ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z zamianą żelówek na Li-Ion
Autor Wiadomość
shp 
początkujący


Dołączył: 13 Kwi 2015
Posty: 17
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 16 Paź, 2017   Problem z zamianą żelówek na Li-Ion

Witajcie.

Dojrzałem do decyzji, by w jednym z rowerów elektrycznych zamienić ciężkie akumulatory żelowe na Li-Ion. Rower mam tego typu (raczej model sprzed kilku lat), jak w linku poniżej.

http://allegro.pl/rower-e...8.html#imglayer

Kupiłem zestaw akumulatorów Li-Ion produkcji własnej na 36V (na wyjściu ok. 42V) i pojemność 14,4Ah. Pierwotne akumulatory żelowe miały pojemność albo 12Ah albo 14Ah.

Rower dzięki zabiegowi, stracił ponad 10kg wagi, ale to wszystko z plusów..
Po podłączeniu akumulatora L-Ion widać niestety spadek mocy w stosunku do tego, co oferowały żelówki. Silnik teoretycznie na 250W, wg moich wyliczeń, powinien przejechać przynajmniej 50km na jednym ładowaniu. Pierwsze testy wskazały jednak, że problemem jest dobić chociaż do 20km...

Zastanawiam się w czym problem. Akumulator, fakt, nie jest nowy, składa się z używanych elementów, podobno firmowych. Ale czy to przypadkiem nie wina np. kontrolera?

Kiedyś rozmawiałem z przedstawicielem szczecińskiej firmy GEOBIKE, która konstruuje rowery elektryczne, który mówił, że próbowali zasilać te żelowe wynalazki akumulatorami litowymi, ale też słaby był tego efekt.

Nie wiem, co o tym sądzić, prócz tego, że z zakupu wynika mi, że przepłaciłem 3 razy wartość żelówki, nie dostając w zamian nic lepszego.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 16 Paź, 2017   

Na pewno da się to rozwiazać, ale trzeba poznać więcej szczegółów.
Jakie to sa ogniwa, jak je ładujesz i czym, jaki tam siedzi BMS, jak wygląda twój nowy akumulator i jak był budowany.
Posiadasz popularny model roweru, z powodzeniem był on dziesiątki razy przerabiany na litowe.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 16 Paź, 2017   

Niestety podejrzewam, że bateria jest kiepska (trzeba to sprawdzić). Trzeba podłączyć miernik bezpośrednio do pakietu i mierzyć napięcie podczas jazdy.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 16 Paź, 2017   Re: Problem z zamianą żelówek na Li-Ion

shp napisał/a:
..

Kupiłem zestaw akumulatorów Li-Ion produkcji własnej na 36V (na wyjściu ok. 42V) i pojemność 14,4Ah..

Zrób zdjęcie tego pakietu.
Kiedy kupiony, możesz jeszcze zwrócić ?
Czy słaby zasięg objawia się szybko malejącym wskaznikiem napięcia, czy gwałtownie się zatrzymuje ?
Sprzedawany jako nowy czy uzywany, czyli czy miałeś infomację przy zakupie że nie ma już tych 14,4 Ah ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
shp 
początkujący


Dołączył: 13 Kwi 2015
Posty: 17
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 17 Paź, 2017   Re: Problem z zamianą żelówek na Li-Ion

Odpowiadając zbiorczo:

Poniżej zdjęcia ładowarki oraz aktualnego napięcia na pakiecie - ładowarka nie chce ładować.




Pakiet kupiłem 4 tygodnie temu, ale testuję dopiero od tygodnia. Próbuję reklamować.
Nie mierzyłem napięcia w czasie jazdy i na ten moment go nie pomierzę, bo pakiet odmawia posłuszeństwa i silnik ani drgnie. Mierzyłem prąd przy wcześniejszym zasilaniu akumulatorami żelowymi. Szczytowy nie przekraczał 12A, natomiast przy jednostajnej jeździe po płaskim z prędkością do 25km/h to 4-5A (z udziałem własnych nóg). Silnik 250W.
Pakiet jest zabezpieczony taśmą i na ten moment nie chcę go rozkładać na czynniki pierwsze.
Nie mam na ten moment dużej wiedzy, co do użytych ogniw. Używane, podobno firmowe, wyselekcjonowane, podobno o jednakowej pojemności. Wg informacji od sprzedającego, ogniwa mają wbudowane fabryczne zabezpieczenia, ale mają one charakter jednorazowy-w razie dużo większego przeciążenia niż maksymalne po prostu dana sekcja ogniw wysiada i trzeba wymienić poszczególne ogniwa. Sekcji jest 10 więc w najgorszym razie w przypadku ekstremalnego przeciążenia powinna paść 1 z 10 sekcji a nie cały akumulator.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 17 Paź, 2017   Re: Problem z zamianą żelówek na Li-Ion

shp napisał/a:
.... Sekcji jest 10 więc w najgorszym razie w przypadku ekstremalnego przeciążenia powinna paść 1 z 10 sekcji a nie cały akumulator.


