To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - elektryfikacja Authora - czyli rower na dojazdy do pracy

pawel_niki - Śro 10 Sty, 2018
Temat postu: elektryfikacja Authora - czyli rower na dojazdy do pracy
Witam wszystkich, forum obserwuje od bardzo długiego czasu i stwierdziłem że nadszedł czas by wreszcie się zarejestrować.
W tym temacie zamierzam powoli w ciągu zimy pokazywać budowę ebike'a mającego służyć przede wszystkim do dojazdów do pracy czyli ok. 15-20km dziennie - liczę że dobre rady forumowiczów pozwolą mi uniknąć błędów przy konstrukcji.

W zeszłym roku przerobiłem swój rower bardzo tanim kosztem na elektryka - korzystając z gotowych rozwiązań - aktualny zestaw ma silnik przekładniowy z przodu ~250W i 24v 10Ah akumulator. Tutaj zdjęcie po pierwszej testowej jeździe - niestety nic ładniejszego nie mam zrobionego i musiałem trochę zamazać bałagan w garażu...



System fajnie sprawdzał się jako wspomaganie przy pokonywaniu wniesień i nie udało mi się nigdy rozładować do zera akumulatora, mimo że kupowany był w ciemno - ale chciałbym zbudować coś mocniejszego.

Jakie mam założenia:
-napęd w tylnym kole 1500W 48V
-akumulator 48V ~10Ah (13s5p)
-wszystko wykonane w możliwie własnym zakresie
-wykonanie niektórych części (jak np obudowa baterii) przy użyciu drukarki 3d
-w miarę dyskretny i elegancki wygląd

Co już mam:
Rower :mrgreen:
Silnik 1500W z 7 biegowym wolnobiegiem.
Sterownik 48V max 30A z wyświetlaczem kt-lcd3
65 sztuk ogniw LGDAMF11865
BMS 13s max 50A ciągle - zostawiam sobie miejsce na mały tuning sterownika
Ładowarkę
Drobne rzeczy - czujnik pas, manetkę, kable, złączki, obręcz 28'

Budowę zaczynam od złożenia akumulatora:
Aktualnie zaczynam mierzyć ogniwa i podładowywać je ładowarką modelarską by mieć pewność że mają równe napięcie. Czekam też na gotowy koszyk 13s5p, taśmy niklowe i folie termokurczliwe. W wolnym czasie zaprojektowałem wstępnie kształt obudowy akumulatora

umbur - Śro 10 Sty, 2018

Po co chcesz się bawić w robienie obudowy na 65 ogniw, jak można kupić sprawdzoną i gotową - Batterycase Hailong?


Mitar - Śro 10 Sty, 2018

Niby dojazdy do pracy a jednak Watownica dopadła ;) Coś czuje że za rok nowa konstrukcja :)
pawel_niki - Śro 10 Sty, 2018

umbur napisał/a:
Po co chcesz się bawić w robienie obudowy na 65 ogniw, jak można kupić sprawdzoną i gotową

Nudno by było jakby wszyscy mieli sprzęt wyglądający tak samo :mrgreen:
A na poważnie, to nie wiem czy się nie skończy na takim gotowcu, ale jak szukałem to niewiele jest takich w których mieści się 65 ogniw i duży (12x8.5cm) BMS. A do wiosny mam tyle czasu że mogę jeszcze poeksperymentować z drukiem.
Mitar napisał/a:
Niby dojazdy do pracy a jednak Watownica dopadła Coś czuje że za rok nowa konstrukcja

Miało być maksymalnie 500-700W ale akurat trafił się wyjątkowo okazyjnie silnik 1500W z kontrolerem i wyświetlaczem

pawel_niki - Nie 14 Sty, 2018

Mała aktualizacja, jako że pojedyncze ładowanie i wyrównywanie ogniw przebiega dosyć powoli to znalazłem trochę wolnego czasu i zrobiłem zgrzewarkę do ogniw z transformatora mikrofalówki. Sterowane przez arduino - pokrętło u góry odpowiedzialne jest za czas impulsu, pokrętło dolne za moc


Ostatecznie nie chciało mi się tworzyć pedała do sterowania więc microswitch, odpalający odliczanie wylądował na uchwycie jednej z elektrod



Poza tym ściągnąłem poprzedni osprzęt z roweru (jeżeli nie odezwie się użytkownik który pisał do mnie na PW to pewno trafi do działu sprzedam).

