To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowanie pakietu li-ion w trakcie jazdy (rozładowania)

helena - Pon 13 Sie, 2018
Temat postu: Ładowanie pakietu li-ion w trakcie jazdy (rozładowania)
Dzień dobry,
czy ładowanie pakietu li ion w trakcie jazdy za pomocą paneli słonecznych i konwetera dc-dc sprawia, że bateria będzie miała gorszą żywotność niż ładowana zwykłą ładowarką z gniazdka? Chodzi mi o sam fakt jednoczesnego rozładowywania (jazdą) i ładowania (panelami). Zakładamy oczywiście te same parametry ładowania z paneli co z ładowarki (napięcie i nateżenie).

WojtekErnest - Pon 13 Sie, 2018
Temat postu: Re: Ładowanie pakietu li-ion w trakcie jazdy (rozładowania)
helena napisał/a:

czy ładowanie pakietu li ion w trakcie jazdy za pomocą paneli słonecznych i konwetera dc-dc ...
Zakładamy oczywiście te same parametry ładowania z paneli co z ładowarki (napięcie i nateżenie).

Zeby uzyskać te same parametry ładowania co ładowarka czyli ok 42V i 2 A, to panele musiałbys umieścić na dodatkowym wózku wiekszym od roweru i jeżdzić wyłącznie pod odpowiednim kątem w ściśle okreslonym czasie. Nawet w Afryce to trudne...

kolmen - Pon 13 Sie, 2018

Chyba nie jest tak źle :)
Wszystko zależy od rodzaju panela
Tylko wydajność nie jest oszałamiająca , dość spory daszek (90x120) daje tylko 90W w pełnym nasłonecznieniu

noel841106 - Wto 14 Sie, 2018

Pomijając sensowność tego rozwiązania, jeżeli kontroler ładowania z ogniw będzie odpowiedni to bateriom nic się złego nie stanie.
WojtekErnest - Wto 14 Sie, 2018

kolmen napisał/a:
Chyba nie jest tak źle :)
Wszystko zależy od rodzaju panela
Tylko wydajność nie jest oszałamiająca , dość spory daszek (90x120) daje tylko 90W w pełnym nasłonecznieniu

Ten dosc spory daszek umieszczony poziomo a więc w naszej strefie już da mniej, nadto ten daszek i jego konstrukcja to kolejne z 10 kg, ten daszek to pewnie 12V itd.
No są takie pojazdy ale to to jazd pokazowych/wyprawowych 20 km/godz.
Czy takim rowerem chcialbys jezdzic ?

helena - Wto 14 Sie, 2018

Wracając do sedna pytania, noel841106 pisze o kontrolerze, że musi być odpowiedni. Co oznacza odpowiedni ?
noel841106 - Wto 14 Sie, 2018

Dedykowany do ładowania ogniw liion z paneli słonecznych.
WojtekErnest - Wto 14 Sie, 2018

To jedna strona. Ale nie każdy BMS pozwoli na doładowanie w trakcie rozładowania. Musisz sprawdzić czy w w trakcie rozładowania jest napięcie na gnieździe ładowania.
kolmen - Wto 14 Sie, 2018

WojtekErnest napisał/a:
kolmen napisał/a:
Chyba nie jest tak źle :)
Wszystko zależy od rodzaju panela
Tylko wydajność nie jest oszałamiająca , dość spory daszek (90x120) daje tylko 90W w pełnym nasłonecznieniu

Ten dosc spory daszek umieszczony poziomo a więc w naszej strefie już da mniej, nadto ten daszek i jego konstrukcja to kolejne z 10 kg, ten daszek to pewnie 12V itd.
No są takie pojazdy ale to to jazd pokazowych/wyprawowych 20 km/godz.
Czy takim rowerem chcialbys jezdzic ?

