To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Inne pojazdy, mechanika pojazdów - Pomoc w rozpisce elek.
Jarek-LT - Nie 14 Sty, 2018 Temat postu: Pomoc w rozpisce elek. Witam
Potrzebuje pomocy kumatego elektryka/elektronika w rozrysowaniu małej instalacji ham. postojowego elektrycznego w samochodzie.
Zmieniłem zaciski ham. w aucie gdzie jest elektryczny ręczny ham. postojowy.
Jako że auto starsze nie posiada takiej instalacji ani wyprowadzeń pod sterowniki itp.
Wiadomo, że silniczki wykonawcze działają mechanicznie w dwie strony zmieniając bieguny.
Jak podłączyć je ( dwa) czy jeden silniczek z dwoma przełącznikami monostabilnymi typu reset
i jednym żródłem prądu by to działało. Jeden włącznik do zaciągania ham., drugi do odpuszczania hamulca.
Pewnie potrzebna jeszcze inna elektronika - w jednym z przypadków - zaciskania zacisku hamulcowego potrzebne jest zabezpieczenie przeciążeniowe by po zaciśnięciu się klocków nie spalić silniczka załączonego w obieg jako zaciągający hamulec.
Proszę kumatych o konkretną pomoc/podpowiedzi jak to ugryżć .
Anonymous - Nie 14 Sty, 2018
Daj przyciski chwilowe i sprawdź po naciśnięciu, ile czasu potrzeba do zaciśnięcia zacisku. Potem ręcznie uruchamiaj to na ten czas, lub daj wyłącznik czasowy. Jeśli nawet silniczek dostanie sekundę dłużej większy prąd, to nie powinno go uszkodzić, a sama instalacja jest banalnie prosta. Możesz dać jeden przełącznik trójpozycyjny z zerem po środku.
Jarek-LT - Nie 14 Sty, 2018
zeeltom - te monostabilne to są własnie chwilowe. Tyle działa ile czasu go trzymam wciśniętego.
Na konsoli mam dwie dziury i dlatego chciał bym DWA włączniki. Załażę również jakiś bezpiecznik regulowany typu automat/przeciążeniówka.
Jeden włącznik ma uruchamiać zaciski, drugi odpuszczać.
Anonymous - Nie 14 Sty, 2018
Jeden ma podawać napięcie w jednym kierunku, drugi odwrotnie. Powinny być dwutorowe, tak będzie najprościej.
Coś takiego względem połączeń:
Trzeba pamiętać, by nie nacisnąć obu przycisków na raz, lub zabezpieczyć obwody diodami zaporowymi dla zwarcia, lub bezpiecznikiem.
Dlatego wcześniej pisałem o przełączniku trój pozycyjnym, bo wtedy nie naciśnie się dwóch na raz
Jarek-LT - Nie 14 Sty, 2018
Teraz musiał bym sprawdzić jak chodzą te oryg. Są raczej trójpozycyjne gdyż jak naciskasz klawisz
to hamulec zaciąga jak ciągniesz go do góry klawisz to odpuszcza ale.... wszystko chodzi na sterowniku.
Gdyby były bez sterownika jednotorowe oryg. co wtedy......
Anonymous - Nie 14 Sty, 2018
Tylko przekaźniki pośrednie. To samo, co powyższy schemat, tylko zamiast przełączników przekaźniki, lub styczniki. Zależy od poboru prądu przez te silniki. Wtedy sterujesz przekaźnik pojedynczym włącznikiem.
Jarek-LT - Nie 14 Sty, 2018
Dzięki zeeltom - posprawdzam włączniki i jakoś temat opanuje.
|
|
|