ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbumZlot EV 6-7 maja 2017
Batteryguru baterie do rowerĂłw elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Rezonans ramy przy danej prędkości podczas przyspieszania
Autor Wiadomość
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

Akurat w moim przypadku jestem w 99% pewien że to rama, ponieważ wibracje przy tej prędkości da się wyczuć na korbie jak i na samej ramie po przyłożeniu reki do głównej rury. Wiadomo że przy zmianie sterownika na FOC te drgania będą dużo mniejsze albo w ogóle nie wyczuwalne i pewnie wynika to z większej kultury pracy silnika na takim sterowniku. Jednak muszę sobie radzić z tym co mam.

U mnie też nie ma wibracji jak koło się kręci bez obciążenia, ale to wynika z tego że sam silnik musi być obciążony (kręcenie kołem w powietrzu to jest minimalny prąd).

Jak delikatnie przyspieszam to wibracje są mniejsze przy przejściu przez ten próg prędkości (~27kmh), a jak mocno przyspieszam są większe, więc ewidentnie zależy to od obciążenia.

Każdy element ma swoją częstotliwość rezonansową - tak się niefortunnie składa (moim zdaniem) że częstotliwość rezonansowa ramy pokrywa się z częstotliwością pracy silnika pod obciążeniem (kiedy amplituda jest wysoka) dla danej prędkości.. Rury ramy można by przyrównać do strun - bardzo grubych i wewnątrz pustych ale jednak strun - a każda struna drga i potrafi wydawać przy tym dźwięki w zakresie słyszalnym. Mogłyby to być też szprychy ale są tak naciągnięte i zaplecione w taki sposób że naciskają na siebie i moim zdaniem w moim przypadku będzie to kwestia ramy.

Jak tylko dowiem się jaką techniczną nazwę ma taka gęsta pianka wygłuszająca to rozbieram support i sztyce i będę eksperymentował.
 
 
Wojtas82 
brygadzista



Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 298
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 05 Sie, 2017   

Dziś obserwowałem ten efekt i to na bank rama a nie szprychy. Wystarczy dotknąć ramę w czasie "tramwaju". U mnie czuć wibracje i wtedy właśnie następuje ten hałas.
 
 
Mitar 
brygadzista



Wiek: 36
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 262
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 08 Sie, 2017   

Hm, ta teoria z rama demotywuje mnie do sprawdzania szprych, poczekam na wasze eksperymenty z pianką, choć bardziej traktuje to jako ciekawostka bo samemu raczej tej metody nie będę stosował.
Trzeba by dorwać kogoś kto robił z tego pracę magisterską ;)
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 10 Sie, 2017   

Pianka wpuszczona. Teraz już nie ma odwrotu... Poszło jakieś 1/4 - 1/8 opakowania i bym powiedział że chyba trochę za dużo bo sztycy nie włożę :D i dalej rośnie.. będzie trzeba poczyścić. Na szczęście nitro ją rozpuszcza.

Rozebrałem support, sztyce i amorek. Wpuszczałem od strony supportu + górna rura od strony amorka. Fabryczna końcówka od pianki jest zbyt krótka - ja ją zastąpiłem koszulkami termokurczliwymi o podobnej średnicy. A amorek i sztycę wyjąłem aby powietrze miało ujście kiedy pianka rośnie. Nie wpuściłem tylko w górną rurę/widełki tylnego trójkąta bo nie bardzo jest dojście. A szkoda bo moim zdaniem ona razem z dolną rurą/widełkami jest najważniejsza. Zobaczymy. Oby to coś dało :P
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1525
Wysłany: Pią 11 Sie, 2017   

W ojca rowrze pomogły podkładki gumowe między szprychy. A potem zaplot obręczy moto.
 
 
Elektrotonus 
Zasłużony dla zlotu EV
Łukasz R



Pomógł: 10 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 684
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

esati, jak tam zapiankowany rower, jest ciszej czy bez zmian ?
 
 
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 137
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Pykacz napisał/a:
W ojca rowrze pomogły podkładki gumowe między szprychy.

A podczas jazdy/drgań nie poprzecierały się/nie zgubił?

