To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Własny kontroler BLDC

djmarcin56 - Wto 15 Maj, 2018

Kolega w kosztach zapomniałał ująć obudowe, paste termo, kable i złączki i juz 200zł jest ponad.
Po drugie tak jak wyżej masz napisane same cześci to nie wszystko bo kontroler musi być nie zawodny a wszystkie części muszą ze sobą współgrać, ponadto nie może się przegrzewać itd. i współpracować ze spora gamą silników a nie tylk oz jednym a na to potrzeba czasu żeby posprawdzać i nieraz to rozgryźć bo tu jest różnie i nieraz topowe sterowniki mają z jakimś modelem problem.
Jak coś będziesz miał konkretnei to dawaj tu i chętnych na testy nie zabraknie napewno a sporo osób tu już w swoich konstrukcjach szereg sterowników miało i będzie porównanie oraz odrazu ci wady wytkną co do poprawy jest

Bart921 - Wto 15 Maj, 2018

WojtekErnest napisał/a:
Uwaga to nie hejt : -:)
Jak będziesz kończył wersję laboratoryjną która zadziała, to pamiętaj że poza cyfrową obróbką danych, ważne (niedoceniane obecnie przez poczatkujących konstruktorów) są problemy 'analogowe' czyli obsługa dużych prądów, zakłócenia w.cz, ekranowanie, odporność na chwilowe przeciążenia lub skoki napięcia wejściowego, zwarcia silnika, zwrotne zakłócenia rózne od różnych silników, skoki temperatury, wilgotności, jakość montażu i elementy do niego użyte. oraz zachowanie się konstrukcji po resecie z różnych powodów itp.
A nawet wpływ zakłóceń z przetwornic obcych np do oświetlenia.
Bo to za to te firmy biorą trochę większe pieniądze, niż suma kosztu kupki części...


Na to jeszcze przyjdzie czas!

Bart921 - Wto 15 Maj, 2018

djmarcin56 napisał/a:
Kolega w kosztach zapomniałał ująć obudowe, paste termo, kable i złączki i juz 200zł jest ponad.
Po drugie tak jak wyżej masz napisane same cześci to nie wszystko bo kontroler musi być nie zawodny a wszystkie części muszą ze sobą współgrać, ponadto nie może się przegrzewać itd. i współpracować ze spora gamą silników a nie tylk oz jednym a na to potrzeba czasu żeby posprawdzać i nieraz to rozgryźć bo tu jest różnie i nieraz topowe sterowniki mają z jakimś modelem problem.
Jak coś będziesz miał konkretnei to dawaj tu i chętnych na testy nie zabraknie napewno a sporo osób tu już w swoich konstrukcjach szereg sterowników miało i będzie porównanie oraz odrazu ci wady wytkną co do poprawy jest


200zł? Proszę! Przykładowa obudowa hammonda to koszt 20zł, kable i złączki nie więcej niż 30 w sumie. A no i ta pasta- jakieś grosze.

W kwestii pracy z innymi silnikami nie przewiduję problemów. Nie ma tam nic, co trzeba by ustawiać zależnie od silnika. Prototyp ruszył od kopa.

Niezawodność i współgranie części. Obecnie jestem na etapie stabilizacji napięcia i doboru tranzystorów mocy(wstępnie 12 sztuk).

A jak będzie, to zobaczymy. Jeszcze co do obudowy- projekt będzie otwarty. Obudowa, złączki, chłodzenie- to wszystko pozostawię do wyboru użyszkodnika, który będzie to chciał zmontować, zależnie od docelowego obciążenia

Każdy kto chce będzie sobie mógł taki niskim kosztem zbudować.

