To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Manetka a przepisy

mrox - Czw 11 Kwi, 2019
Temat postu: Manetka a przepisy
Cześć,

Widzę, że nie ma takiego tematu a mnie to bardzo męczy.

Jak widomo manetka na kierownicy nie jest dozwolona tak samo jak jazda przy jej pomocy. Niestety jazda na tempomacie i wspomaganie manetką przy ruszeniu jest najlepszym co może nam zaoferować ebike i nie mam zamiaru demontować manetki. Niestety, mam obawy, że jazda pod górkę na tempomacie bez pedałowania w końcu zainteresuje jakiś patrol policji i zaczną męczyć albo powypisują jakieś kary.

Czy mieliście jakieś przygody z policja w związku z jazdą na manetce/tempomacie? Co mówic w takich sytuacjach?
Może macie jakieś patenty jak szybko zanim podjadą dezaktywować działanie manetki? Czy to dobra strategia w przypadku przyczepienia się o to?

Inc0 - Czw 11 Kwi, 2019

manetka jest dozwolona o ile rozpędza rower do 6km/h czyli pracuje w tzw trybie prowadzenia
mrox - Pią 12 Kwi, 2019

Cytat:

manetka jest dozwolona o ile rozpędza rower do 6km/h czyli pracuje w tzw trybie prowadzenia


To dobra wiadomość jak tak i można by tak wytłumaczyć obecność manetki. Czy mógłbyś może podać źródło gdzie mógłbym znaleźć to w przepisach? Znam tylko te o definicji roweru a tam jest tylko tyle, że rower może być wspomagany a wspomaganie ma być uruchamiane pedałowaniem.

997 - Pon 31 Sie, 2020

W Polsce obowiązuje, aż pięć norm dotyczących rowerów w tym jedna elektrycznych.

EN 14765:2005 + A1:2008 rower dziecięcy
EN 14764:2005 rowery miejskie i wycieczkowe
EN 14766:2005 rowery górskie
EN 14781:2005 rowery wyścigowe
EN 15194:2018 rower elektryczny

Aktualizacja rok 2020

Doczekaliśmy się dwóch nowych kategorii rowerów wspomaganych elektrycznie.

EN17404:2020 - górski rower elektryczny
EN79010:2020 - elektryczny rower transportowy o szerokość ponad 90cm

Niestety jeśli zapoznasz się z normą EN15194, wyraźnie jest zapisane, że inny sposób załączenie (niż PAS) silnika w przedziale prędkości 1do25km/h jest nie dozwolony.

Wobec tego Policjant widząc manetkę lub inne wyposażenie nie regulaminowe dla tej klasy rowerów zaproponuje mandat z Art. 96 §1 p4 i p5 w wysokości do 500zł.
Dodam, że manetka nawet nie musi być podłączona, wystarczy że jest trwałe przymocowana do konstrukcji roweru.

Kiedy można legalnie posiadać manetkę i silnik powyżej 250W?

Pradoksalnie można!!! Wystarczy uciec od jednego z głównych warunków EN15194 i siodełko osadzić na wysokości maksymalnej 635mm od zmieni. Wówczas nasz rower lokuje się w kategorii EN14765 a ta kategoria wolna jest od obostrzeń z EN15194.
Warunek ten spełniają rowery z kołami nie większymi niż 26" lub czopery.

Inc0 - Śro 02 Wrz, 2020

997 napisał/a:
...

Kiedy można legalnie posiadać manetkę i silnik powyżej 250W?

Pradoksalnie można!!! Wystarczy uciec od jednego z głównych warunków EN15194 i siodełko osadzić na wysokości maksymalnej 635mm od zmieni. Wówczas nasz rower lokuje się w kategorii EN14765 a ta kategoria wolna jest od obostrzeń z EN15194.
Warunek ten spełniają rowery z kołami nie większymi niż 26" lub czopery.

...i moja trajka XD

W.P. - Wto 08 Wrz, 2020

997 napisał/a:
Wobec tego Policjant widząc manetkę lub inne wyposażenie nie regulaminowe dla tej klasy rowerów zaproponuje mandat z Art. 96 §1 p4 i p5 w wysokości do 500zł.
Czyli:
Art. 96. Dopuszczenie do prowadzenia pojazdu przez osoby nieuprawnione lub dopuszczenie pojazdu do jazdy wbrew przepisom prawa
§ 1. Właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza:
(...)
4) pojazd do jazdy pomimo braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,
5) pojazd do jazdy, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,
podlega karze grzywny.

