ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
prędkość obrotowa silnika i dobór sterownika
Autor Wiadomość
bembenek 
początkujący


Dołączył: 09 Lis 2017
Posty: 9
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 09 Lis, 2017   prędkość obrotowa silnika i dobór sterownika

Powiedzcie mi proszę w dwóch słowach, czy sterownik silnika BLDC, oprócz napięcia zasilania i max prądu, wymusza konkretną prędkość obrotową silnika i musi być dobrany do wielkości koła, żeby uzyskać oczekiwaną prędkość jazdy? Zadałem pytanie na forum o sterownikach (chodzi o koło 8" do hulajnogi i sterownik "rowerowy"), ale też chciałbym się dowiedzieć ogólnie jak to działa. Może jakiś link, gdzie można poczytać o zależnościach między różnymi parametrami? Tak na czuja, to wydaje mi się, że prędkość obrotowa takiego silnika zależy od tego, jak szybko sterownik przełącza zasilanie kolejnych faz, i silnik nie zakręci się szybciej, niż sterownik pozwala. Ale z drugiej strony nigdzie nie widzę takiego parametru, za to widzę wpisy, że można "podkręcić" moc/prędkość, zwiększając napięcie zasilania.

Zasadniczo pytanie sprowadza się do tego, czy są różne sterowniki, które przy tym samym prądzie/napięciu (np. 24V/250W, Imax np. 15A), kręcą silnikiem z różną prędkością i czy to wynika z konstrukcji sterownika, przeznaczonej do kół o różnej wielkości?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 09 Lis, 2017   

Z grubsza w silnikach PM (z magnesami) jest tak. Jeżeli silnik jest na 24, ma 250W i osiąga 500 rpm przy prądzie powiedzmy 12A i ta ostatnia wartość jest dość kluczowa, ponieważ od niej głównie zależą straty w silniku. Ten silnik przy zasilaniu 48V osiągnie moc 500W, ale przy 1000 rpm. Od prądu zależy moment jaki wytwarza silnik, a od napięcia zasilania max obrotów. Jeżeli ograniczymy prąd do 12A, to moc silnika jest proporcjonalna do prędkości; 100 rpm-50W, 1000 500W.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
bembenek 
początkujący


Dołączył: 09 Lis 2017
Posty: 9
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 09 Lis, 2017   

Dzięki za odpowiedź. Czyli nie jest tak, że obroty silnika zależą od częstotliwości, z jaką sterownik przełącza kolejne fazy zasilania?

To znaczy, że jeśli mam koło z silnikiem, które według opisu ma parametry "24V 250W max prędkość 30km/h (bez obciążenia)", to niezależnie jakiego użyję sterownika, jeśli będzie dostarczał do silnika 24V i 250W, to prędkość obrotowa będzie taka sama, wynikająca z właściwości samego silnika?

Czy częstotliwość na wyjściu sterownika jest stała? Jeśli tak, to jaka i czy mniej więcej taka sama dla wszystkich sterowników "rowerowych"? A obroty/moc silnika zależą tylko od prądu?
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 09 Lis, 2017   

Częstotliwością sterownika steruje sam silnik przez halotrony (albo BEMF w bez czujnikowych).
A to jak szybko się zakręci silnik na danym napięciu zależy od jego nawinięcia (i przekładni jak ma).
Tan sam silnik na tym samym napięciu na 2 różnych sterownikach np. 250W i 1500W na luzie będzie miał takie same obroty ,
chyba że sterownik ma zworki do 25km/h limitu , albo przełącznik 3-speed 60% 100% 120% .

47 km/h 36V 40A MXUS 3T szybkoobrotowy http://www.ebikes.ca/tool...MX4503&cont=C40

28km/h 36V 40A MXUS 6T wolnoobrotowy http://www.ebikes.ca/tool...MX4506&cont=C40

20A sterownik MXUS 6T http://www.ebikes.ca/tool...MX4506&cont=C20

Tu limitem prędkości jest napięcie 36V a nie sterownik bo leci 27A na szybkoobrotowym a sterownik ma max 40A.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 09 Lis, 2017   

Generalnie obroty silnika są większe w przypadku mniejszej ilości par magnesów i to wynika z konstrukcji jak i z napięcia.Np.silnik Bionx pierwszej generacji posiada 10 par magnesów i przy 25V ma takie same obroty (szybkość) jak te Bionxy trzeciej generacji posiadające 20 par magnesów przy napięciu 36V które za to posiadają nieco wyższy moment obrotowy (nawój silnika to nie obroty a moment, chociaż częściowo przekłada się na obroty co naturalne). Inaczej jest w przypadku silników przekładniowych które posiadają stosunkowo małą ilość par magnesów i duże obroty a moment obrotowy uzyskiwany jest z przekładni planetarnej.Nie podaję to przykładów ilości par magnesów w przekładniowych gdyż są różne ale generalnie na luzie mają obroty ok.200-300 obr/min i zwiększenie napięcia działa w nich podobnie jak w bezprzekładniowych.
Jeśli chodzi o sterownik to te do silników z czujnikami halla są "taktowane" impulsami z czujników,są też sterowniki do silników bezczujnikowych (Crystalyte,Ananda) z procesorami PIC które sterowane są kwarcami,podobno można te kwarce zmieniać (ale chyba razem z oprogramowaniem procka?) i uzyskać większą prędkość obrotową, ale za to głowy bym już nie dał. Sterownik raczej nie jest dedykowany do konkretnego koła a tylko do silnika,jak dasz za duże koło to po prostu braknie momentu obrotowego i coś "padnie" gdy zabezpieczenia nie zadziałają.
Gdybyś chciał dowiedzieć się coś więcej na temat silników BLCD i potrafił "strawić" naukowa literaturę to polecam przeczytać pracę doktorską "Łukasz Knypiński-Optymalizacja silników o magnesach trwałych na podstawie polowo obwodowego modelu zjawisk elektromagnetycznych" która jest dostępna w sieci.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Czw 09 Lis, 2017   