Mitar - Nie 14 Sty, 2018

Fajna zgrzewarka :)
pawel_niki - Nie 14 Sty, 2018

Mitar napisał/a:
Fajna zgrzewarka :)

Dziękuje, najważniejsze że działa i dało się ją w dwa dni zrobić.

Dziś zamówiłem chyba ostatnie elementy potrzebne do budowy czyli szprychy i nyple (zobaczymy czy kalkulatory online się do czegoś nadają) dodatkowo do koszyka trafiła dodatkowa obręcz żeby jednak zachować analogowe koło do przekładania na weekendy

Parę pytań do znawców tematu:
-przy mocy 1500W lepiej dać z obu stron silnika blokady obrotu osi, czy wystarczy z jednej?
-jakie szprychy polecacie - w silniku mam otwory na 3mm?
-jak łączycie silniki fazowe silnika ze sterownikiem - lutujecie na stałe czy korzystacie z jakichś konektorów?

Elektrotonus - Pon 15 Sty, 2018

Blokadę osi koniecznie z obu stron, szprychy chyba powyżej 2.2 mm, fazy ja mam na złączach MT 60 ale można na stale zalutować jak się ma zapas przewodu w skrzynce , niezbędny podczas zdejmowania kola do ew serwisu.
pawel_niki - Pon 15 Sty, 2018

Elektrotonus napisał/a:
Blokadę osi koniecznie z obu stron, szprychy chyba powyżej 2.2 mm, fazy ja mam na złączach MT 60 ale można na stale zalutować jak się ma zapas przewodu w skrzynce , niezbędny podczas zdejmowania kola do ew serwisu.

póki co na testy idą do mnie najtańsze szprychy jakie znalazłem, jak długość będzie ok, to poszukam takich 2.2 mm, jakieś firmy są polecane na forum? - bo szukałem i nic konkretnego nie znalazłem.
I dziękuje za poradę co do MT60 - wygląda na tyle dobrze że zamówiłem zestaw.

Z następnej puli pytań:
Czujnik PAS - jest duża różnica pomiędzy 5 a 12 magnesami?
Manetka - potrzebne to w ogóle? Widziałem też patent z manetką sterującą hamowaniem - ktoś tutaj to używa i poleca?

Elektrotonus - Pon 15 Sty, 2018

pawel_niki napisał/a:


Z następnej puli pytań:
Czujnik PAS - jest duża różnica pomiędzy 5 a 12 magnesami?
Manetka - potrzebne to w ogóle? Widziałem też patent z manetką sterującą hamowaniem - ktoś tutaj to używa i poleca?


PAS z 12 magnesami jest bardziej czuły, kręcisz wolniej silnik napędza odp wlono. Nie jest zrywny przy powolnym ruszaniu.

Manetka to podstawa ;-) ,pozwala dozować prędkość roweru. Kwestia jej typu. Kciukowa, półmanetka czy pełna jak w motorze. W silnikach o mocy powyżej nomiaalnej 500 -1000 W bezpieczniej stosować półmanetkę lub kciukową. Czasem delikatny ruch pełną manetką, którą trzymasz jak grip kierownicy może spowodować niezaplanowany ruch roweru do postawienia koła włącznie. (przy tylnym napędzie ).

