To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Awaria baterii - potrzebne porady

furifurius - Nie 25 Mar, 2018
Temat postu: Awaria baterii - potrzebne porady
Witam panow i panie.
Rower mi sie zepsul wczoraj i potrzebuje pomocy, oto szczegoly:
Akumulator Li-poly 20s3p. Zbudowana dokladnie jak w poradniku na TASa blogu z tych samych baterii.
http://ebike.nexun.pl/lipo-jak-zbudowac-baterie/

No wiec wczoraj podczas jazdy rower byl laskaw sie wylaczyc pomimo, ze watomierz wskazywal, ze pozostalo jeszcze 40%, a napiecie bylo okolo 74-75 V (nie podaje dokladnych danych do 3 miejsc po przecinku bo nie zapisalem tego i mi sie zapomnialo).
Po powrocie do domu obejrzalem zawartosc skrzynki - zadnych przewodow z przetarta izolacja/urwanych itp. nie ma. Generalnie zadnych fizycznych uszkodzen nie widze.
Jednak jak zmierzylem poszczegolne sekcje, zastalem nieprzyjemny obrazek: sekcja nr 1 miala 3.38 V podczas gdy pozostale jak jeden maz okolo 3.75. Zgaduje, ze ta rozladowana sklonila BCU do wylaczenia systemu.

Jak dla mnie to mam padnieta baterie, ale chetnie poslucham rad jesli ktos uwaza, ze to moze byc cos innego.

Dodatkowo jak wrocilem podlaczylem ladowarke, zeby zobaczyc co sie stanie. Ladowanie przebieglo pomyslnie i o dziwo wszystkie cele skonczyly sie ladowac w mniej wiecej tym samym czasie (lacznie z ta kompletnie rozladowana). Wszystkie diody na BMSie zapalily sie w odstepie kilku minut. Niestety nie wiem jak wygladalo balansowanie bo musialem isc spac ale teraz po 24 godzinach postoju (wszystko wylaczone) cele sa rowne (okolo 4.18V) wlacznie z ta pierwsza, ktora sprawia problemy.
Jest jedna roznica jesli chodzi o to ladowanie w porownaniu do poprzednich. Wydaje mi sie ze ladowark chodzila dluzej niz zwykle w tym koncowym trybie gdzie juz tylko trzyma napiecie i zmniejsza ampery. Doslownie jakby sie na dluzszy czas zawiesila na 20-30W i nie mogla skonczyc.

Jesli to byla by bateria:
Ta padnieta sekcja to polaczone rownolegle 3 pierwsze cele z 3 baterii turnigly. Teraz co wypadalo by zrobic:
a) kupic trzy nowe baterie i wymienic pierwszy modul w calosci?
b) wylutowac je, podlaczyc do kazdej z nich do pierwszej celi jakies zarowki i obserwowac jak sie zachowuje napiecie. Po stwierdzeniu, ktora padla, wyniemic tylko ta jedna?

Wyszlo troche dlugie ale chcialem podac jak najwiecej detali.
Dzieki za wszelka pomoc
Pozdro
Furi

xyz2a - Pon 26 Mar, 2018

Wg mnie to bardzo dziwne że po jednym ładowaniu masz wszystkie cele równe.
Ja bym zrobił tak:
Zapisał na świeżo napięcie na poszczególnych sekcjach, zrobił 10 km i ponownie zmierzył - być może po tym już wysuną się jakieś wnioski.

