To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Hyde Park - Ciekawy Artykuł w interii;)
Arbiter - Śro 20 Lip, 2011
Myślę, że agregat pracując na pusto nie zużywa dużo paliwa. Przechodzi prawdopodobnie w pracę na małym wychyleniu przepustnicy i spala mało tzn tak jak samochod na postoju
JerzyZ - Śro 20 Lip, 2011
Co prawda nie z Interii, ale na ten sam temat:
http://www.gizmag.com/vol...xtenders/19203/
ewentualnie "po polskiemu":
http://translate.googleus...4TkO0s3bY6yNW8w
Anonymous - Czw 21 Lip, 2011
A mnie się wydaje, że Zbyszek wpadł w sidła lobby paliwowego i w zamian za użyczenie agregatu musi go chwalić Jeszcze nie tak dawno ganił wszelkie opisy i kombinacje ze spalinówkami, bo smrodzą i szkodzą, a teraz sam wozi śmiedzidełko za swoim autem
Ogólnie, co racja, to racja. Samochody elektryczne, na razie, można między bajki włożyć i EV to na dziś, tylko rowery i im podobne są trendy
Robsonik20 - Czw 21 Lip, 2011
Może jakby Pan Zbyszek jechał swoją toyotą z mobilną przyczepką to zasięg wydłużyłby się do 1500km na jednym ładowaniu. Wtedy średnie spalanie wyszłoby 3l na 100km;)
bartek - Czw 21 Lip, 2011
Tak czytam o tym agregacie i czytam... i przypomina mi się mój pomysł który kiedyś podsunąłem Panu Zbyszkowi.
Chodzi o to że trzeba przerobić samochód tylnonapędowy (BMW, Mercedes) w taki sposób że:
- Montujemy mocny niskoobrotowy silnik z przekładnią, bezpośrednio na wale niepędowym biegnącym od skrzyni biegów do tylnego mostu.
- wkładamy do bagażnika kilka akumulatorów (nie musi ich być dużo, wystarczy żeby u targały 40-50 km)
- Nie wywalamy silnika spalinowego po to żeby zaoszczędzić na przeróbkach i nie usuwać wyposażenia fabrycznego: klima, wspomagania itp.
Jazda takim cudeńkiem polegała by na tym że odpalamy silnik spalinowy i zostawiamy go na biegu jałowym (dobrze wyregulowany silnik spali 1-2 litrów na godzinę pracy)
Odpalony silnik zasili instrumenty pokładowe (światła, wspomagania, klimy itp.)
A jazda samochodem już na silniku elektrycznym.
Banalnie proste a i bardziej oszczędne niż jazda na samym paliwie.
No i odchodzi kwestia "a jak nam prądu braknie" bo wtedy wrzucamy bieg, dodajemy gazu i śmigamy na chatę naładować akuski.
toft - Czw 21 Lip, 2011
Jakim cudem bardziej oszczędne?
Zbyszek Kopeć - Czw 21 Lip, 2011
Przecież cały czas piszę o celu badania jazdy z agregatem w mobilnej przyczepie.
Taka mobilna przyczepa jest już dawno optentowana (wpisy na moich stronach), ale do realizacji np. w wypożyczalniach, albo do produkcji takich, trzeba wszystko dobrać optymalnie znając potrzebne warunki i parametry, omijając prostowniki.
Najważniejszy problem, który już dawno się pojawił, to takie skonstruowanie całości, żeby znikły problemy chłodzeniowe elementów na mobilnej przyczepie - teraz jest: im szybsza jazda tym większy problem.
A tak przy okazji; jadąc zaraz za TIRem zużywamy dużo mniej energii i czy tę energię kradniemy z TIRa, czy powinniśmy mu płacić za efekt holowniczy, albo czy to jest FreeEnergy ?
bartek - Czw 21 Lip, 2011
A no takim że jeżdżąc ze średnią prędkością 50 km/h silnik spali na setkę 1,5-3 l paliwa (diesel mniej) to daje 8-15 zł do tego prąd na 100 km to jakieś 8 zł uwzględniając zużycie akumulatorów, co daje ~ 20 zł za 100 km. Oczywiście takie rozwiązanie jest dobre na miasto gdzie spalanie takich większych aut dochodzi do 8-12 litrów na 100 czyli jakieś 40-60 zł za 100 km.
Można powiedzieć że takie najnowsze spalinówki palą 4l/100km ale to są malutkie auta i to spalanie jest podane przy jednostajnej jeździe po trasie.
