To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Litowe - eksploatowanie, przechowywanie w ujemnych temp.

Redaktor1966 - Śro 01 Lis, 2017
Temat postu: Litowe - eksploatowanie, przechowywanie w ujemnych temp.
Proszę o fachowe informacje w temacie (w tym: poniżej jakiej temperatury nie wolno ich eksploatować, przechowywać, ładować - jeśli są takie ograniczenia).
qaz33 - Czw 02 Lis, 2017

Bylo o tym na forum setki razy :D

eksploatowanie najlepiej do 45 stopni a przechowywanie w zimnym i rozladowane do polowy. Nie wiem czy jest limit na minimalna temperature ale sa i tacy co do zamrazalek cale aku wkladaja. No i do tego dochodza jeszcze zakresy napiec w eksploatacji

Anonymous - Czw 02 Lis, 2017

Było, ale nie do połowy, a naładowane mają być do pełna. Do połowy, tylko pojedyncze ogniwa, nie w pakietach.
qaz33 - Czw 02 Lis, 2017

to nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci
Tomas - Czw 02 Lis, 2017

https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=105333#105333
qaz33 - Czw 02 Lis, 2017

no oczywiste jest ze po lezakowaniu i pierwszym ladowaniu po zimie trzeba wybalansowac aku. Tak czy siak trzymanie go w polowie naladowanego wydluzy jego zywotnosc. Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ...
WojtekErnest - Czw 02 Lis, 2017

qaz33 napisał/a:
...Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ..
... nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci
.

Na to to raczej współczesnych dowodów nie ma.
Ma znaczenie czy jest w pakiecie, bo uzywane aku rozładowuję się między sobą.

Pisząc o pakietach, mówimy o ich sytuacji gdy są :
- wyposażone w BMS
- są wpięte w instalację roweru, NIE ZAWSZE Fizycznie odpiete od sterownika lub innych urządzeń które sa w stanie czuwania.
Dlatego (prawie) pełny naładowany pakiet, nieuzywany ale będący w rowerze przez kilka mies, sprawia mniej problemów 'na wiosnę'
Zmorą europejskich ( i nie tylko) sklepów z rowerami fabrycznymi są reklamacje zakupionych rowerów, w których część na wiosnę nie daje się naładować fabryczną ładowarką i klienci żądają wymiany na nowy akumulator.
A powód najczęsciej prozaiczny, odstawiony jesienią rower znacznie rozładowany....
Odrebnym tematem jest przetrzymywanie ogniw, pakietów w temp < -10 st.
Sądzę że raczej na zdrowie im nie pójdzie.

borsuk - Czw 02 Lis, 2017

WojtekErnest napisał/a:
qaz33 napisał/a:
...Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ..
... nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci
.

Na to to raczej współczesnych dowodów nie ma.
Ma znaczenie czy jest w pakiecie, bo uzywane aku rozładowuję się między sobą.

Pisząc o pakietach, mówimy o ich sytuacji gdy są :
- wyposażone w BMS
- są wpięte w instalację roweru, NIE ZAWSZE Fizycznie odpiete od sterownika lub innych urządzeń które sa w stanie czuwania.
Dlatego (prawie) pełny naładowany pakiet, nieuzywany ale będący w rowerze przez kilka mies, sprawia mniej problemów 'na wiosnę'
Zmorą europejskich ( i nie tylko) sklepów z rowerami fabrycznymi są reklamacje zakupionych rowerów, w których część na wiosnę nie daje się naładować fabryczną ładowarką i klienci żądają wymiany na nowy akumulator.
A powód najczęsciej prozaiczny, odstawiony jesienią rower znacznie rozładowany....
.

No tak, ale to są raczej zalecenia dla obsługi sklepów czy warsztatów.
Zwykły pojedynczy użytkownik chyba raczej wie, że od czasowo nieużywanej baterii należy odłaczyć obciażenie (za wyjatkiem BMSa, którego pobór pradu jest znikomy).
Ja tam zimą nie jeżdżę i swoje baterie rozładowuje do 37V ( z 42V).
Leżą od listopada do marca i spadek napięcia oraz pojemności jest bardzo mały, wielokrotnie to kontrolowałem na kilku bateriach.

Redaktor1966 - Czw 02 Lis, 2017

"Odrebnym tematem jest przetrzymywanie ogniw, pakietów w temp < -10 st.
Sądzę że raczej na zdrowie im nie pójdzie."
- I to mnie niepokoi, bo rower z akumulatorem będę trzymał w blaszanym nieogrzewanym garażu... A co będzie przy minus 20, 30 stopniach? - Czy koniecznie zostawiać włączony grzejnik? Jaką temperaturę utrzymywać do leżakowania? Jaką temperaturę utrzymywać w garażu podczas używania elektrycznego roweru podczas silnych mrozów?

tas - Czw 02 Lis, 2017

Ja od zawsze trzymam ebajki w blaszanym garażu, w zimie -30, w lecie +70. Zawsze na 100% naładowane.
Przechować na 50% to sobie można powerbanka, lipole do drona albo ogniwa do latarki, a nie akumulator do roweru :)
Bawienie się w rozładowywanie na zimę to jest prosta droga do problemów, rozjazdów, padniętych aku, wyładowania do niebezpiecznych napiec, niepotrzebnych serwisów itp itd
A wystarczy raz na miesiąc doładować 15min mamy spokój :)

W sumie, jak sądzę, to jest mit z tym rozładowywaniem dla lepszego przechowywania (tak samo jak to, że można rozładowywać ogniwa prądem maksymalnym równym w nocie). 1 ogniwo, owszem. Pakiety? Nie ma takiej opcji i tutaj dużo ludków nie wiadomo dlaczego uznaje, że 1 ogniwo = 100 ogniw. Całkowicie wbrew logice i wiedzy praktycznej.