Jeżeli aku ma BMS, to wyłączenie całego aku, jest zabezpieczeniem przed jeszcze większym problemem. Aku jest na pewno do reklamacji.
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 719
Skąd: Bdg
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

Jeśli ktoś użył ogniw z zabezpieczeniem to jest odpowiedź, one z reguły mają słabą wydajność. A jak temperatura pakietu po jeździe? To da nam odpowiedź czy ogniwa się męczą
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

Ja miałem inny przypadek. Kilka takich samych pakietów połączonych równolegle i jako pojedyncze sztuki. Po jakimś czasie drastycznie spadł zasięg i akumulatory po naładowaniu pokazywały mniejsze napięcie, niż napięcie ładowarki. Po walce z problemem, okazało się, że winne są obwody ładowania w BMS. Z jakiegoś powodu uszkodziły się w kilku sztukach. Jedynym rozwiązaniem było ładowanie zestawu od "dupy" strony, czyli od wyjścia na kontroler. Teraz ładują się prawidłowo i trzymają napięcie ładowarki po skończeniu ładowania. Wejścia do ładowania przez BMS są teraz niewykorzystywane. W tej sytuacji nie ma kontroli ładowania przez BMS, ale powinna to zapewnić ładowarka. Coś za coś. Przynajmniej można dalej korzystać z pełnej pojemności akumulatorów.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

zeeltom napisał/a:
.. Po walce z problemem, okazało się, że winne są obwody ładowania w BMS. Z jakiegoś powodu uszkodziły się w kilku sztukach. Jedynym rozwiązaniem było ładowanie zestawu od "dupy" strony, czyli od wyjścia na kontroler. T.

Obwody ladowania czy raczej balansowania ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

Ładowania, bo od strony kontrolera wszystko ładuje i balansuje się prawidłowo, co widać było po napięciu na woltomierzu, który, po zapaleniu się zielonej diody, miał skoki napięcia, bms był ciepły, po jakimś czasie wszystko się wyrównało, napięcie było stałe i bms był zimniejszy.
Czyli gra i buczy. Niestety dziś odkryłem ten sam objaw w następnej paczce tych baterii. Tym razem 3 spięte równolegle. Muszę przejść do ładowania od strony kontrolera. Co za cholera? Wadliwe bms się trafiły? Ładowarki z magmy 36V 3A.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

Może ładowarki dają więcej jak 3A i to pali tranzystory?
Układ ładowania to jest prosty, 1 tranzystor i od razu na aku, nic więcej.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

tas napisał/a:
Może ładowarki dają więcej jak 3A i to pali tranzystory?
Układ ładowania to jest prosty, 1 tranzystor i od razu na aku, nic więcej.


3A ładowarka Magmy, przy próbie "pobrania" większego prądu, np. 5-6A (żarówki) automatycznie wyłącza się. Na rozładowanym akumulatorze maksymalny prąd przy "starcie", nie przekracza 3.05A (przynajmniej na moim watomierzu).
Pomiar dla "fabrycznego" (zalecanego) podłączenia czyli;
1. podłączyć ładowarkę do sieci.
2. po zapaleniu diody, podłączyć ładowarkę do baterii.

Być może odwrotna kolejność włączania ma jakieś znaczenie.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

Taka uwaga na marginesie, żarówki jak są zimne mają dużo niższą rezystancję i nawet takie co pobierają 2A mogą zablokować ładowarkę, czy inny zasilacz.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 29 Paź, 2017   

Gdyby uwalało tranzystory, to raczej nie było by ładowania. A tu ładowanie jest, ale jakby nie do końca.
Bo zapala się czerwona dioda, na końcu zapala się zielona przy 42V, ale napięcie na akumulatorze spada o niecały wolt przy odpięciu ładowarki. Gdyby ładowarka dawała za duży prąd, to bym to jeszcze rozumiał przy jednym pakiecie, ale nie przy dwóch, czy trzech połączonych równolegle, bo prąd się rozłazi na kilka gałęzi. Gdy podpinam ładowarkę od strony kontrolera, to wszystko przebiega prawidłowo. Ja bym raczej stawiał, na jakąś felerną serię bms. Przy następnej okazji zerknę na typ bms, może to coś wniesie do rozwiązania problemu. Jakoś nie chce mi się wierzyć, że prąd ładowania jest na poziomie 2A i podanie 3A go rozwala, a zresztą układ bms powinien ograniczyć prąd ładowania do określonego poziomu, bo po to jest.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017   

No własnie BMS nie ogranicza prądu ładowania oraz uszkodzenie tranzystora w gałęzi ładowania powoduje, że ładowarka będzie się przedwcześnie wyłączać :P
Chociaż taka awaria zawsze idzie w parze z zauważalnym grzaniem się BMSa więc jest łatwa do zauważenia.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group