To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - silnik 230 VDC

Anonymous - Czw 01 Lip, 2010

Czyli twierdzisz, że przy 50V ten silnik pociągnie również te 8A. Wypiłem "setkę", pomyslałem, wypiłem drugą "setke", wyszedłem, wypiłem trzecią i czwartą, wróciłem i Ci uwierzyłem.

Nie po to przewoltowywuje swoje silniki aby miały tylko większe obroty, ale również po to by brały wiekszy prąd niż przy nominalnym zasilaniu... w drugą stronę jest identycznie.

Postawiłem właśnie przed sobą BLDC 24V 0.15A i zasiliłem go na 8V i za cholere nie chce ciągnąć większego prądu niż 0.05A, cobym z nim nie robił. Dlaczego? 3 razy mniejsze napiecie 3 razy mniejszy prąd. wszystko się zgadza :mrgreen:

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Tu w silnikach prawo Ohma działa (oczywiście), ale jeśli silnik stoi, jednak jak się zacznie obracać, [...]

To wtedy prawo Ohma już nie działa? Z tego co napisałeś przed chwilą tak wynika

Zbyszek Kopeć - Czw 01 Lip, 2010

A czy ten BLDC obciążyłeś takim samym momentem ?

Toż to podstawy napędów elektrycznych i ich regulacji.

Anonymous - Czw 01 Lip, 2010

Zbyszek Kopeć napisał/a:
A czy ten BLDC obciążyłeś takim samym momentem ?

Od jałowego biegu do zatrzymania oba natężenia odpowiednio
przy 24V od 0.12A do 0,21A
przy 8V od 0.03A do 0.06A
Zbyszek Kopeć napisał/a:

Toż to podstawy napędów elektrycznych i ich regulacji.

Skoro prawo Ohma w obwodzie zamkniętym z silnikiem nie działa to ja jednak nie ogarnę tego tematu...

Anonymous - Czw 01 Lip, 2010

Nie wiem, jak w innych silnikach (pomijając sprawę sterownika i jego ograniczenie prądowe), ale w moich prąd rośnie w miarę zwiększania napięcia.
Zgodnie z prawem Ohma.

Zbyszek Kopeć - Czw 01 Lip, 2010

Popatrzcie w charakterystyki silników ellektrycznych.
Anonymous - Czw 01 Lip, 2010

zeeltom napisał/a:
Nie wiem, jak w innych silnikach (pomijając sprawę sterownika i jego ograniczenie prądowe), ale w moich prąd rośnie w miarę zwiększania napięcia.
Zgodnie z prawem Ohma.


W naszych "Ziemskich" już tak jest, ale w tych w technologii wykonanych przez "Obcych", gdzie nie obowiązuje prawo Ohma zapewne jest już inaczej...

Co mi przyjdzie z tych charakterystyk, skoro teoria i praktyka (pomiary) mówią mi, że mam rację.

Anonymous - Pią 02 Lip, 2010

zeeltom napisał/a:
Prawo Ohma. Skąd niby ten sam prąd? Prąd zależy od napięcia. Jeśli będzie mniejsze napięcie, to prąd będzie mniejszy. To faktycznie nie jest opornik, ale to też nie jest półprzewodnik :) Cewka ma swoją oporność i nic tego nie zmieni. Zawsze podawane jest napięcie silnika i moc, albo pobierany prąd. Jakim cudem przy mniejszym napięciu silnik będzie pobierał taki sam prąd, jak przy wyższym? W szkole uczono mnie czegoś innego, albo kończyliśmy różne szkoły :P

Bo rezystancja wirnika w silniku DC ma małe znaczenie, podstawowym ogranicznikiem prądu jest SEM indukowana z powodu wirowania w polu wzbudzenia. Jak nie wierzysz, zobacz jakie prądy może brać silnik szeregowy przy 0rpm.

Anonymous - Pią 02 Lip, 2010

Co nie zmienia faktu, że silnik będzie zawsze brał wspominane 5A. A o to mi chodzi.
Zbyszek Kopeć - Pią 02 Lip, 2010

O to właśnie chodzi, zawsze te np.: 8,5A, bo tu nie chodzi o prawo Ohma.
Czyli moc i obroty się zmieniają w przybliżeniu liniowo z napięciem na silniku.

Anonymous - Pią 02 Lip, 2010

Jeżeli to silnik wzbudzany magnesami, to ma stałe wzbudzenie i SEM=K*w, prąd I=(U-SEM)/R. Moc jest proporcjonalna do iloczynu prędkości i prądu, a z powodu rosnącego SEM maksymalna prędkość wmax=K*U, powyżej której silnik staje się prądnicą i zaczyna ładować aku.
Anonymous - Nie 04 Lip, 2010

Zbyszek, jestem ciekwa, czy gdybyś zasilił swoje LEMCO na 15V to czy pociągnie wtedy te swoje 200A. Może kiedyś to sprawdzisz i napiszesz o wynikach.
Anonymous - Nie 04 Lip, 2010

Mam amperomierz w rowerze i wskazówka za cholerę nie stoi w jednym miejscu podczas jazdy. Przy przyspieszaniu jest większy prąd, niż po rozpędzeniu. Teoria swoje, a praktyka swoje. Ma ktoś taki silnik w swoim pojeździe, który pobiera cały czas jednakowy prąd?
Zbyszek Kopeć - Nie 04 Lip, 2010

Oczywiście, że LEMCO pociągnie 400A (wolno max 5 sekund - obowiązkowo ograniczony regulatorem, bo poszło by dużo więcej i musi zacząć się obracać) nawet zgodnie z terorią fizyki.

Każdy silnik musi mieć regulator, który ograniczy odpowiednio prąd regulując jednocześnie napięcie.
Prawo Ohma to jedno, a SEM to drugie.
SEM powstaje przy ruchu silnika.

Anonymous - Nie 04 Lip, 2010

zeeltom napisał/a:
Mam amperomierz w rowerze i wskazówka za cholerę nie stoi w jednym miejscu podczas jazdy. Przy przyspieszaniu jest większy prąd, niż po rozpędzeniu. Teoria swoje, a praktyka swoje. Ma ktoś taki silnik w swoim pojeździe, który pobiera cały czas jednakowy prąd?

Nikt nie mówi, że prądy są cały czas jednakowe, tylko że zasilenie kontrolera z 2x mniejszego napięcia nie oznacza automatycznie 2x mniejszego prądu. Prąd maksymalny zostanie na tym samym poziomie (bo jest on ograniczony kontrolerem, nie rezystancją silnika), tylko 2x spadnie zakres prędkości. Popatrz na wzorki.

Zbyszek Kopeć - Nie 04 Lip, 2010

To oprócz wzorków widać głównie z charakterystyk silników.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group