W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne

zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem autorskim cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi.
_________________
Witek.
Ostatnio zmieniony przez wit Pią 23 Lut, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
bembenek 
początkujący


Dołączył: 09 Lis 2017
Posty: 9
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 10 Lis, 2017   

Dziękuję za wyjaśnienia. Czyli takie koło 8" z silnikiem:

https://www.amazon.com/gp/product/B01ILQQPJY

teoretycznie powinno działać z każdym uniwersalnym sterownikiem i prędkość będzie taka, jaka wynika z konstrukcji koła i zasilania? Zastanawiam się, czy kupic cały komplet koło+sterownik+osprzęt, czy samo koło, a sterownik i manetkę osobno, ale boję się, że czegoś nie wiem i zrobię kiepski zakup.
 
 
k0bus 
początkujący


Dołączył: 09 Sty 2016
Posty: 16
Skąd: ostrów/poznań
Wysłany: Pią 10 Lis, 2017   

Jest takie pojęcie jak ERPM. Zależy ono od liczby par biegunów silnika i jego prędkości obrotowej. Może być taki przypadek (najczęściej w silnikach RC), że kontroler nie jest w stanie rozpędzić silnika do jego maksymalnej prędkości obrotowej właśnie ze względu na ograniczenie częstotliwość przełączania faz.
 
 
bembenek 
początkujący


Dołączył: 09 Lis 2017
Posty: 9
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 10 Lis, 2017   

Tego się obawiam, pewnie bezpieczniej będzie kupić cały komplet, ze sterownikiem, który jest na pewno dobrze dobrany do tego koła/silnika i sprawdzony przez innych. Tylko z drugiej strony to wychodzi trochę drożej, niż gdybym skompletował sam, wszystko będzie z Chin, a nie tylko koło (czyli brak gwarancji na wszystko), sterownik nie jest uniwersalny 24/36V, tylko trzeba wybrać jedno napięcie. Ale "z trzeciej strony" ten sterownik z zestawu ma Imax=17A, a jak widzę ogólnie dostępne sterowniki 250W mają Imax=14A. Trudna decyzja, a jutro na Aliexpress promocja -15% :roll:
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pią 10 Lis, 2017   

W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne

zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem autorskim cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi.
_________________
Witek.
Ostatnio zmieniony przez wit Pią 23 Lut, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
bembenek 
początkujący


Dołączył: 09 Lis 2017
Posty: 9
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 11 Lis, 2017   

Dzięki za konkretne informacje. Chcę kupić silnik na 24V, natomiast sterownik, jeśli kupię osobno, to chciałem taki na 24/36. Na początek chcę to zasilać aku żelowymi, które już mam, a jeśli podziała, będzie się nadawało do użytku, zbadam zasięg i niezbędną pojemność docelowego akumulatora, to myślałem o baterii 8s, a nie 7s, żeby było trochę więcej mocy gdy bateria jest już rozładowana. Tylko to zasadniczo komplikuje konstrukcję, bo nie ma tanich ładowarek do pakietów 8s, trzeba dorobić jakiś dodatkowy wskaźnik napięcia do hulajnogi, bo wskaźnik w manetce będzie działał nieprawidłowo, sprawa jest jeszcze do przemyślenia.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Sob 11 Lis, 2017   

W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne

zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi.
_________________
Witek.
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 11 Lis, 2017   

bembenek napisał/a:
...bo wskaźnik w manetce będzie działał nieprawidłowo, sprawa jest jeszcze do przemyślenia.

Jeśli wskaźnik LCD to powinien pokazywać dobrze a gdy LED to też nie problem i wystarczy "zbić" napięcie baterii dochodzące do wskaźnika, diodą zenera 3.6V włączoną zaporowo
 
 
bembenek 
początkujący


Dołączył: 09 Lis 2017
Posty: 9
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 11 Lis, 2017   

Chcę przerobić zwykłą hulajnogę Oxelo 7XL, nie wiem jaki ma rozstaw osi, ale na pewno nie chcę jeździć tym szybciej niż 20-25km/h. Jeśli chodzi o te parametry silnika wyżej, to one są podane dla silnika na 36V, a od sprzedawcy dowiedziałem się, że w zestawie na 24V jest inny silnik, który przy napięciu 24V też daje prędkość 30km/h. To są silniki do hulajnóg, od razu projektowane na koło 8", nie rowerowe.
Dzięki za pomysł z diodą Zenera, może się przyda.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group