ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
Kontrolery BLDC - Nowy kontroler czyli VESC po polsku.
barmal - Pią 13 Kwi, 2018 No nieźle.
Bombowa obudowa
Szacun...barmal - Sob 14 Kwi, 2018 Dziś testowałem Vesca po polsku przy 80000erpm
Arbiter - Sob 14 Kwi, 2018 ten silnik ma aż 82krpm/min?madejp - Sob 14 Kwi, 2018 Arbiter, erpm. Podejrzewam, że to jest rpm * ilość par magnesów, bo sterownika nie obchodzi, jak silnik szybko się kręci, tylko jak szybko musi reagować na zmianę biegunów.barmal - Pon 16 Kwi, 2018
Arbiter napisał/a:
ten silnik ma aż 82krpm/min?
Dokładnie jak pisze madejp. Dla sterownika jedno przejście magnesów, północ południe to jeden obrót (stąd elektryczny obrót). Silnik z filmu ma 4 pary, więc kręcił nieco ponad 20trpm mechanichnie.Moonwalker - Czw 19 Kwi, 2018 Wow!
Mega gratulacje!
Jakie dalsze plany co do sterownika? barmal - Śro 25 Kwi, 2018
Moonwalker napisał/a:
Wow!
Mega gratulacje!
Jakie dalsze plany co do sterownika?
Plany są
Niedługo dostanę nową płytkę na 24 tranzystory i będę go testował
Jak na razie cisnę prawie 3kW przy 14s w 12-to tranzystorowego Marcin.Sz - Czw 26 Kwi, 2018 Witam szanownych kolegów. Moja wersja VESC-a to jeszcze bardzo wczesna alfa ale już coś tam działa.
barmal - Czw 26 Kwi, 2018
Marcin.Sz napisał/a:
Witam szanownych kolegów. Moja wersja VESC-a to jeszcze bardzo wczesna alfa ale już coś tam działa.
No pięknie
Gratuluję! Jakich osiągów się spodziewasz?Marcin.Sz - Pią 27 Kwi, 2018 Układzik zmontowałem dla rozeznania się w temacie "silnikowym" . Prądy rzędu 100A to był dla mnie kosmos do niedawna ;p.
Ficzery prototypu:
-pełna izolacja galwaniczna logika - końcówka mocy.
-napięcie zasilania mostka 140V (mostek wytrzyma 170V max).
-logika zasilana oddzielnie (9-36V).
-pomiar prądu na wszystkich fazach.
-zabezpieczenia nadprądowe w wersji hardware w razie awarii procka.
-wszelkie sygnały analogowe prowadzone do płytki logiki są różnicowe (okazało się to kluczowe do poprawnego działania układu)
Bez specjalnego chłodzenia (jak widać na fotce) uzyskałem następujące prądy fazowe @50V :
- prąd ciągły silnika 60A
- prąd 100A przez minute (temp radiatora 50 st. więc mogłem jeszcze przytrzymać ale lepiej robić mniejsze kroczki)
-prąd 140A przez kilkanaście sekund (przyrost temperatury 1 st./2s).tomson - Nie 29 Kwi, 2018 Marcin jakie użyłeś czujniki prądowe do pomiaru w układzie sterownika .Zamierzasz zrobić sterownik na tranzystorach igbt docelowo .Można było by użyć stopień mocy od sterownika hondy ima tam jest taki cały scalony moduł IGBTMarcin.Sz - Nie 29 Kwi, 2018 Czujniki to ISB-300-A-600.
Końcówka mocy może być bardzo łatwo modyfikowana (przynajmniej taki jest plan ).
Zamierzam pozbyć się elektrolitów i wrzucić kondy typu metal film DC link (pomogą znacznie zredukować "dzwonienie" na szynie DC).
Jest jeszcze sporo pracy. Prototyp korzysta z układu bootstrap...niby działa ale średnio do mnie przemawia takie rozwiązanie dla mocy rzędu kilka kilowatów - lepsze będą konvertery DC-DC dla każdego tranzystora. Możliwe że pokuszę się o zmianę driverów z UCC21520 na np. coś od Infineon'a z aktywnym Miller clamp i detekcją desaturacji.
Obecnie korzystam z IXFN320N17T2.
Co do IGBT to przed ulepszeniem układu nie odważył bym się ich tam wstawić ...btw moje doświadczenia z IGBT są zerowe
Taki zabieg wymagał by jeszcze zmiany wartości rezystorów na wzmacniaczach pomiarowych napięć faz oraz ponownego przeliczenia rezystancji/pojemności bramkowych.
Tutaj projekt z którego czerpałem garściami zaczynając zabawę z własną modyfikacją VESC'a...jestem tylko marnym naśladowcą:
Te czujniki prądowe to nie są takie przypadkiem jak ktoś użył w projekcie na ES z modyfikacją sterownika VESC na tranzystorach IGBT. Możesz mi wytłumaczyć jaka jest różnica w użyciu sterowników z otwartą i zamkniętą pętlą .
Ja z kolegą męczę projekt sterownika Paula do silnika 3f AC i PMSM na IGBT tam użyliśmy czujników prądowych LEM HASS 300-S.Kupiliśmy od kolegi PCB resztę części już we własnym zakresie.Kolega tam fajnie zrobił zasilanie każdego drivera do IGBT na ATTINY jest zrobiony generator który steruje 6 driverów sterujących transformatory na których jest zrobione zasilanie do tranzystorów IGBT +15V i -8V.Sercem sterownika jest DSPIC30F4011.
Trochę się to uruchamianie przeciąga bo czasu jak zwykle mało no i człowiek uczy się w trakcie budowy sterownika.Drivery do IGBT są zrobione na FOD8316 z dodatkowym tranzystorem na wyjściu
Marcin.Sz - Pon 30 Kwi, 2018 Witam,
Tak to dokładnie ten czujnik, najpierw próbowałem z L01Z400S05 jednak czas odpowiedzi rzędu 10us okazał się trochę za długi dla firmware VESC'a a dokładność...no cóż bez komentarza
Czujniki prądu closed loop mają kompensację nieliniowości (ISB <0,1% HAAS 0,5%) więc pomiary są dokładniejsze.
ISB sa małe i bardzo lekkie..
Co do projektu Paula może kolega podrzucić jakiś link ? Nie miałem przyjemności go widzieć.tomson - Pon 30 Kwi, 2018 Witam
Link do opisu sterownika do wersji PCB co posiadam teraz Paul zrobił całość na SMD