To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Pierwsza konstrukcja z silnikiem modelarskim

kazuk - Sob 03 Mar, 2018
Temat postu: Pierwsza konstrukcja z silnikiem modelarskim
Witam
Na początek pragnę się przywitać.
Poniżej chciałbym się podzielić doświadczeniami mojej konstrukcji napędu opartym na silniku modelarskim.
Silnik jak i reszta elektroniki zakupiona została na Ali
Co do wyboru silnika to zadecydowała cena ok 100zł
Model to N5065 270KV 1665 W
do tego sterownik 70A
BMS 6S 60A
72 ogniwa 18650 6x12

poniżej dokumentacja zdjęciowa z budowy .
Niem miałem jeszcze możliwości ostatnich testów jedynie na hali bo straszny mróz na dworze.
Wcześniej tylko dwa razy jechałem na baterii od wiertarki 18v :)

Dodam ze na hali udało mi się już wywinąć dęba . pomyślałem ze podrzucę lekko koło przy przyspieszaniu i pojadę na jednym kole a rower zrobił dęba a ja wylądowałem na plecach


Na początek zdjęcia z budowy obudowy baterii
wykonanej z aluminium 2mm



hosting

hosting

hosting

hosting

Baterię zamontowane zostały w specjalnie opracowanym do obudowy koszyczku

hosting

hosting

hosting

hosting

Tak wygląda element przymocowany na stałe do ramy

hosting

Na razie wystaje plątanina kabli ale to jeszcze będzie dopracowane

hosting

A teraz elementy napędu.
Konstrukcja oparta jest na dwóch przekładniach
pierwsza na pasku napędowym przełożenie 16z /44z
druga to lańcuch 11z/80z
koło zębate na kole jest zamontowane na wolnobiegu ( przyspawanym do piasty koła )

obudowa przekładni pasowej wykonana z profilu aluminiowego 30x60 ( scianka 3mm ).
zamontowana jest do oryginalnych elementów ramy ( na dole uchwyt dynama a u góry w miejscu montażu odblasku )

hosting

hosting

hosting

hosting

hosting

Przełożenie napędu to 1:20
zależy mi na mocy a nie prędkości, ale jeśli będzie za mała to je zmienię

tak to wygląda zamontowane na rowerze

hosting

hosting

hosting

hosting

do wysterowania sterownika modelarskiego służy taki tester za 6zł

hosting

potencjometr został wylutowany a w jego miejsce została podłączona manetka halotronowa

hosting


W przyszłym tygodniu może bedzie cieplej to przetestuje rower na dworze :)

Elektrotonus - Nie 04 Mar, 2018

Szacun za baterię, widzę, że budowę aluminiowych pudeleczek opanowałeś do perfekcji ;-)
WojtekErnest - Nie 04 Mar, 2018

No i pionierska na naszym rynku konstrukcja z wykorsystaniem takiego silnika. Kibicujemy.
Aku będzie wymienny, demontowalny ?

Anonymous - Nie 04 Mar, 2018

A co z chłodzeniem silnika? Zazwyczaj na osi jest śmigło, które chłodzi silnik.
toft - Nie 04 Mar, 2018

No ciekawie wyszło. Jeśli dobrze policzyłem ten silnik ma przy 6s jakies 6000 rpm? pierwsze redukcja daje jakies 2000, a 2 redukcja jakies 250 rpm na kole?
kazuk - Nie 04 Mar, 2018

Tak aku jest demontowalne
trzeba je przesunąć w kierunku kierownicy 5mm i podnieść do góry
na zdjęciu powinny być widoczne te zaczepy.
Przed samoczynnym wysunięciem będą zabezpieczały 2 śruby motylkowe

Co do chłodzenia zobaczę jak będzie w praktyce sie nagrzewał silnik jeśli będzie to problem to na tyle silnika pomysli się o jakimś wentylatorze . W tej chwili pokatowałem go tylko przyspieszeniami na hali .i był tylko ciepły, Obudowa pierwszej przekładni jest aluminiowa i odpiera ciepło ze stojana( uzwojenia ) silnika, więc działa troche jak radiator.

Projekt raczej typowo budzetowy ale do roweru z marketu który kosztował 300zł nie widziałem sensu ładować silnika w piastę. Poza tym rower miał być w pełni sprawnym rowerem bez wykorzystania napędu elektrycznego.
Mam pytanie czy silnik montowany w piaście powoduje opory przy jeździe bez wspomagania elektrycznego ?

adam4x - Nie 04 Mar, 2018

Czy da się płynnie ruszyć z miejsca bez używania pedałów.
kazuk - Nie 04 Mar, 2018

adam4x napisał/a:
Czy da się płynnie ruszyć z miejsca bez używania pedałów.


