ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
UWAŻAJ PRZY ZAKUPIE OGNIW LiIon 18650 na tzw FAKE
Autor Wiadomość
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 34
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1110
Skąd: Wadowice
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Ten miernik mierzy AC i według mnie jest to lepszy pomiar niż domowy prosty sposób który daje pomiar DC. Do miernika akurat mam dostęp na bieżąco ;) fakt 10kPLN nie dał bym za miernik lepiej włożyć to w ebike ;) .
Głos rozsądku mówi że dobrze mieć ogniwo wzorcowe do ewentualnego domowego pomiaru innych ogniw tego samego rodzaju. Dzięki wsorcowemu ogniwu masz odniesienie co do jakości pozostałych. Jeżeli się mylę to piszcie śmiało ;)
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 932
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Rw mówi wprost jaki będzie spadek napięcia na ogniwie w zależności od prądu obciążenia.
Tylko tyle i aż tyle.
Aby określić Rw wystarczą dwa pomiary (dwa punkty charakterystyki prądowo-napięciowej)
Pobieramy z ogniwa np 1A i mierzymy napięcie ogniwa (nazwijmy je U1)
Pobieramy z ogniwa np 3A i mierzymy napięcie ogniwa (nazwijmy je U3)
Mierzone Rw ogniwa to (U1-U3)/(3A-1A)
W zależności od czasu obciążania ogniwa do pomiaru uzyskujemy np Rw 3-sekundowe lub 10-sekundowe
I to są prawdziwe Rw a nie 150mA/1kHz :razz:
Na podstawie tak zmierzonego Rw dokładnie wiemy jaki będzie przysiad napięcia na ogniwie przy obciążeniu realnym prądem.
No to tyle teorii :wink:
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Popieram sirgregs, pomiar DC jest dużo bardziej miarodajny dla nas i dopiero jest w stanie pokazać różnice między nowymi i starymi ogniwami. Pomiar AC jest dobry tylko dla producentów bo nawet najgorsze ogniwa dalej się mieszczą w nocie ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 67 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3087
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Pomiar RW metodą AC jest 'obiektywną' metodą porównawcza konstrukcji ogniwa.
Konstrukcji, bo to jest zdolność do przewodnictwa, wynikajacego z ogniwa traktowanego jako kondensator, jakości pasty która jest dielektrykiem ale i jednocześnie bliskosci okładzin plusa i minusa.
Konstrukcja ma oczywiście wpływ na wytrzymałość prądowa, grzanie, odprowadzania ciepla itp.
Ale pomiar AC, niskopradowy jest bardziej powtarzalny i dlatego powszechnie aprobowany przez producentów.
A że dla nas bardziej miarodajnym jest pomiar DC i to w różnych warunkach naładowania i rozladowania ogniwa to oczywiste.
Jestem pewien ze szereg ogniw w roznym stanie, mierzonych AC będzie wykazywalo mniejsze różnice niz metoda techniczną DC.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
smdrwf12300 
młodzik


Dołączył: 12 Cze 2017
Posty: 52
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 13 Lis, 2017   

No to zrobiło się "ciekawie" :) . Swoja drogą nie wiedziałem ze się mierzy ogniwa sinusoidalnym przebiegiem 1kHz. @WojtekErnest : ten pomiar to metodą mostkową ? ( z symulowaną pojemnością i indukcyjnością ) czy jakis inny patent ? .Miernik Eryka i Tasa zmierzył te 20mR przebiegiem 1khz.Teraz było by dobrze wiedziec co pokazuje pomiar metodą "stałoprądową " tego samego ogniwa .Pewnie te dane by nas doprowadziły do jakiegos wspolnego mianownika pomiedzy miernikami fabrycznymi a naszymi domowymi metodami.
 
 
4x4Offroad 
początkujący



Wiek: 43
Dołączył: 09 Paź 2016
Posty: 34
Skąd: KATOWICE
Wysłany: Czw 16 Lis, 2017   

Ciekawe rozważania na temat RW. Ja również poszukałem coś samodzielnie lecz że nie jestem elektronikiem tylko medykiem nie ogarniam aż tak tematu żeby samodzielnie zrobić urządzenie opisane szczegółowo tutaj (tester rezystancji wewnętrznej na Arduino) :
https://majsterkowo.pl/tester-rezystancji-wewnetrznej-ogniw-18650/

Tym czasem w tym tygodniu dokończyłem dzieło i bateryjka już gotowa po pierwszych testach :mrgreen: Jak już uporałem się ze środkową celą to potem poszło gładko, wymiana boczków zajęła mi zaledwie kilka godzinek. Całość została opatulona taśmami modelarskimi z włóknem szklanym oraz starannie odizolowana przed możliwością dotykania bocznych ścianek obudowy z aluminium.



