely, a on nadal lekko elastyczny. Ile czasu musi minac od wklejenia czujki do skladania silnika, zeby miec pewnosc, ze trzyma?
Pozdro

Tomas - Pon 31 Lip, 2017

Jak złącza to brać mogące przyjąć minimum dwa razy większy prąd niż przewidujesz na danym przewodzie. Na kablach fazowych raczej żadnych standardowych złącz tylko duże końcówki oczkowe skręcone na śruby.
furifurius - Pon 31 Lip, 2017

Tomas napisał/a:
Jak złącza to brać mogące przyjąć minimum dwa razy większy prąd niż przewidujesz na danym przewodzie. Na kablach fazowych raczej żadnych standardowych złącz tylko duże końcówki oczkowe skręcone na śruby.


Na fazowych oraz + i - sterownika beda oczka bo takie ma zlacza sterownik. Mam juz przylutowane wyprowadzenia z BMS na XT60 ale chyba odetne wtyczki i polutuje.
Wlasnie przymierzalem AKU do skrzynki, Tas w zalaczniku masz przyczyne dla ktorej chcialem uniknac lutowania czegokolwiek w srodku :) Ze trzy dni mi zajmie ogarniecie, poskracanie i poukladanie tych wszystkich przewodow, zeby to jakos w srodku wygladalo...
Pozdro

Mobil - Wto 01 Sie, 2017

furifurius napisał/a:

BTW: Ile ten klej termoprzewodzacy schnie? Ze 2-3 godziny minely, a on nadal lekko elastyczny. Ile czasu musi minac od wklejenia czujki do skladania silnika, zeby miec pewnosc, ze trzyma?
Pozdro

Dostałem kiedyś od kolegi klej... wkleiłem NTC 10k i po roku jak otwarłem silnik to nadal był miękki :lol: Na pewno dwuskładnikowy nie był :grin:

Michal88Wawa - Czw 31 Sie, 2017

złączki są jak najbardziej ok, ale w takim rowerku 250 watt jak ja mam, i jade max te 30 na godzine :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group