To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - Awaria silnika Nine continent 7x9 prośba o diagnozę
Scuda - Śro 27 Gru, 2017 Temat postu: Awaria silnika Nine continent 7x9 prośba o diagnozę Zbudowałem w końcu swoją konstrukcję. Silnik 9c 7x9 wolnobieg. Sterownik jakiś sinus 30A 48/60V od forumowicza.
Dziś w trakcie pięknej słonecznej przejazdzce rozpędziłem sie do 35-40km/h dałem troche w palnik, droga prosta asfaltowa i pyk zaczęło coś brzęczeć w silniku przy dodawaniu gazu i moc praktycznie spadła do zera. Przy probie ruszenia rzuca kołem. Koło tak jakby się zablokowało magnetycznie. Bardzo opornie się kręci.
Poodpinałem złącza fazowe i halle od sterownika i nic dalej koło nie chce sie kręcic swobodnie. Pomierzyłem czy nie ma zwarcia między fazami a obudową silnika i jest ok. Pomiędzy fazami jest oporność 15kOM.
Dodam że przejechałem 35km i wszystko było ok. Jechałem delikatnie ze wspomaganiem. Tylko ten jeden odcinek dałem w palnik to było może 500-700m. Silnik był dość gorący ale dało sie ręke utrzymać.
Przed awarią jedyny problem jaki zauwazylem to, że silnk od początku mi szarpał lekko przy starcie od zera. Jesli ruszyłem tylko kołem do przodu wtedy jechał ok. W powietrzu koło trzeba bylo minimalnie ruszyć do przodu aby kierunek obrotów był dobry, inaczej to szarpał albo jechał do tyłu, myślałem że tak juz jest trzeba ruszyć minimalnie i wtedy jedzie dobrze. Bo jak ruszyłem to już jechał bardzo dobrze.
Sterownik nie działa bez czujników halla.
Proszę o pomoc, bo pierwsza jazda była taka zajebista, że nie mogę sie doczekać kiedy maszyna znowu odżyje
Kombinacje halli i faz były testowane w kazdym przypadku i tylko na tej kombinacji silnik jechał tak mi się wydaje... choć może była jeszcze jedna kombinacja na której silnik jechał do przodu ale była to niższa prędkość maksymalna i większy pobór prądu przy maks manetce na kole podniesionym do góry. Czy mogłem coś upalić w silniku przy złym podłączeniu halli lub faz ?
tas - Śro 27 Gru, 2017
Zrób diagnozę czujników halla.
Silnik nowy czy używany?
gienek333 - Śro 27 Gru, 2017
Pomiędzy fazami jest 15 kom?
Scuda - Śro 27 Gru, 2017
Silnik nowy, pomiędzy fazami jest 15 kOm. Nie ma zwarcia do silnika. Zaraz lece sprawdzę halle.
tas - Śro 27 Gru, 2017
nie może tam być 15kR, powinieneś zmierzyć zwarcie.
Sprawdź jeszcze raz
Scuda - Śro 27 Gru, 2017
Pomierzyłem jeszcze raz, tak jak piszesz TAS jest zwarcie pomiędzy fazami. Jest również zwarcie pomiędy obudową silnika a kazdą z faz. Wcześniej mierzyłem kable do sterownika... mój błąd w plątaninie kabli i pośpiechu. Koło ma duży opór podczas kręcenia ale nic nie trze mechanicznie.
tas - Śro 27 Gru, 2017
Sprawdź jeszcze raz to zwarcie FAZY - obudowa
Tutaj jest problem, coś się przetarło. Sprawdź przewód blisko osi silnika, czy tam nie ma przebicia/przetarcia
Scuda - Śro 27 Gru, 2017
Oki tak zrobię, rozbiorę przewód do osi silnika i zobacze czy się nie przetarło coś. Dzięki TAS
tas - Śro 27 Gru, 2017
Nie rozbieraj tylko popatrz na niego, będzie mieć przyciętą izolację gdzieś blisko osi i otworu w niej.
jeśli to nic nie da to musisz otworzyć silnik - prawdopodobnie uzwojenia obcierają o pokrywę od wewnątrz i dlatego silnik źle działa. Usuniesz obcieranie to silnik wróci do prawidłowej pracy
Scuda - Śro 27 Gru, 2017
Rozebrałem silnik i oczom się ukazał taki widok.
Czuć lekką spalenizne. Czy coś sie da jeszcze uratować ? Czy silnik złom ?
A przedewszystkim dlaczego się tak przegrzało ?? Pierwszy raz jezdziłem na elektrycznym rowerze ale wydaje mi się ze nie cisnąłem go mocno. Cały czas ze wspomaganiem jechałem 30-35 tylko te ostatnie 500m dałem w palnik tak ze 40-45 km/h. Moze sterownik sinus tak grzeje ten silnik ?
tas - Śro 27 Gru, 2017
Ha! Mamy rozwiązanie zagadki.
Ta pierwsza przejażdżka była konkretna
nie można wykluczyć, że sterownik nie był prawidłowo ustawiony i silnik był zmuszony do pracy w bardzo nie efektywny sposób, co zaowocowało przegrzaniem.
Na zwyczajnych blokowych sterownikach 30A taka usterka jest bardzo rzadka, do tego stopnia że nie praktykuje się nawet zabezpieczania termicznego silnika przy mocach w okolicy znamionowych.
Wyjmij cały stojan, trzeba to oglądnąć z 2 stron.
Scuda - Śro 27 Gru, 2017
Oto to to z tym sterownikiem to całkiem sensownie brzmi. Bo moim zdaniem to on podczas jazdy dupy nie urywał, a pod niewielkie wzniesienie nawet nie przyspieszał.
Jest i wlasciwy winowajca z drugiej strony dekla. Przylutowac przewod i sprawdzic czy dziala poprawnie silnik ?
Wolan - Śro 27 Gru, 2017
patrząc jak wygląda uzwojenie w okolicy gdzie się odlutowało wątpie aby coś z niego już było
tas - Śro 27 Gru, 2017
Spokojnie, w najgorszym wariancie przewiniecie to koszt może 400zł i będzie jak nowy.
No ale po kolei.
Weź omomierz i zmierz rezystancję między przewodami fazowymi i osią na wyjętym stojanie. Ile Ohm tam jest?
Elektrotonus - Śro 27 Gru, 2017
Dlaczego ezpiecznika termicznego nie zainstalowałeś ? Ja w swoim 7x9 latem tak rozgrzałem silnik, że dotykowo był bardzo ciepły, bezpiecznik mi odłączał silnik lub sterownik w tym upale. Niby 13S 30A a jednak się da usmażyć ;-(
|
|
|