To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Bateria 10S6P ogniwa z rozpakietowania

Pawelr98 - Nie 10 Lut, 2019
Temat postu: Bateria 10S6P ogniwa z rozpakietowania
Witam

Jestem tu nowy ale rower elektryczny mam od jakiegoś czasu.

Ale do rzeczy.
Na allegro można spotkać ogniwa SONY US18650V3 z rozpakietowania.
Cena dosyć przystępna bo 4.5-5zł/sztuka.
2250mAh 10A

Czy ktoś miał z tymi ogniwami (i ewentualnie sprzedającymi) do czynienia ?
Zwłaszcza interesuje mnie to czy one naprawdę trzymają parametry jak "nówki".

Rzecz numer dwa. Bateria bez BMS-u.
Czy generalnie byłby on potrzebny w sytuacji kiedy całą baterię mam zamiar ładować za pomocą ładowarki SkyRC Imax B6 która to jest już wyposażona w balanser (ładowanie osobno dwóch połówek 5S6P) ?
Mogę po prostu dać mały cyfrowy woltomierz na kierownicy i samodzielnie określać czy bateria jest rozładowana.Widziałem u chińczyków takie manetki z małym woltomierzem.

Zabezpieczenie przeciwzwarciowe na topikowym 25A co przy tych ogniwach wystarczy spokojnie aby nie dopuścić do zniszczenia baterii.

Zdaje sobie sprawę z tego iż pojedyncze cele mogą rozładowywać się szybciej od innych ale nie mam zamiaru drenować akumulatora do dna. Kilka km dziennie.Dom->Uczelnia i z powrotem.
Dlatego nie spodziewam zbliżać się do napięć minimalnych.
Silnik szczotkowy DC MY1016Z 36V 250W napędzający tylne koło poprzez korbę z wolnobiegiem. Silnik z przodu ramy.
Na akumulatorach ołowiowych spokojnie jeździłem 20-25Km/h.

Alternatywnie rozważałem kupno taniego BMS-a z Chin. 10S 35A za 35zł.
Ale z tego co czytałem to te chińskie BMS-y lubią zatrzymywać ładowanie sporo powyżej 42V.
Nawet jeśli bym kupił to i tak pewnie ładowałbym Imaxem B6. Ładowanie czymkolwiek innym tylko awaryjnie i nie do pełna.

Jeśli chodzi o łączenie ogniw w baterii to wczoraj udało mi się w końcu skończyć budowę zgrzewarki punktowej na podstawie transformatora z mikrofali.
Więc typowo zgrzewanie taśmy niklowanej. Regulowany prąd i czas zgrzewu na podstawie chińskiego sterownika. Testowane na śmieciowych ogniwach i zgrzewa blaszki poprawnie.

Bateria będzie mechanicznie robiona na tych chińskich "ramkach" z plastiku.

Może zapytałbym też o rady dla kogoś kto po raz pierwszy robi pakiet.
Nigdy nie majstrowałem pakietu na duże prądy.

Ogniwa 18650 używam często ale do mało wymagających zastosowań. "Trupy" 800-1200mAh ze starych baterii laptopowych. Radia czy inne urządzenia gdzie pobór nie przekracza zwykle 100mA.

slow - Nie 10 Lut, 2019

Tu na forum kupisz ogniwa również w dobrych cenach od solidnych sprzedawców.
BMS jest dla tych co chcą podłączyć baterię, używać i nie wnikać.
Bez niego się obejdziesz. Ja po sezonie rozebrałem pakiet i wszystkie sekcje były praktycznie identyczne. CO prawda mam BMS ale nigdy nie ładuje do pełna więc nie daje mu szans wykazania się.
BMS chiński za 35zł możesz wsadzić jak najbardziej. Ale masz rację on rozłączy ładowanie pewnie koło 4,30-4,35V
Odnośnie rad przy zgrzewaniu to uważaj. 2 razy sprawdź zanim położysz blaszkę na ogniwach. Ja przy robieniu baterii do roweru strasznie uważam ale ostatnio jak przerabiałem wkrętarkę to zwarłem pojedynczego samsunga 25R to niezły młyn się zrobił.

wibi - Nie 10 Lut, 2019

slow napisał/a:
.. 2 razy sprawdź zanim położysz blaszkę na ogniwach. Ja przy robieniu baterii do roweru strasznie uważam ale ostatnio jak przerabiałem wkrętarkę to zwarłem pojedynczego samsunga 25R to niezły młyn się zrobił.


