ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dobór akumulatorów do sterownika
Autor Wiadomość
mateuszaaa 
początkujący


Dołączył: 03 Sie 2016
Posty: 10
Skąd: Wroclaw
Wysłany: Pią 27 Paź, 2017   Dobór akumulatorów do sterownika

Witam, właśnie zbieram się do budowy nowego ebajka:) Poprzednia konstrukcja jest troszkę słaba (250W). Celuje w 1500W i napięcie zasilania 60V. Minęło troche czasu od poprzedniej budowy i kilku rzeczy nie jestem pewien. Mam na oku sterownik:
moc znamionowa: 1500W
napięcie zasilania: 48-84V
prąd maksymalny: 30A
maksymalna moc: 3000W

Chcialbym złożyć pakiet z ogniw LiIon 18650. Mam upatrzone ogniwa o parametrach:
standardowy prąd rozładowania: 3000mA
maksymalny prąd rozładowania ciągłego (w rowerze elektrycznym): 4A
maksymlany prąd rozładowania (10sek): 5900mA

Projektując baterię ilość ogniw dobieranych szeregowo powinienem brać z informacji o maksymalnym prądzie rozładowania sterownika 45A. Wiec przyjąć conajmniej

30A / 4A = 7.5 ~= 8szt

ogniw połączonych szeregowo. Czy sugerować się maksymalną mocą?

3000W/60V = 50A
50/ 4A = 12.5 ~= 13 szt

Czy mój tok rozumowania jest słuszny i jeżeli tak to który ? Rower zamierzam wykorzystywać w terenie płaskim z małą ilościa podjazdów. Ale chciałbym zrobić maksymalnie bezpieczną konstrukcję jeżeli chodzi o graniczne wartości napięć/prądów.

Witam po przerwie i z góry dziękuje za pomoc :)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 27 Paź, 2017   

Po pierwsze to sterownik jest 30A, zatem jego moc znamionowa to 600-800W, a nie 1500.
Dodatkowo przy 60V będziesz mieć 60x30=1800W mocy maksymalnej, nie 3000W.
1800W to jest absolutne minimum, aby po płaskim bez wiatru) jechać 60km/h (chyba w tyle celujesz, ponieważ wybrałeś zasilanie z 60V). Niestety drobny wiatr i będzie 50 lub nawet mniej z uwagi, że sterownik ma "tylko" 30A (choć wcale nie jest to jego wada, bo będzie ekonomiczny w zużyciu energii)
Moiim zdaniem 30A sterownik najlepiej działa przy zasilaniu 48V, natomiast 60V powinno iść w parze ze sterownikiem o prądzie 45A.
Akumulator policzony dobrze, 30A/prąd = ile ogniw w sekcji najlepiej. Ogólnie im więcej ogniw w sekcji tym lepiej, gdyż iż:
- niższe prądy na ogniwo = wyższa pojemność = wyższa żywotność
- wyższa pojemność = mniej cykli akumulatora = dalszy zasięg = wyższa żywotność
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

tas napisał/a:
Po pierwsze to sterownik jest 30A,
..
Akumulator policzony dobrze, 30A/prąd = ile ogniw w sekcji najlepiej.

Niby policzony dobrze, ale dla ogniw o prądzie standardowym 3A a max chwilowym tylko 5,9A, to nie zakładałbym jak autor prądu 4A. Takie załozenie spowoduje że w ciagu roku/sezonu ogniwa się zdegradują o około 20 % i pakiet będzie niepełnowartościowy, wyrażnie coraz częsciej rozbalansowany .
Czyli ten wzór raczej powinien wyglądac tak :
30A / 3A = 10 szt
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
mateuszaaa 
początkujący


Dołączył: 03 Sie 2016
Posty: 10
Skąd: Wroclaw
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017   

tas napisał/a:

Moiim zdaniem 30A sterownik najlepiej działa przy zasilaniu 48V, natomiast 60V powinno iść w parze ze sterownikiem o prądzie 45A.


Zależy mi na tych 60V. A jak wezmę sterownik o mocy 800W to dla 60V i 30A pewnie będzie sie grzał a chciałbym zabudować w skrzynce. Dlatego wolałbym 1500W.

Z drugiej strony jeźeli zaprojektuje akumulator na
60V i 30A (1800W)
dla sterownika 1500W i 45A

to w ekstremalnej sytuacji rower i tak będzie pobierał te 45A tak i może dojść do uszkodzenia ogniw?

Czy może istnieje jakiś sposób na ograniczenie maksymalnego prądu jaki sterownik pobiera z akumulatora?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group