ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbumZlot EV 6-7 maja 2017
Batteryguru baterie do rowerĂłw elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
UWAŻAJ PRZY ZAKUPIE OGNIW LiIon 18650 na tzw FAKE
Autor Wiadomość
Eryk1000 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 33
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1080
Skąd: Wadowice
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Ten miernik mierzy AC i według mnie jest to lepszy pomiar niż domowy prosty sposób który daje pomiar DC. Do miernika akurat mam dostęp na bieżąco ;) fakt 10kPLN nie dał bym za miernik lepiej włożyć to w ebike ;) .
Głos rozsądku mówi że dobrze mieć ogniwo wzorcowe do ewentualnego domowego pomiaru innych ogniw tego samego rodzaju. Dzięki wsorcowemu ogniwu masz odniesienie co do jakości pozostałych. Jeżeli się mylę to piszcie śmiało ;)
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
  
 
 
sirgregs 
Zasłużony dla zlotu EV


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 851
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Rw mówi wprost jaki będzie spadek napięcia na ogniwie w zależności od prądu obciążenia.
Tylko tyle i aż tyle.
Aby określić Rw wystarczą dwa pomiary (dwa punkty charakterystyki prądowo-napięciowej)
Pobieramy z ogniwa np 1A i mierzymy napięcie ogniwa (nazwijmy je U1)
Pobieramy z ogniwa np 3A i mierzymy napięcie ogniwa (nazwijmy je U3)
Mierzone Rw ogniwa to (U1-U3)/(3A-1A)
W zależności od czasu obciążania ogniwa do pomiaru uzyskujemy np Rw 3-sekundowe lub 10-sekundowe
I to są prawdziwe Rw a nie 150mA/1kHz :razz:
Na podstawie tak zmierzonego Rw dokładnie wiemy jaki będzie przysiad napięcia na ogniwie przy obciążeniu realnym prądem.
No to tyle teorii :wink:
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 47 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1857
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Popieram sirgregs, pomiar DC jest dużo bardziej miarodajny dla nas i dopiero jest w stanie pokazać różnice między nowymi i starymi ogniwami. Pomiar AC jest dobry tylko dla producentów bo nawet najgorsze ogniwa dalej się mieszczą w nocie ;)
 
 
WojtekErnest 
Zasłużony dla zlotu EV


Pomógł: 49 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 2625
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Lis, 2017   

Pomiar RW metodą AC jest 'obiektywną' metodą porównawcza konstrukcji ogniwa.
Konstrukcji, bo to jest zdolność do przewodnictwa, wynikajacego z ogniwa traktowanego jako kondensator, jakości pasty która jest dielektrykiem ale i jednocześnie bliskosci okładzin plusa i minusa.
Konstrukcja ma oczywiście wpływ na wytrzymałość prądowa, grzanie, odprowadzania ciepla itp.
Ale pomiar AC, niskopradowy jest bardziej powtarzalny i dlatego powszechnie aprobowany przez producentów.
A że dla nas bardziej miarodajnym jest pomiar DC i to w różnych warunkach naładowania i rozladowania ogniwa to oczywiste.
Jestem pewien ze szereg ogniw w roznym stanie, mierzonych AC będzie wykazywalo mniejsze różnice niz metoda techniczną DC.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
smdrwf12300 
początkujący


Dołączył: 12 Cze 2017
Posty: 34
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 13 Lis, 2017   

No to zrobiło się "ciekawie" :) . Swoja drogą nie wiedziałem ze się mierzy ogniwa sinusoidalnym przebiegiem 1kHz. @WojtekErnest : ten pomiar to metodą mostkową ? ( z symulowaną pojemnością i indukcyjnością ) czy jakis inny patent ? .Miernik Eryka i Tasa zmierzył te 20mR przebiegiem 1khz.Teraz było by dobrze wiedziec co pokazuje pomiar metodą "stałoprądową " tego samego ogniwa .Pewnie te dane by nas doprowadziły do jakiegos wspolnego mianownika pomiedzy miernikami fabrycznymi a naszymi domowymi metodami.
 
 
4x4Offroad 
początkujący



Wiek: 42
Dołączył: 09 Paź 2016
Posty: 29
Skąd: KATOWICE
Wysłany: Czw 16 Lis, 2017   

Ciekawe rozważania na temat RW. Ja również poszukałem coś samodzielnie lecz że nie jestem elektronikiem tylko medykiem nie ogarniam aż tak tematu żeby samodzielnie zrobić urządzenie opisane szczegółowo tutaj (tester rezystancji wewnętrznej na Arduino) :
https://majsterkowo.pl/tester-rezystancji-wewnetrznej-ogniw-18650/

Tym czasem w tym tygodniu dokończyłem dzieło i bateryjka już gotowa po pierwszych testach :mrgreen: Jak już uporałem się ze środkową celą to potem poszło gładko, wymiana boczków zajęła mi zaledwie kilka godzinek. Całość została opatulona taśmami modelarskimi z włóknem szklanym oraz starannie odizolowana przed możliwością dotykania bocznych ścianek obudowy z aluminium.



Na samym końcu było troszkę zabawy z wsunięciem tego wkładu do obudowy ale jakoś to upchnąłem - oczywiście z powodu moich taśm mocujących zrobiło się tam nieco ciaśniej. Aby wyjąć boczne cele musiałem powycinać dremelkiem plastikowe ścianki boczne więc teraz trzeba było to odpowiednio zabezpieczyć tak aby ogniwa nie ruszały się w poziomie. Bateria jest już po pierwszy testach które wykonałem w warunkach domowych watomierzem do którego zostały podłączone 2szt żarówek 42V. Łączne obciążenie 2,65A (100W) na starcie potem w miarę upływu czasu malało do 2,40A czyli około 70W. Test wypadł w miarę zadowalająco 15,5 Ah / 554Wh :wink: przy czym cele nie były jeszcze wyrównywane. BMS odłączył baterię przy 30,5V chwilę po tym jak zrobiłem zdjęcie. Baterię składałem na ogniwach naładowanych na ładowarce Turningy w koszyku który już pokazywałem tutaj.



Obecnie na testach ogniwa Panasonic NCR18650B 3400 oraz Sanyo 18650GA 3450 :roll: muszę podjąć decyzję czy robimy tej zimy jeszcze ramę czy już dajemy spokój: Sanyo z tego co widzę dużo ładniej trzyma prądzik przy obciążeniu 3A 3,92V a Panasonic słabiutko i puchnie :roll: Zobaczymy jak będzie z pojemnością przy takim obciążeniu. Ogniwa celowo umieściłem w taki sposób w koszyku żeby był cały czas widoczny odczyt i różnica prądu na balanserze ładowarki.

_________________
w posiadaniu A2B Hybride 26, A2B Metro, CROSS full suspension with BIONX 350Watt custom ebike
Znają mnie ludzie z Pogorii :)
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Archiwum zlotów EV w Żyrardowie
Zanim coś kupisz, albo zlecisz innym przeczytaj!