|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Problem z zamianą żelówek na Li-Ion |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017
|
|
|
Możliwe. A Tesla nie ma takich pakietów przypadkiem łączonych równolegle?
To co piszecie, opisujecie kilka pakietów łączonych równolegle, a ja mam usterkę nawet na jednym pakiecie, który nie był łączony z innymi. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Możliwe. A Tesla nie ma takich pakietów przypadkiem łączonych równolegle?
To co piszecie, opisujecie kilka pakietów łączonych równolegle, a ja mam usterkę nawet na jednym pakiecie, który nie był łączony z innymi.
...
Tranzystory ładujące, ich wejścia, wiszą w powietrzu, to nie dostają napięcia zwrotnego. Połączone są tylko wyjścia. |
Pakiety Tesli mają BMS 6S i nie są łączone równolegle, poprzez zwykłe zwarcie minusów i plusów.
Zresztą porównywanie BMS i rozwiązań nadzorujących ogniwa w Tesli w porównaniu do naszych zabawek nie ma sensu.
Twoje próby z łączeniem nawet trzech pakietów, po plusie i po gnieżdzie C uważam za b. ryzykowne i nieprzewidywalne
zachowanie trzech róznych BMS-ów. Czy którys z nich jest (trwale) uszkodzony to nie wiemy ale na wszelki wypadek
szkicuję w duzym uproszczeniu, główne składniki które są narażone na takie działania.
Na pierwszym, oczywiście minus ładowania (C) jest podawany przez FET mocy na akumulator i elektronikę BMS-a.
Plusy są wspólne, czyli zwarte ze sobą od aku do sterownika.
Na drugim szkicu odwzorowuję trzy zwierane ze sobą (w celu wspolnego ładowania) zespoły aku + BMS.
Celowo zaznaczam ze jeden ma np 39V, drugi 40V kolejny 41V.
Linią przerywaną wskazuję że lączysz złacza C1,2,3 ze sobą od trzech układów.
To już nawet bez dołączonej ładowarki, wyrażnie widać że nie jest/nie może być to obojętne
dla BMS, FET-ów. Do tego 'strzałem' włączamy ładowarkę 42 V.
To może oznaczać że wiekszość BMS-ów, albo się (częściowo) uszkodzi albo będzie działało nieprzewidywalnie.
Byc moż masz obecnie trwałą usterkę jednego BMS, jego ogniwach ale proponuję takich eksperymentów nie powtarzać,
bo nawet zakup nowego BMS, może prowadzić że przyczyna problemów nie minie.
Szkic połaczenia trzech zestawów BMS+Aku
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
Wszystko fajnie, ale dlaczego padł też pojedynczy pakiet?
Dodam, że pakiety łączone równolegle mają identyczne napięcia i nie ma mowy o jakichś napięciach wyrównywania. Mogą być różnice rzędu kilku, kilkunastu mV a to nie powinno stanowić problemu dla tranzystorów o prądach rzędu 30A. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
Poza tranzystorem, na drodze minusów są (patrz szkic 2) również drobne elementy związane ze sterowaniem, porównywaniem napięć do komparatorow, elementow balansera czy wręcz do procesorow w BMS. Nie jest tajemnicą że uszkodzenia BMS, wcale nie rzadkie są spowodowane nawet kolejnością załączeniu instalacji BMS-aku. Zreszta ta kolejność zalecana przez producentow jest różna, bo są różne konstrukcje i różna odporność na przepięcia.
Trudno generalizowac ale ich odporność na stany nieustalone jest ograniczona.
Z drugiej strony te elementy pracują w otoczeniu mocnych ogniw, o dużych pradach i przy usterkach a nawet oslabieniu eksploatacyjnym ogniw, ich poglebiajacej się różnicy w kolejnych segmentach, po prostu nie zawsze dają radę 'maskowac' balansowaniem pogarszajacego się stanu ogniw.
Czyli sprawdzić trzeba i ogniwa i BMS. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
Jak pisałem wcześniej, wolną chwilą pomierzę te elementy. Dla własnej satysfakcji
I dla potomności |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Jak pisałem wcześniej, wolną chwilą pomierzę te elementy. Dla własnej satysfakcji
I dla potomności |
Zeeltom tu nie chodzi o "własną satysfakcję" tylko bezpieczeństwo. Chyba nie chcesz sprawdzić czy "rodowe klejnoty" są odporne na temperaturę. Chłopcy z Żywca będą zapewne mieć przykłady jak może się to skończyć.
Moja propozycja na przetestowanie BMS'a baterii:
1. podładuj baterię (jeżeli jest naładowana), tak jak ładujesz teraz (przez gniazdo wyjścia/sterownik), min 2-3godz (nie sugeruj się zieloną diodą). Przy bardziej rozładowanej baterii, czas ładowania to 7 -8 godz (prąd 3A dla baterii 9Ah to 0.33C, a czas katalogowy to około 6godz).
