To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Przetwornica DC/DC - zasilanie oświetlenia .... rowerowego

tomasz_kombi - Wto 30 Lis, 2010
Temat postu: Przetwornica DC/DC - zasilanie oświetlenia .... rowerowego
Witam

O ile nic nie wpłynie na zmianę planów to w przyszłym roku chciałbym popełnić projekt pojazdu (roweru) na którego "pokładzie" byłby pakiet 72V (pojemność między 9 a 12Ah w zależności od użytych ostatecznie ogniw).
Obecnie jestem na etapie zbierania podzespołów i przemyśleń wszelakich (jak by to miało ostatecznie wyglądać).
Utknąłem właśnie na temacie oświetlenia.
Mógłbym zastosować niezależne zasilanie ale jest to średnio wygodne (chociaż możliwość odpięcia latarki i poświecenia nią sobie poza rowerem też ma niewątpliwe zalety).
Będzie to raczej jakiś DIY typu "dwururka" czy coś w ten deseń.
Ładowanie osobnego pakietu akumulatorów nie za bardzo mi pasuje i wpadłem na pomysł zastosowania przetwornicy DC/DC.
I tu kilka pytań do znawców tematu:

1) urządzenie jest przystosowane do napięcia nominalnego (po stronie pierwotnej) 72V ale wiadomo, że świeżo naładowany pakiet będzie miał zauważalnie wyższe napięcie a pod koniec pracy - dla odmiany niższe. Czy przetwornica to "zaakceptuje" ?

2) czy zmiany napięcia zasilania (patrz pyt. 1) wpłyną na napięcie po stronie wtórnej?

3) niestety znalazłem model dający na wyjściu 12V co o ile dla standardowego oświetlenia pojazdów jest OK to przy diodowym będzie chyba wymagało odpowiedniego drivera ?

Tutaj link do konkretnej przetwornicy.
Nada się ?

rs232 - Wto 30 Lis, 2010

1) - przetwornica powinna miec tolernacje, mozna dodac mostek prostoniczy (lub zeposl diod) w celu wymuszenia spadku napiecia jezeli bedzie taka koniecznosc. Z doswiadczenia wiem ze w wiekszosci przetwornic zadziala zabazpiecznie po przekroczeniu napiecia bezpiecznego - no chyba ze w chinskich jest inaczej ale tego nie wiem.

2) - przetwornica ma podany zakres napiec wejsciowych dla ktorych trzyma stale napiecie na wyjsciu

3) - driver dla LED wedlug mnie jak chcesz wydac troche kasy (zalezy jakie diody - jak duza moc i ich ilosc), przy 12V wystarczy jak diody polaczyc w uklady rownolegle i szeregowe galezie co powinno wystarczyc - znajac napiecie i prad diody nie stanowi to problemu.

czarodziej - Wto 30 Lis, 2010

Z tego co tam piszą to przetwornica akceptuje przekroczenie napięcia wejściowego o 150 % i jeśli producent gwarantuje napięcie wyjściowe na poziomie 12V, to i przy spadku napięcia poniżej 72 powinna wydolić. Dziś w zasadzie wszystkie przetwornice impulsowe pracują pracują jako PWM, więc potrafią utrzymać napięcia wyjściowe w dość szerokim zakresie napięć wejściowych.
tomasz_kombi - Wto 30 Lis, 2010

Dziękuję wszystkim za odzew i cenne wskazówki.

Poradzono mi również trochę inne (a przy tym o niższym budżecie) rozwiązanie. Być może się nie sprawdzi ale w ramach eksperymentu .... Czemu nie ? :)
Będzie to przetwornica dedykowana do zasilania AC lecz ponoć DC też można podpiąć po stronie pierwotnej. Ma też podane nieco wyższe napięcia wejściowe ale spróbować można.
Jak nie zadziała to zrobię z jej pomocą jakieś diodowe światełko w domu :)

Zbyszek Kopeć - Śro 01 Gru, 2010

Ja jednak radzę sprawdzić wyliczając, a potem eksperymentując potrzebną ilość energii na obwód świateł; następnie wozić ze sobą odpowiedni mały akumulator i ładować go z osobnej ładowarki (może być wbudowana do zasadniczej ładowarki). To będzie tańsze i korzystniejsze dla całości, a nie będzie wpływu na zasięg.
Tak zrobiłem już w moich dwóch samochodach i widzę same zalety.

maniakev - Śro 01 Gru, 2010

Napisz jaka moc w przybliżeniu jest potrzebna tak na szybko zrobiłem projekt przetwornicy ( 12V 2A ). Wszystko w załączniku, koszt niski :)

Można łatwo i darmowo taką przetwornicę zaprojektować tutaj potrzebna jest tylko rejestracja.
http://www.national.com/analog/webench/power

andrzejIskierka - Śro 01 Gru, 2010

Mój "Herkules Elektra" na 24v miał w elektronice sterującej silnikiem układ do zasilania (podczymania) przez kilka minut oświetlenia na 6v aktywowany przyłożonym nawet na chwilkę dynamem do obracającego się koła. Podczas jazdy energia na zasilanie oświetlenia czerpana była z dynama, po zatrzymaniu roweru oświetlenie zaczynało czerpać energię z akumulatorów zasilających silnik. :wink:
toft - Wto 04 Sty, 2011

http://www.endless-sphere...4842&start=1110 w połowie strony:) Może się nada:).
Tomaszu napisałem Ci priv. Doszedł?

tomasz_kombi - Wto 04 Sty, 2011

Dzięki toft za podlinkowanie tematu :)
Priv jeszcze nie dotarł ale one jakoś tak działają z opóźnieniem (nie wiem od czego to zależy).
Natomiast co do tego patentu to właśnie coś podobnego zasugerowano mi na forum "światełka" i prawdopodobnie w tym kierunku będę eksperymentował gdy nadejdzie czas.
Mogę spróbować zastosować na przykład taki patent: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42742 (na tej stronie są jeszcze inne modele - tańsze i droższe).
Cena nie powala ;)

toft - Wto 04 Sty, 2011

O to priv długo idzie bo wysyłalem przed swietami:). Chyba jeszcze raz puszcze...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group