To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - ogniwa samsung 37Ah od E-golfa
whitefox - Śro 15 Maj, 2019 Temat postu: ogniwa samsung 37Ah od E-golfa witam
czy ktoś ma jakieś info o ogniwach li-ion samsunga 3,7 v 37 Ah ?
są to ogniwa z E-golfa 2017 rok
chciałbym znać dokładną specyfikację bo wyniki imax b6 dały mi do myślenia .
Wojtek - Wto 21 Maj, 2019
Parametrów niestety nie znam, ale zaciekawiło mnie to co dało Ci do myślenia. Wyszła przy testowaniu i-maxem większa pojemność? Dla jakich napięć? Przy jakich prądach? Czy coś innego?
whitefox - Wto 21 Maj, 2019
pojemność
whitefox - Wto 21 Maj, 2019
od 4.1 v do 3 v
whitefox - Wto 21 Maj, 2019
ustawiony był na max czyli 2 Ampery
whitefox - Wto 21 Maj, 2019
te ogniwa samsunga objęte są jakąś tajemnicą
znalazłem dużo info na temat ogniw Samsung SDI 94 Ah
37Ah zero info
whitefox - Wto 21 Maj, 2019
jeżeli skład chemiczny ogniw jest ten sam w 37Ah i 94Ah to 1C ciągłego rozładowania nie będzie problemem .
chwilowy 30 sekund 3C
składam pakiet 20s1p (72V)z tych ogniw i potrzebuje info jak ustawić BMS-a
samsung zaleca ładowanie tych ogniw do 80% około 4.1V co wydłuża ich żywotność oraz ilość cykli ładowania nawet do ponad 3000 razy
potem zostaje 80% pojemności
BMS: ANT 8S-24S 300A (wiem 100 A by stykło )
silnik :Mxus v3 3K-Turbo 3000W 45H
sterownik : Sabvoton SVMC 72100
whitefox - Wto 21 Maj, 2019
ogniwa
Wojtek - Śro 22 Maj, 2019
No, to przecież wszystko wiesz. Z tego co jest dostępne w internecie też wyciągam wniosek, że 37ah powinno mieć budowę analogiczną do 94ah. Tym bardziej, że są też serie 26ah i 60ah i padają tam też parametry: I 5s. = 4,3C, I 30s. = 3C, I cont. = 1C skraca żywotność do 2000 cykli, I cont. = 0,33C daje 4200 cykli jeśli ładować będziemy również 0,33C co i tak trudno będzie osiągnąć typowymi ładowarkami do ebik-ów. Rowerem wyjeździć tyle cykli to pewnie nawet przez całe życie będzie ciężko.
Pojemność wychodzi Ci ponad 40ah, bo rozładowywałeś 0,054C, a w datashetach dla 94ah podają pojemność przy rozładowaniu 0,33C w temperatusze 25*C. Pewnie jak byś obciążył celę 12A a nie 2A to by wyszło coś kolo 37ah.
Na moje oko, to spokojnie tą baterią nakarmić można by nie mxusa 3k, a QS273.
whitefox - Śro 22 Maj, 2019
Zgadzam się z ty .
cały czas zastanawia mnie czy skład chemiczny jest identyczny .
znalazłem info że zakres pracy ogniw 94 Ah jest od 2.7V do 4.15 ale też że 4.1V
Ładowarkę zamówiłem już na 82V 5A
to nie jest problem bo mogę ustawić w BMS 2.7 V ale czy nie będzie bezpieczniej 3.0 V?
nie chcę zjechać z V do granicy wytrzymałości tych ogniw żeby ich nie rozdupcyć
pozostaje mi kopać w sieci za dodatkowymi informacjami
Wojtek - Śro 22 Maj, 2019
Bez datasheet dla 37ah na 100% pewności co do parametrów nie będzie, ale nie sądzę by to było coś innego niż 94ah. Poza tym co do możliwości uszkodzenia, to w zasadzie wszystkie li- ion mają bardzo zbliżone parametry, czyli dół 2,5-2,8V, góra 4,2-4,35V i optymalna temperatura 25*C, a korzystanie z napięć pracy w zakresie linii prostej na krzywej rozładowania na pewno zwiększa żywotność – z tej metody korzysta m in. Toyota w swoich hybrydach.
Ja bym zrobił tak:
sprawdził czy wszystkie moduły są równe, jeśli nie, to połączył je równolegle przez np. żarówki samochodowe żeby nie było „strzału prądowego” jeśli różnice napięć są spore i zostawił tak na dobę.
W BMS ustawił:
-single over i undervoltage alarm na 4,1V i 3,2V – podczas ładowania da Ci znać „niedługo koniec”, a w czasie jazdy „koniec pałowania, grzecznie do domu”
Jeśli będzie włączony regen, to żeby nie uszkodzić sabvotona:
-single overvoltage protection na minimum 4,25V i total pressure overvoltage protection minimum 85V, bo producent sabka podaje, ze seria 72 jest w stanie wygenerować 85V rekuperacji i jakby z jakiejś supergórki podbiło chwilowo napięcie ponad overvoltage protection, to BMS się odetnie czasie jazdy i były przypadki spalenia sabka. Do tego jak by jeszcze blisko było ustawione overvoltage recovery, to niekontrolowane kluczowanie zasilaniem pewne. Tylko trzeba będzie pod koniec ładowania, gdy zapika alarm, kontrolować czy na którejś celi napięcie nie rośnie mocno ponad 4,1V.
-single i total undervoltage protection dałbym na najniższe dopuszczalne wartości – po co pedałować do domu, lepiej mieć ochronę dołu w głowie – tym bardziej,że przy 3,2V zapika alarm.
- balance start i limit voltage dałbym na próbę w okolicy 4,08V – 4,086V, zależy jakie okażą się rozjazdy podczas ładowania. Ja zrobiłem baterię na nowych 18650 sanyo ga i do zrównoważenia na razie spokojnie mi wystarcza ~`0,01V, a ładuję ładowarką ustawioną na 82,8V, odłączam ją gdy każda cela osiągnie prawie 4,14V i prąd ładowania spadnie do ~`1,2A (bateria 13p) przy balanserze pracującym prądem 50mA ( jednocześnie, na zmianę pracuje 10s z 20s)już od 4,13V, czyli kończę ładowanie przy zalecanym prądzie na sztukę 18650 sanyo ga ~50mA, resztę, czyli 0,5A pobiera pracujący balanser. W Twoich samsungach sdi ładowanie bym kończył podobnie, okolice 4,1V z ładowarką na 82V, i prądem płynącym przez celę ~650mA + prąd balansera. Tak na marginesie, niedawno czytałem, że nasycanie cel tak małym prądem, choć zwiększa zgromadzony ładunek, wcale nie jest zdrowe i zastanawiam się czy nie kończyć przy np. 100mA na celę.
Ważne też jest, abyś starannie skalibrował ładowarkę z BMS-em - total pressure adjustment param i suma wartości system reference voltage zgadzala się z total pressure adjustment param.
|
|
|