Zgodzę się, że po takim przechowywaniu nałądowanego na 100% pakietu w skali roku straci on może 5% pojemności (zimy są krótkie :D ). Ok. Ale pakiety się psują nie dlatego, że się degradują tylko dlatego, że ktoś coś spartaczył podczas obsługi, serwisu, napięć albo po prostu wymieniamy go na więszy, a nie dlatego, że stracił 5% przez rok używania ładując go do pełna.
Odsyłam do ankiety odnośnie awaryjności i używalności akumulatorów i wyciągniecie z niej wniosków co do powodów wymiany akumulatorów.

tkoko - Czw 02 Lis, 2017

Redaktor1966 napisał/a:
"....- I to mnie niepokoi, bo rower z akumulatorem będę trzymał w blaszanym nieogrzewanym garażu... A co będzie przy minus 20, 30 stopniach? - Czy koniecznie zostawiać włączony grzejnik? .....


-20*C w garażu baterii nie zaszkodzi :lol:



tym bardziej ze przy - 20 na zewnątrz, w garażu i tak będzie wyższa temperatura.
Nieco gorzej wygląda sprawa z ładowaniem i rozładowaniem w niskich temperaturach.
Co do starzenia baterii naładowanej w 100%, to niska temperatura zniweluje częściowo proces starzenia, więc w realu będzie to zapewne jeszcze mniej niż podał Tas.

qaz33 - Pią 03 Lis, 2017

WojtekErnest napisał/a:
Odrebnym tematem jest przetrzymywanie ogniw, pakietów w temp < -10 st.
Sądzę że raczej na zdrowie im nie pójdzie.


No wlasnie ze pojdzie. Dla przechowywania baterii litowych im nizsza temperatura tym lepiej. Nie wiem co sie dzieje ponizej -30 stopni ale takich temperatur u nas nie ma. Ja u siebie nie uzywam BMSa i odpinam sterownik wiec nic sie tam samo nie rozladowywuje. Co do uzywania aku w takich temperaturach to juz inna historia. Lepiej go rozgrzac do temperatury pokojowej przed uzyciem aby nie bylo takich sagow.

WojtekErnest napisał/a:
qaz33 napisał/a:
...Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ..
... nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci
.

Na to to raczej współczesnych dowodów nie ma.


Jak to nie ma! Sa miliony dowodow i testow na to :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: nawet robione przez ludkow z forum w domowych warunkach. Wystarczy poszukac.

ok zgadzam sie z tasem jesli chodzi o tych co jezdza rowerem niemal codziennie i maja ledwie 3-miesieczne zimowanie. Ale co z tymi co uzywaja rower tylko 3 miesiace w roku? Tam nie bedzie 5% straty tylko duzo wiecej. Zgadzam sie tez ze balansowanie rozbalansowanego aku BMSem (takim z pradami 40-60mA) nie jest najlepszym pomyslem bo przez dlugi czas utrzymuje wiekszosc cel pod napieciem 4.2+V a to nie jest zdrowe. Lepiej balansowac rzadziej i czyms mocniejszym jesli jest taka mozliwosc. Ja zamiast bac sie o rozjazdy bardziej bym sie zainteresowal jak je szybko zniwelowac. No chyba ze ktos ma BMSa aktywnego jak w tesli :P

WojtekErnest - Pią 03 Lis, 2017

Pisalem o tym przy założeniach że:
-pakiety jednak mają BMS a to oznacza, ze utrzymują ( na poczatku) napiecie 4,15-4,17 v.
-Znaczna część tych instalacji w rowerach fabrycznych pozostaje w stanie czuwania
- ogniwa nie są nowe, bo pakiet ma co najmniej 1 sezon
Czyli sumarycznie są one w ciągu tego okresu tylko częściowo naładowane z tendencją do samorozladowania.
Nie znajduję obecnie uzasadnienia aby takie dzialanie bylo bardziej szkodliwe od pozostawienia aku w stanie rozladowanym i oczekiwaniu po kilku mies jaki jest ich stan.
Piszę to celowo z pozycji użytkownika 'czarnej skrzynki' jaką jest instalacja elektryczna w rowerze czy innym urzadzeniu wyposażonym w pakiet li-ion a nie pozycji konstruktora, który sobie zdiagnozuje i naprawi każdą tego typu usterkę.

Tomas - Pią 03 Lis, 2017

A jak by wypośrodkować czyli trzymać pakiet nie na 3,7V i nie na 4,20V tylko np. na 4,10V ? Ma to jakiś sens ? Czyli ładujemy rower do pełna, balansowanie, jedziemy na krótką wycieczkę i wstawiamy do piwnicy. Po miesiącu stania (przy okazji ładnej pogody) ładujemy do pełna, balansowanie i znowu krótka wycieczka i znowu do piwnicy.
tas - Pią 03 Lis, 2017

Jasne :P
Ludkom się ledwo chce raz na miesiąc włożyć na ładowanie a tu by trzeba było jeszcze gdzieś jechać :P



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group