To jest tylko teoria, a bardzie taki mój pomysł którego niestety nie mogę przetestować ze względów finansowych
Cytat: | A tak przy okazji; jadąc zaraz za TIRem zużywamy dużo mniej energii i czy tę energię kradniemy z TIRa, czy powinniśmy mu płacić za efekt holowniczy, albo czy to jest FreeEnergy ? |
Prawda!!! Ostatnio w Pogromcach Mitów oglądałem jak testowali ten mit i to jest prawda. Zużycie paliwa przy dystansie do tira ok 20-15 metrów spada o ok 30%, przy 5 metrach nawet 40%. Spowodowane jest to tym że za tirem tworzy się strefa niskiego ciśnienia i zmniejszą się opór aerodynamiczny
Nawet jadąc 40 metrów od tira zużycie zmniejsza się o 10-15%
toft - Czw 21 Lip, 2011
Bartek policz sobie sprawnosci takiego rozwiązania:)
bartek - Czw 21 Lip, 2011
Kurde no, z moich obliczeń wychodzi że się opłaci. Chyba że się mylę i gdzieś popełniam błąd w obliczeniach (jakaś zmienna mi uciekła ) no to był bym wdzięczny jak by mnie ktoś uświadomił.
r2d2 - Czw 21 Lip, 2011
bartek napisał/a: | Chodzi o to że trzeba przerobić samochód tylnonapędowy (BMW, Mercedes) w taki sposób że:
- Montujemy mocny niskoobrotowy silnik z przekładnią, bezpośrednio na wale niepędowym biegnącym od skrzyni biegów do tylnego mostu.
- wkładamy do bagażnika kilka akumulatorów (nie musi ich być dużo, wystarczy żeby u targały 40-50 km)
- Nie wywalamy silnika spalinowego po to żeby zaoszczędzić na przeróbkach i nie usuwać wyposażenia fabrycznego: klima, wspomagania itp. | A czym to się różni od typowej hybrydy równoległej? Chyba tylko stratami na przekładni z silnika el. której i tak nie ma szans zamontować bezpośrednio na wale napędowym z powodu zbyt dużej średnicy zębatki czy koła pasowego, które obniży prześwit prawie do zera
Pozdro.
Arbiter - Czw 21 Lip, 2011
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
Taka mobilna przyczepa jest już dawno optentowana (wpisy na moich stronach), ale do realizacji np. w wypożyczalniach, albo do produkcji takich, trzeba wszystko dobrać optymalnie znając potrzebne warunki i parametry, omijając prostowniki.
Najważniejszy problem, który już dawno się pojawił, to takie skonstruowanie całości, żeby znikły problemy chłodzeniowe elementów na mobilnej przyczepie |
Myślę, że największy problem byłby taki, że nikt nie bedzie potrzebował takiej przyczepy
Cytat: |
A tak przy okazji; jadąc zaraz za TIRem zużywamy dużo mniej energii i czy tę energię kradniemy z TIRa, czy powinniśmy mu płacić za efekt holowniczy, albo czy to jest FreeEnergy ? |
Nie kradniemy, bo tir przez nas jej więcej nie zużywa. Wykorzystujemy rozrzedzone powietrze i do tego napędzone. Też się tulneluję np rowerem lub jadąc skuterem w trasę. Zużycie paliwa przy 90 kmh to około 2,2l/100
Zbyszek Kopeć - Czw 21 Lip, 2011
Czyli za TIRem, to PerpetumMobile, czy FreeEnergy, bo musi być źródło energii (może TIR wówczas przepala) ?
Inna sprawa; jak podzielić koszty energii jadąc za dwoma TIRami (gęsiego), któremu się więcej należy ?
Ciekawy dylemat.
Arbiter - Czw 21 Lip, 2011
PerpetumMobile na pewno nie FreeEnergy też nie, bo nie zamienisz tego co jest za tirem w energię.
To coś w rodzaju ciągnącego powietrza, próżni.
A myślisz dlaczego Tiry jadą gęsiego? Właśnie dlatego aby oszczędzać paliwo. Jadą na zmianę. Pierwszy spala normalnie a drugi oszczędza. Potem zmieniają się.
Zbyszek Kopeć - Czw 21 Lip, 2011
Bo pewnie pierwszy TIR pali więcej; albo PM, FreeEnergy innej możliwości nie ma.
Wiatru nie zmienisz, a uzyskujesz z wiatraka FreeEnergy.
|
|
|