2. pomierz napięcia na obu gniazdach tak od sterownika, jak i ładowarki. Do pomiaru użyj miernika który ma przynajmniej 2 miejsca po przecinku dla napięcia 42V. W razie braku miernika z takim zakresem, zrób dzielnik napięcia z rezystorów 2 x 1MegaOm i mierz na zakresie 20V. Wynik trzeba podwoić.
3. Zmierz ponownie akumulator (spadek napięcia) po godzinie i 12 godzinach. U mnie zbalansowana bateria miała spadek na poziomie 0.03 - 0.05V (2013r). Jeżeli wartość będzie większa niż 0.1V, ponów ładowanie jak w pkt.1 i ponownie sprawdź napięcie. Jeżeli spadek napięcia po 12 godz będzie dalej ponad 0.1V, to moim zdaniem jest problem z jakością ogniw.
4. tak zbalansowaną baterię rozładuj prądem 5 - 7A (200 -300wat) do odcięcia przez BMS. Od napięcia 31V, sprawdzaj napięcie. Odcięcie (wyłączenie baterii) powinno nastąpić przy ~29V. Warto sprawdzić również jak mocno grzeje się bateria, oraz jaki jest czas od pełnego naładowania do "odcięcia" przez BMS.
5. naładuj ponownie baterię (7 - 9 godz) tak jak wyżej (pkt 1, 2, 3, 4.), lecz tym razem przez gniazdo ładowania. Podczas ładowania, powyżej 41V sprawdzaj czy napięcie rośnie aż do napięcia ładowarki. Jeżeli nie, to w którym momencie się zatrzymało/zmniejszyło. Jeżeli masz dostęp do gniazda balancera pomierz napięcia.
Tym testem wyeliminujesz inne przyczyny niż BMS.
Przetestowałem również swój BMS na "przeładowanie". W przypadku mojego BMS'a ze wspólnym we/wy, układ zabezpieczający działa jak przerzutnik bistabilny. Po osiągnieciu "progu zabezpieczenia" (zapewne na dowolnym "S"), tranzystor jest blokowany (stąd zapewne ten spadek napięcia ~0.5V). Ten stan trwa, dopóki napięcie na wejściu przerzutnika nie spadnie poniżej przełączenia przerzutnika w pozycję "ładowania". To jest też zapewne przyczyna tego, że prąd 1A nie przełącza tranzystor (zbyt mały spadek napięcia), natomiast prąd 5A już "otwiera" tranzystor na ładowanie (większy spadek napięcia). W stanie "zablokowanego ładowania" można tylko pobierać prąd, ładowanie jest niemożliwe. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 04 Lis, 2017
|
|
|
Żeby ustalić przyczynę trzeba zmierzyc segmenty a nie tylko sumę napięć.
'Moja' metoda :
- Między ładowarkę a gniazdo ładowania włączony watomierz z pomiarem V i A
- W gniazdo serwisowe wpiety wielokanalowy miernik napiec kazdego S. Tu używam przystawki Michala a odczyt jednoczesny 10S mam na telefonie z Androidem. Przy innych pakietach uzywam miernika z pomiarem 8S o dokladnosci 9.999.
- obserwuje zachowanie napiec segmentów gdy mają > 4,15V
- sprawdzam jaki wtedy płynie prąd ladowania.
W 90 % przyczyna anomali tkwila w rozbalansowanym pakiecie, ladowanym za duzym prądem
Czyli 1 lub 2 segmenty mialy podczas niekontrolowanego ladowania np 4,23-4,24 V a inne 4,15-4,17 a prad byl nadal bliski 1A.
Taki pomiar trwa kilkadziesiat minut i po takim sprawdzeniu jest (prawie) wszystko jasne.
Jeśli mamy dostęp choćby z brzegu do radiatora BMS, to warto sprawdzic choćby temperature, czy
jest podwyzszona. W razie wątpliwości pomiar samego BMS wymaga wypiecia go i pomiaru kazdego kanalu,
prądu balansowania, na ew uszkodzenie gałęzi balansujacej.
Uwaga : niektóre BMS nie mają w stanie spoczynku napięcia na wejsciu ładowania -C. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 04 Lis, 2017
|
|
|
Dlatego proponowałem ładowanie na maxa (do prądu poniżej 10mA w przypadku Magmy, a nie do zaświecenia diody). Jeżeli po godzinie i po 12 godzinach pomiar napięcia baterii będzie "identyczny" (przy 42 V różnica 0.02 - 0.04V) to jest pewne że bateria jest zbalansowana i sprawna. Oczywiście jeżeli jest możliwość dostępu do gniazda balancera, to pomiar będzie łatwiejszy i szybszy. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|