To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Sprzedam, oddam - Budowa tempomatu Bionx - w fazie testu.

Grzesiek717 - Śro 17 Lip, 2019
Temat postu: Budowa tempomatu Bionx - w fazie testu.
Witam wszystkich.
Jestem w fazie budowy tempomatu do bionxa a raczej siłomatu aby można było jeździć bez pedałowania. Aktualnie pisze program i jest już w fazie testu.
Tempomat będzie wyposażony w potencjometr którym ustawimy siłę z jaką będzie pracował silnik.
Przycisk Start
Przycisk Stop zatrzymując wspomaganie nawet jeśli potencjometr będzie na Maxa. Tak samo będzie reagował na hamulec. Dopiero wciśnięcie przycisku Start uruchomi potencjometr na tyle gazu na ile jest ustawiony.
Przycisk plus kreski
Przycisk minus kreski
Układ będzie zasilany jednym ogniwem lion 18650 oraz modułem bms z zabezpieczeniem do ładowania na USB

Aktualnie myślę nad obudową i montażem do ramy. Zastanawiam się jak zrobić pulpit jakąś naklejka na przyciski?
Czy byłby ktoś zainteresowany takim wynalazkiem?
https://youtu.be/ForPtxImT_A

opoka - Wto 23 Lip, 2019
Temat postu: Tempomat - ciekawy projekt
Cześć, jestem użytkownikiem roweru elektrycznego z chińskim sterownikiem, gdzie tempomat jest wbudowany. Czasami to bardzo przydatna rzecz. Zona jeździ Bionxem. Może zbudowałbym jej coś takiego na urodziny, pod warunkiem, że mi trochę pomożesz. Podejrzewam, że używasz Arduino nano z mcp2515. Nie wiem tylko jak realizuje się stopień wspomagania i jak odczytuje się prędkość. Ostatnio bawiłem się zmianą V max w konsoli i silniku. Można to zrobić, ale odczytywanie ramek CAN jest bardzo niestabilne. Raz zapytanie działa bezbłędnie, a po sekundzie pokazuje śmieci. Trochę się boje, że przy sterowaniu mocą silnika może to być niebezpieczne. Ciekawe jakie są twoje doświadczenia. Pozdrawiam.
pyszczak - Wto 23 Lip, 2019

Ciekawe rozwiązanie, mojej żonie też by sie spodobało ;-)
W jej rowerze nie ma manetki wiec takie cudo było by super ułatwieniem na dłuzsze trasy.

Czy planujesz udostepnić projekt do wykoniania we wlasnym zakresie czy bardziej rozwiazanie komercyjne?
Chetnie bym wziął udział w testach, jesli potrzeba pomocy przy obudownie to moge pomoc - posiadam drukarke 3d.

Grzesiek717 - Wto 23 Lip, 2019

Układ działa podobnie do manetki będzie trzymał określoną moc wspomagania. Niestety nie utrzyma prędkości gdyż obciążenie wraz ze zmianą terenu się zmienia. Ja już jestem z testów bardziej zadowolony niż z manetki gdyż ustawie na pół gazu i rower sam jedzie do póki nie nacisne hamulca.
opoka - Pią 26 Lip, 2019

Podobno manetka działa na zasadzie impulsowego dławienia napięcia do 2,5 V. Jakie to muszą być impulsy? Możesz uchylić rąbka tajemnicy?
Grzesiek717 - Sob 27 Lip, 2019

Może być dlawienie do zera aczkolwiek zrobić to na tym samym zasilaniu jest raczej nie możliwe. Mają jakieś swoje układy noname.. Ja swoje zasile ogniwem lion. Oryginalna manetka ma w sobie procesor z odpowiednim oprogramowaniem nie wiadomo co to jest.
opoka - Nie 28 Lip, 2019

Można spróbować Arduino 8 Mhz (ma mniejszy pobór prądu) , a na zasilaniu jakiś kondensator z diodą, podtrzymujący napięcie w czasie impulsu. Dalej nie wiem jednak jakie impulsy trzeba generować. Co ile msek i czy długość impulsu jest proporcjonalna do naciśnięcia manetki?
opoka - Nie 28 Lip, 2019