wibi - Pon 26 Mar, 2018

A dla mnie dziwne jest, że nie znamy wieku baterii,czasu użytkowania i przypuszczalnych ładowań.Teraz jest wiosna i zapewne w zimie bateria nie była używana więc musi najpierw być parę razy "rozruszana" żeby móc coś więcej powiedzieć.Przy obecnych temperaturach pojemność każdej baterii b.szybko spada więc i tym razem pewnie tak się stało,że zadziałał BMS szczególnie gdy wskazane ogniwo było bardziej chłodzone.
furifurius - Pon 26 Mar, 2018

xyz2a & wibi, odpowiem w jednym poscie, zeby nie robic niepotrzebnego zamieszania.
Bateria ma niecaly rok, przejechala kilka tys km, mysle, ze jakies 50-100 cykli ma za soba, w tym polowa niepelnych (znaczy nie rozladowana ponizej 50% przed ladowaniem).
Rower byl uzywany zima - mniej niz latem ale conajmniej raz na tydzien byl w uzyciu :)
Jest trzymany w domu wiec temperatura nie ma kompletnie wplywu na zaistnialy problem.

xyz2a, zrobilem tka jak powiedziales, wszystkie pomiary sa ponizej. Widac, ze po ladowaniu cele sa w miare rowne, ale kiedy wrocilem widac spory rozjazd pierwszej sekcji z reszta.
Tak sie zastanawiam, czy jest mozliwe, ze jedna cela tej pierwszej sekcji kompletnie padla i teraz mam baterie w stylu 19s3p+1s2p. To by wyjasnialo, dlaczego przedwczoraj wylaczyl sie przy okolo 2/3 zuzytego pradu i dlaczego ladowanie zakonczylo sie w miare zbalansowanymi sekcjami.

Przed jazda:
Vcalosci-83.7

V1-4.173
V2-4.176
V3-4.175
V4-4.185
V5-4.179
V6-4.171
V7-4.176
V8-4.182
V9-4.177
V10-4.175
V11-4.173
V12-4.176
V13-4.177
V14-4.178
V15-4.174
V16-4.175
V17-4.182
V18-4.182
V19-4.171
V20-4.184

Po jezdzie:

Vcalosci-78.0

V1-3.807
V2-3.905
V3-3.905
V4-3.907
V5-3.904
V6-3.899
V7-3.898
V8-3.904
V9-3.905
V10-3.897
V11-3.899
V12-3.900
V13-3.907
V14-3.908
V15-3.904
V16-3.907
V17-3.910
V18-3.905
V19-3.901
V20-3.911

WojtekErnest - Wto 27 Mar, 2018

Po jezdzie:

Vcalosci-78.0

V1-3.807
V2-3.905
To nie jest jeszcze b.zły wynik ale wczesniej podany 3,38 a 3,75 jest oczywiście zły.
Nie masz wyjscia jak rozlutować ten kawałek, 3 pierwsze cele i je pomierzyć pod obciążeniem. Na 90 % czeka Cię wymiana lub naprawa tych wadliwych segmentów.

borsuk - Wto 27 Mar, 2018

furifurius napisał/a:

..Bateria ma niecaly rok, przejechala kilka tys km, mysle, ze jakies 50-100 cykli ma za soba, w tym polowa niepelnych (znaczy nie rozladowana ponizej 50% przed ladowaniem).

Mnie bateria siadła w podobny sposób kiedy kilka razy ją przeciążyłem. Miała nominalny prąd ciągły 10A, a ja kilka razy pociągnąłem z niej 15-17A. Niby tylko po kilka minut, ale wystarczyło.

WojtekErnest - Wto 27 Mar, 2018

Szczegolnie groźne jest przeciążenie prądowe i zejscie napięcia w pobliżu minimum.
Staraj się jezdzic na baterii naladowanej na max.

xyz2a - Wto 27 Mar, 2018

WojtekErnest napisał/a:
Po jezdzie:
To nie jest jeszcze b.zły wynik ale wczesniej podany 3,38 a 3,75 jest oczywiście zły.