Wczytuję się w zapisy wspomnianego artykułu... Czy szukając w sieci trafiłem na właściwy przepis?

Proszę Kolegę 997 o wskazanie stosownego aktu prawnego (wystarczy odsyłacz), z którego jasno wynikają ograniczenia dla rowerów z manetką, silnikiem ponad 250W i bez ograniczenia prędkości.

997 - Czw 24 Wrz, 2020

W.P. napisał/a:

Wczytuję się w zapisy wspomnianego artykułu... Czy szukając w sieci trafiłem na właściwy przepis?

Proszę Kolegę 997 o wskazanie stosownego aktu prawnego (wystarczy odsyłacz), z którego jasno wynikają ograniczenia dla rowerów z manetką, silnikiem ponad 250W i bez ograniczenia prędkości.


Każdy pojazd czy wyprodukowany seryjnie czy też w jednym egzemplarzu (choć tu są pewne ustępstwa) musi przejść badania homolagacyjnych zgodnie z kwalifikacją pojazdu. Także zwykły rower bez wspomagania, a nawet bagażnik.

Rozumiem, że pytanie dotyczy rowerów elektrycznych czyli tych, które posiadają certyfikat zgodności z normą EN15194.

Definuje to w skrócie Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
Art. 2 p47 i 47a Szczegóły techniczne zawarte są w w/w Normie EN15194, która to aby spełnić Art. 2p47 nie może posiadać manetki gazu,przycisku umożliwiającego inne uruchomienie silnika niż nacisk na pedały, aby nadal pozostać w tej kategorii silnik i sterownik muszę spełniać ściśle określone parametry techniczne. Np sterownik zasilany napięciem 36V nie może podać większego prądu niż 7A lub analogicznie dla maksymalnego napięcia dla rowerów elektrycznych 48V i 5.5A. To samo dotyczy silników oraz oznaczeń na nich. Ostatnia nowelizacja normy czyli EN15194:2018 w sposób jedno znaczy nie dopuszcza możliwości zmiany parametrów prąd /napięcie czyli użytkownik nie może pojechać szybciej niż 25km/h. Gdyby sterownik posiadał taką funkcję zmienia się kategoria pojazdu z EN15194 na L1e-A lub L1e-B czyli motorower elektryczny, a tu już jest wymagana rejestracja pojazdu, OC, przegląd techniczny, oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdu zgodnie z kwalifikacją.

andypip - Pon 05 Paź, 2020

Powyższa dyskusja zainspirowała mnie do przeprowadzenia eksperymentu.
Na początku września zdemontowałem manetkę :shock:
Generalnie i tak używałem jej tylko do ruszania.
Przez kilka dni kciuk "szukał" magicznej dźwigienki ale to szybko minęło.
Jeździ się normalnie i nie wiem czy będzie mi się chciało ponownie ją zakładać. :lol:
ps. Tempomat? kręcę "na lenia" pedałami a silnik robi swoje. Chyba o to chodzi i w dodatku jest legalne.

mateok161 - Śro 12 Maj, 2021

Manetka chyba traktowana jest już jako motor.
997 - Czw 24 Cze, 2021

andypip napisał/a:
Powyższa dyskusja zainspirowała mnie do przeprowadzenia eksperymentu.
Na początku września zdemontowałem manetkę
ps. Tempomat? kręcę "na lenia" pedałami a silnik robi swoje. Chyba o to chodzi i w dodatku jest legalne.


Tempomat to inny sposób załączenia silnika niż PAS inaczej ujmując tempomat to elektroniczna manetka gazu, więc jest niezgodny z zasadami rowerów elektrycznych. Regorystyczna aktualizacja normy EN15194:2020 zabrania takich funkcji w sterowniku i manipulatorze.

Za takie wygłupy i pokazanie filmów na YT mamy rygorystyczne przepisy i coraz wyższe kary.

andypip - Czw 24 Cze, 2021

karać, karać, karać... jakbym P Zero słuchał :lol:
najpierw trzeba złapać :o



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group