To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Czy mam zepsutą łądowarkę?

breq - Pon 21 Sie, 2017
Temat postu: Czy mam zepsutą łądowarkę?
Cześć,
Złożyłem nowy rower z baterią li-pol 20s. Po przejechaniu ok. 100km zasilanie zostało odcięte (chyba przez BMS).
Trochę się stresowałem podłączając ładowarkę (taką jak na zdjęciu w załączniku) po raz pierwszy. Jak się okazało - słusznie. Akumulator nie ładuje się. :(

Nie jestem pewien co jest przyczyną. Pomierzyłem napięcia:
- napięcie na baterii (przed BMS): 68.2V
- napięcie za BMS (np. na kontrolerze): 7.7V
- napięcie na gnieździe ładowania: 7.4V

Po odpaleniu ładowarki (niezależnie czy jest podłączona do roweru) świeci się zielona dioda (oznaczająca, że ładowanie jest zakończone).
Napięcie na wyjściu ładowarki (w tym stanie) wynosi 2V. Tak ma być? W trybie ładowania (czerwona dioda) będzie 84V?


Czy to wina ładowarki czy może to być też wina BMSa (taki jak na zdjęciu)?



tas - Pon 21 Sie, 2017

1. Wyjmij ładowarkę z gniazda 230V
2. Poczekaj 3 min, aż wszystkie diody zgasną
3. Włącz ładowarkę do gniazda 230V
4. Poczekaj 3sek
5. Włóż do gniazdka w rowerze

działa?

breq - Wto 22 Sie, 2017

tas napisał/a:
1. Wyjmij ładowarkę z gniazda 230V
2. Poczekaj 3 min, aż wszystkie diody zgasną
3. Włącz ładowarkę do gniazda 230V
4. Poczekaj 3sek
5. Włóż do gniazdka w rowerze

działa?

Niestety nie działa (ładowarka nie przełącza się w tryb ładowania po podłączeniu).

Anonymous - Wto 22 Sie, 2017

A jakie masz napięcie ładowarki na "luzie"?
Możesz podpiąć ładowarkę bezpośrednio do zacisków akumulatora z pominięciem wyprowadzeń BMS?

breq - Wto 22 Sie, 2017

zeeltom napisał/a:
A jakie masz napięcie ładowarki na "luzie"?

Ładowarka ma włącznik. Napięcia są następujące:
- włącznik w pozycji "off" - 0.45V
- włącznik w pozycji "on" - 2.19V

Sprawdziłem jeszcze jakie napięcie jest na ładowarce gdy jest podłączona do roweru.
Podłączyłem ładowarkę z włącznikiem w pozycji "off" - 6.5V i powoli spada (ok. 0.01V na sekundę). Włączyłem ładowarkę - dalej to samo (spada jak poprzednio).


zeeltom napisał/a:
Możesz podpiąć ładowarkę bezpośrednio do zacisków akumulatora z pominięciem wyprowadzeń BMS?

No właśnie, nie będzie to takie proste... Musiałbym trochę rozebrać maszynę.

Anonymous - Wto 22 Sie, 2017

Być może ładowarka wymaga podania większego napięcia na wtyczkę ładującą. Są takie ładowarki, że do startu wymaga jakiegoś określonego napięcia akumulatora. Dlatego sugerowałem podpięcie bezpośrednio do baterii.
tas - Wto 22 Sie, 2017

oo własnie :D
Ta ładowarka ma przekaźnik? Jak ma przekaźnik to może nie chcieć startować jeśli BMS odłączył wyjście -C

breq - Wto 22 Sie, 2017

zeeltom napisał/a:
Być może ładowarka wymaga podania większego napięcia na wtyczkę ładującą. Są takie ładowarki, że do startu wymaga jakiegoś określonego napięcia akumulatora. Dlatego sugerowałem podpięcie bezpośrednio do baterii.
tas napisał/a:
oo własnie
Ta ładowarka ma przekaźnik? Jak ma przekaźnik to może nie chcieć startować jeśli BMS odłączył wyjście -C

Szczerze mówiąc nie wiem co siedzi w tej ładowarce. :roll:

Podpięcie ładowarki bezpośrednio do baterii to jedyne rozwiązanie?
Gdzie mogę kupić bezprzekaźnikową ładowarkę?

tas - Wto 22 Sie, 2017

Ona "klikała" w chwili podłączenia do akumulatora?