Można spróbować Arduino 8 Mhz (ma mniejszy pobór prądu) , a na zasilaniu jakiś kondensator z diodą, podtrzymujący napięcie w czasie impulsu. Dalej nie wiem jednak jakie impulsy trzeba generować. Co ile msek i czy długość impulsu jest proporcjonalna do naciśnięcia manetki?
Grzesiek717 - Sob 03 Sie, 2019

To jest za dużo impulsów o zmiennej charakterystyce.. Nie zdąży Ci się naładować kondensator. A samo arduino na wyjściu ma za małą moc by zewrzeć całe zasilanie do zera..
opoka - Śro 11 Wrz, 2019

Rzeczywiście próby zasilenia Arduino z wyświetlacza skończyły się fiaskiem. Napięcie jest zmienne z częstotliwością ok. 10 Hz. Nie upadajmy jednak na duchu. Adruino można spokojnie zasilić z zasilania wyświetlacza. + 5V po wpięciu się do magistrali roweru. Na magistrali CAN pojawia się odpowiedź z silnika 08 4 00 11 00 VV, gdzie VV jest aktualną prędkością roweru. Z kolei jeśli podamy do silnika ramkę 20 4 00 09 00 PP, gzie PP określa moc silnika, możemy utrzymywać stałą prędkość jazdy wykorzystując prosty skrypt wgrany do Adruino, który odczytuje VV i dopasowuje wartość PP. I tempomat jak ta lala....
Może ktoś podpowie jaką ramkę na CAN generuje manetka ?

Kordian - Śro 18 Wrz, 2019

opoka napisał/a:
Rzeczywiście próby zasilenia Arduino z wyświetlacza skończyły się fiaskiem. Napięcie jest zmienne z częstotliwością ok. 10 Hz. Nie upadajmy jednak na duchu. Adruino można spokojnie zasilić z zasilania wyświetlacza. + 5V po wpięciu się do magistrali roweru. Na magistrali CAN pojawia się odpowiedź z silnika 08 4 00 11 00 VV, gdzie VV jest aktualną prędkością roweru. Z kolei jeśli podamy do silnika ramkę 20 4 00 09 00 PP, gzie PP określa moc silnika, możemy utrzymywać stałą prędkość jazdy wykorzystując prosty skrypt wgrany do Adruino, który odczytuje VV i dopasowuje wartość PP. I tempomat jak ta lala....
Może ktoś podpowie jaką ramkę na CAN generuje manetka ?


Manetka nie generuje ramek CAN (za wyjątkiem najnowszej RC3) bo to prosty układ podłączany do konsoli G2.
Konsola, m.in G2 jest urządzeniem MASTER i to ona inicjuje i nadzoruje cały proces w pętli komunikatów CAN i stąd są wysyłane polecenia do silnika.
Jakiś czas temu udało mi się uruchomić silnik bez LCD.
http://pic.media.com.pl/k...nie_silnika.m4v
Miło to wspominam co zresztą słychać :)

Myślę że niewielkim kosztem udało by się stworzyć układ symulujący zarówno baterię jak i LCD i wykorzystać sam silnik od BIONXA.

Co do wysłania ramek CAN do silnika z aktualną zadaną prędkością to nie wiem czy to przejdzie bo trzeba by zdublować ramki rejestru prędkości silnika CAN ale to oznacza że zarówno LCD by wysłało te ramki na podstawie danych z tensometru jak również nasz układ i byśmy mieli niejednoznaczność.
Można by LCD wprowadzić w tryb CAN i wtedy samemu decydować o wszystkim ale to tylko moim zdaniem w celach testowych bo podsystem jest na tyle dopracowany że warty zaufania w przeciwieństwie do własnej implementacji, które nie będą miały obsługi wyjatków mających wpływ na bezpieczeństwo.
np. reakcji na zabepieczenie temperaturowe BMSa.
http://pic.media.com.pl/k...etu-baterii.m4v

opoka - Sob 21 Wrz, 2019

Cześć, Dzięki za zainteresowanie i pomoc. Okazuje się, że manetka generuje ramki 20 4 00 0A 00 PP na magistrali, ale one są emitowane równolegle z ramkami 20 4 00 09 00 PP. Tak naprawdę nie wiem co one wnoszą do sterowania, ponieważ wydaje się, że to te drugie sterują mocą silnika. Po zakręceniu kołem z własnego sterownika też ucieszyłem się podobnie jak i ty. Chciałbym móc sterować mocą silnika na działającym systemie tj. bez przełączania konsoli w tryb CAN. Wtedy wszystkie funkcje systemu będą aktywne. Zobaczymy co przyniosą dalsze eksperymenty. Pozdrawiam.
opoka - Sob 21 Wrz, 2019

