ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przekładnie pasowe w mid-castomach
Autor Wiadomość
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   Przekładnie pasowe w mid-castomach

Zastanawia mnie (widząc różne konstrukcje midów na endless i youtube) dlaczego w mocnych mid-castomach nie stosuje się zamiast łańcuchów (które przecież są największą bolączka midów ze względu na hałas) mocnych pasków do przeniesienia napędu z silnika na koło jak w wielu motocyklach gdzie coraz częściej odchodzi się od łańcucha ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   

łańcuch 16mm szerokości i pasek 16mm szerokości, jaki Nm są w stanie przenieść znamionowo?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   

Czyli chodzi tylko o wytrzymałość ?
Może korzystać właśnie z pasków motocyklowych. Też nie dadzą rady ? Niektóre motory na paskach momenty mają dosyć imponujące.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   

Jakiś przykład, porównanie z łańcuchem?

Jak szukałem do swojego MIDa czegoś własnie na 15-16mm to tylko łańcuch wchodził w grę. Więc to wytrzymałość jest powodem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   

Przykład
1. https://www.yamahamotorsp...r/models/raider
2. http://www.victoryonly.co...ccessories-042/
3. http://portfolio.desiknio...lt-drive-system
trochę opisu
http://www.motorcycledail...08_chainsvbelt/
Oczywiście pasek szerszy niż 15mm. Ale jak by konstrukcje robić od podstaw
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   

No własnie, jakby robić od zera to się zaprojektuje tak aby dawać duże pasy, a tak jak jest wytrzymały to jest szeroki albo gruby, jak jest gruby to znowu ma minimalne koła zębate dużo za duże dla elektryka.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
TomBe 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2016
Posty: 42
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   

Tomas napisał/a:
Przykład
1. https://www.yamahamotorsp...r/models/raider
2. http://www.victoryonly.co...ccessories-042/
3. http://portfolio.desiknio...lt-drive-system
trochę opisu
http://www.motorcycledail...08_chainsvbelt/
Oczywiście pasek szerszy niż 15mm. Ale jak by konstrukcje robić od podstaw


Jakby robić od podstaw to konstrukcja też wyjdzie bardzo szeroka ze względu na szerokość paska.
A co z przełożeniem? Max 1:3 / 1:4?
No i te zębatki... Muszą być aluminiowe lub z jakiegoś tworzywa bo będą strasznie ciężkie.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   

tas napisał/a:
Jak szukałem do swojego MIDa czegoś własnie na 15-16mm to tylko łańcuch wchodził w grę. Więc to wytrzymałość jest powodem.
Akurat w Twoim przypadku gdzie silnik ma max 30Nm i planujesz koło zdawcze o średnicy około 40mm to dałby radę nawet pasek HTD 5M o szerokości 16mm. Siła na pasku przy maksymalnym momencie generowanym przez silnik i zębatce średnicy 40mm to około 150kg. Sporo ale taki pasek wytrzymuje podobno 100kg na 10mm szerokości.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017   

Zgodnie z danymi technicznymi zamionowymi pasów napędowych Optibelt wychodzi na to że tas ma jednak rację co do mocy maksymalnych przekazywanych przez paski zębate.
Poniżej przykładowa strona dla pasów 8M

Czyli dla kółka zdawczego 22 zęby (średnica 56mm), pasa 8M szerokości 20mm i obrotów silnika na poziomie 2800obr/min moc maksymalna to marne 10,5kW
Przy węższym pasie odpowiednio mniej a przy pasie 5M jeszcze mniej.
Coś za coś jak widać. Cisza napędu albo moc i hałas łańcucha.
Tylko jeszcze jest jedna kwestia. Nie możemy mylić mocy elektrycznej pobieranej z akumulatora z mocą na wale. To są dwie kompletnie inne sprawy. A jak widać wszyscy się podniecają i licytują iloczynem napięcia i prądu płynącego z akumulatora. I jeszcze nazywają to kW w silnik. kW w silnik BLDC to my nie jesteśmy w stanie policzyć zbytnio.
Więc prawdopodobnie taki pasek dałby sobie radę z prawdziwymi kW na wale bo tego jest sporo mniej niż nam się wydaje. Moc to iloczyn momentu i obrotów więc przy chociażby starcie (prędkość równa 0) moc mechaniczne na wale silnika jest równa zero a moc elektryczna z akumulatora jest maksymalną z możliwych. Należy po prostu o tym pamiętać.

optibelt.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 292 raz(y) 243,1 KB

 
 
IMPULS 
początkujący


Dołączył: 30 Lis 2016
Posty: 47
Skąd: LUBELSKIE
Wysłany: Pią 20 Paź, 2017   

Jest jeszcze jedna rzecz warta stosowania łańcucha zamiast paska. Jeżeli ktoś jeżdzi po terenie gdzie jest błoto czy zwyczajnie ziemia to łańcych sobvie poradzi znacznie lepiej niż pasek z wyrzuceniem takich zanieczyszczeń. Wiec łańcuch wygrywa. :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group