To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Równoległe połączenie podobnych pakietów o różnym napięciu
DavidPL - Śro 17 Kwi, 2019 Temat postu: Równoległe połączenie podobnych pakietów o różnym napięciu Przeglądnąłem kilka wątków o równoległym łączeniu pakietów ale nie znalazłem tam odpowiedzi ma moje pytania.
Chciałbym połączyć równolegle dwa podobne pakiety (jeden 13s4p, a drugi 13s5p, oba wyposażone w BMSy).
Trudność polega na tym, że chciałbym łączyć te pakiety kiedy są w różnym stopniu naładowania, czyli np jeden będzie naładowany i będzie miał przykładowo 50V, a drugi będzie rozładowany i będzie miał przykładowo 40V.
Przy takich różnicach napięć popłynie bardzo duży prąd wyrównujący. W najlepszym wypadku zadziałają zabezpieczenia i BMS odetnie pakiety, w gorszym wypadku coś się uszkodzi.
A co by się stało gdybym użył BMSów z osobnymi złączami do ładowania i do rozładowywania? Czy to by mogło zadziałać?
Czy użycie takich BMSów zabezpieczyło by przed wzajemnym wyrównywaniem się pakietów?
Czy mógłbym wtedy równocześnie ładować pakiety (czyli najpierw ładował by się pakiet o niższym napięciu, a po wyrównaniu ładowały by się oba). Czy Analogicznie mógłbym rozładowywać pakiety (najpierw ten o wyższym napięciu, a po wyrównaniu oba jednocześnie).
leszcz - Śro 17 Kwi, 2019
W czym problem? Dlaczego najpierw nie podładujesz 1 a potem 2 na raz?
BMS to nie jedyny problem dużego prądu.
Jeszcze przewody i ogniwa.
Jak pójdzie 100A to wszystko się potopi.
Daj sobie spokój...
DavidPL - Śro 17 Kwi, 2019
Chcę w przyczepie kempingowej, z paneli słonecznych ładować pakiety i zgromadzić jak najwięcej prądu w bateriach, do późniejszego wykorzystania.
Ale czasami jeden z pakietów chciałbym wyjąć i użyć np w rowerze czy łódce. Po użyciu chciałbym aby z powrotem wrócił do przyczepy i żeby pracowały razem, ale wtedy będą już miały różne napięcia - jeden będzie bardziej rozładowany od drugiego.
WojtekErnest - Śro 17 Kwi, 2019
Zdecydowanie tak nie można. Przełącznik albo dodatkowa elektronika.
Lub b.amatorsko rezystory szeregowe i diody duzej mocy. Ale to trzeba nadzorowac.
DavidPL - Śro 17 Kwi, 2019
No dobra.
Przyjąłem do wiadomości, że NIE.
A wytłumaczy ktoś teraz dlaczego nie?
Dlaczego pomysł z BMS'ami z oddzielnymi portami do ładowania i do obciążenia się nie sprawdzi?
Dopytuję bo chciałbym żeby ten wątek miał jakiś walor edukacyjny, a nie tylko "nie bo nie".
slow - Czw 18 Kwi, 2019
Nie ma znaczenia czy port ładowania jest osobny od rozładowywania.
Dopóki zabezpieczenia W BMS nie zadziałają wszystkie tranzystory są w stanie przewodzenia i podłączając pakiety o różnym stopniu rozładowania równolegle spowodujesz przepływ dużych prądów, które mogą uszkodzić pakiet lub nawet spowodować pożar.
Musisz najpierw je w miarę wyrównać.
Najprościej to zrobić podłączajac pomiędzy żarówkę lub dwie od reflektora przedniego.
noel841106 - Czw 18 Kwi, 2019
Za każdym razem jak będziesz łączył baterie bms-y się załączą odcinając baterię. O ile zdążą. Ale raczej pójdą z dymem. Musisz przynajmniej na próbę do łączenia wpiąć rezystor mocy żeby ograniczyć prąd. Tylko to jest strata energii w ciepło. Lepiej byłoby użyć przetwornicy step-down. A jeszcze jak kawałek elektroniki dołożysz to cały proces można zautomatyzować.
WojtekErnest - Czw 18 Kwi, 2019
Paradoksalnie łatwiej by było gdyby te pakiety nie maiły BMS-ów.
DavidPL - Czw 18 Kwi, 2019
A czy można kupić jakiś gotowy i stosunkowo niedrogi układ elektroniczny który by ograniczał prąd przepływający między pakietami?
leszcz - Czw 18 Kwi, 2019
A nie wystrczy voltomiefz i wpiąć tylko ten rozładowany aż dojdzie do fego drugiego?
WojtekErnest - Sob 20 Kwi, 2019
DavidPL napisał/a: | A czy można kupić jakiś gotowy i stosunkowo niedrogi układ elektroniczny który by ograniczał prąd przepływający między pakietami? |
Ten przepływ jest dwustronny i dlatego tak się nie robi. Bo elektronika drugiego BMS moze dostać napiecie o odwrotnej polaryzacji. Nadtwo w momencie załączenia BMS-y mają chwilę na analizę stanu aku i wtedy jest stan nieustalony. Gdyby to były tylko ogniwa, to amatorsko mozna by dać miedzy pakietami duzy rezystor ale to i tak wymagałoby nadzorowania.
Prostego automatu przy Twoich załozeniach nie ma. Bosch ma system podłączania dwóch ICH baterii ale tam jest specjalny moduł/oprogramowanie.
|
|
|