To jest b. ważna uwaga gdyż palące się ogniwo nie ma czym ugasić bo wodą się nie da. Ja bojąc się właśnie tego,po zgrzaniu jednej strony (co jest w miarę bezpieczne),zgrzewając drugą,ogniwa aktualnie nie zgrzewane zakrywałem taśmą,tekturą itp. mając odsłonięte tylko te aktualnie zgrzewane.

Pawelr98 - Pon 11 Lut, 2019

Patrząc na bazarek na forum to pewnie pójdę w LG MG1 albo Panasonica Pf.
10A 2900mAh

Ale popatrzyłem na charakterystyki rozładowania panasonica (LG nie miał) i chyba akumulator będzie jednak 11S6P. Pół pojemności zejdzie a już będę ledwie leciał na 35V pod obciążeniem.
A to już będzie czuć bo silnik straci za dużo mocy.

Przy 11S6P daje to 17.4Ah 39.6V.Więc generalnie znacznie zejdę z masą i tylko nieznacznie pogorszę pojemność (obecnie ołowiowe 20Ah chociaż mam wrażenie że jest mniej).

W mieście ekstra napięcie pozwoli podnieść nieco prędkość. Zwłaszcza przy wietrze czołowym.
Silniczek potrafi konkretnie pociągnąć prądu jak go zdrowo przeciążyć więc zapas pojemności i napięcia musi być.

Raz mi przepalił bezpiecznik 20A jak dałem 100% pod stromy podjazd. Od tamtego czasu sterownik ma druta zamiast bezpiecznika i wymienione tranzystory kluczujące na mocniejsze.
Wstawiłem w zamian zewnętrzny topikowy 25A na przewodach(wstawiony pomiędzy akumulatorami).
Nauczyłem się potem nie katować silnika(na podjazdach zmniejszam "gaz" aby obniżyć prąd) i zmieniać przełożenie do jazdy offroad (rama to MTB 24" z amorkami przód/tył).


Wracając do akumulatora to jeszcze dopieszczałem zgrzewarkę i dałem grubsze elektrody.
Drut 1.5mm2 był trochę za słaby to zmieniłem na 2.5mm2.

Z tego co widziałem to ludzie często "ostrzyli" elektrody. U mnie drut ma typową wąską "linię" po cięciu przecinakiem. Próbować to szlifować na "szpilkę" czy może lepiej próbować szlifować tak aby była większa powierzchnia styku ?

Bo z powtarzalnością zgrzewów to nie zawsze wychodzi.Na tyle o ile testowałem na trupowatych ogniwach i blaszkach co się na nich ostały.
Ustawienia prądu i czasu udało się w miarę ogarnąć. Zwykle prąd na ~50% i dwa cykle sieciowe (40ms).
Chociaż pewnie do nowych blach będzie trzeba skorygować. Wyjdzie w praniu jak będę zgrzewał.

Zgrzewów na jednym ogniwie ogólnie dawać jak najwięcej ?
Na logikę to lepiej dać ich więcej aby obniżyć rezystancję.
Ale może koledzy mają inne doświadczenia.
Kolega Białorusin co startuje w profesjonalnych zawodach RC(tam ogniwa mają rezystancję po 2-3mR) wspominał o tym że przegrzana blacha potrafi mieć większą rezystancję i się grzać.

Taśmę myślę kupować 8mm.
Ale widziałem też taśmy lite oraz z wcięciem pośrodku. Sądząc po fabrycznych ogniwach to służy to temu aby obwód przy zgrzewaniu nie zamknął się przez taśmę i prąd poszedł przez podłoże.
Którą lepiej kupić ?

noel841106 - Wto 12 Lut, 2019

wibi napisał/a:

Wracając do akumulatora to jeszcze dopieszczałem zgrzewarkę i dałem grubsze elektrody.
Drut 1.5mm2 był trochę za słaby to zmieniłem na 2.5mm2.

