To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Czujnik hamowania do klamek

nehio - Sob 23 Lut, 2019
Temat postu: Czujnik hamowania do klamek
Witam wszystkich
Mam sterownik KT-48SVPRL-AJL01
Czy konieczne jest zakładanie klamek z czujnikami czy można się bez nich obejść.
Chciałbym powrócić jednak do klamkomanetek , wiem wiem są magnetyczne czujniki ale montaż ich na moim wybranym rowerze będzie chyba problematyczny

Inc0 - Nie 24 Lut, 2019

twoje bezpieczeństwo to niby twoja sprawa zaniedbujac środków bezpieczeństwa narażasz swoje zdrowie na szwank i niby puki innej osobie krzywdy nie zrobisz to konsekwencje beda ograniczone w skutkach ale jesli ucierpia postronne osoby wtedy bedzie to sprawa prokuratora i sądu a reperkusje moga cie dotknąć w skrajnym przypadku na wiele lat.
Brak czujnika hamulca w ebike to słaby pomysł zwłaszcza jesli w systemie jest manetka jej awaria ( przełamany przewód, uszkodzenie czujnika itd itp)moze skutkować odpaleniem pełnej mocy silnika w najmniej pożądanym momencie wtedy odruchowo łapie sie za hamulec który jesli ma czujnik odetnie zasilanie jeśli nie ma czujnika to sam wiesz...

Davvvi - Nie 27 Paź, 2019

A co jeśli mam hamulce hydrauliczne i montaż klamki z czujnikiem nie wchodzi w grę co wtedy? Są inne sposoby?
Inc0 - Nie 27 Paź, 2019

nie ty jeden masz heble hydrauliczne i nie jeden je przerabiał to nic trudnego mocujesz do klamiki czujnik+magnes i gotowe ( czujnik co do kształtu i sposobu montażu musisz sam dobrac do swojej klamki) swój "problem" załatwiłem silikonem akwarystycznym ale nie tym za 10pln tylko takim z prawdziwego zdarzenia
Davvvi - Nie 27 Paź, 2019

Inc0 napisał/a:
nie ty jeden masz heble hydrauliczne i nie jeden je przerabiał to nic trudnego mocujesz do klamiki czujnik+magnes i gotowe ( czujnik co do kształtu i sposobu montażu musisz sam dobrac do swojej klamki) swój "problem" załatwiłem silikonem akwarystycznym ale nie tym za 10pln tylko takim z prawdziwego zdarzenia Obrazek


Ja dopiero raczkuje w tym temacie ale znam rozwiązanie. Jest to magnes i kontraktron czy jakoś tak. Mam ich ze 30szt i to rozwiązanie mam już zamontowane przy rowerze jako światło chamowania . Trzeba bedzie zrobić miejsce na drugi kontraktron. I to przy każdym hamowaniu odcina zasilanie?

Inc0 - Nie 27 Paź, 2019

mam to zrobione na 1 kontaktronie i swiatło stop i odcinanie silnika tak odcina za kazdym razem silnik przy załozeniu że jest sprawny kontaktron wiec lepiej żeby nie był to "po taniosci"( po 2 sezonach nie było żadnego problemu z moim kontaktronem)
Davvvi - Nie 27 Paź, 2019

Inc0 napisał/a:
mam to zrobione na 1 kontaktronie i swiatło stop i odcinanie silnika tak odcina za kazdym razem silnik przy załozeniu że jest sprawny kontaktron wiec lepiej żeby nie był to "po taniosci"( po 2 sezonach nie było żadnego problemu z moim kontaktronem)


A czy mogłbyś opisać jak to wszystko masz podłączone? U mnie kontraktron załącza plus do światła hamulca. A jak realizowane jest odcięcie silnika?

Inc0 - Nie 27 Paź, 2019

sterownik low brake a swiatła stop realizuje tranzystor za 1pln + opornik za 0,10pln


Davvvi - Wto 29 Paź, 2019

Inc0 napisał/a:
sterownik low brake a swiatła stop realizuje tranzystor za 1pln + opornik za 0,10pln

Obrazek


Ok tylko jest jeden kłopot. Światła mam na 12V a silnik na 48V czy ten sposób z BD140 ma szanse zadziałać? Wiadomo do świateł będzie przetwornica step-down.

Inc0 - Wto 29 Paź, 2019

wiesz mam to dokładnie tak samo instalacja 48V a stop zasilany z przetwornicy 12v i działa:P
Davvvi - Śro 30 Paź, 2019

Inc0 napisał/a:
wiesz mam to dokładnie tak samo instalacja 48V a stop zasilany z przetwornicy 12v i działa:P


Patrząc na obrazek to na zasilanie plus dajesz 12V czy 48V.? Ogólnie to raczej 12V powinno być , bo przetwornice raczej masz przed BD140. A w takim razie sterowniki powinien wystarczyć taki sygnał skoro piszesz że działa. Jeszcze musze obadać swoj sterownik gdyż z tego co widzę mój sterownik ma wyjście na światło stop ale jak narazie nie mam pojęcia jak to wszystko działa.

