To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Napęd z silnikiem w kole - Rezonans ramy przy danej prędkości podczas przyspieszania

esati - Śro 02 Sie, 2017

Akurat w moim przypadku jestem w 99% pewien że to rama, ponieważ wibracje przy tej prędkości da się wyczuć na korbie jak i na samej ramie po przyłożeniu reki do głównej rury. Wiadomo że przy zmianie sterownika na FOC te drgania będą dużo mniejsze albo w ogóle nie wyczuwalne i pewnie wynika to z większej kultury pracy silnika na takim sterowniku. Jednak muszę sobie radzić z tym co mam.

U mnie też nie ma wibracji jak koło się kręci bez obciążenia, ale to wynika z tego że sam silnik musi być obciążony (kręcenie kołem w powietrzu to jest minimalny prąd).

Jak delikatnie przyspieszam to wibracje są mniejsze przy przejściu przez ten próg prędkości (~27kmh), a jak mocno przyspieszam są większe, więc ewidentnie zależy to od obciążenia.

Każdy element ma swoją częstotliwość rezonansową - tak się niefortunnie składa (moim zdaniem) że częstotliwość rezonansowa ramy pokrywa się z częstotliwością pracy silnika pod obciążeniem (kiedy amplituda jest wysoka) dla danej prędkości.. Rury ramy można by przyrównać do strun - bardzo grubych i wewnątrz pustych ale jednak strun - a każda struna drga i potrafi wydawać przy tym dźwięki w zakresie słyszalnym. Mogłyby to być też szprychy ale są tak naciągnięte i zaplecione w taki sposób że naciskają na siebie i moim zdaniem w moim przypadku będzie to kwestia ramy.

Jak tylko dowiem się jaką techniczną nazwę ma taka gęsta pianka wygłuszająca to rozbieram support i sztyce i będę eksperymentował.

Wojtas82 - Sob 05 Sie, 2017

Dziś obserwowałem ten efekt i to na bank rama a nie szprychy. Wystarczy dotknąć ramę w czasie "tramwaju". U mnie czuć wibracje i wtedy właśnie następuje ten hałas.
Mitar - Wto 08 Sie, 2017

Hm, ta teoria z rama demotywuje mnie do sprawdzania szprych, poczekam na wasze eksperymenty z pianką, choć bardziej traktuje to jako ciekawostka bo samemu raczej tej metody nie będę stosował.
Trzeba by dorwać kogoś kto robił z tego pracę magisterską ;)

esati - Czw 10 Sie, 2017

Pianka wpuszczona. Teraz już nie ma odwrotu... Poszło jakieś 1/4 - 1/8 opakowania i bym powiedział że chyba trochę za dużo bo sztycy nie włożę :D i dalej rośnie.. będzie trzeba poczyścić. Na szczęście nitro ją rozpuszcza.

Rozebrałem support, sztyce i amorek. Wpuszczałem od strony supportu + górna rura od strony amorka. Fabryczna końcówka od pianki jest zbyt krótka - ja ją zastąpiłem koszulkami termokurczliwymi o podobnej średnicy. A amorek i sztycę wyjąłem aby powietrze miało ujście kiedy pianka rośnie. Nie wpuściłem tylko w górną rurę/widełki tylnego trójkąta bo nie bardzo jest dojście. A szkoda bo moim zdaniem ona razem z dolną rurą/widełkami jest najważniejsza. Zobaczymy. Oby to coś dało :P

Pykacz - Pią 11 Sie, 2017

W ojca rowrze pomogły podkładki gumowe między szprychy. A potem zaplot obręczy moto.
Elektrotonus - Czw 17 Sie, 2017

esati, jak tam zapiankowany rower, jest ciszej czy bez zmian ?
xyz2a - Czw 17 Sie, 2017

Pykacz napisał/a:
W ojca rowrze pomogły podkładki gumowe między szprychy.

A podczas jazdy/drgań nie poprzecierały się/nie zgubił?

Zmienił na obręcz moto - podkładki nie zdały egzaminu?

