ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
4.2V vs. 4V - ładowanie ogniw.
Autor Wiadomość
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017   4.2V vs. 4V - ładowanie ogniw.

Teoria mowi ze rozładowane do 2.5V ogniwo, po podłączeniu do ładowania i uzyskaniu docelowego napiecia 4.2V (czyli po zakonczeniu etapu CC) ma dopiero 50% zgromadzonej energii. Jest to ten szybki etap, który zaleznie od ogniw moze trwac nawet 15 minut (dla ogniw o ładowaniu np. 2C bądz nawet 5C). Pozostały etap ładowania czyli CV juz sie nie da skrócic, poniewaz to ogniwo i jego chemia samo decyduje ile prądu wciągnie. Ogniwo ma w prawdzie 4.2V z ładowarki, ale stopień naładowania jest bliżej nieokreslony. Mozna go aproksymowac na podstawie wartosci prądu, która ciągle spada az do wartosci granicznej gdzie następuje odłączenie ładowania.

Interesuje mnie natomiast aspekt napięcia do jakiego ogniwo naładowane.
Czy ogniwo naładowane do 4V bedzie miało 20% mniej zgromadzonej energii od tego 4.2V a moze tylko 5%.

Czy jest ktos na forum, kto mogłby to zbadac ?
Potrzebny jest do tego raczej zasilacz laboratoryjny do naładowania. Rozładowanie najlepiej na watomierzu i konfrontowac energie rozładowania a nie energie ładowania, chociaz obie są interesujace.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017   

Prawie wszystko możesz wyciągnąć poprzez obliczenia z rezystancją wewnątrzną(która się też trochę zmienia z temperaturą).
Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności.
Ilości energii przy poszczególnych napięciach łatwo zczytać z wykresu rozładowania małym prądem.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017   

atomek1000 napisał/a:

Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności.


Własnie obawiam sie ze nie .
Załóżmy dwa przypadki. Ktos ładuje ogniwo do 4.15V i doprowadza proces ładowania do konca jak należy.
Drugie ogniwo jest natomiast ładowane napięciem powiedzmy 4.3V, czyli ryzykownie, ale proces ładowania jest konczony chwile po zakończeniu cyklu CC i wejsciu w CV.
Pierwsze ogniwo ma 100% naładowania natomiast drugie jest naładowane czesciowo. Uwazam ze pomiar napięcia "po odpoczynku" wskaże wyższą wartosc dla ogniwa ładowanego 4.3V chociaz mniej energii (Wh) w nim sie znajduje. Uwazam wiec, ze analiza na podstawie wartosci napiecia moze byc błędna.
Dodatkowo na wykresie napięcia rozładowania dla dowolnego ogniwa Litowego na poczatku napięcie dosc szybko spada, by pożniej przez 70%czasu mniej wiecej utrzymywac sie na podobnym poziomie.
Teraz jest kwestia taka.
Czy ogniwo naładowane do 4V bedzie tez miało na początku procesu rozładowania tak znaczny spadek napiecia czy od razu przejscie do etapu w miare "liniowego" rozładowania.

ps. pytam, poniewaz testuje inne rozwiązanie balansera, którego nie widziałem do tej pory w sprzedawanych modelach. Kwestia jest tylko taka, ze ma nieco nizsze napiecie balansowania i balansuje zupełnie inaczej.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017   

Tu masz tabele pojemności nasyconego i nienasyconego aku przy danym napięciu.



sorry muszę poszukać drugą tabelę :lol:

Tabela jest OK tylko tłumaczenie Gogla takie jak wyżej.
Tu jest polska strona

http://b1s.eu/pl/baterie-li-ion
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
atomek1000 napisał/a:

Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności.

Własnie obawiam sie ze nie .
.

Też uważam że nie ma tu cudow.
Ogniwo ładowanie faza CC a potem CV powinno dostawać wyraźny 'sygnał' w postaci zmniejszonego prądu w okolicach napięcia 4,17-4,19 V, tak by doszlo do 4,20 nie mając podwyższone temperatury.
To szlachetne/teoretyczne założenie jest trochę zaklocame przy pakietach równoległych, działaniu BMS i ładowarki, których działanie winno być dobrane że sobą. Czyli ważny jest prąd ładowania w końcowej fazie gdy BMS już zaczyna prace= zawiera rezystorem ogniwo przekraczające próg 4,15-4,17 V.
Niestety część ładowarek moim zdaniem robi to niestarannie, Czyli wykorzystuje tylko liniowy spadek prądu, bez prawdziwej fazy CV.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
Passat_EQ napisał/a:
atomek1000 napisał/a:

Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności.

Własnie obawiam sie ze nie .
.

Też uważam że nie ma tu cudow.
Ogniwo ładowanie faza CC a potem CV powinno dostawać wyraźny 'sygnał' w postaci zmniejszonego prądu w okolicach napięcia 4,17-4,19 V, tak by doszlo do 4,20 nie mając podwyższone temperatury.
To szlachetne/teoretyczne założenie jest trochę zaklocame przy pakietach równoległych, działaniu BMS i ładowarki, których działanie winno być dobrane że sobą. Czyli ważny jest prąd ładowania w końcowej fazie gdy BMS już zaczyna prace= zawiera rezystorem ogniwo przekraczające próg 4,15-4,17 V.
Niestety część ładowarek moim zdaniem robi to niestarannie, Czyli wykorzystuje tylko liniowy spadek prądu, bez prawdziwej fazy CV.


zupelnie nie o to mi chodzi w temacie. Pytam jedynie o to czy zmniejszenie napiecia ladowania do 4v spowoduje bardzo duzy spadek zgromadzonej pojemnosci. Dokladnie rzecz ujmujac to mam poprostu prosbe do kogos aby to mogl zmierzyc.
Wydaje mi sie ze ogniwo naladowane do 4v bedzie mialo 10-15% mniej energii niz takie naladowane do 4.2. I nie chodzi mi o ladowanie ladowarka 4.2v i odpiecie ukladu jak ogniwo uzyska 4v, tylko przeprowadzenie procesu do konca czyli cv dla I<50mA
Nie ma to nic wspolnego z ladowarkami.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017   

Masz odpowiedź w tabeli. Zmniejszenie napięcia z 4.2 na 4V to 20% spadek pojemności (80% pojemności) przy pełnym nasyceniu. Inne wartości możesz obliczyć sam, np. przy napięciu 4.15V będzie to 95% pojemności dla 4.2V..
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017   

Do tego co napisal @tkoko, dodam ważną uwagę @atomek1000 "ilości energii przy poszczególnych napięciach łatwo zczytać z wykresu rozładowania MALYM PRĄDEM"
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 31 Sie, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
(dla ogniw o ładowaniu np. 2C bądz nawet 5C)

Jeszcze w zyciu nie widzialem takich ogniw :shock: (moze jakies lepsze LiFe) producenci zalecaja max 0.5C albo chwilowo 1C przy tym ostatnim juz sie grzeja ogniwa
Oczywiscie sa ludkowie co laduja lipo takimi pradami byleby szybciej ale po ok 50 cyklach taki pakiet nadaje sie tylko do kosza
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group