Inc0 - Śro 30 Paź, 2019

lampka jest na 12v wiec zasilanie plusem do niej przez tranzystor leci 12v masa czyli minus jest wspólny dla całej instalacji roweru zarówno 48v jak i 12v a takze 5V.
Davvvi - Śro 30 Paź, 2019

Inc0 napisał/a:
lampka jest na 12v wiec zasilanie plusem do niej przez tranzystor leci 12v masa czyli minus jest wspólny dla całej instalacji roweru zarówno 48v jak i 12v a takze 5V.


Dzięki ,trochę mi rozjaśniasz . Masa wspólna to ok, a jeszcze jedno pytanko. Przez ryzystor także idzie 12V. A po co w ogóle jest ten rezystor? Sorki za pewnie banalne pytania ale to są moje pierwsze kroki i prubuję to wszystko rozgryźć.

Inc0 - Czw 31 Paź, 2019

pełni funkcje zabezpieczenia tranzyztora przed zbyt wysokim pradem
W.P. - Śro 13 Lis, 2019

Davvvi napisał/a:
A po co w ogóle jest ten rezystor? Sorki za pewnie banalne pytania ale to są moje pierwsze kroki i próbuję to wszystko rozgryźć.
W tym przypadku tranzystor umożliwia równoczesne podanie sygnału na sterownik i na światło STOP. W chwili hamowania połączenie wejścia sterownika z (-) zasilania skutkuje natychmiastowym wyłączeniem napędu.

Pierwszy krok to upewnienie się co do zasilania logiki sterownika. Jeśli jest wejście do podłączenia styków sprzężonych mechanicznie z klamkami hamulców to trzeba zmierzyć wartość napięcia tam występującego (względem minusa zasilania).
U mnie jest to 5V.

Teraz lampka STOP. Nie mam wiedzy na jakie napięcie są produkowane. U siebie przerobiłem tylną lampę i zamontowałem 3 czerwone diody LED 3W.
Załóżmy więc dla przykładu, że mamy lampę na 12V.
Potrzebna będzie wiedza nt wartości pobieranego prądu. Można wykorzystać dowolny akumulator 12V i szeregowo włączonym amperomierzem zmierzyć pobierany przez lampę prąd. Załóżmy, że będzie to 0,4A.

Problem zaczyna się gdy do sterownika potrzeba połączenia wejścia z (-) a równocześnie trzeba zapalić światło STOP podając (+).
Oczywiście najbezpieczniej użyć dwóch rurek kontaktronów i po sprawie. Można też, jak to zaproponował Kolega Inc0 wykorzystać jeden styk rozbudowując nieco układ. Stąd tranzystor.

Reasumując:
W opisywanym umownym przypadku mamy logikę sterowaną napięciem 5V i lampę zasilaną 12V.
Podłączenie tranzystora wyposażonego jedynie w rezystor może poważnie skrócić życie sterownika, gdyż przez rezystor bazy na wejście z logiką 5V dostanie się napięcie 12V!!!

Nie mogę wstawić schematu więc spróbuję opisać. Należy do wejścia sterownika (dla styku hamulca) dołączyć diodę np. 1N4148 lub bardziej wytrzymałą mechanicznie 1N4001, anodą do wejścia. Jej katoda teraz oznacza dawne wejście sterownika.

Teraz układ zaproponowany przez Kolegę Inc0 - rezystor do katody w/w diody.

Co do wartości użytych elementów.
Tranzystor może być typu BD140, ale lepiej sprawdziłby się BD646 (BD648; 650; 652) ze względu na dużo większe wzmocnienie prądowe (min 750).

Zakładając, że w stanie nasycenia wzmocnienie spada można ostatecznie przyjąć 500. Pomierzony wyżej prąd lampki to 0,4A. Stąd prąd bazy tranzystora to 0,4A / 500 = 0,8mA.
Można teraz wyznaczyć wartość rezystora bazy (na wyżej podanym schemacie 100Ω). Spadek napięcia na złączu baza-emiter to nieco ponad 1V, zatem:

Rb = (12V-1V) / 0,0008A = 13750Ω

Można spokojnie przyjąć 10K pomijając aptekarską dokładność. Moc oczywiście dowolnie mała.
W układzie z rysunku wyżej (100Ω) rezystor musi mieć moc przynajmniej 2W (wydziela ok. 1,5W).



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group