To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Elektryfikacja małego roweru (koła 20 cali)

jacek_cyc - Czw 01 Lis, 2018
Temat postu: Elektryfikacja małego roweru (koła 20 cali)
Witam wszystkich.
Chcę zelektryfikować samodzielnie (prawie) swój mały składany rower na kołach 20". Rower ma przerzutkę w piaście tylnej, więc żeby nie rezygnować z tego mechanizmu musi mieć przedni napęd.
Moc jaką planuję to 500W, bo moja okolica to wyżynny teren i jest sporo podjazdów. Są gotowe zestawy do przeróbki dedykowane do montażu w przednim kole (np. silnik BLDC BAFANG 500W 48V). Bateria byłaby umieszczona na bagażniku, więc przewód prądowy będzie dość długi, ale to nie taka duża moc żeby był to jakiś problem.
Mam tylko jeden dylemat, czy silnik bezprzekładniowy da się zapleść w koło 20"?
Rower będzie jeździł praktycznie wyłącznie po asfalcie, w warunkach miejskich (i okolice).
Ze sprawami elektrycznymi sobie poradzę, z mechanicznymi (montaż sterownika i baterii) też powinienem. Pozostaje tylko kwestia koła, czy są dostępne tak krótkie szprychy i czy da się to zrobić?
Wszelkie porady i spostrzeżenia mile widziane :-)

wibi - Czw 01 Lis, 2018

Na OLX znajdziesz sporo silników do przedniego napędu,ważne by był to silnik przekładniowy i raczej na jak najmniejsze napięcie o mocy 250W ( najlepiej na napięcie 24V/250W). Dlaczego taki? z prostej przyczyny, ma najgrubszy drut nawojowy i śmiało można go zasilać wyższym napięciem uzyskując większą prędkość i MOC. Najlepszym rozwiązaniem byłby silnik MID np.Bafang lub 8FUN z powodu tej przekładni w tylnym kole, ale są dość drogie. Teren wyżynny to dla silnika 250W żadna przeszkoda tym bardziej, że moc silnika to nie to co podaje tabliczka znamionowa ale to czym zasilasz silnik (UxI).Silniki na wyższe napięcia są (z racji uzwojenia) nieco lżejsze ale ich możliwości upgradu znacznie ograniczone i j/w.
Oczywiście zaplata się silniki w koła 20 cali i to wszelakich typów a specjalistą na forum jest kol.bartek,mnie zaplatał (2 lata temu) silnik BIONX o średnicy 220 mm w koło 20 cali dając własną felgę i szprychy za ok.100zł teraz może być inaczej,musisz się skontaktować.

misiek604 - Pią 02 Lis, 2018

Hejka ja też bym poradził Ci, żebyś przerobił na silniku przekładniowym 250/350W, ostatnio przerobiłem tandem na takim własnie silniku wydawało się ze za mały, a jednak większego nie trzeba. Jeśli chcesz pomocy co do zakupów, potrzebnych części i jak to wszystko podłączyć to pisz podeśle ci instrukcje i fotki.
jacek_cyc - Pią 02 Lis, 2018

Jeżeli chodzi o tzw mamonę ;-) to na ten projekt nie jest ona problemem, więc chcę kupić zestaw fabryczny silnik, przekształtnik, bateria i osprzęt.
Problemem jest jeszcze przedni widelec roweru, bo ma rozstaw 8 cm, podczas gdy silnik ma 10 cm. To zwykły sztywny widelec, więc pewnie da się go ten 1 cm z każdej strony naciągnąć.

wibi - Sob 03 Lis, 2018

Jeśli chcesz kupować cały nowy zestaw to poszukaj na forum (najlepiej w dziale "Sprzedam") kol. glebor. On już od kilku lat zajmuje się taka właśnie sprzedażą,ma nowe silniki i osprzęt jak również baterie.Ceny o ile wiem ma bardzo konkurencyjne w stosunku do innych, "fabrycznych" sprzedawców i o ile mi wiadomo z forum,żadnych reklamacji.Spróbuj się z nim skontaktować i sprawdź co ci zaproponuje.Myślę, że kilka "stówek" zaoszczędzisz a dostaniesz sprzęt sprawdzony i wysokiej jakości.To co piszę to nie reklama a po prostu dobra rada
WojtekErnest - Sob 03 Lis, 2018

Silnik to jedno a miejsce, obudowa na aku to drugie. W zaleznosci od ksztaltu ramy i miejsca skladania, malo prawdopodobne jest zalozenie bidonu. A wtedy tylko plaski pakiet na bagazniku.
jacek_cyc - Sob 03 Lis, 2018