Z tego co widziałem to ludzie często "ostrzyli" elektrody. U mnie drut ma typową wąską "linię" po cięciu przecinakiem. Próbować to szlifować na "szpilkę" czy może lepiej próbować szlifować tak aby była większa powierzchnia styku ?


Ja w swojej zgrzewarce też się babrałem z elektrodami z drutu. Zastosowałem teraz zaostrzone końcówki od migomatu. Takie najtańsze. Zupełnie inny komfort i jakość zgrzewów. Na elektrody do zgrzewarki potrzebny jest miedziowolfram, a nie czysta miedź. A z tego materiału są właśnie końcówki prądowe od migomatu. Polecam zmienić.
I elektrody zamocuj ruchomo na oddzielnych ramionach ze sprężynami i będziesz miał powtarzalny docisk obu elektrod i powtarzalne zgrzewy.

Pawelr98 - Wto 12 Lut, 2019

Jak będę w budowlanym to się rozejrzę za tym.
Drogie nie są.
Odpowiednio obrobię szlifierką kątową i będzie.

Moja zgrzewarka nie ma ramion.
Może później się doda jeśli będę robił bardziej masowo.

Ot linka 50mm^2 zakończona oczkami(nawinięte dwa zwoje na trafie GAL900, daje 2.1V). Potem to mocno związałem taśmą i usztywniłem za pomocą kawałka stali pomiędzy. Jeszcze na koniec opaską metalową skręcone.Tak aby oba oczka były w jednej linii na końcu przewodów. Niewielki ruch góra/dół jest możliwy aby obie elektrody w miarę przylegały.
W oczkach bodajże były śruby M8(maks wchodzą M10) i pod nie wkręcam drut.

Zamówiłem już koszyki, 5 metrów blachy niklowej "litej" 0.2x8mm (te z wcięciami to były tylko niklowane) i bezpiecznik 25A.
5 metrów to spory naddatek(wyliczyłem że ok.3.5m starczy ze sporym zapasem) więc będzie można wpierw wyszlifować "trupy" i na nich sprawdzić jaki prąd i czas dobrać pod te blaszki.

Ogniwa właśnie kupuję od romusa bo ma po 3zł.

Chcę się wyrobić do końca wolnego bo potem znowu powrót na studia.
Chociaż jeździć będę dopiero jak poprawią się temperatury.

noel841106 - Wto 12 Lut, 2019

Pawelr98 napisał/a:
Potem to mocno związałem taśmą i usztywniłem za pomocą kawałka stali pomiędzy. Jeszcze na koniec opaską metalową skręcone

Jeżeli te stalowe części są przy transformatorze to bardzo źle. Mogą i pewnie zamykają w złym kierunki linie sił pola magnetycznego. Linkę nawiniętą na transformator należy unieruchomić materiałem, który nie jest magnetykiem. Ja to zrobiłem opaskami z tworzywa.
A jeżeli piszesz o samym końcu przewodów tam gdzie są elektrody to też nie dobrze. Jak masz dwie elektrody razem mocno ściśnięte to nigdy nie będziesz w stanie zapewnić choćby podobnej siły docisku obu jednocześnie. Ta która jest za lekko dociśnięta wypala w zgrzewanej blasze dziurę. Musisz to przerobić.

Pawelr98 - Śro 13 Lut, 2019

Linka 50mm2 siedzi w trafie mocno.

Stal wsadzona trochę przed elektrodami. Chodzi przede wszystkim o niwelację ruchów przód/tył bo zapas przewodu spory.
Góra/dół jak najbardziej się rusza ale nieco opornie.

Zgrzewanie przebiega tak że biorę jedną dłonią całą "końcówkę zgrzewającą" i porządnie dociskam to do ogniwa.Dociskam od góry więc obie elektrody przylegają.