Jeśli BMS/sterownik odcinał przy napięciu 3.38 - to jak najbardziej jest to bardzo dobry moment na odcięcie - w przypadku LiPo.

djmarcin56 - Wto 27 Mar, 2018

Podejrzewam, że cele się rozjechały w trakcie eksploatacji i pod obciążeniem na tej pierwszej celi napięcie spadło za nisko raz i już pojemność spadła a wniosek taki z tąd, że doświadczyłem tego w modelu, sprawdzałem samochód z sąsiadem, nie wpiąłem alarmu i po wieczornej jeździe jedna cela byla 2,93v druga 3,23v a ja zapomniałem odrazu naładować i po kilku dniach przy ładowaniu pierwsza cela przy 4700mah była już pełna a ta druga naładowała się normalnie do 5800mah także z lipo trzeba uważać bo łatwo je uszkodzić.
xyz2a - Sob 14 Kwi, 2018

Jakieś wnioski - wyjaśniło się co i jak?
sietaz - Sob 14 Kwi, 2018

Wygląda mi na klasyka, uszkodzenie wewnątrz pakietu - zerwanie na zgrzewie choć nie należy wykluczać iż coś się tam stało z jedną celą. Lipo turnigy przy konfiguracji 3p nie idzie przeciążyć bez sterownika ponad 100A chyba że ktoś nabije z 700 cykli
furifurius - Czw 19 Kwi, 2018

sietaz napisał/a:
Wygląda mi na klasyka, uszkodzenie wewnątrz pakietu - zerwanie na zgrzewie choć nie należy wykluczać iż coś się tam stało z jedną celą. Lipo turnigy przy konfiguracji 3p nie idzie przeciążyć bez sterownika ponad 100A chyba że ktoś nabije z 700 cykli


Hejka
Nie mialem czasu sie tym zajmowac, najpierw swieta (w Polsce bylem), jak wrocilem to dym w robocie i nadgodziny, potem wiosenne sprzatanie i malowanie domu, teraz chory kot i weterynarz, caly czas cos. Zamowilem dzisiaj jedna baterie i zrodlo napieciowo pradowe:

https://www.ebay.ie/itm/R...pAAAOSw1g9Zo9Ks

cobym mogl powyrownywac to wsyzstko. W sobote chyba bede mial czas, to wylutuje 3 baterie tworzace pierwsze 4s3p, pomierze ktora bateria szwankuje, rozbiore ja i dam znac co znalazlem w srodku.
Pozdrawiam

DeZir - Pią 20 Kwi, 2018

furifurius - masz złożoną baterię z takich klocków ? Jaki koszt z przesyłką?

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5000mah-4s1p-14-8v-20c-hardcase-pack.html?___store=en_us

Co sądzicie o budowie wysokoprądowego aku z takich klocków.
Ja chciałbym zbudować 48V - 150Ah do skutera max chwilowy prąd do wyciągnięcia to 250A.
Szukam najbardziej korzystnego rozwiązania cena/jakość. Jakaś podpowiedź...

sietaz - Sob 21 Kwi, 2018

furifurius

Wystarczyło celki z tego pierwszego rozlutować. Najczęściej zgrzewy ogniwa pękają na plusie choć i widziałem na minusie. W każdym razie daj znaka jak rozmontujesz

DeZir

Jeżeli szukasz jakość cena tak dużego pakietu to bardziej lion. Przy 150Ah z tych pakietów można spokojnie ciągnąć 600A. Co prawda pobieranie 250A da Ci kosmiczna żywotność pakietu, ale moim zdaniem się to nie pyli. Ogromna waga i objętość takiego aku z lipo w stosunku do lion

DeZir - Nie 22 Kwi, 2018

A czy to nie jest tak, że padnięta sekcja powinna wstać bez obciążenia napięciowo. Dopiero pod obciążeniem pojawia się rozjazd? A i ta padnięta sekcja pierwsza osiąga napięcie po naładowaniu.

sietaz

Dzięki za podpowiedź. Przy pakiecie np. 14S30P wystarczą mi ogniwa 5A, żeby można był ciągnąć 250 przy 48V? Zależy mi na max. możliwej pojemności z ogniwa.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group