Na samym końcu było troszkę zabawy z wsunięciem tego wkładu do obudowy ale jakoś to upchnąłem - oczywiście z powodu moich taśm mocujących zrobiło się tam nieco ciaśniej. Aby wyjąć boczne cele musiałem powycinać dremelkiem plastikowe ścianki boczne więc teraz trzeba było to odpowiednio zabezpieczyć tak aby ogniwa nie ruszały się w poziomie. Bateria jest już po pierwszy testach które wykonałem w warunkach domowych watomierzem do którego zostały podłączone 2szt żarówek 42V. Łączne obciążenie 2,65A (100W) na starcie potem w miarę upływu czasu malało do 2,40A czyli około 70W. Test wypadł w miarę zadowalająco 15,5 Ah / 554Wh :wink: przy czym cele nie były jeszcze wyrównywane. BMS odłączył baterię przy 30,5V chwilę po tym jak zrobiłem zdjęcie. Baterię składałem na ogniwach naładowanych na ładowarce Turningy w koszyku który już pokazywałem tutaj.



Obecnie na testach ogniwa Panasonic NCR18650B 3400 oraz Sanyo 18650GA 3450 :roll: muszę podjąć decyzję czy robimy tej zimy jeszcze ramę czy już dajemy spokój: Sanyo z tego co widzę dużo ładniej trzyma prądzik przy obciążeniu 3A 3,92V a Panasonic słabiutko i puchnie :roll: Zobaczymy jak będzie z pojemnością przy takim obciążeniu. Ogniwa celowo umieściłem w taki sposób w koszyku żeby był cały czas widoczny odczyt i różnica prądu na balanserze ładowarki.

_________________
w posiadaniu A2B Hybride 26, A2B Metro, CROSS full suspension with BIONX 350Watt custom ebike
Znają mnie ludzie z Pogorii :)
 
 
tas 
szef


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6156
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 23 Lis, 2017   

Taki mały wycinek z większego pomiaru, badanie 10 ogniw o podobnym (dobrym) stanie ale już mniej więcej daje pojecie co i jak:



Za pomiar referencyjny należy traktować pomiar AC
Profesjonalny tester AC
Amatorski tester DC
Lolikola Lii-500
Opus 3100
Ładowarka modelarska Turnigy Accucell + Cheli firmware
Ładowarka modelarska ISDT Q6 plus
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Gregs 
młodzik


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 98
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 23 Lis, 2017   

Z tego wynikałoby, ze ta LiitoKala Lii-500 ( :smile: Lolikola) na której wszyscy psy wieszają nie jest taka zła.
 
 
tas 
szef


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6156
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 23 Lis, 2017   

jeszcze za szybko na takie wnioski, jestem w trakcie takiego dużego testu obejmującego setki ogniwm nie tylko w idealnym stanie ale takich z defektami.
Ale faktycznie, wybija się ta ładowarka na tle innych w przypadku testu ogniw we wzorowym stanie, aż się zdziwiłem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 67 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3087
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 23 Lis, 2017   

Właśnie, interesujace będą wyniki porównawcze dla ogniw które nominalnie mialy niskie RW,i po jakims okresie eksploatacji w wyniku którego mają np 80 % pojemnosci.
Nadto bylby ciekawy wynik przy napieciu > 4V
Zastanawia dziwny wynik OPUSA, ostanio mierzylem nim kilkadziesiąt gniw Sony VTC5, typowo miały 45-55 mR. Moze jednak problem egzemplarza.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6156
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 23 Lis, 2017   

jutro sprawdzę na 2 sztukach na wszystkich 8 kanałach czy są odstępstwa
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
4x4Offroad 
początkujący



Wiek: 43
Dołączył: 09 Paź 2016
Posty: 34
Skąd: KATOWICE
Wysłany: Nie 26 Lis, 2017   

tas napisał/a:
Taki mały wycinek z większego pomiaru, badanie 10 ogniw o podobnym (dobrym) stanie ale już mniej więcej daje pojecie co i jak:
Za pomiar referencyjny należy traktować pomiar AC
Profesjonalny tester AC
Amatorski tester DC
Lolikola Lii-500
Opus 3100
Ładowarka modelarska Turnigy Accucell + Cheli firmware
Ładowarka modelarska ISDT Q6 plus


