To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Awaria silnika Nine continent 7x9 prośba o diagnozę

Scuda - Czw 28 Gru, 2017

To była testowa jazda. Na zewnątrz było 10 stopni tylko, myślałem że będzie wystarczająco chłodzony i tym bardziej nie cisnąłem mocno tak mi sie zdaje :) Silnik po awari był dość ciepły ale reką mozna było spokojnie utrzymać. Myślę, że obudowa miała w okolicach 50-60 stopni.
Tas mierzyłem fazy na zwarcie z osią. Zwarcie jest pełne na kazdej fazie.
Silnik mocno zablokowany magnetycznie. Cięzko się kręci.
Teraz przed jazdą napewno założe porządną blokadę obrotu a przedewszystkim czujnik temperatury hehe. Tylko nie wiem teraz jaki silnik wziąć, bo jeśli tak łątwo upalić 9C na prostej asfaltowej drodze, to co to będzie jak ja chce po górkach tym jeżdzic ? Chyba coś mocniejszego wstawie albo zastanowie sie po prostu nad midem od bafanga. Tylko zostaje mi bateria 16s6p która nie pasuje do mxusa bo za mało p i nie pasuje do bafanga bo za dużo S he :)
Macie jakiś pomysł ?
Ale dziwi mnie, bo tutaj wiele osób ładuje dużo większe prądy w 9c, widziałem na youtube gość ma 4kW z niego...

tas - Czw 28 Gru, 2017

No więc ślady po przegrzaniu obejmują wszystkie fazy, nie jedno miejsce, to wskazuje na problem od strony podawania mocy (za duża moc, za duża temperatura).\

Kiedyś miałem taki przypadek do naprawy, że rower klienta sobie stał i bez jego wiedzy ktoś na nim jechał i mu go zepsuł. On się zarzekał, że roweru nie zepsuł. Może miałeś u siebie takiego miłego kolegę/brata/ojca co dał w palnik i stało się?

Scuda - Czw 28 Gru, 2017

Nie, napewno nikt nie jezdzil bo sam go dopiero co zlozylem i w ten sam dzien jazda była :)
Moze sterownik tez zmienić dla pewności ? Czy to normalne jest ze jadąc np. 30 km/h wychylam manetke tak z 10% i rower zaczyna hamować do prędkości tych 10% wychylenia ? Bo ja tak miałem i nie wiem czy to błąd jakis.

tas - Czw 28 Gru, 2017

To nie jest typowe zachowanie sterowników :P
wwojciech - Czw 28 Gru, 2017

W samochodowych sterownikach jest to spotykane zachowanie. Więc i w rowerowym mogli zaimplementowac.
Goliath - Pią 29 Gru, 2017

Scuda napisał/a:
To była testowa jazda. Na zewnątrz było 10 stopni tylko, myślałem że będzie wystarczająco chłodzony i tym bardziej nie cisnąłem mocno tak mi sie zdaje :) Silnik po awari był dość ciepły ale reką mozna było spokojnie utrzymać. Myślę, że obudowa miała w okolicach 50-60 stopni.

Dziś miałem trochę czasu by poszaleć na swojej konstrukcji... podobnej do Twojej :wink:
Silnik NC 7x9 + sterownik blokowy GT1500 + akumulator nominalnie 72V
Na zewnątrz ok. 6 stopni, jazda głównie po prostej asfaltowej drodze odcinkami po kostce lub szutrze, dodam że lekki nie jestem :roll: 120kg żywej wagi :neutral: + waga konstrukcji.
Ostatnie około 7 km leciałem na samej manetce z prędkością w granicy 42-45 km/h /bo zaczęło kropić/.
CA pokazywał pobór mocy w granicach 1100 -1260W co przekładało się na ok. 16A ciągłego prądu z akumulatora... i po tej całej "gonitwie" obudowa silnika była letnia, a CA zarejestrował max. temperaturę uzwojeń ~ 66 stopni. :wink:
Dopowiem... że dość często przekraczam 3kW i nigdy "nie zagotowałem" silnika :mrgreen: choć zapewne bywałem blisko :wink:

Scuda napisał/a:
Tylko nie wiem teraz jaki silnik wziąć, bo jeśli tak łątwo upalić 9C

Uważam, że 9C to udana konstrukcja i raczej szukał bym problemu w sterowniku i okablowaniu niż w silniku.

Scuda napisał/a:
Tylko zostaje mi bateria 16s6p która nie pasuje do mxusa bo za mało p i nie pasuje do bafanga bo za dużo S he :)
Macie jakiś pomysł ?

Zawsze możesz przerobić akumulator... przekonfigurować go, dodać kilka ogniw "P", odjąć kilka "S" :mrgreen:

Scuda - Pią 29 Gru, 2017

Goliath dzięki za wpis. Po twojej wypowiedzi jestem prawie pewny, ze jest jakiś błąd w mojej konstrukcji. Choć przyznam, że ten sterownik sinusoidalny co mam napraawde jest bezgłośny w porównaniu do tych blokowych. Choć nie jechałem na blokowym to na filmikach ewidentnie słychać pracę sterowników blokowych.
Chyba jednak sprobuje jeszcze raz kupic tego 9c 7x9 i będę poprostu monitorował temperaturę i ewentualnie sprawdzał co jest nie tak z sterownikiem/kablami.
Czy ten biały przewód w silnikach 9c to jet czujnik temperatury czy po zakupie muszę zamontować swój ?

tas - Pią 29 Gru, 2017

Może zamiast kupować to przewiń go na nowo? taniej będzie i nie raz lepiej niż chińczyki robią
Scuda - Pią 29 Gru, 2017

Tas a kto, gdzie i kiedy by mi to zrobił ? A i czy nie będzie konieczna wymiana halli ?
Z miłą chęcią zleciłbym odrazu montaż czujnika temperatury/wyłącznika termicznego.
I może jeszcze lekko pogrubić przewody zasilający, co bym na przyszłość se zachciał mocniejszy sterownik :mrgreen:

Goliath - Sob 30 Gru, 2017

Scuda napisał/a:
Czy ten biały przewód w silnikach 9c to jet czujnik temperatury czy po zakupie muszę zamontować swój ?

Zapraszam do lektury n.w. posta :wink:
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6706
tam poruszany był temat białego i przezroczystego przewodu.
Jeżeli masz szczęście :grin: to na nich właśnie znajduje się termistor 10K :mrgreen: do pomiaru temperatury uzwojeń.

tas napisał/a:
Może zamiast kupować to przewiń go na nowo? taniej będzie i nie raz lepiej niż chińczyki robią

Może ktoś przewinie Ci silnik w innej konfiguracji :mrgreen:
Coś między 7x9 a 10x6 :P Ciekawe jakby latał NC 9x7 lub 8x8 :mrgreen:
Mi w NC 7x9 brakuje trochę prędkości pomimo iż latam nominalnie na 72V... ale cóż, przy mojej masie silnik nie ma lekko :???: i jednak większy moment obrotowy się przydaje :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group