qaz33 - Śro 16 Maj, 2018

Tak sie sklada ze pracuje w firmie ktora projektuje sterowniki wektorowe do silnikow trojfazowych duzej mocy do pojazdow i powiem ci z doswiadczenia ze zrobienie dzialajacego prototypu to jakies 10-20% sukcesu. Potem juz tylko same testy i poprawki. Jesli cos sie pozniej sprzedaje to musi to byc idiotoodporne no i dokladnie tak jak WojtekErnest napisal bedziesz mial szereg problemow o ktorych nie masz jeszcze pojecia.
Oczywiscie nie chce zniechecac bo tez przy swoich pierwszych sterownikach za czasow studenckich mialem taki sam zapal ale z twoich postow wynika ze nie masz jeszcze doswiadczenia w elektronice ani programowaniu wiec dluga droga przed toba. Tak czy siak ci kibicuje. Jeszcze dodam ze ja mimo ze na codzien w pracy programuje i projektuje takie sterowniki to tez jezdze na sabvotonie za 1000zl bo po porownaniu kosztu do nakladu czasu wychodzi mi to dalej korzystnie (albo poprostu zrobilem sie strasznie leniwy) :wink:

Bart921 - Śro 16 Maj, 2018

qaz33 napisał/a:
Tak sie sklada ze pracuje w firmie ktora projektuje sterowniki wektorowe do silnikow trojfazowych duzej mocy do pojazdow i powiem ci z doswiadczenia ze zrobienie dzialajacego prototypu to jakies 10-20% sukcesu. Potem juz tylko same testy i poprawki. Jesli cos sie pozniej sprzedaje to musi to byc idiotoodporne no i dokladnie tak jak WojtekErnest napisal bedziesz mial szereg problemow o ktorych nie masz jeszcze pojecia.
Oczywiscie nie chce zniechecac bo tez przy swoich pierwszych sterownikach za czasow studenckich mialem taki sam zapal ale z twoich postow wynika ze nie masz jeszcze doswiadczenia w elektronice ani programowaniu wiec dluga droga przed toba. Tak czy siak ci kibicuje. Jeszcze dodam ze ja mimo ze na codzien w pracy programuje i projektuje takie sterowniki to tez jezdze na sabvotonie za 1000zl bo po porownaniu kosztu do nakladu czasu wychodzi mi to dalej korzystnie (albo poprostu zrobilem sie strasznie leniwy) :wink:


Eh. To nie jest mój pierwszy projekt. Dobrze wiem, ile pracy to kosztuje jak również na jakim etapie jestem. Wcześniej zrobiłem niejeden driver do niejednego urządzenia. Przykładem jest kilka efajkow,, czego bodaj 3 modele oparte na mikrokontrolera h(jeden z nich jest najbardziej zaawansowanym hand made jaki powstał w Polsce, jest porównywalny ze sklepowymi) w, i bodaj ze 3 na samych scalak ach(tutaj też występują spore prądy, chociaż bez indukcyjnosci) . Zgrzewarka do akumulatorów, sterownik do silnika szczotkowego, driver do hulajnogi, etc. Wszystko zrobiłem sam i od zera. Nie jestem też studentem, ani nie uczyłem się tego w szkole. Mogę tylko napisać, że mi przykro skoro po moich postach widać, że się w elektronice nie orientuje. Cóż. Widocznie porywam się z Motyka na słońce! Szkoda tylko, że moje pozostałe sprzęty działają i mają się dobrze, sprawdzają się też w codziennym uzytkiwaniu ;)

Bart921 - Śro 16 Maj, 2018

Więc tak się składa, że każdy wyłącznie daje mi porady, których NIE POTRZEBUJE. nie takie były moje pytania. Pytałem przede wszystkim, czy są zainteresowani żeby zbudowac własny sterownik. Tymczasem połowa Waszych postów to rady :) rady od ludzi, którzy... No właśnie. Pokażcie swoje projekty kontrolerow do ebike.
WojtekErnest - Śro 16 Maj, 2018

Bart921 napisał/a:

W kwestii pracy z innymi silnikami nie przewiduję problemów. Nie ma tam nic, co trzeba by ustawiać zależnie od silnika. Prototyp ruszył od kopa.
.

