To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - GT1500 i prąd 60A

esati - Śro 23 Sie, 2017
Temat postu: GT1500 i prąd 60A
Posiadam GT1500 45A zasilany z pakietu 13s (max 54.6V)

Zastanawiam się nad przesunięciem ograniczenia prądowego z 45A na 60A tak aby chociaż przez kilka sekund dysponować większą mocą (CA3 będzie pełnił funkcje ogranicznika na 30A lub 45A w zależności od trudności terenu).

Sterownik w przyszłości i tak będzie zmieniany na FOC i wiem że najlepsza metoda to wziąć i przetestować (jak nie wybuchnie hyhy), ale jest to na tyle popularny sterownik że może ktoś już testował?

Znalazłem informacje na forum że w środku są IRF4410
http://www.irf.com/produc...ta/irfs4410.pdf
wg noty katalogowej prąd max 96A, pytanie jest tylko jeżeli się podniesie prąd z 45A do 60A to jaki prąd pójdzie w fazy - raczej na pewno nie będzie to więcej niż 2*96A, czyż nie?

Można je też wymienić na IRFB4110 https://www.infineon.com/...1535615a9571e0b (2x mniejsza rezystancja) i cały sterownik będzie się znacznie mniej grzał, ale może nie ma takiej potrzeby i 4410 dadzą radę...

edit: wg symulatora wychodzi ~120A w fazy więc chyba się w to pobawie i potestuje

Mobil - Czw 24 Sie, 2017

60A na 13s bez problemu da rade :razz:
Mitar - Czw 24 Sie, 2017

Kupuj od razu FOC a tego opchnij , po co się męczyć 2 razy :)
esati - Czw 24 Sie, 2017

Z FOC jest taki problem że nie ma sterownika w kompaktowych wymiarach. Przymierzam się do barmala ale jeszcze trzeba czekać.

Przerobiłem sterownik wg poradnika tasa:
http://ebike.nexun.pl/zwiekszenie-mocy-sterownika/

Dolutowałem grube przewody od zasilacza i od woltomierza do dwóch biegunów bocznika i puściłem przez niego 10A. Spadek napięcia 15,0mV. W ten sposób udało mi się dokładnie wyliczyć rezystancje bocznika która wynosi 1,50 mOhm.

Pierwsza ciekawostka - aby CA3 pokazywał prawdziwy pobór prądu (zgodny z tym co jest na zasilaczu) to w CA3 trzeba wpisać o ok. 15% niższą rezystancje bocznika, tj. 1,30 ohm, dopiero wtedy wskazania z CA3 pokrywają się ze wskazaniami na zasilaczu.

Druga ciekawostka - bocznik jest fabrycznie kalibrowany cyną. Tak to wyglądało fabrycznie w moim sterowniku:


Ja dałem od drugiej strony płytki dodatkowe połączenie "regulując" ilością cyny - po modyfikacji bocznik ma 1,12mOhm. Wystarczy przeciąć aby wrócić do fabrycznego 1,50mOhm:



Teraz dla takiego samego spadku 15,0mV prąd to 13,39A więc jest wzrost o ok. 34%.

I znowu - aby wyskalować CA3 na zasilaczu (do 10A) musiałem wpisać w CA3 rezystancje bocznika 0,90 mOhm zamiast 1,12 mOhm, dopiero wtedy 10A na zasilaczu = 10A na CA3.

Dla 45A spadek na boczniku 1,50mOHm to 67,5mV. Po modyfikacji, przy takim samym napięciu na boczniku (67,5mV) mam 60,2A :-) Dałem nową pastę termoprzewodzącą i zabezpieczenie termiczne 80C na radiatorze.

Wszystko działa, kilka dynamicznych przyspieszeń i sterownik się jakoś mocno nie grzeje. Bardziej się grzeją kable fazowe do silnika i to je trzeba będzie wymienić na grubsze.
Subiektywnie przyspieszenie z dołu jest minimalnie lepsze... jednak przy tej sprawności większość idzie w straty :( Różnica między 30A a 45A jest znacznie większa niż między 45A a 60A.

tas - Czw 24 Sie, 2017

esati napisał/a:
Różnica między 30A a 45A jest znacznie większa niż między 45A a 60A.


30->45= +50% mocy
45->60 = +30% "tylko" :D

esati - Czw 24 Sie, 2017

tas napisał/a:
esati napisał/a:
Różnica między 30A a 45A jest znacznie większa niż między 45A a 60A.


