To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Dział dla początkujących - legalizacja roweru
Mechano - Śro 16 Sie, 2017
W tym wypadku to chyba układ całkujący jest potrzebny, różniczkujący na wyjściu ma impulsy symetryczne względem masy.
madejp - Śro 16 Sie, 2017
zeeltom napisał/a: | Przestaniesz kręcić pedałami, impulsy ustaną i napięcie spadnie do zera, silnik przestanie pracować. Popatrz na układy różniczkujące. |
W momencie zatrzymania PAS, pas może się zatrzymać zarówno w stanie wysokim, jak i niskim. Nie masz żadnych gwarancji, że przy zatrzymaniu spadnie do zera. Zresztą w domu mam chyba zrzuty z oscylokopu, to tu wrzucę wieczorem - jeden obraz to 1000 słów.
Ale użycie układu różniczkującego może mieć sens - w przeciwieństwie do całkującego. (Nie wiedziałem, że takie są, zaraz doczytam i zobaczymy co da się zrobić )
WojtekErnest - Śro 16 Sie, 2017
Calkujacy z stałą czasową tak dobraną aby C był małej pojemnosci.
Wtedy przy braku impulsów, napięcie będzie szybko spadać.
furifurius - Nie 20 Sie, 2017
madejp napisał/a: | Potestowałem dzisiaj chwilę PASa i niestety muszę stwierdzić, że rozwiązanie z prostym układem odpada. Przy zatrzymaniu korb PAS może pozostać zarówno w stanie niskim jak i wysokim, co powoduje, że szanse na odłączenie manetki byłyby 50/50. Krótko mówiąc trzeba zliczać zbocza, a to potrafię tylko procesorkiem... |
Witam,
No to lipa, wymyslilem sobie to co w zalacznikach, ponizej zacytuje to co napisalem w ostanim poscie na elektroda.pl:
"Dzieki wielkie za zainteresowanie i odpowiedzi.
Zaczne moze od tego, ze to cale ustrojstwo nie musi dzialac idealnie - bedzie wlaczane tylko w przypadku zatrzymania przez policje. Chodzi o to, zebym mogl powiedziec: "rower spelnia przewidziane prawem warunki, nie wierzycie, to zapraszam do przejazdzki w celu sprawdzenia" Nie po to zbudowalem sprzet o mocy maksymalnej 7 kW zeby na 250 W jezdzic .
Tak jak mowilem elektronika to nie moja specjalnosc. Pojecia takie jak uklad calkujacy, histereza, klucz polprzewodnikowy sa mi obce. To co narysowalem w zalacznikach do tego postu to szczyt moich elektronicznych mozliwosci. Panie Krzysztofie - uzupelnilem schemat ale nie o cala instalacje bo ona jest zbyt skomplikowana do narysowania w paincie, zalaczam zdjecie jak to wyglada . Dorysowalem akumulator i przetwornice DC-->DC ktora wydaje mi sie bedzie bardzo pomocna w zrobieniu calosci, a mam ja zainstalowana w rowerze.
Tak wiec sklowo klucz - przekaznik. Ze tez sam na to nie wpadlem. Moj nowy pomysl to zastosowac przekaznik sterowany z tego elektronicznego ustrojstwa w celu podlaczania/odlaczania manetki. Mam dwie wersje (obie w zalacznikach). Jedna to taka, zeby wogole nie uzywac 5V z zasilania manetki (nie ma ryzyka, ze to bedzie ze soba jakos interferowac, nie mam pojecia jaka wydajnosc pradowa ma kontroler na tym wyjsciu i ile PAS zre pradu). Po prostu zasilac calosc (PAS i elektronike) 12V z przetwornicy. Tylko w tym przypadku musze ustalic czy PAS moze dzialac na 12V, co okazuje sie byc trudne - ale bede probowal.
Druga opcja to zasilac przekaznik 12 V z przetwornicy, a PAS i elektronike z 5 V z kontrolera, ale wtedy jest ryzyko ze PAS i manetka podlaczone do jednego zrodla napiecia z kontrolera beda ze soba kolidowac.
Generalnie poradzcie czy ktorys z tych pomyslow ma szanse dzialac i ktory ewentualnie jest lepszy.
Sprobuje dowiedzies sie jaki przebieg maja impulsy s PAS'a, zeby sie dalo dobrac parametry kondensatora, opornikow i tranzystora, ale cos czuje ze tego nawet wujek google nie bedzie wiedzial i musze go po prostu kupic i znalesc kogos z oscyloskopem zeby to zmierzyc...
Pozdrawiam"
Da sie jakos obejsc problem PASa zatrzymujacego sie w w stanie wysokim? Wspomieliscie cos o kondensatrorze. Czy dobrze rozumiem, ze chodzi o to zeby dac drugi kondensator w szereg na wyjsciu sygnalu z PASa?
madejp - Pon 21 Sie, 2017
furifurius napisał/a: |
Da sie jakos obejsc problem PASa zatrzymujacego sie w w stanie wysokim? Wspomieliscie cos o kondensatrorze. Czy dobrze rozumiem, ze chodzi o to zeby dac drugi kondensator w szereg na wyjsciu sygnalu z PASa?
|
Na to wygląda. Choć układ zaczyna robić się deczko skomplikowany i może już nie być tak prosto wyregulować czasy załączenia i wyłączenia manetki po rozpoczęciu i skończeniu pedałowania.