Zmienił na obręcz moto - podkładki nie zdały egzaminu?
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1525
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Podkładki były tylko po to by sprawdzić czy to to. Okazało się że tak . I od razu poszła zmiana z koła rowerowego 28 cali na moto 16 cali . Po takiej zmianie tatko do teraz bardzo zadowolony bo przy okazji ciszy i Nm sporo większy i kapcia od 3 lat nie złapał :) o braku serwisowania koła nie wspominając (szprychy od czasu zaplotu nawet nie dotykane a koło dalej nic nie bije) . Normalnie same plusy :)
Ostatnio zmieniony przez Pykacz Czw 17 Sie, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 521
Skąd: Rumia
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Jest odpowiednik felga+opona moto dla rowerowej 29"?
_________________
Mężczyźni są z Marsa Kobiety z Wenus >> https://www.youtube.com/watch?v=NwAAVMZewyg
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

A więc zdaję relacje z wygłuszania pianką montażową.

Na pytanie nie da się odpowiedzieć prosto tak lub nie.

Pierwsza jazda próbna, kilka przyspieszeń i byłem przekonany że jest dużo ciszej. Zrobiłem kilka km i wróciłem dokończyć składać rower z bananem na twarzy, jednak zaobserwowałem że pianka się "skurczyła", tj. np. tam gdzie idzie sztyca wszystko usiadło bardziej.

I tutaj pierwszy błąd jaki zrobiłem - standardowa pianka montażowa potrzebuje dostępu do wilgoci i powietrza. Pianka się utwardziła tylko tam gdzie miała taki dostęp (na brzegach), a wewnątrz nie i po przejażdżce (pewnie od wibracji) wszystko usiadło.

Drugi błąd to jednak ta pianka nie ma nic wspólnego z pianką z którą się spotkałem w samochodach. Ta jest praktycznie pusta i bardzo lekka, a ta samochodach (stosowana w słupach a/b) była dużo dużo gęstsza.

Jak już kilka dni pojeździłem to eksperyment uznaje za nieudany bo rezonans jak był tak jest dalej. Ale nie przekreślałbym tego pomysłu, bo gdyby zastosować gęstszą piankę do profili zamkniętych to mogłoby się to udać.

Pianka którą stosowałem:
http://www.soudal.pl/pian...448eaaea67e713d (gęstość 28kg/m3)

Jeżeli ktoś byłby chętny przeprowadzić zmodyfikowany eksperyment to zalecałbym:
- piankę dwuskładnikową (utwardzi się bez dostępu do wilgoci)
- piankę o dużej gęstości (najlepiej >100kg/m3 - tylko gdzie taką dostać)

Na szczęście da się wszystko wyczyścić po (pianka się rozpuszcza) ale jest trochę z tym zabawy (dla cierpliwych)

PS. w między czasie przetestowałem gumowe podkładki pod szprychy (wycięte z dętki) i nie zaobserwowałem żadnych zmian.
 
 
Tomas 
szef



Pomógł: 17 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1605
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Wydaje mi się że i gęstsza pianka nic nie pomoże :wink:
_________________
Jeżdżę na:
teren:POISON ATOM
miasto:CARRERA BANSHEE
 
 
tas 
Moderator


Pomógł: 140 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 5903
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

W Castoramie są pianki montażowe 2 składnikowe, ona wiąże od skalników, a nie od powietrza.
Stosuje się ją w profilach drzwi i okien aby wzmocnić blaszane profile. Jest gęsta, po związaniu podobna do styrodoru, ze 4x gęstsza niż ta w puszce oraz płynna.
_________________
Silniki, sterowniki, ładowarki, BMSy i inne- LINK - 792 304 416
Kod rabatowy: FORUM
Mój Blog: Ebike Blog (w budowie)
Tanie ogniwa: klik!
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 109
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Kojarzysz która? https://www.castorama.pl/...ryle/piany.html
 
 
tas 
Moderator


Pomógł: 140 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 5903
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Konkretnei która nie wiem bo nigdy nie zalewałem ramy :P
Taka np: https://www.castorama.pl/...l-2k-0-4-l.html choć niecałe 40km/1m3 nie brzmi imponująco

Można też stosować spienione żywice iniekcyjne, np poliestrowe, one same pęcznieją i mają wyższą gęstość.
https://www.youtube.com/watch?v=Z15j9AFFyyI
_________________
Silniki, sterowniki, ładowarki, BMSy i inne- LINK - 792 304 416
Kod rabatowy: FORUM
Mój Blog: Ebike Blog (w budowie)
Tanie ogniwa: klik!
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 24
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 377
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 18 Sie, 2017   

Używaliśmy czasem do wzmacniania rurek piany poliuretanowej. Dawała radę, tylko czy da radę czy wibracjach?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Archiwum zlotów EV w Żyrardowie
Zanim coś kupisz, albo zlecisz innym przeczytaj!