30->45= +50% mocy
45->60 = +30% "tylko" :D


Wydaje mi się że jeszcze mniejszy skok ze względu na większe straty. Subiektywnie jest z 15% mocniejszy z dołu 60A vs 45A, a Przy >30km/h już idzie w silnik mniej niż 45A więc różnicy nie ma.

Lepszym "tuningiem" byłoby zwiększenie sprawności - w sensie niewielki wzrost sprawności na niskich RPM da lepszy efekt. I nad tym muszę się zastanowić :-)

tas - Czw 24 Sie, 2017

Tak działa ludzki umysł, im intensywniejszy bodziec tym mniejsza na niego wrażliwość przy porównywaniu jego wzrostu.
Światło, dźwięk, prędkość, moment, temperatura wsio wsio.


Tomas - Pią 25 Sie, 2017

Tas właśnie pokazałeś (udokumentowałeś) przyczynę zachorowań na "wattownicę złośliwą" :mrgreen:
Passat_EQ - Nie 27 Sie, 2017

Dodatkowo auto o mocy 200kW od wersji 100kW nie ma 2x mniejszego czasu do setki, stad poprawa mocy nie jest juz tak odczuwalna.
Co do zmiany tranzystorow i rezystancji 2x mniejszej...
Rezystancja w tranzystorach odpowiada za ułamek strat w nich odłozonych.
Wazne jest jeszcze czas narostu i opadania napiecia w kanale.
Mocniejsze tranzystory maja wieksza pojemnosc złącza, co pociąga za sobą koniecznosc mocniejszych "driverów" celem przeładowania tej energii. Za słabe to paradoksalnie wieksze grzanie tranzystora i szybsze spalenie.
Ze wzrostem pojemnosci idzie czasem koniecznosc zmiany rezystorów na bramce na mniejsze.
Zmiana pojemnosci moze tez pociągac pojawienie sie rezonansu na prostokątnym przebiegu sterowania tranzystorem(głównie po zboczu opadającym), który widoczny jest na oscyloskopie
Bywa ze potrafi to otworzyc tranzystor na ułamek milisekundy.

Temat nie jest taki prosty i mozna natrafic na mine.
Mozesz podmienic komponenty i finalnie bedzie lepiej.
Mozesz natomiast podmienic i realnie pogorszyc.
Jesli chce sie dokrecic srube do granic to trzeba to sprawdzic, bo moga byc potrzebne małe korekty.
Co do tranzystorów to wiekszy udział w spaleniu ma temperatura niz prąd.
Zobacz na wykres jaka zdolnosc mocową ma tranzystor przy 100 stopniach :)

sambor - Śro 20 Wrz, 2017

No fajnie, ale...

Czy zamiast kombinować z bocznikiem, którego nie da się wyprowadzić poza obudowę sterownika, nie da się zrobić zewnętrznego przełącznika ograniczenia prądowego

nie łatwiej byłoby STEROWAĆ NAPIĘCIEM ZBIERANYM NA BOCZNIKU?

Innymi słowy dopaść nóżkę tranzystora, na którą leci napięcie z bocznika i tu się zabawić w podmianę wartości.

Wyprowadzić cienkimi przewodami dzielnik napięcia i do przełącznika na manetkę!

Zrobić 2,3 tryby np. 15A (dla dzieci), 30A (dla kobiety) 60A

?

Mechano - Śro 20 Wrz, 2017

Niegłupie, może być troszku skomplikowane, żeby dostać się właściwie do wzmacniacza od pomiaru prądu, albo już do wejścia do procka. Kombinuj :wink:
Passat_EQ - Śro 20 Wrz, 2017

Ja sadze ze tam po drodze nie bedzie tranzystora tylko od razu mikroklocek.
Jakims wariantem jest dzielnik napieciowy zwierany np przekaźnikiem

Anonymous - Pon 25 Wrz, 2017

Ja mam podlutowany na 65A i śmiga. Raz mi zadziałał termik na obudowie na 80°C. 2000km. Worek tranzystorów 4110 czeka na wymianę.
wita00 - Pon 09 Paź, 2017

Ja jezdze aktualnie na 83A. Ale przy najblizszej lub dalszej okazji zmniejsze do bezpiecznej wartosci. Chyba ze zdazy sie spalic. Ale efekt .. zdarte kolana na starcie z pod swiatel :0
Mechano - Pon 09 Paź, 2017

83A przy jakim to silniku?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group