Kolejna porada (nie hejt).. Część sterowników fabrycznych ma jednak problemy z róznymi modelami silników. To nie znaczy ze nie działają, ale albo nadmiernie grzeje się sam sterownik lub silnik lub oba i NIE MAJĄ efektywnej mocy jaką osiagają z innymi silnikami.
Trzeba pamietać że sterownik to Nadajnik a silnik to obwód rezonansowy o zmiennej indukcyjnosci. Z uwagi na rózne konstrukcje silników, rózne nawoje, jest problem z uzyskaniem ZESTROJENIA sterownika z danym silnikiem czyli OBCIĄZENIEM.
A więc jeśli myslisz w kategoriach projektu > 1 szt to i z tym musisz się zmierzyć.
Nadto do prób zakup wiekszą ilość mosfetów mocy niż to wynika z jednego prototypu. Na 90 % jakieś Ci padną przy próbach.

qaz33 - Śro 16 Maj, 2018

Tu masz jakis prosty opensource. Moze ci sie przyda przy projekcie
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=38337&start=15

djmarcin56 - Śro 16 Maj, 2018

Bart921 napisał/a:
djmarcin56 napisał/a:
Kolega w kosztach zapomniałał ująć obudowe, paste termo, kable i złączki i juz 200zł jest ponad.
Po drugie tak jak wyżej masz napisane same cześci to nie wszystko bo kontroler musi być nie zawodny a wszystkie części muszą ze sobą współgrać, ponadto nie może się przegrzewać itd. i współpracować ze spora gamą silników a nie tylk oz jednym a na to potrzeba czasu żeby posprawdzać i nieraz to rozgryźć bo tu jest różnie i nieraz topowe sterowniki mają z jakimś modelem problem.
Jak coś będziesz miał konkretnei to dawaj tu i chętnych na testy nie zabraknie napewno a sporo osób tu już w swoich konstrukcjach szereg sterowników miało i będzie porównanie oraz odrazu ci wady wytkną co do poprawy jest


200zł? Proszę! Przykładowa obudowa hammonda to koszt 20zł, kable i złączki nie więcej niż 30 w sumie. A no i ta pasta- jakieś grosze.

W kwestii pracy z innymi silnikami nie przewiduję problemów. Nie ma tam nic, co trzeba by ustawiać zależnie od silnika. Prototyp ruszył od kopa.

Niezawodność i współgranie części. Obecnie jestem na etapie stabilizacji napięcia i doboru tranzystorów mocy(wstępnie 12 sztuk).

A jak będzie, to zobaczymy. Jeszcze co do obudowy- projekt będzie otwarty. Obudowa, złączki, chłodzenie- to wszystko pozostawię do wyboru użyszkodnika, który będzie to chciał zmontować, zależnie od docelowego obciążenia

Każdy kto chce będzie sobie mógł taki niskim kosztem zbudować.


Dokładnie napisałem tak jak to tu podliczyłeś 150zł o których pisałeś wcześniej + obudowa i kable kolejne 50 ;)
Z tego co kojarze to szukasz też konstruktorów na fb u ebikera, dobrze myślę?
To co dotychczas zrobiłeś jest raczej na niższym poziomie niż sterowniki do silników bldc i naprawdę nie wiesz co cię czeka ale próbuj, na forum poza barmalem niema raczej nikogo kto by działał na takim poziomie aby robic własne sterowniki skoro jest wybór i dobra dostępność w sklepach czy na forum różnych i każdy coś znajdzie.
Pomyśl może i to powinno cie zaciekawić aby zrobić sterownik modułowy tak aby móc wymieniać jego części, dokładać funkcje, zwiększać moc, polepszać chłodzenia i wtedy z takich gotowców aby sobie robić to będzie sporo zainteresowanych.