W drugiej dłoni mam wyzwalacz zgrzewarki i jak dobrze ułożę i docisnę to wyzwalam.
Jeszcze popracowałem nad ustawieniami co zwiększyło powtarzalność zgrzewów.

Dodaję zdjęcie "końcówki".

Malibu - Śro 13 Lut, 2019

slow napisał/a:
Tu na forum kupisz ogniwa również w dobrych cenach od solidnych sprzedawców.
BMS jest dla tych co chcą podłączyć baterię, używać i nie wnikać.
Bez niego się obejdziesz. Ja po sezonie rozebrałem pakiet i wszystkie sekcje były praktycznie identyczne. CO prawda mam BMS ale nigdy nie ładuje do pełna więc nie daje mu szans wykazania się.
BMS chiński za 35zł możesz wsadzić jak najbardziej. Ale masz rację on rozłączy ładowanie pewnie koło 4,30-4,35V
Odnośnie rad przy zgrzewaniu to uważaj. 2 razy sprawdź zanim położysz blaszkę na ogniwach. Ja przy robieniu baterii do roweru strasznie uważam ale ostatnio jak przerabiałem wkrętarkę to zwarłem pojedynczego samsunga 25R to niezły młyn się zrobił.


Hej
A jak ty to pilnujesz że do pełna nie ładujesz ? patrzysz na woltomierz.

Pawelr98 - Śro 13 Lut, 2019

W imaxie B6 można ustawić aby ładowanie kończyło się na 4.1V.
Dla Li-ion jest 4.1V a dla ustawienia LiPo 4.2V.

Zapewne ukłon w stronę starszych ogniw gdzie ładowanie było właśnie do 4.1V.

A jak kolega slow to robi to już nie wiem.
Ja mam jeszcze zasilacz warsztatowy 0-30V 6.5A z ograniczeniem prądu więc też mógłbym ładować do dowolnego napięcia.

slow - Śro 13 Lut, 2019

Cytat:
A jak ty to pilnujesz że do pełna nie ładujesz ? patrzysz na woltomierz.


Jestem ze starej szkoły która mówiła ze baterie powinno się przechowywać naładowane w ok 50-75% więc unikam sytuacji że rower naładuję do pełna a potem stoi.
Nie pilnuje nic. Odłączam w dowolnym momencie kiedy ide jeździć i nie wnikam czy jest 39V czy 41V.
Akum mam w obudowie Hailong wiec jest 4 diodowy wskaźnik.

Malibu - Czw 14 Lut, 2019

Czy wiekszość bms balansuje tylko przy przeładowaniu ogniwa do 4.25 ? Co jest dla mnie głupie i szkodliwe.
Imax b6 pięknie ustawia cele w trakcie, ale ładowanie całego pakietu jest bez sensu np 13s.

qaz33 - Czw 14 Lut, 2019

I to jest wada wszystkich pasywnych bmsow.
Malibu - Czw 14 Lut, 2019

a są lepsze i w normalnej cenie ?
slow - Czw 14 Lut, 2019

Imax B6 raczej na pewno nie balansuje jak to nazwałeś "w trakcie" no chyba że inaczej rozumiemy to "w trakcie"
Miałem wiele ładowarek modelarskich w tym i tego imaxa. On przy 4,2V na celi zmniejsza prąd ładowania tak aby na żadnej napięcie nie wzrosło wyżej jednocześnie zwierając ją przez rezystor bocznikujący.
Tanie BMS'y załączają rezystor bocznikujący (moje przy ok, 4,17V) ale jeżli napięcie sekcji nadal wzrasta to nic już więcej nie robią oprócz odłączenia całkowitego ładowania przy ok 4,3V.
Większość z nas takie ma i działają.
Skoro Ci to przeszkadza to poszukaj innego który balansuje przy 4,1 lub programowalnego.
Ale zanim to zrobisz to naładuj swojego smartfona na full a potem zmierz napięcie na baterii. Zobaczysz wtedy co czuje twój smartfon skoro dla Ciebie 4,2V to za dużo.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group