To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Napęd z silnikiem w kole - Przesiadka z mid na hub - pomoc przy wyborze mocy silnika

asters - Sob 02 Mar, 2019
Temat postu: Przesiadka z mid na hub - pomoc przy wyborze mocy silnika
Witajcie,
Jeżdżę obecnie na samoróbce Bafang BBSHD / 52V / 30A ale chciałbym się przesiąść na silnik w kole.

Lubię jeździć po górzystych lasach i na pierwszym biegu (przełożenie 42T:42T) mogę podjechać pod dosyć strome wzniesienia bez pedałowania. Ok. 30-35 stopni nie sprawia problemów; jadę powoli (na pierwszym biegu mogę jechać max 20 kph) ale wjeżdżam.

Czy możecie mi pomóc w doborze huba, który pozwoli mi na równie sprawną (lub sprawniejszą) jazdę po górkach?

Wg. mojego rozeznania mam następujące opcje:

Opcja 1: Mxus 30H lub Rapid S2100 lub Bionx S1700

Opcja 2: Mxus 3K lub Rapid S-3000

Instalowałbym w kole 26", full suspension.

Czy ten mniejszy Mxus lub Rapid da radę, czy lepiej instalować 3000W? Wiem, że zależałoby to też od sterownika, napięcia akumulatora, itp. ale ponieważ nigdy nie jeździłem na hubach, nie mam punktu odniesienia. Silniki 3000W są dosyć duże i ciężkie, ale może nie ma to większego znaczenia i lepiej nie ryzykować i wziąć coś z większą mocą, nawet jeżeli nie będę jej w pełni używał...

Jak widzicie, potrzebuję pomocy od osób z doświadczeniem... dzięki!

Tomas - Sob 02 Mar, 2019

Powolna jazda po stromych górach, zapomnij o hubie.
asters - Sob 02 Mar, 2019

Jazda nie musi być powolna, po prostu na pierwszym biegu nie mogę szybko... :)

To znaczy, że nawet Mxus 3K nie podjedzie pod 30 stopniowe wzniesienie? To rzeczywiście problem...

leszcz - Sob 02 Mar, 2019

Ewentualnie przekładniówka podrasowanq. Szukaj wątek "czarna pantera"" na nnym forum. O hubie zapomnij chyba że 5kW
wibi - Sob 02 Mar, 2019
Temat postu: Re: Przesiadka z mid na hub - pomoc przy wyborze mocy silnik
asters napisał/a:
..Jeżdżę obecnie na samoróbce Bafang BBSHD / 52V / 30A ale chciałbym się przesiąść na silnik w kole.


Zamienił stryjek siekierkę na kijek. Mając najlepszy napęd rowerowy szukasz jakiegoś pożeracza energii z baterii szczególnie w terenie górzystym.O tempora o mores

leszcz - Sob 02 Mar, 2019

Tu od 28 lutego masz moje 1 wrażenia po przesiadce z mida na huba o tej samej mocy https://goo.gl/fp3MrL
asters - Nie 03 Mar, 2019

@leszcz: dzięki za informacje. Jednak Mxus 3k byłby o wiele silniejszy niż RH154. Czekam na recenzję 30H.

@wibi: Na youtubie (szczególnie na niektórych polskich kanałach) często spotyka się opinie, że hub to "jedyny dobry wybór", a na midy patrzy się z góry, jak na PHP w świecie programistów :) Słusznie czy nie, nie wiem, dlatego chciałem zasięgnąć opinii osób, które mają więcej doświadczenia w temacie. Nie mam nic przeciwko BBSHD, chociaż nie jest bezobsługowy i wymiana łańcucha/kasety/zębatki co sezon nie jest tania.

Byłem pod wrażeniem, że hub 3kW będzie równie sprawny w górach co BBSHD i bezobsługowy. Ale jeżeli na hubie 3kW nie wjadę nawet na Pachołek w Lasach Sopockich to nie ma o czym mówić.

Wojtek - Nie 03 Mar, 2019

Mam mxusa 3k 16x4, sterownik sabvoton, rower waży nieco ponad 40kg, ja niecałe 70. Mieszkam też na nizinach i mam górki polodowcowe, także z wyciągami narciarskimi, takie porównywalne do sopockiej Łysej Góry. Wjazd na coś takiego nie stanowi żadnego problemu, co najwyżej temperatura silnika odczytana przez sabvotona wzrasta o parę stopni. Kilkuset metrowe podjazdy o przewyższeniach kilkudziesięciu metrów nie robią prawie żadnego wrażenia na tym silniku, možna go spokojnie dotknąć ręką. Strome podejścia, o przewyższeniach 20-30m, takie które podczas podjazdu zwykłym rowerem stanowiły spore wyzwanie, bo rower "stawał dęba", też nie są problemem. Przy wspomaganiu pedałami, bardziej z przyzwyczajenia niż potrzeby, prędkości rzędu 5-10km/h, prąd z baterii 20s ledwo przekracza mi 40A, 50 jeszcze nie widziałem. Za duża szansa na to, że rower by mnia nakrył. Po pół godzinie takiej zabawy w podjeżdżanie i zjeżdżanie silnik jest wyczuwalnie ciepły, ale można go spokojnie dotknąć ręką. A, i jeszcze jedno, tylne koło mam 19"x,2,5", dla huba ma to bardzo duże znaczenie.
wibi - Nie 03 Mar, 2019