Sama manetka generuje dławienie napięcia od 5 V do 0V z częstotliwością 35 razy na sekundę. W stanie jałowym jest to cykl: 4 dławienia, 1 przerwa, 5 dławień, 1 przerwa. Przy pełnym naciśnięciu manetki nie ma wcale dławień do 0V, a jedynie obniżenia napięcia z 5V do 4,5V. Widać to na załączonym wykresie. Stany przejściowe to zmniejszona liczba dławień napięcia w stosunku do stanu jałowego. https://megawrzuta.pl/download/4f6d3aba9d1b733a7204d62ca9e37f10.html
Grzesiek717 - Sob 21 Wrz, 2019

Ja właśnie Zbudowałem coś działającego. Niestety zasilanie musiało być osobne. Jeśli jest ktoś zainteresowany mam jeszcze jedną sztukę.
https://youtu.be/eWbLn_NASbE

Grzesiek717 - Sob 21 Wrz, 2019

Kordian napisał/a:
opoka napisał/a:
Rzeczywiście próby zasilenia Arduino z wyświetlacza skończyły się fiaskiem. Napięcie jest zmienne z częstotliwością ok. 10 Hz. Nie upadajmy jednak na duchu. Adruino można spokojnie zasilić z zasilania wyświetlacza. + 5V po wpięciu się do magistrali roweru. Na magistrali CAN pojawia się odpowiedź z silnika 08 4 00 11 00 VV, gdzie VV jest aktualną prędkością roweru. Z kolei jeśli podamy do silnika ramkę 20 4 00 09 00 PP, gzie PP określa moc silnika, możemy utrzymywać stałą prędkość jazdy wykorzystując prosty skrypt wgrany do Adruino, który odczytuje VV i dopasowuje wartość PP. I tempomat jak ta lala....
Może ktoś podpowie jaką ramkę na CAN generuje manetka ?


Manetka nie generuje ramek CAN (za wyjątkiem najnowszej RC3) bo to prosty układ podłączany do konsoli G2.
Konsola, m.in G2 jest urządzeniem MASTER i to ona inicjuje i nadzoruje cały proces w pętli komunikatów CAN i stąd są wysyłane polecenia do silnika.
Jakiś czas temu udało mi się uruchomić silnik bez LCD.
http://pic.media.com.pl/k...nie_silnika.m4v
Miło to wspominam co zresztą słychać :)


Myślę że niewielkim kosztem udało by się stworzyć układ symulujący zarówno baterię jak i LCD i wykorzystać sam silnik od BIONXA.

Co do wysłania ramek CAN do silnika z aktualną zadaną prędkością to nie wiem czy to przejdzie bo trzeba by zdublować ramki rejestru prędkości silnika CAN ale to oznacza że zarówno LCD by wysłało te ramki na podstawie danych z tensometru jak również nasz układ i byśmy mieli niejednoznaczność.
Można by LCD wprowadzić w tryb CAN i wtedy samemu decydować o wszystkim ale to tylko moim zdaniem w celach testowych bo podsystem jest na tyle dopracowany że warty zaufania w przeciwieństwie do własnej implementacji, które nie będą miały obsługi wyjatków mających wpływ na bezpieczeństwo.
np. reakcji na zabepieczenie temperaturowe BMSa.
http://pic.media.com.pl/k...etu-baterii.m4v


Jak bez LCD jak konsola jest cały czas aktywna w trybie programowania. Odłącz konsole całkowicie i wtedy się podłącz. Jeżeli to będzie działać to wtedy można mówić o jakimś sukcesie. Uruchomienie silnika można normalnie zainicjować przez cmd na podłączonym interfejsie.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group