P.S. Jak chcesz obrazki z oscyloskopu, to proszę (PAS kręcony na ołówku, więc widać jak zwalnia, aż do zatrzymania).
P.S.2. Dlaczego *.png jest zabronione?
pas1.png 7379
pas1.jpg 104366
Dodam jeszcze, że obrazek w png jest w oryginalnej jakości!
furifurius - Śro 23 Sie, 2017
madejp napisał/a: | furifurius napisał/a: |
Da sie jakos obejsc problem PASa zatrzymujacego sie w w stanie wysokim? Wspomieliscie cos o kondensatrorze. Czy dobrze rozumiem, ze chodzi o to zeby dac drugi kondensator w szereg na wyjsciu sygnalu z PASa?
|
Na to wygląda. Choć układ zaczyna robić się deczko skomplikowany i może już nie być tak prosto wyregulować czasy załączenia i wyłączenia manetki po rozpoczęciu i skończeniu pedałowania.
P.S. Jak chcesz obrazki z oscyloskopu, to proszę (PAS kręcony na ołówku, więc widać jak zwalnia, aż do zatrzymania).
P.S.2. Dlaczego *.png jest zabronione?
pas1.png 7379
pas1.jpg 104366
Dodam jeszcze, że obrazek w png jest w oryginalnej jakości! |
Heja,
Moglbys mi przyblizyc co widze w zalacznikach?
Czy zalacznik1 przedstawia sytuacje, ze PAS podawal stan wysoki na poczatku i jak zaczales nim krecic coraz szybciej zaczal podawac coraz dluzsze impulsy?
Czy zalacznik drugi przedstawia sytuacje, kiedy kreciles nim coraz szybciej i nagle zatrzymales w pozycji takiej, ze zaparkowal na stanie niskim?
Pozdrawiam
madejp - Czw 24 Sie, 2017
W pas1 uchwyciłem kręcące się kółko, które zwalnia (nie wiem jaki był stan początkowy).
W pas2 uchwyciłem czas od startu do zatrzymania. W momencie startu jest jeden długi stan niski, kiedy następuje rozpędzenie, a potem są już krótkie, które się wydłużają aż do zatrzymania. Akurat stan początkowy był wysoki i tak samo się skończył, ale tu nie ma żadnej reguły.
sunman - Pon 25 Gru, 2017
Studiuje dany temat i chcilabym podsumowac pewne informacje.
Przelacznik zasilania z manetki na pas uwazam za bardzo dobr pomysl , jeden przycisk i manetka odcieta a pas dziala.
Tas opisal spoosb ograniczenia mocy poprzez "potencjometr 10kR oraz jakiegoś przełącznika ON/OFF".
Jak ten potencjometr bedzie sie mial do sterownia poprzez PAS asstent ? Kiedys gdy go testowalem (za namowa policji) czujnik PAS dziala 0% i 100% mocy z sterownika na czym sie jezdzic nie da , juz w garazu PAS probowal mnie pozbawic zebow...
Czy takie rozwiazanie potencjometr i czujnik pas zadziala ?
Jest to dosc istotne dla mnie bo w Dani juz kilka rowerow za grube tys wyladowaly na parkingu policjnym
WojtekErnest - Pon 22 Sty, 2018
W 2018 r rozpoczęto w Polsce homologację szybkich rowerów elektrycznych, umożliwiając tym samym ich rejestrację i legalne
poruszanie się po drogach publicznych.
Jak informuje firma GEOBIKE :
"Chyba pierwszy zarejstrowany rower elektryczny w Polsce Speed bike G-bike S-Road C bo o nim mowa po przejściu procesu homologacji jest już gotowy do legalnej jazdy po Polskich drogach z wspomaganiem ułatwiającym szybkie rozpędzenie roweru i jazdę z prędkoścą 45 km/h. "
tas - Pon 22 Sty, 2018
Formalnie jest to skuter, tak myślę, więc kask to oczywistość
ICE - Pon 22 Sty, 2018
A jak wyglądał sam proces legalizacji? Jakieś konkretne wymagania? Gdzie można o tym poczytać?
henio - Pią 09 Lut, 2018
Czy jak się zalegalizuje swojego e-bajka, to się płaci frajerskie OC? Czy elektryki są zwolnione bo ekologiczne?
gienek333 - Pią 09 Lut, 2018
Płaci się OC, ale to się czasem przydaje, odrapiesz jakiegoś merola i zabulisz z własnej kieszeni.
ravkill - Pią 09 Lut, 2018
ICE napisał/a: | A jak wyglądał sam proces legalizacji? Jakieś konkretne wymagania? Gdzie można o tym poczytać? |
Sądząc po opisie na stronie producenta, na polegał na montażu homologowanego oświetlenia...
A tak przy okazji, to następny producent "falconowatych" na "super amorach" marki zoom.
henio - Pią 09 Lut, 2018
Ja tam po lesie jeżdżę. Jedynie co mogę odrapać to dziki i sarny
A tak poważnie: w razie kolizji tracisz też zniżkę na OC swojego auta? No chyba tak.
|
|
|