To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Dołożenie kondensatorów do czujników Halla

gienek333 - Śro 27 Wrz, 2017

Kondensator ma być na zasilaniu czujnika, a jak na zasilaniu siano, to może działać niepoprawnie, bez względu gdzie jest magnes. Kondensator może być smd i przewlekany (wówczas warto go przykleić).
Anonymous - Czw 28 Wrz, 2017

A przez te paręnaście już lat użytkowania silników BLDC, ktoś miał jakieś problemy na świecie z powodu braku kondensatorka? Ja nie słyszałem :P W prockach daje się kondensatory na zasilaniu, ale w hallach? A co one tam niby mają na wyjściu? Stan niski i wysoki z niewielkimi częstotliwościami. Ekranowanie jest bez sensu. Nic to nie pomaga. Kiedyś chciałem odkłócić całą instalację w rowerze, bo po włączeniu zasilania CB radio, które miałem w rowerze potwornie szumiało. Ekranowałem WSZYSTKIE przewody i zero reakcji. Jak szumiało, tak szumiało. Nawet gdy CB było podłączone do osobnego akumulatora.
Skoro rowery jeżdżą bez kondensatorów na hallach i bez ekranowania od wielu lat, to po co poprawiać coś, co działa prawidłowo? Rozumiem dokładanie czujników temperatury do silnika, ale kondensatorów do halli, które bez nich też działają prawidłowo? To proponuję dołożyć je do halla manetki i do halla PAS. W końcu te przewody też mogą indukować jakieś zakłócenia.
Szukacie dziury w całym :P

Wojtas82 - Czw 28 Wrz, 2017

Ja aż tak się nie znam ale w instrukcji Barmala są wykresy z oscyloskopu. Nie wiele mi one mówią ale wykresy wyglądają lepiej jak kable są rozdzielone. Jaki to ma wpływ na samą pracę silnika? Nie mam pojęcia. Mimo wszystko zrobię tak u siebie bo w czym to przeszkadza? 🙂
barmal - Czw 28 Wrz, 2017

Trochę teorii/podstaw... dla przypomnienia ;-)
(tak w nawiasie, od 30 lat nic się tu nie zmieniło)

Wyjaśnienie w kilku zdaniach: Układy scalone (IC) pobierają chwilowo stosunkowo (bardzo) wysokie prądy powodując niezdefiniowany spadek napięcia zasilającego. To z kolei wpływa negatywnie na inne urządzenia układu elektronichnego (elektroniki).
Kondensator blokujący magazynuje energię i w razie potrzeby, np. podczas przełączania stanów z niskiego na wysoki lub odwrotnie jest w stanie tą energię bardzo szybko oddać/dostarczyć układowi scalonemu. Dzięki temu spadki napięcia na linii zasilającej i tym samym dla pozostałych układów scalonych (IC) zostaje zminimalizowane a w najlepszym wypadku pozostanie stabilne.

Zdjęcie pokazuje napięcie zasilające 5V na IC bez kondensatora.



Periodyczny pobór prądu wywołuje spadki i szpilki napięcia wynoszące do 0,25V. Zakłócenia te rozpraszane są na cały układ elektroniki/kabel.
W odległości około 30cm od źródła, napięcie zasilania tak wygląda:


Zakłócenia są wyraźnie słabsze ale wyraźnie widoczne.

Po dołożeniu kondensatora blokującego (100nF) blisko nóżek IC sygnał wygląda tak:



Zakłócenia na linii zasilania zakłócają nie tylko poprawną pracę samego IC ale są również źródłem zakłóceń dla innych układów w tym też radiowych (EMC).

Gwoli wyjaśnienia: Zdjęcia nie są moje. Pokrywają się jednak w pełni z tym co kiedyś sam mierzyłem!

Anonymous - Czw 28 Wrz, 2017

Ale tu jest mowa o hallotronach, a nie procesorach. Różnica jest zasadnicza.
Nie neguję blokowania zasilania cyfrowych układów scalonych, bo to się stosuje od dawna.
W rowerach bardziej dokucza kluczowanie faz, niż prawie zerowe prądy hallotronów.
A i tak wszystko działa prawidłowo.

tas - Czw 28 Wrz, 2017

Sterowniki mają zamontowane te kondensatory standardowo, zdaje się.
wibi - Czw 28 Wrz, 2017

barmal napisał/a:
...Kondensator blokujący magazynuje energię i w razie potrzeby, np. podczas przełączania stanów z niskiego na wysoki lub odwrotnie jest w stanie tą energię bardzo szybko oddać/dostarczyć układowi scalonemu...

Z tego wynika jednoznaczny wniosek, że kondensator w połączeniu z hallem zakłóci pracę procesora gdyż w momencie przełączania halla ze stanu wysokiego na niski lub odwrotnie,kondensator chwilowo podtrzyma "stan wysoki" lub "niski" a chyba nie o to chodzi.
Oczywiście myślę tu o kondensatorze podłączonym do lini sygnałowej Halla a nie do zasilania gdyż to w samym sterowniku ma co najmniej kilka elektrolitów na lini zasilania 5V.

Passat_EQ - Czw 28 Wrz, 2017

czyli nikt nie zrozumial co barmal napisal...
Anonymous - Pią 29 Wrz, 2017

Raczej wszyscy zrozumieli, tylko po co dokładać coś, co jest zbędne?
Gdyby było konieczne, to producenci sami by to dokładali.
W żadnej dokumentacji dotyczącej halli nie ma wzmianki, że są konieczne kondensatory na zasilaniu.
Czy ktoś miał jakieś problemy związane z brakiem kondensatorów na zasilaniu halli w silniku?
Robicie gównoburzę.
Zupełnie niepotrzebnie.