Bart921 - Śro 16 Maj, 2018

djmarcin56 napisał/a:
Bart921 napisał/a:
djmarcin56 napisał/a:
Kolega w kosztach zapomniałał ująć obudowe, paste termo, kable i złączki i juz 200zł jest ponad.
Po drugie tak jak wyżej masz napisane same cześci to nie wszystko bo kontroler musi być nie zawodny a wszystkie części muszą ze sobą współgrać, ponadto nie może się przegrzewać itd. i współpracować ze spora gamą silników a nie tylk oz jednym a na to potrzeba czasu żeby posprawdzać i nieraz to rozgryźć bo tu jest różnie i nieraz topowe sterowniki mają z jakimś modelem problem.
Jak coś będziesz miał konkretnei to dawaj tu i chętnych na testy nie zabraknie napewno a sporo osób tu już w swoich konstrukcjach szereg sterowników miało i będzie porównanie oraz odrazu ci wady wytkną co do poprawy jest


200zł? Proszę! Przykładowa obudowa hammonda to koszt 20zł, kable i złączki nie więcej niż 30 w sumie. A no i ta pasta- jakieś grosze.

W kwestii pracy z innymi silnikami nie przewiduję problemów. Nie ma tam nic, co trzeba by ustawiać zależnie od silnika. Prototyp ruszył od kopa.

Niezawodność i współgranie części. Obecnie jestem na etapie stabilizacji napięcia i doboru tranzystorów mocy(wstępnie 12 sztuk).

A jak będzie, to zobaczymy. Jeszcze co do obudowy- projekt będzie otwarty. Obudowa, złączki, chłodzenie- to wszystko pozostawię do wyboru użyszkodnika, który będzie to chciał zmontować, zależnie od docelowego obciążenia

Każdy kto chce będzie sobie mógł taki niskim kosztem zbudować.


Dokładnie napisałem tak jak to tu podliczyłeś 150zł o których pisałeś wcześniej + obudowa i kable kolejne 50 ;)
Z tego co kojarze to szukasz też konstruktorów na fb u ebikera, dobrze myślę?
To co dotychczas zrobiłeś jest raczej na niższym poziomie niż sterowniki do silników bldc i naprawdę nie wiesz co cię czeka ale próbuj, na forum poza barmalem niema raczej nikogo kto by działał na takim poziomie aby robic własne sterowniki skoro jest wybór i dobra dostępność w sklepach czy na forum różnych i każdy coś znajdzie.
Pomyśl może i to powinno cie zaciekawić aby zrobić sterownik modułowy tak aby móc wymieniać jego części, dokładać funkcje, zwiększać moc, polepszać chłodzenia i wtedy z takich gotowców aby sobie robić to będzie sporo zainteresowanych.


Oczywiście, że jest na niższym poziomie, Ameryki nie odkryłeś :D Nie jestem grupą inżynierów, tylko pojedynczym hobbystą.

Tak, będzie to działać na zasadzie modułów. Właśnie pod tym kątem zacząłem powoli lutować wstępne układy.

xyz2a - Śro 16 Maj, 2018

Jak będziesz coś mieć to wrzucaj na forum. Wprawdzie elektronikiem nie jestem a programistą i z chęcią zobaczę co w trawie piszczy.
Bart921 - Pią 20 Lip, 2018

Jak coś, to wstępna wersja kontrolera już działa, i to nawet bardzo dobrze. Mimo małego radiatora grzeje się nieznacznie, ale w planach jest większy bo przy męczeniu na ok 3kW(np cały czas pod strooomą górkę) potrafi się zrobić ciepły. Ale przy normalnej jeździe nie ma na to szans.
Arbiter - Pią 20 Lip, 2018

Masz moze zdjęcia? ile wyszło PLN za elementy?
Bart921 - Pią 20 Lip, 2018

Nie robiłem jeszcze pełnego kosztorysu, ale coś koło 2 stówek


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group