To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - Silnik z przekładnią - zmiana kierunku obrotu
hungalabunga - Nie 10 Lut, 2019 Temat postu: Silnik z przekładnią - zmiana kierunku obrotu Posiadam przekładniowca (kabelki na 5 hali i 3 fazy), który oryginalnie miał 2 gwinty na wolnobieg po lewej i prawej stronie.
Gwint po stronie prawej jest urwany, a jak wiadomo wolnobiegi w strefie euro są montowane właśnie po prawej
Czy da się (i jak) zmienić kierunek obrotu koła, żeby odwrócić go i mieć ten pozostały cały gwint po stronie prawej?
Np zmieniając kolejność faz i czujników halotronowych?
wibi - Nie 10 Lut, 2019
Uważam, że się da, gdyż pewnie taki silnik nie posiada?? sprzęgła jednokierunkowego jak większość przekładniowych. Sam posiadam taki silnik (gwint po obu stronach) w rowerku i kiedyś po "padzie" baterii,gdy przyszło mi jechać jedynie na pedałach stwierdziłem, że bez silnika praktycznie jechać się nie da.Koledzy tu z forum odsądzali mnie od "czci i wiary" gdy to stwierdziłem ale dopiero teraz zauważyłem, że zapewne taki typ silnika (gwint po obu stronach) świadczy właśnie o braku sprzęgła pozwalającego bez oporu jechać na samych pedałach.Ten post uświadomił mi znaczenie gwintu z obu stron oraz to dlaczego miałem taki wielki opór przy próbie jazdy na samych pedałach. Co do zmiany kierunku obrotów to niestety będziesz musiał zmieniać,jak sądzę fazy i halle,oczywiście zmieniając je przy podłączeniu do sterownika,bez rozbierania silnika.
hungalabunga - Nie 10 Lut, 2019
Jechac sie da ale jest spory opór.
Czy w silniku ze sprzeglem jest jakikolwiek opor?
Sprawdze na dniach czy da sie znalezc inna kombinacje 5 halli i 3 faz i sie przekonamy czy mozna bez ingerencji w mechanike zmienic kierunek obrotow.
wibi - Nie 10 Lut, 2019
Gdy w przekładniowcu jest sprzęgło jednokierunkowe jedzie się praktycznie jak na normalnym rowerze, w takim jak masz ty i ja (sprawdzone) opór jest na tyle duży, że wolałem wezwać taksówkę (byłem w mieście a rower-składak) niż próbować jechać ponad 10 km wracając do domu. Inna kombinacja faz i ew.halli na 99% pozwoli na zmianę kierunku obrotów.
madejp - Pon 11 Lut, 2019
Myślę, że najłatwiej wykorzystać fakt, że sprzęgło jest jednokierunkowe. Opór powinien być różny w zależności w którą stronę próbuje się kręcić. Dla zwiększenia efektu można na chwilę zewrzeć fazy.
wibi - Pon 11 Lut, 2019
Przyznam,że w silniku hungalabunga a na pewno w moim nie ma sprzęgła jednokierunkowego,jest tylko wolnobieg. Co do zwarcia faz to należy zaznaczyć, że można to robić wyłącznie na odłączonym zasilaniu (baterii).
hungalabunga - Śro 13 Lut, 2019
Sprawdzilem wreszcie silnik i bez/z podpietym zasilaniem:
- w jedna strone kolo obraca sie bez oporu (ok, rower jest ciezki przez silnik+aku wiec wydaje sie ze jest ciezko jechac)
- w druga strone kolo ma opor, slychac szum i zatrzymuje sie po 1-2 obrotach, wyglada na to ze trybiki wtedy sa w ruchu.
Czyli jakies tam sprzeglo jest? To jest 'odwracalne' mechanicznie ?:)
Nie probowalem zmieniac kabelkow do zmiany kierunku bo nawet jesli sie to uda to bedzie musialo pokonac opor ktory tam slysze....
|
|
|