W bardziej zaawansowanch sterownikach tzw wektorowych faktycznie jak się ujmuje gazu to rower może hamować. Choć w prostym blokowym sterowniku w przypadku wolnego silnika też obserwuje się zjawisko spowolniania. Jednak jest to opór magnetyczny silnika a nie specjalnie modulowany sygnał ze sterownika. Bardziej stosuje się tzw regen, czyli w chwili włączenia hamulca (klamki) silnik zaczyna aktywnie wyhamowywać. Jednak to nie jest sterowane manetką a czujnikiem na klamce hamulca.

pawel_niki - Wto 16 Sty, 2018

dziękuje raz jeszcze za odpowiedź Elektrotonus,
Staram się rozgryźć kable wychodzące ze sterownika, niestety mało o nim informacji w internecie a producent póki co nic nie odpisał na wiadomości, ale patrząc na różne instrukcje na jego stronie wydaje mi się że powinny one być tak podłączone.
Sterownik to kunteng 48v z regenem, działa podłączony do ładowarki - póki co podpinałem tylko wyświetlacz.


Nie jestem tylko pewien dwóch przewodów żółto-czarnego i zielono-czarnego. Wydaje mi się że żółto czarny to prosty hamulec odcinający manetkę, a podwójne żółto-czarno-czerwone przewody służą do hamowania regeneracyjnego z regulacją siły regenu? Za to zielono czarny powinien służyć do ustawiania tempomatu gdy sterownik działa bez podłączonego wyświetlacza?

I takie pytanie jeszcze - jak najprościej uzyskać napięcie 5v, jakąś przetwornicą step down? Minimum jakie potrzebuje to 0.15A żeby móc ładować baterie w trackerze gps który może trafi gdzieś na rower (może takie natężenie można ze sterownika podebrać?).

djmarcin56 - Wto 16 Sty, 2018

Czarny-żółty to odcinanie manetki i żeby działało musisz mieć wyświetlacz aby włączyć regen i ustawić poziom hamowania silnikiem.
Tam gdzie napisałeś tempomat to albo tempomat czyli cruise albo rewerse czy jak zewrzesz to przełącza na wsteczny
Tam gdzie wpisałeś hamulce z regen jest jakoś dziwnie, jakie masz tam kolory przewodow? obie mają wspolne masy i zasilanie a potem jakie kolory? czy obie wtyczki mają ten sam kolor 3 przewodu? jest możliwość że je3dna to czujnik prędkości ale powinien to być wtedy biały 3 kabelek.

pawel_niki - Wto 16 Sty, 2018

djmarcin56, mam wyświetlacz kt-lcd3.
Co do tempomatu - to żadna różnica, bo tempomat będę przez wyświetlacz uruchamiał, a reverse w rowerze jest niepotrzebny więc i tak i tak pozostanie niepodpięty.
Tam gdzie wpisałem hamulce z regenem to są 3 przewody wychodzące ze sterownika- żółto-czerwono-czarne które się na końcu rozdwajają i są podłączone do dwóch identycznych wtyczek- więc wszystkie przewody są wspólne.
Nie mam żadnego białego przewodu więc czujnik prędkości chyba działa na zasadzie zliczania obrotów silnika.

Mitar - Śro 17 Sty, 2018

pawel_niki napisał/a:

I takie pytanie jeszcze - jak najprościej uzyskać napięcie 5v, jakąś przetwornicą step down? Minimum jakie potrzebuje to 0.15A żeby móc ładować baterie w trackerze gps który może trafi gdzieś na rower (może takie natężenie można ze sterownika podebrać?).


Nie ciągnij nic ze sterownika! :)

Ja u siebie użyłem zwykłej ładowarki do telefonu ale na 72V, u ciebie może nie ruszyć przy tak małym napięciu.

Na szczęście na 48V są inne tańsze rozwiązania ~6zł, np
https://www.aliexpress.co...2830683073.html

1A powinno dac bez problemu. Jeśli masz tracker z GSM to 0.15A będzie ten traker zwieszać więc lepiej celować w coś minimum 0,5A

pawel_niki - Śro 17 Sty, 2018

Mitar, właśnie ostatecznie wziąłem i zamówiłem wczoraj wieczorem coś takiego za 5 zł z aliexpress ale bez gniazda USB, za to z płynną regulacją napięcia. Tracker ma własną baterie, starą, poczciwą bl-5b z nokii, ładowarki do niej miały przeważnie te 150mA.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group