Czyli Turningy wypada słabo. Jeśli chodzi o pomiar RW to z tego co mi wiadomo żadna ładowarka Turnigy takiej funkcji nie posiada. Mają ją natomiast ładowarki niemieckie Volcraft B6 mini oraz Volcraft RS16. Obie posiadam i wedle mojej opinii pokazują RW w miarę prawidłowo. Firma Volcraft założona w 1982 roku w niemczech jest cenionym w europie producentem przyrządów testowych i pomiarowych wysokiej jakości. Jak mierzyłem używane Panasonic PF tymi ładowarkami to miały od 39-50mΩ przy czym potem podczas testów pojemności przy obciążeniu te ogniwa które miały wyższą wartość RW wykazywały zdecydowanie słabszą pracę przy dużym obciążeniu (np 3A). Ogniwa LG MH1 jak widać na zdjęciu :neutral: lipa na maxa.

KLIKNIJ ABY POWIĘKSZYĆ !



Pewnie niektóre osoby z tego forum kojarzą Krzysia z Mysłowic (warsztat blisko przekaźnika RTV) który zajmuje się profesjonalnie składaniem e-bajków ? Przy ładowaniu świeżo poskładanej baterii wyraźnie zauważyłem że gdzieś uciekła mi conajmniej 1Ah z pojemności. Ogniwa wałkowane 2x przed zgrzewaniem na ładowarce wykazywały na kilku ładowarkach pojemność na poziomie 2750mAh a całość poskładana i pozgrzewana oddała na watomierzu tylko 15,5Ah. Kolega Krzysiu doradził mi sprawdzenie do jakiej wartości napięcia układ BMS ładuje każdą cele. Okazuje się że jak na płytce zmierzyłem miernikiem po zakończeniu cyklu ładowania każda cela miała tylko 4,14V :sad: Nic dziwnego że gdzieś uciekła mi 1Ah. Tak więc wedle jego wskazówek do obudowy baterii dorobiłem osobne wejście TX z możliwością dopchania bezpośrednio z ładowarki bez układu BMS. Zdaje sobie sprawę rzecz jasna że nie jest to do końca zdrowe dla ogniw jednak w praniu okazało się że zgubiona 1,2 Ah odnalazła się na watomierzu przy kolejnym cyklu rozładowywania :lol:



W każdym razie obecnie baterię ładuję w taki sposób że najpierw podłączam ładowarkę do gniazda mikrofonowego czyli prąd idzie przez BMS zgodnie ze sztuką a potem jak ładowarka zakończy to dopycham jeszcze z osobnego gniazda. W efekcie na watomierzu w koncu pokazała się oczekiwana przeze mnie wartość 16,7Ah , 634Wh. Dziś pogoda pozwoliła na pierwszą konkretną jazdę z nowymi Panasonikami PF. Rower naładowałem cały czyli i ramę i świeżo zregenerowaną baterię ogonową. Na ogonie udało się zrobić 50,5km do momentu rozłączenia zasilania przez BMS co mnie już w zupełności satysfakcjonuje. Tym bardziej że jazda była w temp około 10c więc latem myślę że to się jeszcze nieco poprawi. Po przełączeniu stacyjki na zasilanie z ramy okazało się że tam ogniwa pracują już nieco gorzej, wspomaganie działało tylko przez 42km więc widać po nich już lekkie zmęczenie materiału. Moje założenia od początku były takie aby rower którego łączna waga z obiema bateriami nie przekraczała 40kg miał zasięg co najmniej 100km i mógł poruszać się ze średnią prędkością 30-32km/h :grin: Oczywiście szybciej = krócej to wiem . Do ramy już wybrałem ogniwa SAMSUNG 18650-35E. Mają dobre opinię na tym forum więc wziąłem w ciemno 65 sztuk i niby mają być nowe. Zobaczymy jak przyjdą :lol:

POGORIA III i IV TO DOBRE MIEJSCA NA TESTY, CISZA SPOKÓJ I ŻADNYCH AUT

_________________
w posiadaniu A2B Hybride 26, A2B Metro, CROSS full suspension with BIONX 350Watt custom ebike
Znają mnie ludzie z Pogorii :)
 
 
4x4Offroad 
początkujący



Wiek: 43
Dołączył: 09 Paź 2016
Posty: 34
Skąd: KATOWICE
Wysłany: Śro 29 Lis, 2017   

