ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Balanser przeładowuje cele/źle balansuje - naprawa problemu
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 20 Cze, 2013   Balanser przeładowuje cele/źle balansuje - naprawa problemu

Z kącika dobrych rad :)
Tak jak w temacie - opis sposobu 'naprawy' balansera dowolnej ładowarki. Ja posłużę się przykładowym modelem Turnigy Accucell8. Rzeczona ładowaczka przeładowuje celę 6 i 7 aż o 0.09V. Tzn pokazuje 4.20, lecz realnie na celi dobija do 4.29V.

Są 4 sposoby naprawy tej i podobnych sytuacji w dowolnych ładowarkach.

1. Programowa - kalibracja

Każda ładowarka ma ukryte menu kalibracji. Jeśli mamy szczęście - można także skalibrować napięcie na poszczególnych celach. Czy ładowarka ma, lub nie ma tego konkretnego menu - należy poszukać po sieci. Zazwyczaj menu uruchamia się poprzez naciśnięcie i przytrzymanie 2 przycisków podczas włączenia ładowarki do zasilania. Niestety akurat ładowarka Accucell8 nie umożliwia programowej korekcji napięć balansera zatem przechodzimy do następnego punktu.

2. Sprzętowa - kalibracja.
Jeśli mamy szczęście - po otworzeniu ładowarki w sekcji blisko gniazda balancera możemy zauważyć potencjometry do regulacji napięcia cel. Kalibracja jest banalnie prosta. Uruchamiamy Balansowanie prądem 0.1A, następnie klikamy na napięcia poszczególnych cel i poklei porównujemy to co na LCD z tym, co nam pokazuje DOBRY MULTIMETR. Jeśli są rozbieżności - regulujemy na odpowiednim potencjometrze aby wskazania zgadzały się z rzeczywistością. Niestety Accucell8 ich nie posiada. Przechodzimy do punktu kolejnego.

3. Sprzętowa - wymiana rezystorów.
Rozbieżności w tym co ładowarka pokazuje, a rzeczywistym napięciem spowodowane są różnicami i tolerancją między elementami służącymi do budowy ładowarki. Rezystory w module balansera nie są wszystkie jednakowe. Wymiana ich na takie o lepszej dokładności spowoduje zmniejszenie błędu pomiaru i usunie problem przeładowywania cel.
Każda ładowarka jest zbudowana nieomal w ten sam sposób, więc na przykładzie wnętrza ładowaczki Imax b8 łatwo zauważyć jakie rezystory wymagają wymiany. Identyczna sytuacja jest z innymi modelami - należy wymienić te same bo moduł balancera będzie prawie taki sam.
Musisz zakupić rezystory SMD 0.1% 0805 o wartości takiej, jakie są w twojej ładowaczce. Po ich wymianie - wskazania powinny się zgadzać

Takie rezystory są jednak trudno osiągalne, dlatego użyjemy sposobu kolejnego.

4. Sprzętowa - dodanie potencjometru kalibracyjnego.
Najprostsza metoda. Identyfikujemy kanały, które fałszują pomiar. W naszym przypadku jest to 6 i 7. Następnie przy pomocy miernika sprawdzamy, do jakiej nogi układu LM324 podłączony jest konkretny kanał balancera. W naszym przypadku pomiar wykazuje, że oba kanały podłączone są do tego samego scalak we wskazanych miejscach. Kanał 7 (zielony) oraz kanał 6 (zółty) wchodzą do scalaka w oznaczonych miejscach (łatwo to "wypikać" miernikiem). I teraz - do każdej z tych nóg zamontowany jest rezystor - oznaczone są czerwoną obwódką.

Odlutowujemy go i lutujemy PIONOWO do jednego z pól, do których był wcześniej zalutowany. Czyli jedno pole (np bliżej scalaka) jest puste, a na drogim rezystor stoi pionowo. Teraz bierzemy potencjometr wieloobrotowy precyzyjny, taki jak ten:

Potrzebujemy taki 10k-100k
i lutujemy go szeregowo do rezystora, czyli jedna noga do pustego pola bliżej scalaka, a druga noga do końcówki stojącego rezystora (dobrze jest nie lutować potencjometru bezpośrednio do rezystora, ale zalutować go na przewodzie - nie uszkodzisz go wtedy ani nie wyłamiesz)


Wszystkie ładowaczki zbudowane są w ten sam sposób, więc powyższe rady są uniwersalne dla każdego sprzętu :mrgreen:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 06 Lip, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 04 Lip, 2013   

Chyba napiszę Tobie priva z prośbą o pomoc:)? Natomiast podepnę pod wypowiedż kwestię zasilaczy. Stestowałem obecnie moją zasiłke xboxa z ładowarką prawie 400W. Niestety zasilacz mimo że nominał 203W umarł już przy konfigu 16Vx11A... Oczywiście nie znam sprawności przetwornicy napięcia w ładowarce ale jednak... Osobny temat krosowanie takich zasilaczy:)? szereg da radę?:)
No ale to założymy, to poczytamy: Pozdro i dzieki za ten topic. Fajno jak się forum rozwija:).
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 06 Lip, 2013   

Problem:
- Ładowarka balansuje BARDZO długo lub wiecznie.
- Ładowarka kończy balansowanie przy 4.22V (lub więcej) dla wszystkich cel.