@Wojtek
Silnik typu HUB nawet gdy pali mu się uzwojenie nie bywa gorący gdyż pomiędzy stojanem a obudową nie ma kontaktu, kontakt jest jedynie przez oś silnika.Co innego MID, ten ma stojan bezpośrednio chłodzony powietrzem i nie potrzeba żadnych ferrofluidów itp. cieczy chłodzących by jeździć bez narażania silnika na spalenie.

Wojtek - Nie 03 Mar, 2019

Całkowicie się zgadzam, danie ognia w hubie może go spalić w kilka minut, a obudowa będzie ledwo ciepła. Dopiero po kilkudziesięciu minutach obudowa ma szansę nagrzać się tak, by zaniepokoić jeźdźca. Dodał bym jeszcze, że to powietrze, znajdujące się w hubie, przeniesie znaczną część ciepła z uzwojeń na obudowę. Mimo, że da się ją dotknąć, różnica temperatur będzie i tak dramatyczna na niekorzyść uzwojeń. Dlatego warto najpierw umiarkowanie pohasać po górkach, z prądami zalecanymi przez producenta silnika, i obczaić jaki ma wpływ styl naszej jazdy na grzanie obudowy silnika. Wtedy łatwiej będzie prawidłowo interpretować metodę dotykowego badania temperatury, jak i wartości z czujnika.
asters - Pon 04 Mar, 2019

Dzięki za opis, Wojtek. W tym wypadku koła 19" pewnie robią ogromną różnicę. Przy 26" dynamika jazdy pod górę chyba byłaby trochę gorsza.
lessero - Pon 04 Mar, 2019

@wibi @leszcz

No właśnie tak śledzę poczynania przebudowy "leśnika" i muszę powiedzieć, że:
nie rozumem, ale doceniam głębię przemyśleń i przeróbek.

Moja grudniowa konstrukcja na BBS02 ma już nalatane 300 km.
Płynnością działania i efekywnoącią energetyczną jestem zachwycony.

Koło maja, jak śniegi w górach odpuszczą, przestestuję go na Skrzycznem.

W międzyczasie trening, trening, trening, hartowanie dupska, test nowego siodełka,
i jak będzie lipiec spróbuję objechać Tatry na raz.
Pętla wychodzi około 225 km a moje dotychczasowe zużycie energii 4Wh/1km

Inc0 - Pon 04 Mar, 2019

Rozumiem że cały czas temat dotyczy konwersji roweru na e-bike. Jeśli ci wystarczy pokonywanie wzniesień o dużym nachyleniu zostań przy midzie z całym jego dobrodziejstwem(niskim zuzyciem energii i szybkim zużyciu łańcucha, przerzutki,kasety ) spokojnie 750-1000W mid wtoczy sie na każde na które da sie wjechać rowerem . Jesli jednak oczekujesz mocniejszych wrażeń szybkości ,dynamicznej jazdy to potrzebujesz większej mocy niż jest wstanie przenieść łańcuch rowerowy w midzie i tu tylko hub jest wstanie te moc dostarczyć i przenieść na koło . Porównywanie huba i mida takiej samej mocy jest bezsensu bo to oczywiste ze nie ma porównania w takim przypadku hub vs mid który wykorzystuje przekładnie roweru i ma wbudowane dodatkowo własne przełożenie hub nie ma takich rarytasów dlatego moce hubów do hasania po góreczkach powinny sie zaczynać od 4kw mocy ciągłej + obowiązkowo zabezpieczenie termiczne w uzwojeniach i obręcze nie większe niż 26"
asters - Pon 04 Mar, 2019

@Inc0 Dzięki, właśnie o to mi chodziło: ten próg mocy, przy którym hub może dorównać midowi na podjazdach. Myślałem, że 3k będzie wystarczające (przy kołach 26"), ale wygląda, że jednak nie.

Silniki >= 4k zapewne będą wymagały już innych, masywniejszych konstrukcji roweru, co na chwilę obecną nie jest dla mnie optymalnym rozwiązaniem, więc raczej pozostanę przy midach :)

leszcz - Pon 04 Mar, 2019

Spotkałem dziś na mieście niepublikowqny mxus 3k. Jeżdziec 100kg. Mówił że kazda góra jego na letnim silniku.

Zostałbym przy midzie gdybym robił mni3jsze prz3biegi. Przy 1000km miesiecznie odechciało mi się siedzieć w napędzie i wymieniac co 1.5-2k.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group