ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
lipo vs liion roznica
Autor Wiadomość
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Czw 14 Kwi, 2016   

Kilka lat temu jak jeszcze użytkowałem pierwszy model Samsunga Galaxy po jakichś 2,5 roku nagle padła mi bateria . Zawsze trzymała świetnie rozładowywana praktycznie do "pusta" i zawsze ładowana do pełna . I nagle koniec . Postanowiłem rozebrać to ogniwo (samsung 1500mAh było na nim napisane). Po odpakowaniu okazało się że jest padnięta elektronika aku . Podpiąłem modelarską ładowarkę i prądem 0,5C naładowałem do pełna a potem prądem 1C rozładowałem do 2,8V . Pomiar wykazał 1513mAh a przy rozładowaniu do 2,5V 1551mAh. Co ciekawe aku po "odpakowaniu" pokazało swoje nowe oblicze czyli napis SONY :)Jakby co mam całą fotorelację z rozbiórki ogniwa :)
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 15 Kwi, 2016   

Kiedys ktos tu wrzucil na forum fajny artykul opisujacy roznice.
Troche dziwi mnie to ze tyle tu ludzi rozroznia baterie litowe tylko na li-ion i lipo (ewentualnie jeszcze na life). Tych rodzaii sa dziesiatki o roznych chemiach i wlasciwosciach. Lipo a li-ion roznia sie tylko i wylacznie elektrolitem gdzie w jednych jest plynny a w drugich zelowaty. Ma to naprawde maly wplyw na parametry ogniwa. Wieksza roznice daje sama chemia i czystosc oraz grubosc membrany izolujacej. Sa li-ion wysokopradowe jak i lipo niskopradowe. Jednak na forum uzywajac terminu lipo kazdy od razu ma na mysli baterie modelarskie typu Turnigy ktore maja bardzo mala opornosc wewnetrzna i nic poza tym. Najgorszym szkodnikiem dla zywotnosci baterii litowych sa 2 czynniki. Stan naladowania przy przechowywaniu oraz temperatura. Ot cala tajemnica :P
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 15 Kwi, 2016   

Bo producenci ukrywają te informacje. Trzeba być niezłym detektywem, żeby dojść jaka chemia kryje się w środku baterii.
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

ktoś pisał że liiony są bezpieczne ?
to zonaczcie jaka energia drzemie w takich małych ogniwach

https://www.youtube.com/watch?v=P8FKg5cMxEI
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

eeee liion lionowi nie równy :P To za grosz nie przypomina popularnego 18650 :P i z premedytacją uszkodzone.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

Może się mylę, ale moim zdaniem to jest Li-Po.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

Zaraz sobie włożę rower do prasy żeby zobaczyć ile mam w nim energii zmagazynowane.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

Analogicznie proponuję wrzucić zapałkę do baku z benzyną:P
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 16 Maj, 2016   

bartek24, Po co patrzyć, można to oszacować. :) Zakładając, że bateria ma 2500mAh, to to jest ok 9Wh. Tyle energii wystarcza do zagotowania 100g wady w idealnie izolującym naczyniu, czyli podniesie temp. 100g wody o 80 C. Taka bateria ma ok 50g i ostrożnie szacując 4 razy mniejszą pojemność cieplną, więc szybkie wydzielenie energii mogło by podnieść jej temperaturę o ok 640 stopni. A jaką temperaturą osiągnie faktycznie, zależy od tego jak szybko przebiegnie reakcja i jak szybko tą energię odda do otoczenia. Krótko mówiąc nie ma się co dziwić filmowi. :)

A jak ktoś mówi, że liiony są bezpieczne, to zapewne ma na myśli tylko to, że są bezpieczniejsze niż lipo. :)
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 17 Lip, 2017   

Czy ogniwa lipo mozna ladowac ladowarka do liion?
 
 
Tomek 
brygadzista



Pomógł: 9 razy
Wiek: 27
Dołączył: 06 Lut 2016
Posty: 268
Skąd: Bralin
Wysłany: Pon 17 Lip, 2017   

bartek24m napisał/a:
Czy ogniwa lipo mozna ladowac ladowarka do liion?

Można, ładuje się je w ten sam sposób. Niektóre ładowarki mogą być jedynie dedykowane do Lipo ze względu na większe prądy, które lipo lepiej znoszą. Pooglądaj na aukcjach ładowarki do litowych aku to wszędzie znajdziesz, że jednako do li-ion i lipo.
_________________
Jeżdzę na RAGE http://forum.arbiter.pl/v...p?p=83403#83403
 
 
smekes 
młodzik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Wrz 2016
Posty: 85
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 17 Lip, 2017   

qaz33 napisał/a:
Kiedys ktos tu wrzucil na forum fajny artykul opisujacy roznice.....Najgorszym szkodnikiem dla zywotnosci baterii litowych sa 2 czynniki. Stan naladowania przy przechowywaniu oraz temperatura....

Jak wygląda to konkretniej? mimo, że mam wiele lat doświadczenia z lipo, to jakoś nie do końca jestem pewny co dokładniej jest szkodliwe bardziej, co mniej.
Przeładowanie statystycznego ogniwa do 4,25V - odczuwałem, że ogniowo z 5% traci.
Przeładowanie statystycznego ogniwa do 4,30V - być może z 10%
Rozładowanie do około 3,40V - z ogniwa zostaje z 75% jego fabrycznych właściwości
Rozładowanie do około 2,90V - z ogniwa zostaje z 60% jego fabrycznych właściwości

Kilka razy mi sie zdarzyło przeładować lipo np było z 4,35V - odrazu sie wystraszyłem jak zobaczyłem, myślałem, że może zaraz sie zacznie jakaś reakcja niebezpieczna.
Jestem ciekawy doświadczeń innych w sensie konkretów.
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Pon 17 Lip, 2017   

Dla LiPo 4.3V nie jest niebezpieczne... po prostu skraca się żywotność i nic więcej. Ogniowm szkodzi temperatura a z odpowednim chłodzeniem można wszystko :razz:
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 18 Lip, 2017   

Niektore chemie mozna ladowac do 4.3V ale w wiekszosci faktycznie straca na pojemnosci. Rozladowanie baterii litowych do 3.0V uwaza sie za bezpieczne. W sumie czy li-ion czy lipo to nie ma znaczenia. Roznia sie przeciez tylko ksztaltem, powierzchnia i rodzajem elektrolitu przez co lipo maja mniejsze Rw - (moga zniesc wiecej pradu i maja mniejsze sagi). Reszta wlasciwosci to jedno i to samo. Wkoncu lipo to tylko potoczna nazwa baterii li-ion rozrozniajaca ich ksztalt a na papierach i tak jest to li-ion
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Lip, 2017   

smekes napisał/a:

Rozładowanie do około 3,40V - z ogniwa zostaje z 75% jego fabrycznych właściwości
Rozładowanie do około 2,90V - z ogniwa zostaje z 60% jego fabrycznych właściwości

Skąd taka informacja ?
Chyba że piszesz o niemal stałym, systematycznym rozładowaniu z nominalnym prądem i towarzyszącej temu dużej temperaturze. Wtedy po 'n' cyklach zostanie tyle pojemności.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group