Jest możliwość, że masz ładowarkę, która nie podaje napięcia na wyjściu, chyba, że zostanie podłączona do akumulatora, wtedy sprawdzi "o, mam wpięty akumulator, ładujemy!"
Problem w tym, że możesz mieć BMSa, który po wyładowaniu aku do 0 odcina także -C i jest tam 0V i czeka na podłączenie na gnieździe ładowarki aby się odblokować.
No i jest tak jakby impas, BMS czeka na napięcie, ale ładowarka nie da napięcia póki na gnieździe jest 0V.

Na razie zdejmij górny dekiel od ładowarki i daj zdjęcie, przekaźnik to taka czarna kostka zaraz obok przewodu z końcówką do ładowania, a przynajmniej tam powinien być.

breq - Wto 22 Sie, 2017

tas napisał/a:
Ona "klikała" w chwili podłączenia do akumulatora?

Nie klikała. W ogóle nie reagowała na podłączenie do akumulatora.

tas napisał/a:
Jest możliwość, że masz ładowarkę, która nie podaje napięcia na wyjściu, chyba, że zostanie podłączona do akumulatora, wtedy sprawdzi "o, mam wpięty akumulator, ładujemy!"
Problem w tym, że możesz mieć BMSa, który po wyładowaniu aku do 0 odcina także -C i jest tam 0V i czeka na podłączenie na gnieździe ładowarki aby się odblokować.
No i jest tak jakby impas, BMS czeka na napięcie, ale ładowarka nie da napięcia póki na gnieździe jest 0V.

Na razie zdejmij górny dekiel od ładowarki i daj zdjęcie, przekaźnik to taka czarna kostka zaraz obok przewodu z końcówką do ładowania, a przynajmniej tam powinien być.

Brzmi logicznie. Zaraz otwieram ładowarkę.

EDIT: Dodałem zdjęcie wnętrza ładowarki jako załącznik.

tas - Wto 22 Sie, 2017

Ha! Przekaźnik, mamy winnego całego zamieszania :D

Sam robiłeś aku czy ktoś Ci robił?

breq - Wto 22 Sie, 2017

tas napisał/a:
Ha! Przekaźnik, mamy winnego całego zamieszania :D

Sam robiłeś aku czy ktoś Ci robił?

Sam robiłem.

tas - Wto 22 Sie, 2017

Hmm, no to zrób eksperyment i rezystorem 20-200R zewrzyj na moment ~2sek pole -B i -C w BMSie i sprawdź, czy na gnieździe ładowarki pojawi się napięcie
atomek1000 - Wto 22 Sie, 2017

No bez przesady, ładowarki z przekaźnikiem działają bez problemu z tymi bms'ami.
Zamień po prostu plus z minusem bo pewnie odwrotnie podłączyłeś. Przekaźnik jest po to by zabezpieczyć przed odwrotnym podłączeniem więc nawet jak to nie to to nic sie nie stanie.

breq - Wto 22 Sie, 2017

tas napisał/a:
Hmm, no to zrób eksperyment i rezystorem 20-200R zewrzyj na moment ~2sek pole -B i -C w BMSie i sprawdź, czy na gnieździe ładowarki pojawi się napięcie

Jutro to przetestuje. Najpierw zewrzeć a później sprawdzić napięcie czy sprawdzić napięcie w trakcie zwierania?
atomek1000 napisał/a:
No bez przesady, ładowarki z przekaźnikiem działają bez problemu z tymi bms'ami.
Zamień po prostu plus z minusem bo pewnie odwrotnie podłączyłeś. Przekaźnik jest po to by zabezpieczyć przed odwrotnym podłączeniem więc nawet jak to nie to to nic sie nie stanie.

No właśnie sprawdzałem to trzy razy. Jak nic nie zadziała spróbuje mimo tego zamienić kanały. :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group