W naszej strefie 90W :)
12 kg
59V
Po co jeździć szybciej :D

AlexWest - Śro 15 Sie, 2018

Koleżanka jest studentką i na zaliczenie robi taki system ? no podczas jazdy to nie wyobrażam sobie wozić na rowerze chyba ze na dodatkowej przyczepce taki panel i tak jezdzic chyba ze w celach eksperymentalnych. Chyba ze :
a) modne sa przyczepki- wozki dla dzieci ... taka przyczepka to i tak przyczepka ma swoją wage i jazda z nią wymaga uwagi od rowerzysty wiec doklejenie tam kilku fotoogniw i polaczene jej kablem nie robiło by różnicy ...zawsze by sie doładowało moze .. zyskało kilka wat lub amper
b) juz dawno ludzie konstruowali leżace trajki.. do nich budowali kompozytowe lekkie owiewki ..https://www.youtube.com/watch?v=nhv0jrsAW5w wklejenie do takiej owiewki kilku/kilkunastu fotoogniw miałoby sens ale to konstrukcje eksperymentalo/doswiadczalne
c) jesli nie podczas jazdy tylko ładowac w domu ( na działce ) to może zamiast fotoogniw lepiej by było wydrukowac na drukarce 3d składaną turbinke wiatrową ? moze by była bardziej wydajna ? tak jak te turbinki co zasilaja znaki drogowe? kiedys na jachcie stojącym w porcie widzialem podobną turbinke...
d) takie fotoogniwa mają mała wydajnosc w naszych warunkach pogodowych chcesz to wozić ze soobą??czyli sie przemieszczać a wiec ciągle inną stroną do słońca( wiekszość elektrowni słnecznych jest stacjionarna).Tak jak kolega pisze 90x120 daje przy pełnym nasłoneczneniu 90W ale u nas warunki pogodowe takie ze nie sprzyja a wożąc to ze soba mozna sie zachetać a zysk energetyczny kiepski.
Tak samo jak z tym doładowaniem silnikiem podczas hamowania czy tam podczas zajazdu z górki,Tas na swoim blogu pisze ze to mit chwyt reklamowy... ile by mozna doladwac ? 1% ??
A prawie zawsze jak sie czyta o nowych technologiach e-samochodach czy tam innych pociągach to piszą ze odzysk energii podczas hamowania ..ciekawe ..:)

Wiesz z panelem słonecznym to by mialo sens najlepszy jak bys miala stacjonarnie w domu
zamotowane i dwie baterie na zmiane. Jedna ładujesz drugą używasz (w zimie najgorzej bo mało słońca) a i tak prad ładowania słabiutki...tak jak ja tą ładowarka TP5046 chciałem ładowac ten swoj pakiet 10s10p :) przez 2 miesiace bym naładował... ( ogniw nie uszkodzisz)

WojtekErnest - Śro 15 Sie, 2018

https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=2288
Do poczytania.

helena - Czw 16 Sie, 2018

Widzę że jest trochę osób, podważających sens używania paneli w rowerze. Takie rozwiązania są wykorzystywane od lat i służą zwiększeniu zasięgu roweru elektrycznego, a nie jako jego jedyne źródło zasilania. Chcę zrobić coś podobnego do poniższych przykładów:







Co do BMS. noel841106 piszesz że musi być dedykowany do ogniw liion z paneli słonecznych. Czy możesz podać link do jakiegokolwiek takiego bms'a ?
WojtekErnest piszesz z kolei że nie każdy pozwoli na doładowanie w trakcie rozładowania. Czy takie bms'y oprócz sprawdzania czy jest napięcie w trakcie rozładowania na gnieżdzie ładowania, mają jakieś specjalne oznaczenia w specyfikacjach ? Chodzi o to jak to sprawdzić przed zakupem...

helena - Czw 16 Sie, 2018

Jak ktoś nie daje wiary, że to jeździ: https://www.youtube.com/watch?v=9lLyOmX04kM
Mój cel to zrobienie takiego właśnie "beach cruisera".

WojtekErnest - Czw 16 Sie, 2018

Jesli BMS pozwoli na doladowanie, no to trzeba jedynie zadbac aby napiecie wejsciowe z solara/przetwornicy bylo jak najdluzej w poblizu napięcia max dla pakietu czyli 10S=42V. I raczej separacja przez diode Shotkiego.
A co do skutecznosci ladowania w Polsce, to będzie to niewiele. Nadto te rozwiazania w kolach, to fajnie wyglada, ale MUSI byc nietrwale, pękać w trakcie jazdy. No i musisz na te przyklady patrzeć skąd pochodzą, ,gdzie są ew. eksploatowane bo przyklady z Kaliforni w żaden sposób nie da sie przeniesc do Polski.
Wprawdzie tegoroczna pogoda w Polsce inspiruje ale to nie norma.
Chyba ze taki modul ma de facto doladowywac w czasie wielogodzinnego postoju np w czasie pobytu w pracy.

noel841106 - Czw 16 Sie, 2018

helena napisał/a:
Co do BMS

Pisałem o ładowarce a nie o bms. Przykład zależy od baterii i twoich możliwości finansowych.
Faktem jest, że nigdy się nie zwróci.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group