To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Napęd z silnikiem poza kołem - Przekładnie pasowe w mid-castomach
Tomas - Czw 12 Paź, 2017 Temat postu: Przekładnie pasowe w mid-castomach Zastanawia mnie (widząc różne konstrukcje midów na endless i youtube) dlaczego w mocnych mid-castomach nie stosuje się zamiast łańcuchów (które przecież są największą bolączka midów ze względu na hałas) mocnych pasków do przeniesienia napędu z silnika na koło jak w wielu motocyklach gdzie coraz częściej odchodzi się od łańcucha ?
tas - Czw 12 Paź, 2017
łańcuch 16mm szerokości i pasek 16mm szerokości, jaki Nm są w stanie przenieść znamionowo?
Tomas - Czw 12 Paź, 2017
Czyli chodzi tylko o wytrzymałość ?
Może korzystać właśnie z pasków motocyklowych. Też nie dadzą rady ? Niektóre motory na paskach momenty mają dosyć imponujące.
tas - Czw 12 Paź, 2017
Jakiś przykład, porównanie z łańcuchem?
Jak szukałem do swojego MIDa czegoś własnie na 15-16mm to tylko łańcuch wchodził w grę. Więc to wytrzymałość jest powodem.
Tomas - Czw 12 Paź, 2017
Przykład
1. https://www.yamahamotorsp...r/models/raider
2. http://www.victoryonly.co...ccessories-042/
3. http://portfolio.desiknio...lt-drive-system
trochę opisu
http://www.motorcycledail...08_chainsvbelt/
Oczywiście pasek szerszy niż 15mm. Ale jak by konstrukcje robić od podstaw
tas - Czw 12 Paź, 2017
No własnie, jakby robić od zera to się zaprojektuje tak aby dawać duże pasy, a tak jak jest wytrzymały to jest szeroki albo gruby, jak jest gruby to znowu ma minimalne koła zębate dużo za duże dla elektryka.
TomBe - Czw 12 Paź, 2017
Jakby robić od podstaw to konstrukcja też wyjdzie bardzo szeroka ze względu na szerokość paska.
A co z przełożeniem? Max 1:3 / 1:4?
No i te zębatki... Muszą być aluminiowe lub z jakiegoś tworzywa bo będą strasznie ciężkie.
sirgregs - Czw 12 Paź, 2017
tas napisał/a: | Jak szukałem do swojego MIDa czegoś własnie na 15-16mm to tylko łańcuch wchodził w grę. Więc to wytrzymałość jest powodem. | Akurat w Twoim przypadku gdzie silnik ma max 30Nm i planujesz koło zdawcze o średnicy około 40mm to dałby radę nawet pasek HTD 5M o szerokości 16mm. Siła na pasku przy maksymalnym momencie generowanym przez silnik i zębatce średnicy 40mm to około 150kg. Sporo ale taki pasek wytrzymuje podobno 100kg na 10mm szerokości.
sirgregs - Pią 13 Paź, 2017
Zgodnie z danymi technicznymi zamionowymi pasów napędowych Optibelt wychodzi na to że tas ma jednak rację co do mocy maksymalnych przekazywanych przez paski zębate.
Poniżej przykładowa strona dla pasów 8M
Czyli dla kółka zdawczego 22 zęby (średnica 56mm), pasa 8M szerokości 20mm i obrotów silnika na poziomie 2800obr/min moc maksymalna to marne 10,5kW
Przy węższym pasie odpowiednio mniej a przy pasie 5M jeszcze mniej.
Coś za coś jak widać. Cisza napędu albo moc i hałas łańcucha.
Tylko jeszcze jest jedna kwestia. Nie możemy mylić mocy elektrycznej pobieranej z akumulatora z mocą na wale. To są dwie kompletnie inne sprawy. A jak widać wszyscy się podniecają i licytują iloczynem napięcia i prądu płynącego z akumulatora. I jeszcze nazywają to kW w silnik. kW w silnik BLDC to my nie jesteśmy w stanie policzyć zbytnio.
Więc prawdopodobnie taki pasek dałby sobie radę z prawdziwymi kW na wale bo tego jest sporo mniej niż nam się wydaje. Moc to iloczyn momentu i obrotów więc przy chociażby starcie (prędkość równa 0) moc mechaniczne na wale silnika jest równa zero a moc elektryczna z akumulatora jest maksymalną z możliwych. Należy po prostu o tym pamiętać.
IMPULS - Pią 20 Paź, 2017
Jest jeszcze jedna rzecz warta stosowania łańcucha zamiast paska. Jeżeli ktoś jeżdzi po terenie gdzie jest błoto czy zwyczajnie ziemia to łańcych sobvie poradzi znacznie lepiej niż pasek z wyrzuceniem takich zanieczyszczeń. Wiec łańcuch wygrywa.
|
|
|