Pykacz - Czw 17 Sie, 2017

Podkładki były tylko po to by sprawdzić czy to to. Okazało się że tak . I od razu poszła zmiana z koła rowerowego 28 cali na moto 16 cali . Po takiej zmianie tatko do teraz bardzo zadowolony bo przy okazji ciszy i Nm sporo większy i kapcia od 3 lat nie złapał :) o braku serwisowania koła nie wspominając (szprychy od czasu zaplotu nawet nie dotykane a koło dalej nic nie bije) . Normalnie same plusy :)
leszcz - Czw 17 Sie, 2017

Jest odpowiednik felga+opona moto dla rowerowej 29"?
esati - Czw 17 Sie, 2017

A więc zdaję relacje z wygłuszania pianką montażową.

Na pytanie nie da się odpowiedzieć prosto tak lub nie.

Pierwsza jazda próbna, kilka przyspieszeń i byłem przekonany że jest dużo ciszej. Zrobiłem kilka km i wróciłem dokończyć składać rower z bananem na twarzy, jednak zaobserwowałem że pianka się "skurczyła", tj. np. tam gdzie idzie sztyca wszystko usiadło bardziej.

I tutaj pierwszy błąd jaki zrobiłem - standardowa pianka montażowa potrzebuje dostępu do wilgoci i powietrza. Pianka się utwardziła tylko tam gdzie miała taki dostęp (na brzegach), a wewnątrz nie i po przejażdżce (pewnie od wibracji) wszystko usiadło.

Drugi błąd to jednak ta pianka nie ma nic wspólnego z pianką z którą się spotkałem w samochodach. Ta jest praktycznie pusta i bardzo lekka, a ta samochodach (stosowana w słupach a/b) była dużo dużo gęstsza.

Jak już kilka dni pojeździłem to eksperyment uznaje za nieudany bo rezonans jak był tak jest dalej. Ale nie przekreślałbym tego pomysłu, bo gdyby zastosować gęstszą piankę do profili zamkniętych to mogłoby się to udać.

Pianka którą stosowałem:
http://www.soudal.pl/pian...448eaaea67e713d (gęstość 28kg/m3)

Jeżeli ktoś byłby chętny przeprowadzić zmodyfikowany eksperyment to zalecałbym:
- piankę dwuskładnikową (utwardzi się bez dostępu do wilgoci)
- piankę o dużej gęstości (najlepiej >100kg/m3 - tylko gdzie taką dostać)

Na szczęście da się wszystko wyczyścić po (pianka się rozpuszcza) ale jest trochę z tym zabawy (dla cierpliwych)

PS. w między czasie przetestowałem gumowe podkładki pod szprychy (wycięte z dętki) i nie zaobserwowałem żadnych zmian.

Tomas - Czw 17 Sie, 2017

Wydaje mi się że i gęstsza pianka nic nie pomoże :wink:
tas - Czw 17 Sie, 2017

W Castoramie są pianki montażowe 2 składnikowe, ona wiąże od skalników, a nie od powietrza.
Stosuje się ją w profilach drzwi i okien aby wzmocnić blaszane profile. Jest gęsta, po związaniu podobna do styrodoru, ze 4x gęstsza niż ta w puszce oraz płynna.

esati - Czw 17 Sie, 2017

Kojarzysz która? https://www.castorama.pl/...ryle/piany.html
tas - Czw 17 Sie, 2017

Konkretnei która nie wiem bo nigdy nie zalewałem ramy :P
Taka np: https://www.castorama.pl/...l-2k-0-4-l.html choć niecałe 40km/1m3 nie brzmi imponująco

Można też stosować spienione żywice iniekcyjne, np poliestrowe, one same pęcznieją i mają wyższą gęstość.
https://www.youtube.com/watch?v=Z15j9AFFyyI

pepelito - Pią 18 Sie, 2017

Używaliśmy czasem do wzmacniania rurek piany poliuretanowej. Dawała radę, tylko czy da radę czy wibracjach?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group