ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbumZlot EV 6-7 maja 2017
Batteryguru baterie do rowerĂłw elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Termistor NTC - wyznaczenie charakterystyki
Autor Wiadomość
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 40
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 406
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   Termistor NTC - wyznaczenie charakterystyki

Panowie, zauważyłem że wielu z Was ma problem z wyznaczeniem charakterystyki nieznanego termistora NTC. Niektórzy z Was piszą że "potrzebny jest termistor NTC 10K o liniowej charakterystyce" - co uważam za błąd, bo nie ma czegoś takiego. Każdy termistor ma silnie nieliniową charakterystykę a jeśli jest nieznany jest już problem.
Ja również ostatnio ten temat rozważałem i znalazłem sposób na wyznaczenie takiej charakterystyki. Wg tego kalkulatora w prosty sposób można to zrobić http://www.giangrandi.ch/...c/ntcparam.html
W miejscu T1=25 należy podać jaką ma termistor przy temp. 25st.C oraz przy T2 trzeba zamienić 50st.C na 100st.C . Więc przy T2=100st.C należy podać rezystancję. Po wprowadzeniu tych danych klikamy - wyznacz charakterystykę i już znamy charakterystykę nieznanego NTC.
Do poprawnego wyznaczenia charakterystyki trzeba mieć dokładny termometr z możliwie małą bezwładnością temperaturową.
Ja wyznaczyłem tą metodą charakterystykę dla dwóch nieznanych termistorów z chińskich termometrów do których były załączone sondy NTC z nieznanymi dla kupujących te termometry sondami NTC. Trochę zabawy w wodzie i już :)
Trzeba pamiętać by podczas pomiarów nie zalewać wodą nóżek termistora, najlepiej zakleić je kaptonem. Zanużenie termistora zbyt głęboko w wodzie bez zaklejonych nóżek wprowadza błąd pomiarowy i niemożliwość precyzyjnego ustalenia charakterystyki.
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
zeeltom 
Administrator



Pomógł: 96 razy
Wiek: 60
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 7746
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

A jeśli charakterystyka jest w jednym liniowa a w drugim nieliniowa, ale od 25 do 100 stopni osiąga tą samą rezystancję? Co wtedy? ;)
_________________
Moje gniazdko: dom
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 40
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 406
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

zeeltom napisał/a:
A jeśli charakterystyka jest w jednym liniowa a w drugim nieliniowa, ale od 25 do 100 stopni osiąga tą samą rezystancję? Co wtedy? ;)


hmm, no nie wiem ;)
Myślę że ich charakterystyki nie pokryją się.
Zresztą jeśli weźmiemy pod uwagę trzy punkty pomiarowe lub wyznaczymy ich charakterystykę w dwóch wariantach: T25 ; T50 oraz wyznaczymy ponownie dla T25 oraz T100. Podczas późniejszego porównania bedzie można porównać Czy mamy do czynienia z liniowym lub nieliniowym.
Czy taka odpowiedź jest zadowalająca? ;)
Z Twojego pytania należało by wyciągnąć wniosek taki-jak to jest z tą nieliniowością? Albo liniowością? Czy powszechnie jeśli występują - to czy występują też liniowe?
Czy liniowość termistora odnosi się do charakterystyki prądowej czy napięciowej?

Zeeltom nie wiem co zrobiłbym gdybym Twoje pytanie przeczytał przed wyznaczeniem dwóch nieznanych termistorów NTC które wykonałem(tzn. czy bym je wykonał)
Oczywiście wcześniej zanim wykonałem wyznaczenie charakterystyki - kupiłem wszystkie dostępne termistory NTC w sklepie elektronicznym - mieli chyba z 15 rodzajów NTC dla 10Kohm. Oczywiście wszystkie spakowałem do osobnych woreczków i skrupulatnie opisałem ich oznaczenia. Później wyznaczyłem charakterystykę w tym badanym - tak jak w pierwszym poście, odszukałem właściwy z tych zakupionych i tego kupionego również sprawdziłem tą samą metodą-czy się zgadza pomiar. Pomiar T2 robiłem dla 50st.C jak i dla 100st.C. Tutaj jest istotna dokładność pomiaru-po prostu dla 100st.C wychodzi dokładniej.

