To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Elektryfikacja gianta boulder

nightelf - Nie 04 Lut, 2018
Temat postu: Elektryfikacja gianta boulder
Cześć,

Posiadam rower Gianta Boulder na 26" kołach. Ponieważ jednak lubię jeździć bez nadmiernego wysiłku wpadłem na pomysł elektryfikacji.

Najlepiej jeśli będzie to mogło działać jako wspomaganie, ale też z manetki.

W tej chwili mam tam korbę shimano XT 3 rzędową, kasetę 9 też XT. Hamulce hydrauliczne tarczówki. Amor z przodu to marzocchi bomber mx.

Baterię planuję mniej wiecej 10Ah. Chciałbym osiągać prędkości koło 35 km/h.

Czy dobrą opcją będzie napęd centralny czy lepiej w tylnej piaście?
Co będzie łatwiejsze do przeprowadzenia?

nightelf - Nie 11 Lut, 2018

Ktoś podpowie czy mid drive, czy jednak lepiej napęd na tylną piastę?

Jeździł będę raczej po mieście + las bez szaleństw w górach.

niegodny - Nie 11 Lut, 2018

Ja bym proponował coś w tym stylu http://elektro-bikes.pl/gotowe-konstrukcje/ wydaje mi się, że takie rozmawiania są prostsze i mniej awaryjne. Chętnie podpowiem co i jak trzeba wykonać jeżeli będzie potrzeba.
Scuda - Nie 11 Lut, 2018

Generalnie trudny wybór początkującego, ja też go miałem/mam.
Podpowiem ci conieco, dużego doswiadczenia nie mam ale jedną elektryfikacje przeprowadziłem a drugą końćżę.
Napęd centralny będzie łatwiejszy w montażu jesli kupisz zestaw od bafanga np. bbs02 750w bądź słabsze jesli nie zalezy ci na mocy. Wydaje mi sie ze 350w powinno wydrzeć ze 40km/h.
Bateria 10Ah, jeszcze zalezy przy jakim napięciu, bo przy 48V to z 50km ze wspomaganiem zrobisz. Generalnie są fajne bateria gotowe do montazu w bidon, tu na forum koledzy takie wykonują i mają 48v i 17,5 Ah.
Napęd w kole wymaga troche więcej zachodu, choć są również gotowe zestawy do montażu, np na e-biker.pl, tylko wtedy musisz więcej kasy wylozyć.
A gotowe zestawy mozesz jeszcze nabyć u kolegi Glebor z forum, w dziale sprzedam znajdziesz jego oferty.
W mid drive będziesz mógł sobie regulować moment obrotowy przerzutkami więc będzie dobrze ciągnął praktycznie od 0.
Napęd w kole potrzebuje troche prędkości żeby był dostępny pełny moment.
Mid będzie obsługowy, czyli co jakiś czas trza rozkręcić napęd i wyczyścić/nasmarowac tryby.
A zapomnialem o najwazniejszym. Wydajność prądowa baterii. Przy 10Ah wydajność będzie niewielka poczytaj troche o tym.

nightelf - Nie 11 Lut, 2018

Bafang mnie zainteresował, w sumie lubię czasem posmarować napęd :mrgreen:
Nie jestem pewien czy potrzebuję aż takiej mocy jak 750W, ale można go nie tak znowu drogo kupić.

Baterię planuję jak piszesz 48V. Najprawdopodobniej wybiorę taką do zamocowania zamiast bidonu.
Martwię się tylko czy taki napęd nie zużyje mi szybko koronek kasety :)

Przy napędzie w kole minusem jest specjalna obręcz i trudność w wymianie opony w razie gumy.

atomek1000 - Nie 11 Lut, 2018

niegodny napisał/a:
Ja bym proponował coś w tym stylu http://elektro-bikes.pl/gotowe-konstrukcje/ wydaje mi się, że takie rozmawiania są prostsze i mniej awaryjne. Chętnie podpowiem co i jak trzeba wykonać jeżeli będzie potrzeba.


Spoko reklama, szkoda ze nie na temat

@nightelf nie bierz bafanga slabszego niz 750w bo będzie ci brakować mocy, zawsze możesz z poziomu ekranu zmniejszyć moc więc bierz najmocniejszą wersję na którą cię stac a na dłużej ci posłuży jeżeli nie będziesz używał na 100% mocy.

ICE - Nie 11 Lut, 2018

nightelf, nie wiem czy czytałeś ale warto przejrzeć spory temat o bafangu 750
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=7614&postdays=0&postorder=asc&start=0

madejp - Pon 12 Lut, 2018

Scuda napisał/a:

Napęd w kole potrzebuje troche prędkości żeby był dostępny pełny moment.


Nie jest to prawdą. Silnik BLDC na małych obrotach osiąga maksymalny moment. W uproszczeniu przyjmuje się, że moment na najniższych obrotach jest stały, a potem zaczyna spadać. Za to nie jest dostępna pełna moc mechaniczna (przy pełnej mocy elektrycznej, przez co różnica grzeje silnik).
Czyli dzięki przełożeniom w silniku centralny szybciej osiągamy maksymalną moc, nie moment. Więc oprócz tego, że szybciej przyspieszymy, zrobimy to bardziej ekonomicznie.

Scuda - Wto 13 Lut, 2018

Zwał jak zwał ale jak może być pełny moment dostępny jeśli koło nie jest napędzane z odpowiednią siłą ? Moc mechaniczna swoją drogą ale to przecież moment obrotowy wprawia koło w ruch ? Więc skoro byłby moment pełny od zera to koło byłoby napędzane z taką samą siłą przy 1km/h i przy 15km/h a przecież tak nie jest bo to czuć.
nightelf - Śro 14 Lut, 2018

Pytanie czy baterię kupować Li-Ion czy bezpieczniej będzie akumulator żelowy?
Baterie modelarskie umiem lutować, ale jednak bałbym się montować coś tak dużego. Trochę nieuwagi i pożar gotowy.

madejp - Czw 15 Lut, 2018

Scuda, ale Twoje odczucia to nie dokładny pomiar.

Tu masz przykładowe wykresy:


lub taki z pomiarów innego silnika:

pdf

Wykresy w formie najczęściej podawanej przez producentów są troszkę nieintuicyjne, bo podstawią jest moment, nie prędkość, ale da się odczytać, że maksymalny moment uzyskujesz tylko przy minimalnej prędkości.
Tu znalazłem wykres bardziej intuicyjny:

nightelf - Nie 25 Lut, 2018

Co sądzicie o tym napędzie na przednie koło?
https://preview.tinyurl.com/ya6zlz86



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group