Muszę przyznać że jestem mocno zaskoczony wysoką jakością ogniw SAMSUNG INR18650-E35 /3500mAh. Tym razem towar nabyłem bezpośrednio od osoby która tym dwóm firmom handlującym na allegro dostarcza towar :lol: tzn z pierwszego sortu bo oni już mają przebrane ogniwa z tego co się dowiedziałem (Bielsko/Łódź). Na moim domowym sprzęcie pierwszy raz zobaczyłem wynik 3300mAh przy czym ładowanie rozpoczęte było od wartości 3,00V. Ogniwa po pierwszych testach wykazują lepsze parametry zarówno od PANASONICA -B jak i od SANYO -GA nie wspominając już o padakach LG. Nie wiem czy to jest właśnie kwestia dostawy właśnie z pierwszego sortu czy też po prostu uczciwości sprzedawcy. U mnie Panasonic B, Sanyo-GA oraz LG MH1 nie wyszły poza granicę równych 3Ah. Tak więc SAMSUNG-35E w moim przekonaniu są po prostu REWELACYJNE. Ogniwa przyjmują 3300mAh ładowane prądem 1A a oddają 3190mAh/2A do 3,00V , pewnie gdybym ustawił ładowarkę na pompowanie niżej to wykażą tyle ile fabryka dała. Jednym słowem ich sprawność jest na poziomie 98% :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

WYNIKI TESTÓW (WAGA POKAZUJE PRAWIDŁOWO 48,7g, rezystancja na poziomie 43mohm, ładowarka na 1 slocie pokazuje RW o 10 jednostek za dużo i nie jest to wina ogniwa lecz jej niedokładności )



TYM CZASEM LG MH1 WYKAZUJĄ PRZY DŁUŻSZYCH TESTACH PRĄDEM 3A USZKODZENIA (1 OGNIWO NA 8 SZTUK PADA I NIE TRZYMA NAPIĘCIA 2,56v, pozostałe 3szt mają jeszcze ponad 3V :neutral: )
Po 5 testach ładowanie/rozładowanie 3A 2 ogniwa musiałem wyrzucić do śmieci




Tak więc LG LH1 według mnie są zbyt awaryjne, nie nadają się jeśli ktoś zamierza zrobić regenerację i zamknąć temat akumulatora na 3-4 lata. Gdzieś tu na forum widziałem testy robione już przez inną osobę zatem potwierdzam SAMSUNG -E35 jest obecnie najlepszym ogniwem do budowy akumulatora w którym maksymalne obciążenie na ogniwo wynosi 5A.
_________________
w posiadaniu A2B Hybride 26, A2B Metro, CROSS full suspension with BIONX 350Watt custom ebike
Znają mnie ludzie z Pogorii :)
 
 
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 105
Skąd: Starachowice
  Wysłany: Sob 09 Gru, 2017   

Może się przyda:
Obecnie normalizuję napięcie na 65 sztukach Sanyo GA ładowarką Liitokala Lii-500. Ogniwa nowe (od Atomek1000). Wynik rezystancji kształtuje się w przedziale 40 - 55 mR. Pojemność przy prądzie rozładowania 500mA w trybie NOR test: 3250 - 3350. Przy czym zawsze w pierwszym banku wychodzi najmniej (okolice 3250) a w ostatnim najwięcej (okolice 3350). Każdy bank ładuje idealnie do 4.19V (potwierdzane za każdym razem multimetrem po wyjęciu ogniw z ładowarki).
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 381
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018   

Poszukując "typka" do zakupu, czyli maksymalnie użytecznej ładowarki Li-Ion/Ni-MH natrafiłem na b. ciekawą i obszerną stronę, m. in. z testami ładowarek (może znacie, ale dla mnie nowość):
http://lygte-info.dk

I proszę:
Lii-500
http://lygte-info.dk/revi...i-500%20UK.html
Opus BT C-3100
http://lygte-info.dk/revi...C3100%20UK.html

Jest tam mnóstwo testów innych ładowarek, są i z wyższej półki.

Zaś aby pozostać w temacie wątku (czyli fake-ogniwa), to podłączę rozbiórkę "ogniwa" UltraFire 9900mAh - uśmiałem się (w pierwszej chwili myślałem że to prymitywny kondensator elektrolityczny, ale tak nie jest - to JEST ogniwo :mrgreen: ):
http://lygte-info.dk/info...00mAh%20UK.html

Co do ładowarki, zamówiłem Opusa* - cóż, najwyżej będę lekko szlifował i mył styki przy "dokładniejszym" pomiarze Rw :wink:
Niestety, co do Lii-500 mam pewność w kwestii nie-prawdziwości wyników pomiaru Rw (choć może to wina tego akurat egzemplarza).

*Opus jest w tej chwili tanio na Ebayu, 23$ z zasilaczem.
Ostatnio zmieniony przez Pavyan Śro 10 Sty, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group