Rama tego roweru to "damka", więc owszem, bateria będzie na bagażniku.
Jedyne co mnie teraz zastanawia to rozstaw widelca, czy do wymiany, czy jednak da się go lekko rozgiąć o te 2 cm.

misiek604 - Sob 03 Lis, 2018

2cm widelec spokojnie będziesz w stanie rozgiąć, ja to zrobiłem mały rozpierak z dwóch uchwytów do lusterek od motoru wiec po 18 mogę podesłać fotkę.
niedoświadczona - Sob 03 Lis, 2018

Ja mam w hulajnodze koła 5 i 5,5 cala, silnik 250W.
Myślę, że silnik jest idealny do rozmiaru koła. Ciągnie mnie spokojnie pod małą górkę.
Ale to jednak 4 x mniejsze koło niż twoje.
Z punktu widzenia fizyki / matematyki jak moje koło przejedzie 10cm, to twoje pewnie 40cm, czyli twoje wykona o wiele większą pracę. Czyli sinik jak sam napisałeś musi być dobrany do wielkości koła. Niby to nie to samo co moc, ale od razu widać, że charakterystyka silnika musi być całkiem inna.

A tak ogólnie: to jak już wmontujesz ten silnik, to po co ci będą pedały?

WojtekErnest - Sob 03 Lis, 2018

Co to za rower ? Wstaw foto. Składaki/20 cali mają krótki i delikatny widelec więc to oznacza odgięcie go o 25%. Niekoniecznie to dobry pomysł.
qaz33 - Sob 03 Lis, 2018

Jak to stal to lepiej dospawac tam dodatkowy wspornik po rozgieciu. Zwlaszcza jak chcesz korzystac z regena. Mojemu sasiadowi sie kiedys zlamal widelec podczas jazdy i nie skonczylo sie to zbyt dobrze dla niego.
jacek_cyc - Sob 03 Lis, 2018

niedoświadczona napisał/a:
A tak ogólnie: to jak już wmontujesz ten silnik, to po co ci będą pedały?

Jak będę chciał jechać gdzieś dalej, poza zasięg na akumulatorze ;-)
Ten rower ma wjeżdżać pod większe górki, w mojej okolicy są takie ok. 12% nachylenia.
W ostateczności wymienię widelec na szerszy.

WojtekErnest - Nie 04 Lis, 2018

jacek_cyc napisał/a:
niedoświadczona napisał/a:
A tak ogólnie: to jak już wmontujesz ten silnik, to po co ci będą pedały?

Jak będę chciał jechać gdzieś dalej, poza zasięg na akumulatorze ;-)

Bo napęd na oba kola czyli przód silnik + tyl nogi dodaje efektywności i odciaza aku/silnik szczególnie przy ruszaniu oraz pod góre.
W nogach mamy ok 150-200W + z silnika 400-500W daje efekt.

misiek604 - Nie 04 Lis, 2018

Fotka prototypowego rozpieraka do widelca.
wibi - Nie 04 Lis, 2018

Nie będę tu udzielał rad bo i autor pewnie ma swoją "wizję" przeróbek posiadanego składaka. Napiszę jedynie co ja bym zrobił w podobnej sytuacji biorąc pod uwagę własne, 4-letnie doświadczenie z eksploatacji 3 składaków na kołach 20 calowych. Po pierwsze nigdy nie zaryzykował bym sztywnego zawieszenia, szczególnie z przodu gdyż jazda "elektrykiem" to zupełnie coś innego niż zwykłym rowerem i autor pewnie szybko się o tym przekona, chociaż może już być za późno. Po drugie, mając składaka ze stalową ramą odpuścił bym wszelkie HUBy a raczej przerobił ramę tak by móc zamontować silnik centralny (dość tani obecnie na OLX) który swoimi właściwościami "bije na głowę" wszelkie silniki montowane w kole. Zdaję sobie sprawę, że uniwersalne Bafangi lub tp. montowane w supporcie są drogie a kupno taniego to okazja na którą trafić trudno ale są zintegrowane MIDy dedykowane do specjalnych ram i te są w miarę tanie. O takim więc mówię, bo przerobić ramę dostosowując ja do silnika nie jest żadnym problemem dla średnio doświadczonego spawacza a korzyści nieporównywalne. Co do baterii typu bidon i składaka to nie jest to żaden problem,wystarczy tu na forum znaleźć.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group