Natomiast ciekawe jest to - jaką wytrzymałość temperaturową mają te elementy.
Producenci termistorów podają granice 120st.C, 130st.C to już max. A ja w "oryginalnym chińskim" termometrze mam termistor wytrzymujący 200st.C. Więc jak to jest ?
(a nasze silniki grzeją sie do 150st.C - więc czy taki termistor z temp.graniczną 120st.C podoła takiemu wyzwaniu?)
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
zeeltom 
Administrator



Pomógł: 96 razy
Wiek: 60
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 7746
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Czw 06 Lip, 2017   

Taka charakterystyka wymaga wykonania przynajmniej 3 pomiarów, na końcach i w środku, wtedy mniej więcej wiadomo, jak to działa. Dokładnie tak samo wylicza się trajektorię ruchu ciał niebieskich ;)
I inne wykresy ;)
Jeśli chcesz to zrobić w miarę dokładnie, to warto by to zmierzyć przynajmniej w zakresie 0 - 25 - 50 -75 - 100 stopni. Od lodu do wrzątku, rzecz do zrobienia w domowych warunkach ;)
_________________
Moje gniazdko: dom
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

Do wyznaczenia charakterystyki termistora NTC wystarczą 2 punkty pomiarowe albo R25 i Beta. Charakterystyka nie jest liniowa, ale jest to typowa charakterystyka NTC i dwie zmienne wystarczą.

Czy ktoś zna charakterystyką termistora wbudowanego w silnik 9C 10x6? (wyprowadzone dwa jasne przewody w wiązce). Albo rezystancje dla dwóch różnych temperatur?
 
 
Mobil 
prezes
Elektrony we krwi :)



Pomógł: 5 razy
Wiek: 22
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 650
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

Tam są pewnie same kable a nie termistor :mrgreen:
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

Jest termistor bo na zagrzanym silniku (nie wiem ile stopni) miałem 2,1kohm a po nocnym postoju mam 11,1k (temp otoczenia ~23C). Obstawiam że jest to termistor 10k ale nadal nie wiem jaki współczynnik Beta, obstawiam tylko że coś w okolicy ~3000-4000.
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 40
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 406
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

Trudne będzie określenie jaki to termistor bez wiedzy panującej temp w jego okolicy. Najlepiej byłoby go wymontować i określić typ. Jednak przy demontażu jego z wnętrza silnika może być różnie, może się rozlecieć. Lepiej już chyba zamontować tam taki jaki potrzebujemy-to chyba najprostszy zabieg.
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 04 Sie, 2017   

Tak by było najlepiej ale cała instalacja już jest i jeszcze fajniej byłoby to wykorzystać.

O ile chłodniejsza może być obudowa od samych zwojów/magnesów po ustabilizowaniu się temperatury (gorący silnik po jeździe wyłączony i odstawiony na 10-20 minut). Będzie to różnica kilku stopni czy bardziej kilkunastu?
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 40
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 406
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pią 04 Sie, 2017   

esati napisał/a:
Będzie to różnica kilku stopni czy bardziej kilkunastu?

Ciężko to określić. Dokładność pomiaru w tym przypadku może wynosić kilkanaście do nawet kilkudziesięciu stopniC. Wszystko zależy od temp.zewnętrznej.
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 10 Sie, 2017   

Niestety ale producent sam nie wie jakie montuje termistory - Tas otrzymał tylko informacje że jest to ntc 10k.

Oporność dla 25,0C to 10k
Oporność dla 22,3C +/- 0,2C to 11,4k

Z tego wynika że stała Beta (B25/100) to 4275 +/- 300, więc w tym przedziale to może być jeden z termistorów: 3950 3977 4000 4090 4150 4190 4200 4250 4300 4350 4370 4450 4570 - pogrubiłem te najbardziej popularne.

Przy takiej dokładności błąd rośnie gdy temperatura rośnie:
2000 ohm na czujniku to 63C +/- 3C
1000 ohm na czujniku to 81,5C +/- 4C
300 ohm na czujniku to 122C +/- 9C
150 ohm na czujniku to 147,5C +/- 12C

w sumie to tragedii nie ma i do zabezpieczenia (ogranicznik mocy/wyłącznik) wystarczy, a będę miał czas i warunki to wyskaluje to dokładniej.

Jest tylko mała uwaga że w innym silniku tego samego typu może siedzieć inny czujnik, skoro chińczyk sam nie wie co montuje
 
 
Mobil 
prezes
Elektrony we krwi :)



Pomógł: 5 razy
Wiek: 22
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 650
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw 10 Sie, 2017   

Tak czy inaczej cały czas trzeba żonglować tymi termistorami. Jeden watomierz wymaga KTY, drugi LM35 a inne znowu NTC10k. Najprościej to chyba wymienić na odpowiedni i po problemie, na TME taki NTC10k b3380 to koszt 1.8zł chyba :razz:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Archiwum zlotów EV w Żyrardowie
Zanim coś kupisz, albo zlecisz innym przeczytaj!