Nie silnik nie ma halotronów . Musi się zacząć kręcić aby sterownik mógł w pełnej mocy wysterować.
Jednak nie trzeba używać pedałów wystarczy się lekko odepchnąć nogą i wcisnąć gaz .

Przy próbie startu z miejsca silnik dostaje drgawek .Raczej nie jest to dla niego szkodliwe ,na początku sterownik traktuje go niskim prądem dopiero jak silnik zaczynie się kręcić zostaje potraktowany dużym prądem. Poza tym standardowo sterownik ma ustawiony miekki start więc nic silnikowi nie powinno sie stać.ale to wszystko wyjdzie w praktyce.

kazuk - Nie 04 Mar, 2018

Zakupiłem taką ramę od WHEELER HORNET 20 , muszę tylko dorobić 2 wahacze do dampera.

Rama jest nowa ale z uwagi na brak tych wahaczy nożna ją bardzo tanio kupić. Ja dałem z przesyłką 290zł

Jeszcze sie nie nacieszyłempierwszym a już chodzą nowe pomysły po głowie :)



Projekt i materiał na wahacz już jest . Brakuje mi jeszcze Dampera 190mm więc na razie z frezowaniem muszę się wstrzymać.


kazuk - Pon 05 Mar, 2018

Rower skończony .
Tak to wygląda .
Na baterii zamontowany jest wskaźnik pokazujący

napięcie
aktualny pobór prądu
zużycie w Ah
czas pracy baterii
temperatura
moc pobierana

hosting
hosting
hosting

Głowacz - Pią 09 Mar, 2018

Wygląda to bardzo fajnie, a jak się sprawdza w praktyce? Jestem bardzo ciekaw osiągów. Mam podobny silniczek 1800W, 235kV i ESC 6s, 100A. Zastanawiałem się nad montażem tego w lekkim singlu, którym jeżdżę po mieście.
Bzyk - Pią 09 Mar, 2018

Fajna lekka konstrukcja, mógłbyś nagrać filmik z pracy tego napędu, słabym punktem wydaje sie wolnobieg, pewno stuka jak silnik rusza?
Miałem podobnie kiedyś w spalinowej konstrukcji tylko ze tam moglem wyregulować sprężyny sprzęgła odśrodkoweko zeby szczęki minimalnie ocierały, to kasowało cały czas luz wolnobiegu i nie było nieprzyjemnego stuku

kazuk - Nie 11 Mar, 2018

Bzyk napisał/a:
Fajna lekka konstrukcja, mógłbyś nagrać filmik z pracy tego napędu, słabym punktem wydaje sie wolnobieg, pewno stuka jak silnik rusza?
Miałem podobnie kiedyś w spalinowej konstrukcji tylko ze tam moglem wyregulować sprężyny sprzęgła odśrodkoweko zeby szczęki minimalnie ocierały, to kasowało cały czas luz wolnobiegu i nie było nieprzyjemnego stuku


Silnik nie posiada halotronów więc nie ruszy sam z miejsca trzeb sie odepchnąć lub pedałować i dopiero wcisnąć manetkę.
Ale jak już ruszy to spokojnie można jechać nawet bardzo wolno .

kazuk - Nie 11 Mar, 2018

Głowacz napisał/a:
Wygląda to bardzo fajnie, a jak się sprawdza w praktyce? Jestem bardzo ciekaw osiągów. Mam podobny silniczek 1800W, 235kV i ESC 6s, 100A. Zastanawiałem się nad montażem tego w lekkim singlu, którym jeżdżę po mieście.


Na zastosowanym przełożeniu i baterii 6s12p (max 25,2V) maksymalnie rower jedzie 32 km/h.
Silnik się nie grzeje jest delikatnie ciepły.
Dzisiaj zrobiłem pierwszą dłuższą trasę 32km na samej baterii . Napięcie na bateri po tym przebiegu spadło do 21,5V więc jeszcze troche powinien przejechać.
Tą prędkość można zwiekrzyć zmieniając przełożenie . Teraz rower jest bardzo silny spokojnie można jeździć po trudnym terenie nawet po piasku jedzie. Ja ważę ok 100kg i żadna górka nie jest problemem.

TomBe - Wto 13 Mar, 2018

Dostęp do frezarki cnc robi robotę :)
Elegancko to wyszło.
Osobiście czekam na filmik z jakiejś dynamicznej jazdy!
Pozdro.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group