Ostatnio miałem do oglądnięcia ładowarkę iMAX b8+ z defektem polegającym na kończeniu balansowania wszystkich cel na ~4.25V :shock: ,a o dziwo wskazania były poprawne i zgodne z rzeczywistością. Skutkowało to bardzo długim lub wręcz wiecznym balansowaniem. Problem pojawił się 'z dnia na dzień' podczas ładowania aku Turnigy 8s2p (2x2x4s)
Okazało się, że ta ładowarka (jak i inne) z biegiem czasu ulega tzw wygrzaniu - szczególnie jeśli pracuje na granicy swoich parametrów. Skutkuje to powolnym rozjazdem pomiaru napięcia na głównej linii zasilania. Jeśli zostanie przekroczona jakaś graniczna wartość rozjazdu (dla wspomnianej ładowarki było to aż 0.08V) zaczyna balansować wiecznie lub bardzo długo.

Naprawa (dotyczy każdej ładowarki, nie tylko tej B8+):
1. Podłącz do ładowarki pakiet miedzy 3s, a 5s (nie podłączaj złącza balansera).
2. Naciśnij i przytrzymaj 2 i 4 przycisk na ładowarce i włącz ją do zasilania. Trzymaj przyciski aż pojawi się menu kalibracji.
3. Użyj DOBREGO MIERNIKA, który podaje napięcie z dokładnością co najmniej 0.01V i porównaj napięcie między akumulatorem, a wskazaniem ładowarki. Skoryguj wszelkie różnice, aby ładowarka wskazywała poprawnie.
4. Zapisz ustawienia naciskając 4 przycisk.


Przykładowa kalibracja ładowarki Accucell8.

Wskazówki:
- tanie ładowarki (za mniej niż 25$, Imax b6, Eco6 i inne ) mogą zezwalać tylko na jednorazową kalibrację. Zatem jeśli nie masz kłopotów z ładowaniem - nie kalibruj i zostaw sobie "szansę" na czas, gdy będzie ona potrzebna. Jednak można wejść do menu i zobaczyć czy jest rozjazd. Liczy się fakt zapisania ustawień 4 przyciskiem. To on wyłącza to menu i uniemożliwia dostęp do niego w przyszłości, a nie fakt uruchomienia tego menu i zobaczenia wskazań.
- droższe ładowarki (za więcej niż 25$, np Accucell8) umożliwiają kalibrację wiele razy. Wtedy warto to zrobić od razu po zakupie oraz co jakiś czas przez całe użytkowanie sprzętu. Optymalizuje to proces ładowania.

W sumie tyle :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Czw 18 Lip, 2013   

baterię Lifepo4 36V 10Ah ładuję 2 Imaxami B6.
Bateria do ładowania jest fizycznie rozdzielana na 2 pakiety ładowane prądem 2A.
Po kilku godzinach ładowania ładowarki w zasadzie rozłączają się w tej samej sekundzie i pokazują taką sama ilość władowanej energii.
Czy te ładowarki mają rozbieżności na jakiejś konkretnej celi tzn. że w każdym pakiecie 6s niezależnie od kolejności podpięcia ładowarek zawsze ogniwo np. nr 4 dostaje w d... ?

ładowarki.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 749 raz(y) 109,95 KB

_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 18 Lip, 2013   

wiciu_r napisał/a:
..
Po kilku godzinach ładowania ładowarki w zasadzie rozłączają się w tej samej sekundzie i pokazują taką sama ilość władowanej energii.

Sprawdz definicje JAKI maja ustawiony CZAS MAX. Prawdopodobnie jednakowo dlugi np. 180 min. Czyli nawet jesli pakiety nie sa naładowane na 4,2 V to następuje rozłączenie z powodu upływu czasu . Zresztą taki komunikat powinien sie pojawić na wyswietlaczu.
Innym włączonym ograniczeniem moze byc ustawiona ilość energii .
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Czw 18 Lip, 2013   

Ładowarki mają max czas 2 h i to się zgadza bo w tym czasie obie zapodadzą 4Ah, ale że bateria ma 10Ah to ponownie załączam ładowanie i wówczas obie doładowują np. 1750mAh lub 3800mAh. Chodzi mi o to że obie w pracy są identyczne. Pytanie czy obie mają też tę samą wadę konstrukcyjną i przeładowują ciągle te samo ogniwo w pakiecie.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 18 Lip, 2013   

Podłącz ładowarkę do innej baterii. Możesz taką zrobić z 6x 18650 i lutownicy w 10 min
Jeśli sytuacja się powtórzy - w co ciężko uwierzyć - ładowarki mają ten sam defekt (możliwe , że są z tej samej partii)
Jeśli naładują prawidłowo to wina twoich baterii, przewodów podłączeniowych, jakichś innych niewiadomych technicznych. Trzeba będzie diagnozować.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 18 Lip, 2013   

tas napisał/a:
Podłącz ładowarkę do innej baterii. Możesz taką zrobić z 6x 18650 i lutownicy w 10 min
...

Lub podłacz 2,3,4,5,6 z I-szej i 1 z II-giej baterii. Wtedy sprawdzisz czy to CZWARTY SEGMENT jest zle ladowany (czyli 5 - I) czy przypadkiem jest problem w tym samym segmencie baterii
lub jakosci połaczeń.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Czw 18 Lip, 2013   

OK, ale pobawię się tym za 2 tygodnie bo właśnie się pakuję na wakacje :neutral:
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
Marek_S 
początkujący


Dołączył: 31 Maj 2017
Posty: 42
Skąd: Katowice
Wysłany: Śro 31 Maj, 2017   

Witam
Właśnie czytam temat i mam identyczną ładowarkę która ma problemy z rozpoznaniem ogniw 1S i 2S , mogę wejść w menu kalibracji ale mogę to zrobić tylko raz. Widze złącze programatora ładowarki (atmega ) Ma ktoś wsad ?
A przed chwilą poleciał tranzystor sterujący przetwornicą , ma takie odbicia :mrgreen: chyba jest coś nie tak z nią.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group