WojtekErnest - Pią 29 Wrz, 2017

passat_EQ napisał/a:
czyli nikt nie zrozumial co barmal napisal...

Tez tak mysle ..
Przecież, w układach zasilających szczególnie gdy prowadzone są dlugie, skręcone kable, niczym dziwnym
nie są kondensatory o malej pojemności, u mieszczane nie tylko bezpośrednio na wyjsciu ale i na końcu linii zasilania czyli przy odbiornikach.
Powodów może być kilka, np z indukcja zakłóceń zwiazanych z prowadzeniem wspólnej masy.

borsuk - Pią 29 Wrz, 2017

WojtekErnest napisał/a:
passat_EQ napisał/a:
czyli nikt nie zrozumial co barmal napisal...

Tez tak mysle ..

Barmal pisze ogólnie o zasilaniu układów scalonych i jego teoria zgodna jest z zaleceniami producentów halli np.:
http://www.allegromicro.c...Effect-ICs.aspx
Praktycznie jednak w rowerowych silnikach BLDC dodatkowej filtracji na hallach się nie spotyka, kondensatory filtrujące umieszczne są w kontrolerze, a napiecie zasilajace jest dobrze stabilizowane i odfiltrowane również w kontrolerze.

Passat_EQ - Pią 29 Wrz, 2017

zeeltom napisał/a:
Raczej wszyscy zrozumieli, tylko po co dokładać coś, co jest zbędne?
Gdyby było konieczne, to producenci sami by to dokładali.
W żadnej dokumentacji dotyczącej halli nie ma wzmianki, że są konieczne kondensatory na zasilaniu.
Czy ktoś miał jakieś problemy związane z brakiem kondensatorów na zasilaniu halli w silniku?
Robicie gównoburzę.
Zupełnie niepotrzebnie.


Niechetnie to pisze, ale Twoja percepcja jest ograniczona. Dla Ciebie Kula Ziemska jest okrągła i po ch.. drązyc temat, a dla Barmala ma góry, doliny, morza, - wie to, bo cos mu sie chciało pomierzyc. Kwestia w tym, ze jestes tu moderatorem i wskazujesz kierunki, a wszystkie tematy proste są juz obgadane. Mozna na dziś zamknąc forum i kazdy z archiwum czerpiąc złoży rower i rozwiąze z nim problem. Ewentualnie klepac dalej tematy jaką rame kupic.
Natomiast raczej dawno nastał moment zeby troche szerzej zaczac patrzec na te urządzenia. To ze chińczyk nie dał o niczym nie swiadczy.
Nie będe robił "przekładu" posta Barmala, na jeszcze prostszy język bo to nie wiersz, a i tak opisał to skrajnie zrozumiale.
Zagadnienie EMC nie jest dla Twojego silnika tylko dla higieny w eterze. Mowią o tym rózne normy i zdaje sie taki silnik juz sie w taką wpisuje.
PFC tez nie jest potrzebne i bez tego urzadzenia działają lepiej badz gorzej, wiec po co to dawac i robic "gównoburze"?

Masz racje, zaden hallotron nie ma napisane w notce zeby dawac kondensator, zaden tranzystor ani układ scalony PWM nie ma napisane zeby dawac PFC, zaden samochód nie musi miec przeglądu bo co to mu zmieni.

Czy kondensator na hallu cos poprawi dla sterownika ?
Ciezko powiedziec, wiekszosc nie ma i jezdzi. W skrajnym przypadku moze da.
A moze zaburzenia w zasilaniu linii +5V w bezposrednim sąsiedztwie czujnika halla (który jest odpowiednikiem rozrządu w spalinowym) powoduja ze fazy są przełączane za wcześnie i dlatego adapto grzeje silniki ?

Passat_EQ - Pią 29 Wrz, 2017

borsuk napisał/a:
...kondensatory filtrujące umieszczne są w kontrolerze, a napiecie zasilajace jest dobrze stabilizowane i odfiltrowane również w kontrolerze.


Cały szkopuł w tym, ze Barmal zamiescił oscylogramy z pomiaru przy elemencie przełączającym czytaj: na czujniku halla i w odległosci 30cm od niego a nie w odległosci 1.5metra czyli w sterowniku.

gienek333 - Pią 29 Wrz, 2017

"Wypadanie" odczytów z hali można porównać do spalania stukowego w silniku spalinowym, jak się naleje 78 to też pojedzie. Nikt nikogo nie zmusza do zakładania kondensatora.
borsuk - Pią 29 Wrz, 2017

Passat_EQ napisał/a:
borsuk napisał/a:
...kondensatory filtrujące umieszczne są w kontrolerze, a napiecie zasilajace jest dobrze stabilizowane i odfiltrowane również w kontrolerze.


Cały szkopuł w tym, ze Barmal zamiescił oscylogramy z pomiaru przy elemencie przełączającym czytaj: na czujniku halla i w odległosci 30cm od niego a nie w odległosci 1.5metra czyli w sterowniku.

Po pierwsze to pisze o jakimś IC, a nie o hallu. Dla nas są interesujące przebiegi wyjściowe z halli, i je trzeba by porównywać, a nie to co dzieje sie na zasilaniu.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group